Stora cykeltråden

Tja, kör redan med SPD-pedaler därifrån på MTBn så har på sätt och vis redan börjat. :D

Visst vore det kul med en snygg, tillfixad bättre begagnad hoj istället. Tyvärr verkar många tro att deras äldre cyklar är gjorda av guld. Sedan gillar jag inte "småfix". Åtminstone inte på ett pendlarfordon. Feltemahojen torde ha fördel i att den åtminstone är helt ny, har få tekniska finesser, samt är antagligen inte sådär värst stöldbegärlig heller för den delen.
 
Oktan, jag tycker du sammanfattar det hela väl. Klart man vill ha lite moderna grejer.
Jag har åxå vändbara pedaler från biltema på min landsvägscykel.
Ja begagnat är för dyrt!
 
Shimano Touney är... Mindre bra. Iaf den för 6-delat bak som jag skruvat på. Det är inget man ska köpa och tro att man får något som är lika bra som något som var ganska ok för 10-20år sedan. Istället så är det ungefär på samma nivå som något som låg i bottensegmentet redan då.

Men är man medveten om det och nöjer sig med det så finns det billigare alternativ:
http://www.wiggle.se/wiggle-racercy...ffiliates&utm_campaign=http://www.prisjakt.nu
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-100-id_8377732.html
Och de finns i olika storlekar också, Biltemaräsern verkar bara finnas i 56cm.
 
Otroliga priser för nytt och fräscht, oavsett kvalitet egentligen. Tack för länkarna Esquire. :hej
 
Jo, på 50mil ska det inte behöva vara i närheten av byte.

Det här tycker jag är en ganska bra beskrivning på hur man justerar en bakväxel:
https://www.youtube.com/watch?v=LCRSyjQpQb4
Näpp, efter 3 timmars justerande ger jag fan upp, det är bannemig omöjligt. Hur man än gör tuggar det någonstans i registret när man inte får justera växeljävlarna individuellt.

Möjligt självklart att det är jag som är en idiot. Men jag har ändå gjort de flesta jobb på både bilar och motorcyklar, och detta är fan det enda som verkligen besegrat mig.

Derrailleur växeln är ett riktigt äckelpatent, absolut i bästa fall onödigt krånglig.
 
Näpp, efter 3 timmars justerande ger jag fan upp, det är bannemig omöjligt. Hur man än gör tuggar det någonstans i registret när man inte får justera växeljävlarna individuellt.

Möjligt självklart att det är jag som är en idiot. Men jag har ändå gjort de flesta jobb på både bilar och motorcyklar, och detta är fan det enda som verkligen besegrat mig.

Derrailleur växeln är ett riktigt äckelpatent, absolut i bästa fall onödigt krånglig.
En kontrollfråga, är alla drev rättvända och har alla rätt distanser mellan sig? Mår växelvajern bra, så att inte några kardeler har gått av? Då blir det nämligen olika längd så att säga när vajern rör sig i reglaget.
 
En kontrollfråga, är alla drev rättvända och har alla rätt distanser mellan sig? Mår växelvajern bra, så att inte några kardeler har gått av? Då blir det nämligen olika längd så att säga när vajern rör sig i reglaget.

Ingen aning faktiskt, drev osv är monterade från fabrik, och skötte sig bra när nytt, men jag skall inte påstå att jag kontrollerat något närmare.
Vaijern är till synes ny, och löper fint.

Fick den årminstone att sluta tugga växlar på lillaste drevet, oberoende belastning, det är ändå allt jag behöver.
Men att få alla nio drev bak att löpa samtidigt? Nae.
 
Om du ställt övre och undre läget rätt (och har en skapligt ren och smord kedja, kan inte sluta tjata om detta) skall det inte vara SÅ klurigt att få till resterande växlar.
 
Näpp, efter 3 timmars justerande ger jag fan upp, det är bannemig omöjligt. Hur man än gör tuggar det någonstans i registret när man inte får justera växeljävlarna individuellt.

Möjligt självklart att det är jag som är en idiot. Men jag har ändå gjort de flesta jobb på både bilar och motorcyklar, och detta är fan det enda som verkligen besegrat mig.

Derrailleur växeln är ett riktigt äckelpatent, absolut i bästa fall onödigt krånglig.

Antingen är växelörat (det öra växeln är skruvad i, ofta en lös del som är skruvad i ramen, men ibland intergrerad i ramen) lite böjd efter att cykeln har tippat (det räcker att den tippat när den stått parkerad)

Om du har bytt växelwire kan det även vara att den inte har hamnat riktigt rätt i infästningen.
Det brukar finnas ett grunt litet spår wiren ska ligga i, och hamnar wiren lite närmare fästskruven än så så blir utväxlingen fel.

Säga vad man vill om gamla billiga 7-delade bakväxlar, men där drog reglaget en hel millimeter wire för varje växel, där kan man ofta byta wire utan att justera om alls, men med allt fler klingor bak så har lägena hamnat tätare och blivit svårare att justera.

Med det sagt, är allt rakt och rättmonterat så är det ett treminutersjobb att justera allt rätt.
 
Näpp, efter 3 timmars justerande ger jag fan upp, det är bannemig omöjligt. Hur man än gör tuggar det någonstans i registret när man inte får justera växeljävlarna individuellt.

Möjligt självklart att det är jag som är en idiot. Men jag har ändå gjort de flesta jobb på både bilar och motorcyklar, och detta är fan det enda som verkligen besegrat mig.

Derrailleur växeln är ett riktigt äckelpatent, absolut i bästa fall onödigt krånglig.


Kollat B spänningen? När du har bakväxeln på ettan ska det vara mellan 5 och 8mm från övre löphjulet på bakväxeln till kassetten/frikransen.. Det som den konstiga skruven man ser bakifrån är till för..

Växlar den inte upp, spänn vajern..
Växlar den inte ned, slacka vajern.

Tillse att ändlägena är lagom..

Smörj vajer och kedja.. Är det en gammal/billig cykel så kan det vara värt att byta vajer och hölje.

Många cyklar har fabrikanten snålat in på kvaliteten på den sorten.. Vilket gör inställningarna till ett rent helvete..

Tänk dig en fjäder från en reklampenna med krympslang på :huvet:
 
Många cyklar har fabrikanten snålat in på kvaliteten på den sorten.. Vilket gör inställningarna till ett rent helvete..
Det gäller även kedjor :fakta Min Corratec hade något slags budget-kedja, och det var lögn i helvete att justera växlarna. Efter 100 mil kastade jag skiten och slängde på en 105-kedja, och då gick alla växlar i perfekt :tummenupp
 
Det gäller även kedjor :fakta Min Corratec hade något slags budget-kedja, och det var lögn i helvete att justera växlarna. Efter 100 mil kastade jag skiten och slängde på en 105-kedja, och då gick alla växlar i perfekt :tummenupp
Ibland blir man lite ":brinnerup" när man ser hur vissa tillverkare har snålat in på vissa saker. Något där prisskillnaden från tillverkarens sida är så liten att det säkert varit en högre personalkostnad att låta någon ekonom sitta och räkna på hur mycket de kan spara på just den delen än vad den sammanlagda kostnadsminskningen på besparingen blir.
 
Ibland blir man lite ":brinnerup" när man ser hur vissa tillverkare har snålat in på vissa saker. Något där prisskillnaden från tillverkarens sida är så liten att det säkert varit en högre personalkostnad att låta någon ekonom sitta och räkna på hur mycket de kan spara på just den delen än vad den sammanlagda kostnadsminskningen på besparingen blir.
Ja, det är ju verkligen dumsnålt, man tappar ju dyrt förtroende till priset av en försumbar besparing. Samma med däck, det kan ju ofta sitta rent skräp på, som på Corratecen, originaldäcken åkte i soporna efter 2 punkor på dom första 7 milen jag ägde cykeln, på vägar jag cyklar dagligen utan att få punka med andra däck.
 
Nu har jag också gått med psykkelklubben.

Konstaterade att jag inte ägt en cykel på nästan 10år så jag gick och köpte mig en utgående modell hyffsat billigt (Scott Sportster Tour). Någon hybridhistoria som verkade vettig.

Tog mig en premiärtur häromdagen på ca 3mil och det var inte alls farligt, det var rätt gutt faktiskt.

Absolut något jag kan se mig själv fortsätta med :)


Fast ångrar nästan lite valet av hybrid. Är ju gutt att kunna cykla grusväg utan ångest, men utväxlingen påminde väl mer om mountainbike än gathoj så toppfarten är väl sådär :gnissla
 
Välkommen!
Du får väl byta upp till CX eller gravel när behovet av bockstyre blir för stort. Utväxlingen är väl bara att klämma dit lite större framklinga, 48 eller 50 tänder borde väl räcka för den typen hoj.
 
Fast ångrar nästan lite valet av hybrid. Är ju gutt att kunna cykla grusväg utan ångest, men utväxlingen påminde väl mer om mountainbike än gathoj så toppfarten är väl sådär :gnissla
Oroa dig inte. Kör den hårt i år så får du lite bättre koll på vad som du skulle vilja att din cykel var bättre på. Så kan du köpa en som är lite mer specialiserad mot det senare.



Är det någon här som har gjort service på en Reverb sadelstolpe? Jag tror att min är i skriande behov av service efter nästan tre år av hårt användande (A2, ej Stealth). Den sjunker ner någon cm när man sätter sig på den och går att rucka lite fram och tillbaka när den är i sitt högsta läge (luftat slangen och sett till att lufttrycket i stolpen är korrekt). Men går man efter videon på SRAMs hemsida så verkar det nästan enklare att gräva ner den i en grop i skogen och låtsas som att den aldrig ens har existerat. Är det så jäkligt?
 
Är det någon här som har gjort service på en Reverb sadelstolpe? Jag tror att min är i skriande behov av service efter nästan tre år av hårt användande (A2, ej Stealth). Den sjunker ner någon cm när man sätter sig på den och går att rucka lite fram och tillbaka när den är i sitt högsta läge (luftat slangen och sett till att lufttrycket i stolpen är korrekt). Men går man efter videon på SRAMs hemsida så verkar det nästan enklare att gräva ner den i en grop i skogen och låtsas som att den aldrig ens har existerat. Är det så jäkligt?

Fick lov att söka lite på nätet för jag har aldrig hört talas om en sadelstolpe som behöver någon större omvårdnad. Men nu fick man lära sig något nytt, det är ett helt nytt vapen som kostar över €400! :D
Don’t let its familiar good looks fool you—Reverb is a whole new weapon
https://www.sram.com/rockshox/products/reverb#sm.000gims9r1amgf7er6g1ri57dmrgm

Det var trevligt cykelväder imorse! :)
 
Fick lov att söka lite på nätet för jag har aldrig hört talas om en sadelstolpe som behöver någon större omvårdnad. Men nu fick man lära sig något nytt, det är ett helt nytt vapen som kostar över €400! :D
Don’t let its familiar good looks fool you—Reverb is a whole new weapon
https://www.sram.com/rockshox/products/reverb#sm.000gims9r1amgf7er6g1ri57dmrgm

Det var trevligt cykelväder imorse! :)
Och det jäkligaste är att när man har vant sig vid de är det svårt att gå tillbaka till en stel sedan. :näsblod Det låter ju himla löjligt från början. Men sedan inser man att det är guld värt att få sadeln ur vägen i vissa utförslöpor och liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=V_Eiv1QaRc8
 
Från happy...

Litet RockShox Reverb tips! Jag har redan bytt ut två Reverb stealth stolpar på garantin och fick till sist "B" modellen med guldtext på toppen av stolpen. Den har varit fullt fungerande tills i vintras då den sedvanligt laggade mer och mer och luftning krävts. Nu fick jag åter igen problem med att stolpen åker ner 1-2cm när man sitter på den *suck*. Efter lite googlande så lyckades jag hitta en quickfix som jag önskat att jag vetat om tidigare (förutsätter att du redan har 250psi i stolpen och att den fungerar i övrigt) :*

1. Ha stolpen fullt ut och vänd upp och ner på cykeln*
2. Skydda Reverbknappen med handen och tryck samtidigt in den samtidigt som du trycker ner sadeln i botten (obs - tryck inte ut sadeln när cykeln är upp och ner, då blir det värre!).*
3. Vänd cykeln rätt igen (med sadeln i botten) och låt den åka fullt upp igen.*
4. Förhoppningsvis nu stiff som faan igen och inget mer sag på stolpen.*
// Lycka till!

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top