Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
I skjulets lugn går allt bra

#fritzen

?

Och lite samhällsnytta, införskaffade mig ett spärrskaft/vinkeldragare som ligger bra i handen.

"Högkvalitativt gummiklätt handtag som motstår frätande material och ger ökad komfort vid användning"

Bra nyfiken på vad frätande material är, måste skaffa lite sådant..

Premiärade det på skåpan men dokumenterade inte utförligare:

https://youtu.be/zo16TcfHGAE

Tvättmaskin ska i ordning och även där kom spärrmotorskaftet till nytta:

https://youtu.be/SGuvtO-ll2o

Svinnöjd kort och gott, denna kommer till användning Men som alltid, mycket vill ha mer och tror inget annat om er andra. Vad finns det för alternativ, vadfalls har samma tillverkare något värre!?

Nja, det här är en fail i mitt tycke.. för en femhundring till kunde jag köpt denna:

20201204-234509.jpg


Monsterprestanda med 270/300Nm men sen då? Den är så stor att många gånger går det lika bra med en mutterdragare, som inte helt sällan är ännu starkare. Det sämsta är kanske att den inte har en låsfunktion så när den inte orkar kommer den bara frihjula när man försöker dra loss manuellt, katastrof. Dom amerikanska juristerna har dock förutspått detta så dom kallar den inte för spärrskaft åtminstone.

Helt värdelös? Tycker jag, men visst jobbar man med montering/demontering med givna moment typ som löpande band på bilfabrik men i övrigt vette tusan. Dom kommer f.ö. inte köpa in den p.g.a. högre krav så ja..

Bedöm själva, vad tycker du?

https://youtu.be/18Sp5QmyXr0
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag byggde ett smalt sideboard som polaren fick för att ha i hallen att slänga mobil och nycklar på. Trevligt litet projekt med ek från en avdankad bänkskiva och en överbliven marksten i skiffer.

20201204_132655.jpg
20201204_132715.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag har sett dom där tattarcontainrarna på håll.. ett resultat av u-landifiera det av sverige. Jag litar inte ens på riktiga verkstäder. I skjulets lugn går allt bra

Jag som funderat på att inreda en container för just sån tattarverksamhet. Jag gillar idén att jobba högsäsong i säsongsbetonade jobb när det är lite fart.
Men istället för att bara sitta och rulla tummarna och vänta på kunder resten av året så packar man undan prylarna och gör något annat resten av året.

Skifta däck är ju inte direkt rocket science. Jag har själv aldrig behövt reklamera ett däck så jag skulle själv inte oroa mig av att gå till en sån tattare om han sålde billigare däck. Och i värsta fall får man väl gå tillbaka och klaga ett halvår senare när nästa säsong börjar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja så sa någon jävel att det finns utdragbar avlastningsskiva att montera mellan tvättmaskin och torktumlare som står på varann, va bra..

Efter att ha insett att Ikea inte säljer något sådant för 299 spänn inkl. hemkörning blev jag snål. Sa att en såndär borde man kunna bygga för 20 pengar efter att ha sett prislappar runt 1500-2000:- :dummer

Expansionsbeslag heter det tydligen och budgeten sprack direkt, lyckades dock få loss ett par med spec. om 50kg för 110:- med lite rabatt. Ett hyllplan 50cmx50cm i plåt god för 60kg kostade 89 kr, några skruv, nyloc samt brickor så kom jag iaf loss för en dryg tvåhundring totalt. Trä och träskruv behövde inte investeras.

Såga såga

20201213-150357.jpg


Advanced hardware

20201213-184356.jpg


Tools & verktyg

20201213-201516.jpg


https://youtu.be/6PkbdYUNyVQ

Monterade en skiva under för att jag tänkte skona tvättmaskin bättre och det gick ju bra, sen att bakre dojjorna på torktumlarhärket satt flera cm längre in än dom främre hade jag inte förutsett.. Får yxa till en toppskiva imorgon så kommer det bli bra det med.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inser att alla gamla skenor man haft för servrar som åkt i sopbingen har haft ett användningsområde. Ska se om jag har några kvar, det där var ju ingen dum lösning.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Mer läder.
Fick tag i lite andra läderbitar och tjocklekar, så det blev ett test på korthållare och ett knivfodral modell litet :)
_20201214_192928.JPG_20201214_192948.JPG
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Va fan, torktumlaren är en Mercedes. Märket satt inne i trumman.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mer läder.
Fick tag i lite andra läderbitar och tjocklekar, så det blev ett test på korthållare och ett knivfodral modell litet :)
View attachment 457652View attachment 457653

Jag hade en kompis som lädersnickrade lite, mest knivhölster, men även lite bälten.

Han fick jobb på annan ort och flyttade in i världens minsta 1'a, så han gav bort alla läderverktyg, jag ville ha dom, men en annan kille som redan pysslade lite fick ta dom, då risken var att det skulle bli ytterligare en hobby jag la på hyllan efter ett par månader.

Det ser lite sådär halvkul ut, lite rogivande, och som något man kan pyssla en liten stund nu och då med.
Sen har jag väl inget behov av några grejor man kan göra, men man skapar sig väl behov kan jag tänka.

På 80 talet gjorde jag ett snusdosehölster, dom gick att köpa för småpengar, men jag satt och pysslade några kvällar med lånade grejor istället, och det blev faktiskt bra.

Jag använde nog aldrig det, men det var inte huvudsaken heller.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Utan snickarbod/garage/hobbyrum men med intermittent skaparglädje började jag för flera år sen slöjda med silvertejp (Eller vävtejp/gaffa/duct om man så vill.) i olika färger. Det har blivit några plånböcker och ett par handväskor än så länge. Plånböckerna används av mig och nån vän men handväskorna är obrukade då inget fruntimmer jag frågat delar min smak för tejp.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag hade en kompis som lädersnickrade lite, mest knivhölster, men även lite bälten.

Han fick jobb på annan ort och flyttade in i världens minsta 1'a, så han gav bort alla läderverktyg, jag ville ha dom, men en annan kille som redan pysslade lite fick ta dom, då risken var att det skulle bli ytterligare en hobby jag la på hyllan efter ett par månader.

Det ser lite sådär halvkul ut, lite rogivande, och som något man kan pyssla en liten stund nu och då med.
Sen har jag väl inget behov av några grejor man kan göra, men man skapar sig väl behov kan jag tänka.

På 80 talet gjorde jag ett snusdosehölster, dom gick att köpa för småpengar, men jag satt och pysslade några kvällar med lånade grejor istället, och det blev faktiskt bra.

Jag använde nog aldrig det, men det var inte huvudsaken heller.

Det är exakt så, rogivande och man kan ha lite småprojekt igång. Allt rymmer i en låda, lätt att ta fram och plocka undan.
Som du sa, man kan tillverka saker men man behöver inte använda allt ;) :tummenupp

Rogivande deluxe:
Skära med vassa skalpeller
Sy med vaxad lintråd
Blötlägga och forma
När kniven passar perfekt
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Utan snickarbod/garage/hobbyrum men med intermittent skaparglädje började jag för flera år sen slöjda med silvertejp (Eller vävtejp/gaffa/duct om man så vill.) i olika färger. Det har blivit några plånböcker och ett par handväskor än så länge. Plånböckerna används av mig och nån vän men handväskorna är obrukade då inget fruntimmer jag frågat delar min smak för tejp.

Jo, vi vet ju sedan tidigare att tjejjer har problem med tejp:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?61283-Överraska-tjejen-lite-romantiskt/page6
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är exakt så, rogivande och man kan ha lite småprojekt igång. Allt rymmer i en låda, lätt att ta fram och plocka undan.
Som du sa, man kan tillverka saker men man behöver inte använda allt ;) :tummenupp

Rogivande deluxe:
Skära med vassa skalpeller
Sy med vaxad lintråd
Blötlägga och forma
När kniven passar perfekt

+ slipa knivar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan snickarbod/garage/hobbyrum men med intermittent skaparglädje började jag för flera år sen slöjda med silvertejp (Eller vävtejp/gaffa/duct om man så vill.) i olika färger. Det har blivit några plånböcker och ett par handväskor än så länge. Plånböckerna används av mig och nån vän men handväskorna är obrukade då inget fruntimmer jag frågat delar min smak för tejp.
Nu kanske jag är ute och svamlar, men har det varit helt tydligt att det har handlat om just handväskor när du frågade, eller kan dom kanske ha missuppfattat hur du ville använda tejpen? :brynad :D

Jag har precis snickrat ihop två högtalarstativ till satelliterna, och högtalarna sitter fast med stift gängade i högtalaren, och sen skjuts dom ner i hål i toppen på stativen. Det blev en överdel till TV-bänken också, i hamnade centern och TVn står ovanpå. Av lite spillbitar gjorde jag en träbil med fyra hjul till grabben, det var nog det mest uppskattade :hihi
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är på gång att bygga mig ett bord, och tänkte sätta fast bordsskivan med såna här. Har inte varit runt i affärer och frågat, men googlat. Vad heter såna här på svenska och vet ni någon som säljer? Om inte får jag väl beställa på nätet.

https://www.amazon.com/Rockler-Table-Top-Fasteners/dp/B001DSZRDS

Eller är det överkurs? Är det bara att skruva fast den direkt i ramen? Fördelen med det här är att man kan relativt enkelt kan skruva isär och ta skiva och stativ var för sig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top