Stora 2t-hojar för gatbruk?

En 2T motor förlorar som minst 30% av färskgasen rakt ut i avgasröret.
Det betyder att om du kör upp 100l soppa har MINST 30l förångat jämfört mer 2-5% hos en 4T.
2T motorer sprider alltså ut varm bensinånga med bl.a. besen som är ett starkt cancerframkallande ämne.
Det är inte de förbrända gaserna som är 2T motorns problem utan de oförbrända.
Detta förklarar dess usla BSFC (specifik bränsleförbrukning) samt att den inte kan uppfylla de enklaste miljökrav.
Snöskotrar har (håll i er) inga som hellst krav att uppfylla frånsett ljudnivå därför har de fortfarande bruk för den mycket produktionsbilliga (hp per $) 2T motorn.
Den kommer aldrig att komma tillbaka i en stor MC
 
Är det inte så att 4-takt passerar 2-takt i verkningsgrad vid en viss kubik också? Kanske bara som jag har fått för mig..?
 
Pebl skrev:
Angående V-due så var det väl just den modellen som fick Bimota att kånka för några år sedan, nu är de väl igång igen men det var ju dött ett tag.
Enligt reportage i Bike stod väl en helvetisk massa v-due uppställda och skräpade. Försök gjordes väl att förse de med förgasare men då gick de tydligen inte sälja i USA (emmisionskrav) och sedan vart det kånken osv.

Misstänker att de som blev stående numera agerar bojsänken i närmsta småbåtshamn nere i Italien....

Jag vill ha en! :kär :kär :kär Är de lagliga i Sverige? :va
 
kk74 skrev:
Är det inte så att 4-takt passerar 2-takt i verkningsgrad vid en viss kubik också? Kanske bara som jag har fått för mig..?

Öhh :va Varför skulle den göra det? en 2T tänder varje varv och en 4T varannan. Det förändras inte bara för att kubiken ökar.
 
Mookie skrev:
Öhh :va Varför skulle den göra det? en 2T tänder varje varv och en 4T varannan. Det förändras inte bara för att kubiken ökar.
Nä, jag vet inte. Har bara för mig att jag har sett det någonstans, så mitt inlägg var mest menat som ett påstående / en fråga som kanske någon vet svaret på.
 
Alf Sundström skrev:
En 2T motor förlorar som minst 30% av färskgasen rakt ut i avgasröret.

Skulle inte vilja säga "minst". Men sak samma, för den enda framtid som finns för 2T är ju direktinsprutat, och då försvinner de problem du nyss radat upp.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
:rofl

Ryktet gör gällande att av de ca 100 RG500 som togs in till Sverige så rullar ca 30 på gatan. Några är väl racers också, men det kan inte vara alltför många. Resten har väl gått åt...

Har själv en ram som kom ifrån en krasch & brand, eller hur var det oFFkeFF?

/J

140 eller 150 var det. De flesta är kvaddade.
Som racers togs ju prodracers av både rs/rg/tz500 hem till sverige, men sista året för det var väl 83 tror jag.
 
Alf Sundström skrev:
Kolla runt lite på snöskoterforum om ni gillar debatten 2T kontra 4T.
2t är en urusel motor sett ur miljö, förbrukning samt driftsäkerhetssynpukt.
Inom racing har den nytta av att (teoretiskt) ge dubbel effekt per cc per rpm (d.v.s. en 4T behöver dubbla volymen eller dubbla arbetsvarvet för att ge samma effekt, mycket förenklat).
Som bruksmotorer är de en förlegad idé.
2T motorerna förböjds inte i mitten på -80, de självdog!
Ingen ville ha dessa illaluktande fragila motorer då den nya generationens lätta 4t kom (GSXR750).
En historiskt sett kul motor är 2T, inget annat!


Det har satsats mängder med $ på 2T, inget kan råda bot på dess problem.

Nja, det används som bruksmotorer i ganska stor utsträckning, billig, enkel och hög effekt.
Och som Johannes skriver, med direktinsprutning kan man förmodligen lösa väldigt mycket av problemen kring miljön och tvåtakt.
 
Om stora 2-t:
Jag försökte själv köpa en Seeley TR750 för några år sen men ägaren fattade inte att det var dags att sälja. :kocko
Vill också ha en V-due men påminner om att dom hade fler kvalitetsproblem än enbart insprutet. Instrumentering, växellåda och koppling minner jag mig ha läst om i mejlen från Bimota-mejl-listan. Lägg därtill att effekten inte alltid har varit den uppgivna. Vikten har däremot alltid varit den uppgivna. Gott och väl! :hihi

Om kamfasning:
Alfa hade kamfasare redan på 80-talet i Alfa 75. Dock bara på ena kammen (insug?)
Var inte Honda Vtec(?) i nån lite sportigare historia med halvkass väghållning nåt liknande?

Om snöskotrar:
Jag ser faktiskt en fördel med 2-t i fordon som till största delen används under den kalla årstiden: Ingen kall, tjock olja i vevhuset = går runt lätt även vid minus femtioelva grader.
 
Yamah RX1 är den första av den nya generationens snöskotrar.
Dess motor ät baserad på modern mc 4T teknik och starar utan problem i -37 (testat!)
Finns endast en fördel med 2T: effekt per produktionskostnad!
 
Alf Sundström skrev:
Yamah RX1 är den första av den nya generationens snöskotrar.
Dess motor ät baserad på modern mc 4T teknik och starar utan problem i -37 (testat!)
Finns endast en fördel med 2T: effekt per produktionskostnad!

Förutom att de som kört rx1'an tycker det är en tung jäkla okörbar klump..
 
Jag kan absolut inte uttala mig om snöskotern (min enda provkörning av snöskoter blev fiasko) men 2-t har ju även fördelen av mest hp/kg.
Kan det vara det som oFFkeFF tänker på kanske?

Som sagt, fattar inte mycket av snöskoter. Men uttala mig, det ska jag tydligen. :)
 
Ska väl inte säga att jag är tokhemma på skoters heller.
Men visst är det överflöd av effekt i rx1'an, men den är klart osmidig.

Fyrtakt har vissa fördelar, tvåtakt andra.
Man kan precis som robban_c skriver också ta in vikt kontra effekt.
Fördel fyrtakt smörjning och snällt register, miljö(till viss del).
Fördel tvåtakt, vikt, effekt, billigt.
Nackdelar fyrtakt, tungt, många rörliga delar, dyrt, dåligt med effekt, större motorer= mer gyrokrafter.
Nackdelar tvåtakt, smörjning och miljö.

Slutsatsen är väl egentligen att både tvåtakts och fyrtaktsmotorer är väldigt förlegade konstruktioner. Väldigt ineffektiva egentligen.

Då jag är ett fan av låg vikt och hög effekt, skulle jag gladeligen se en 500cc tvåtaktare igen, men det kommer ju inte hända, såvida man inte får till insprutningen på tvåtakt, vilket det dock ryktas att en 125cc aprila vm-racer nu ska åka med..
 
RX1 är en tung skoter men den första i sitt slag, alltså den första prestandaskoter som uppfyller moderna miljökrav.
Den tokdominerar dessutom som modifierad skoter i USA med sina 300+ turbohästar, även på +2000 m.ö.h.
4T är tveklöst framtiden även för snöskotrar men detta är ett mc forum, eller?
2T i mc är historia, inte för att de "blev förbjudna" utan för att de inte uppfyllde konsumenternas krav.
Visst finns det entusiaster som gillar 2T, de köper dock inga (eller köpte för få när de fanns) nya hojar....
 
Last edited:
Alf Sundström skrev:
Visst finns det entusiaster som gillar 2T, de köper dock inga (eller köpte för få när de fanns) nya hojar....

Det enda man kan säga om det är att "just nu är det så, om 10 eller 15 år kan det vara tvärtom igen".
 
oFFkeFF skrev:
...Fyrtakt har vissa fördelar, tvåtakt andra.
Man kan precis som robban_c skriver också ta in vikt kontra effekt.
Fördel fyrtakt smörjning och snällt register, miljö(till viss del).
Fördel tvåtakt, vikt, effekt, billigt.
Nackdelar fyrtakt, tungt, många rörliga delar, dyrt, dåligt med effekt, större motorer= mer gyrokrafter.
Nackdelar tvåtakt, smörjning och miljö....
QUOTE]

Lägg till nackdel för tvåtakt: luktar apa. :fart

:hihi
 
Robban_C: en sådan alfa från 80-talet har jag! (insug var det, fast bara i två lägen, och dubbla tändstift dessutom)

Pebl: FÖRDELEN med två takt är att den luktar gott menar du! Det är en jävla skillnad på olika oljor…

Alf Sundström: Allt har för och nackdelar. Just nu är turbo dieslar väääldigt inne på kontinenten, kommer nog till skoter snart det också
 
triple skrev:
Robban_C: en sådan alfa från 80-talet har jag! (insug var det, fast bara i två lägen, och dubbla tändstift dessutom)

Pebl: FÖRDELEN med två takt är att den luktar gott menar du! Det är en jävla skillnad på olika oljor…

Alf Sundström: Allt har för och nackdelar. Just nu är turbo dieslar väääldigt inne på kontinenten, kommer nog till skoter snart det också

Lukten av syntetisk tvåtaktsolja är dock en "aquired taste". Min mor uttryckte en åsikt om att det luktade våt get när jag körde moppen på Castrol helsyntet.
 
RG500-Johannes skrev:
Vet inte exakt hur Lotus system ser ut, men de går säkert på hydraulstöden till vipporna för att åstadkomma det du beskriver. Men det spelar mindre roll; du har ett antal ventiler med en viss massa du ska öppna och stänga väldigt väldigt fort. Hur du än gör så kommer det att suga effekt. <klipp>
/J

Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det är som du säger men från nedanstående länk får jag intrycket att ventilerna påverkas direkt av hydrauliken.

http://www.all4engineers.com/preview.php?cms=&lng=en&alloc=33&id=45
 
Coola Ola skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det är som du säger men från nedanstående länk får jag intrycket att ventilerna påverkas direkt av hydrauliken.

Ja, så måste det vara. De skriver ju att de fimpat kammen. Fria ventiler har ju alltid varit väldigt intressant, men jag ser två grejor i texten som jag tycker är lite luriga:

Each cylinder in the engine can be though of as a single cylinder head, the crank speed the only thing that they have to share. Every combustion event can be viewed as a separate event with the aim being to make every combustion event controllable.

Fine, men exakt hur hade de tänkt att utvärdera förbränningen i en serieapplikation? Vi kan göra det med jonströmsmätning, men det är patenterat.

Lotus sees the AVT system as being an essential enabler for new combustion processes. It has, for example, demonstrated that Controlled Auto Ignition (CAI) and Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI) are capable of reducing engine-out nitrogen oxides (NOx) emissions by up to 98%.

HCCI är i behov av kontroll av förbränningsfasningen, det är den stora pucken. Du skulle kunna använda fria ventiler till att variera kompressionen, kanske det de menar. Men "essential" är det inte, om det ger så mycket vinst att det går att rättfärdiga i produktion får framtiden utvisa.

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top