Stoppie med ABS??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Som sagt, går det att göra en stoppie med ABS-bromsar?? :va
 
jo i och för sig så låser man ju aldrig hjulet om man ska göra en lång stoppie men om man ska göra en röljusstoppie då?? Men borde dom inte ha nån abs-funktion ller vad man ska kalla det så man inte kan slå över å??
 
mäts inte skillnaden mellan d 2 hjulen? så d går om man ser till att ha samma hastighet på bakhjulet
 
ABS bromsar låser sig visst... bara det att de låser upp sig lika snabbt igen! Tänk er att man pumpar med bromshandtaget så förstår ni hur det fungerar. Jag hade inte velat testa det på en hoj :tomten
 
storcken89 skrev:
jo i och för sig så låser man ju aldrig hjulet om man ska göra en lång stoppie men om man ska göra en röljusstoppie då?? Men borde dom inte ha nån abs-funktion ller vad man ska kalla det så man inte kan slå över å??

Låser man framhjulet vid en rödljusstoppie?

För övrigt så är ABS-funktionen nog mest tänkt som en säkerhetsgrej. Att göra stoppies är väl inte direkt det säkraste man kan göra, så det bästa är väl att låta bli...
 
Optimus Prime skrev:
mäts inte skillnaden mellan d 2 hjulen? så d går om man ser till att ha samma hastighet på bakhjulet

I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.
 
Nexor skrev:
Jag hade inte velat testa det på en hoj :tomten

Inte? Jag tror det är bra med ABS på hojar, och ser egentligen ingen nackdel med det, utom möjligen att det är dyrt då.
 
xyx skrev:
I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.
Va jobbigt de blir att stå i kö i backar då, måste hålla emot med benen efter som bromsen släpper när hjulet står still...
 
HanneZ skrev:
Va jobbigt de blir att stå i kö i backar då, måste hålla emot med benen efter som bromsen släpper när hjulet står still...

Jävlar! det låter helt livsfarligt, vägra ABS :rofl
 
PacMan skrev:
Inte? Jag tror det är bra med ABS på hojar, och ser egentligen ingen nackdel med det, utom möjligen att det är dyrt då.

Jag tänkte mer mitt i en stoppie när ABS pumpen börjar jobba... kanske inte en höjdare.
 
Vi provade på en BMW med ABS i sommras och lyckades inte.

Problemet är ju att du måste bromsa till ordentligt för att det skall lyfta (även om du hjälper till med kroppen) och då hoppar ABS:en in och sabbar.

Dock så går det ju att koppla ur den enkelt på BMW.
 
Långa farbron skrev:
Vi provade på en BMW med ABS i sommras och lyckades inte.

Problemet är ju att du måste bromsa till ordentligt för att det skall lyfta (även om du hjälper till med kroppen) och då hoppar ABS:en in och sabbar.

Dock så går det ju att koppla ur den enkelt på BMW.


Det är inte så att du väger lite för mycket? :gnissla
 
storcken89 skrev:
Som sagt, går det att göra en stoppie med ABS-bromsar?? :va


Vad ska du ha för mellanklassare som har ABSbromsar då ? Eller det var inte tanken ? ABS är väl inte särskilt vanligt på hojar, de flesta är ju inte utrustade med det..


Får man fråga varför du undrade över om det gick med ABS ? :P

Rödljustoppie (Endo alltså) ? Kan man inte göra en lång stoppie (stoppie) vid ett rödljus då ? :D
 
xyx skrev:
I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.
Har jag inte helt fel så har du ett "kugghjul" (med kuggarna åt sidan) och en sensor som går över dessa kuggar och kommer den inte över nästa kugg (dvs att hjulet stannat) så släpper den på bromsen. Isåfall borde det inte alls vara några problem med att göra stoppies med ABS

Så tror jag det är gjort på VFR iaf, BMW ska väl ha nåt flashigt system som läser båda hjulen, bara för att vara BMWiga. :D
 
Gustav1 skrev:
Det är inte så att du väger lite för mycket? :gnissla

Jag satt på en chey-hoj i dag på mässan,har du köpt en sådan så är du en pygmé.

Olof Eriksson skrev:
Har jag inte helt fel så har du ett "kugghjul" (med kuggarna åt sidan) och en sensor som går över dessa kuggar och kommer den inte över nästa kugg (dvs att hjulet stannat) så släpper den på bromsen. Isåfall borde det inte alls vara några problem med att göra stoppies med ABS

Så tror jag det är gjort på VFR iaf, BMW ska väl ha nåt flashigt system som läser båda hjulen, bara för att vara BMWiga. :D

Sant,det går inte att börna med dom,då fram och bakbroms är sammankoplade.

Det luktar bara lameller om det om man försöker :tomten
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top