Stora 2t-hojar för gatbruk?

RG500-Johannes skrev:
HCCI är i behov av kontroll av förbränningsfasningen, det är den stora pucken. Du skulle kunna använda fria ventiler till att variera kompressionen, kanske det de menar. Men "essential" är det inte, om det ger så mycket vinst att det går att rättfärdiga i produktion får framtiden utvisa.


När vi ändå är inne på variabel kompression, hade inte saab nåt system utvecklat där man liksom flyttade hela toppen i förhållande till blocket.
 
An3Azz skrev:
När vi ändå är inne på variabel kompression, hade inte saab nåt system utvecklat där man liksom flyttade hela toppen i förhållande till blocket.

Jo, på bygget kallar vi den VEPS:en, tror den fick ngt annat namn utåt. Men den flyttade inte toppen i förhållande till blocket, utan hade som ett stort "gångjärn" mellan cylinder+topp och bottendelen som veven sitter i. Så du tiltar hela överdelen av motorn i förhållande till underdelen.

/J
 
Enligt brittiska T.W.O. nr.1/04 så säljer/sålde Bimota ut kvarvarande 500-Vdue i tre varianter dels det insprutade orginalet som mest tilltalar samlare med sin oberäkneliga insprutning, en förgasar variant för gatan kallad Evoluzione Strada och en racingvariant med fuggar som kallas Corsa.

Enligt tidningen kostar hojarna:
500-Vdue insprut £6500
500-Vdue Evoluzione Strada med fuggar £10500
500-Vdue Corsa med fuggar £11000 denna har dessutom piporna under enkelsadeln.

Kontaktperson för köpare är Paul Bridgland på http://www.rsvr.net/BIMOTA/welcome.asp

Lycka till :tummenupp
PAGE7.jpg
 
Johannes:
Den där Trollhättepuffran som tiltar övre delen av blocket för att sänka kompet, hur blir det med squish? Borde få rätt högt squishband under laddtryck.
Men det kanske man inte bryr sig så mycket om? Turbohojarna fungerar ju förvånansvärt bra med cylinderspacer.
Tror vi har diskuterat detta nån gång men ...


triple skrev:
Robban_C: en sådan alfa från 80-talet har jag! (insug var det, fast bara i två lägen, och dubbla tändstift dessutom) ...
Visst fan. Så var det.
Och hopplöst handbromshandtag när man ska göra handbromsvändning, inte sant?
Och Check Control som varnar för både det ena och det andar vare sig det är trasigt eller inte?


Alf Sundström skrev:
... detta är ett mc forum, eller? ...
Visst fan är det ett mc-forum men motorteknik är väl lika intressant vare sig det är hoj, skoter eller gigantiska fartyg? (för att referera till en del trådar här)
//Tekniknörden.
 
skoteridioten skrev:
Lustigt att det här kom upp. Den allra senaste högfartsracern på snöskotermarknaden, med massa ny teknologi, är nya Skidoo Mach Z. Den har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 1000cc ("Rotax 2-TEC 1000 SDI" närmare bestämt).

Katten!!! :katt Hur många HK är det i den motorn!?? det står ju inte angivet på hemsidan!!??
 
Robban_C skrev:
Johannes:
Den där Trollhättepuffran som tiltar övre delen av blocket för att sänka kompet, hur blir det med squish? Borde få rätt högt squishband under laddtryck.
Men det kanske man inte bryr sig så mycket om? Turbohojarna fungerar ju förvånansvärt bra med cylinderspacer.
Tror vi har diskuterat detta nån gång men ...

Vill inte kalla den Trollhättepuffran, men ok. Jovisst blir squishen lidande, men det borde ändå funka rätt bra vid högre laster/laddtryck då man inte är lika beroende av turbulensen squishen ger (man får tillräckligt genom det höga massflödet i insugsportarna).

Det är ju f.ö. en ganska lång slaglängd på variabiliteten i VEPS:en, när du "vepsar" så tiltar hela motorn tydligt. Det hände f.ö. en kul liten incident på verkstaden när en meck som arbetade med en VEPS jag skulle köra i cell tiltade lite på blocket utan att ha den yttre hydrauliska kretsen för styrning av VEPS:eriet kopplad till motorn. Det sprutade olja säkert fem-tio meter över verkstaden... :gnissla Inte så populärt.

/J
 
Nisse977 skrev:
Katten!!! :katt Hur många HK är det i den motorn!?? det står ju inte angivet på hemsidan!!??

Vet inte med Mach Z:an men polaren hade en Arctic-Cat thunder 1000 som gav 215 hk med lite (betoning på lite) tweakning... Hoppla vad den drog från hundra å uppåt... :yoparty :yoparty :näsblod
 
Robban_C skrev:
Om kamfasning:
Alfa hade kamfasare redan på 80-talet i Alfa 75. Dock bara på ena kammen (insug?)
Var inte Honda Vtec(?) i nån lite sportigare historia med halvkass väghållning nåt liknande?

.
Vad är kamfasning?
VTEC som Honda har använt i ungefär 15 år på sina bilar är ju en historia där några extra vippor hydraliskt kopplas in vid ett visst varvtal, har varierat mellan enbart på insug till på båda sidor.
Honda CRX hette första modellen i Sverige med systemet.
 
Hybrid

Jag är inte insatt men tycker det är väldigt intressant. Något som inte nämnts än i denna diskussion (men dock i andra) är hur sammarbetet mellan 2-takt och 4-takt skulle kunna utnyttjas!?

Tar varandras fördelar bort varandras nackdelar eller blir det tvärtom, att man inte kan utnyttja båda takternas fördelar och får då en misslyckad motor med nackdelar från båda takterna?

rvw3.jpg

Bilden har visats förr och är animerad, men skulle detta funka?

Ryktats om att Honda forskade på ämnet för GP säsongen 2004.
Skulle kunna ha sett ut så här om det blivit verklighet :)
rvw1.jpg



För inte måste man väl säga antingen eller när det gäller de olika takterna, låter tråkigt att 2-takt kommer försvinna helt och ersättas av 4-takt.
 
Silwer skrev:
jag har nån tidning där nån australiensare modifierat nån gamal Ducati till nån slags 2t/4t motor.
Förgasare in i vevhuset och massa konstigt.

Just förgasare in i vevhuset är ju inte så konstigt, fanns t.ex. på moppen Puch Alabama (tror jag den hette) och de flesta metanoldrivna modellmotorer har också slidmatad förgasare. Men det kanske var det du menade?

Antar att det var en massa annat konstigt med hojen, ville bara kommentera just ang förgasare/vevhus. Du kan inte scanna in artikeln händelsevis?
 
Men om vi skulle haft tillgång till stora tvåtaktare, hur många skulle kört en?

Dricker mycket bensin, mycket effekt (positivt i vissa fall) och mycket mek.

Tror att väldigt få skulle köpt tvåtaktare.

Då kan de lika gärna skita i lagen och låta oss få köra sådana :) Vi skulle inte ställa till med så mycket skada.
 
Coola Ola skrev:
Just förgasare in i vevhuset är ju inte så konstigt, fanns t.ex. på moppen Puch Alabama (tror jag den hette) och de flesta metanoldrivna modellmotorer har också slidmatad förgasare. Men det kanske var det du menade?

Antar att det var en massa annat konstigt med hojen, ville bara kommentera just ang förgasare/vevhus. Du kan inte scanna in artikeln händelsevis?
hehe jo jag vet, men det var konstigt på en 4t motor, den hade ju fortfarande en topp med ventiler och förgasare där med:lol
 
H4 skrev:
Men om vi skulle haft tillgång till stora tvåtaktare, hur många skulle kört en?

Dricker mycket bensin, mycket effekt (positivt i vissa fall) och mycket mek.

Tror att väldigt få skulle köpt tvåtaktare.

Då kan de lika gärna skita i lagen och låta oss få köra sådana :) Vi skulle inte ställa till med så mycket skada.
Jag hade inte kört en stor 2t på gatan iaf.
Jag förstår fullt ut vitsen med 2t för racing men för gatbruk tycker jag det skulle vara slöseri att lägga mer tid på 2t.
Visst skulle de kunna bygga en monstruös 2t på 1 liter, men vi har ju hojar nu som 95% av förarna ändå inte kan utnyttja på gatorna.
 
Silwer skrev:
Jag hade inte kört en stor 2t på gatan iaf.
Jag förstår fullt ut vitsen med 2t för racing men för gatbruk tycker jag det skulle vara slöseri att lägga mer tid på 2t.
Visst skulle de kunna bygga en monstruös 2t på 1 liter, men vi har ju hojar nu som 95% av förarna ändå inte kan utnyttja på gatorna.

Stämmer bra. Redan för mycket effekt med 4takts hojarna.

Undra hur det kommer att de ut om 5 år, kommer effekten att vara högre eller lika mycket på litershojarna. Vore onödigt att ha 250 hk eller liknande.

Men det skulle varit grymt om man det hade tillverkats moderna 250 cc tvåtaktare fortfarande, eller kanske 500 cc. 1000 cc är overkill.
 
2T är racing! Därför älskar jag dem.
Men visst, i mitt bruksfordon skulle jag inte välja en 2-taktare, om det fanns det alternativet. Då finns det ju annat som lämpar sig bättre.

Men mitt motorintresse koncentrerar sig inte vid kastrerade bruksfordon, utan förhåller sig mer åt race/prestanda hållet. Och ur det utgångsläget är 2-taktaren betydligt intressantare.

Att sedan en vass 2t är bland det vackrare man kan titta på i motorväg gör ju inte saken sämre.

För att ta ett exempel: Kika på sreamer'n som Alf själv sitter på. :tummenupp
 

Bifogat

  • PSI.jpg
    PSI.jpg
    117.3 KB · Visningar: 136
Last edited:
Silwer:
Ok, då hade jag fel vad gäller Honda. Det var VTEC jag tänkte på men du vet det där med Alzheimer Light...
Hursomhelst, kamfasning förutsätter jag är kamtider som förskjuts beroende på varvtal och ev också belastning.
Alfa TS hade det såvitt jag minns styrt av varvtalet. Nån hydraulisk moj (elektriskt styrd) som tryckte iväg kamdrevet några grader.

Johannes:
Precis som jag tänkte då. Under laddtryck fungerar det rätt bra i alla fall, trots "ingen" squish.

Kan för övrigt nämna att föregångaren till den Alfa TS-motorn vi pratat lite om (dvs den fyra som kom i slutet av 60-talet) inte har nån squish att tala om men den går ju utmärkt i alla fall. Rätt bra effekt och ubertrevlig gång.
Kanske betyder att dom fått allt annat rätt. :D
Dock välkänt att frånvaron av squish gör motorn lite handikappad i racingsammanhang.
Vi är rätt OT just nu men eftersom squish som ämnet har kommit upp här så passar jag på att fråga:
2 turbohojmotorer, båda 1100 cc, samma komp (låt oss säga 8:1), den ena motorn (A) kompsänkt med 2 mm cylinderspacer (= 3 mm squish) och den andra (B) med lågkompkolvar (= 1 mm squish), samma laddtryck, samma allt annat (kammar, portning, fuggar med mer).
Då är frågan hur dessa kommer att bete sig?
Mina åsikter är att båda kommer att ge ungefär samma toppeffekt men att B kommer att vara snällare i botten och orka lite mer i botten. B kommer också att vara soppasnålare vid touring.
Rätt eller fel?
 
Robban_C skrev:
Vi är rätt OT just nu men eftersom squish som ämnet har kommit upp här så passar jag på att fråga:
2 turbohojmotorer, båda 1100 cc, samma komp (låt oss säga 8:1), den ena motorn (A) kompsänkt med 2 mm cylinderspacer (= 3 mm squish) och den andra (B) med lågkompkolvar (= 1 mm squish), samma laddtryck, samma allt annat (kammar, portning, fuggar med mer).
Då är frågan hur dessa kommer att bete sig?
Mina åsikter är att båda kommer att ge ungefär samma toppeffekt men att B kommer att vara snällare i botten och orka lite mer i botten. B kommer också att vara soppasnålare vid touring.
Rätt eller fel?

Jag gissar på rätt.

/J
 
Robban_C skrev:
Jag försökte själv köpa en Seeley TR750 för några år sen men ägaren fattade inte att det var dags att sälja.
Vilken jobbig typ. :tungan



Robban_C skrev:
Alfa TS hade det såvitt jag minns styrt av varvtalet. Nån hydraulisk moj (elektriskt styrd) som tryckte iväg kamdrevet några grader.
Jag tror att Mercedes har ett liknande system.
Det finns även system där kamloberna lutar, sen flyttas hela kamaxeln i sidled så att både durationen och lyfthöjden ändras.

Det finns visst en motorcykel som har en "sextaktsmotor", jag kommer inte ihåg riktigt hur det funkade men det var nåt med en extra liten kolv i topplocket för varje cylinder, är det nån som vet nåt om den?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top