Stoppie med ABS??

lorkan skrev:
Vad ska du ha för mellanklassare som har ABSbromsar då ? Eller det var inte tanken ? ABS är väl inte särskilt vanligt på hojar, de flesta är ju inte utrustade med det..

Får man fråga varför du undrade över om det gick med ABS ? :P

Rödljustoppie (Endo alltså) ? Kan man inte göra en lång stoppie (stoppie) vid ett rödljus då ? :D
Nä jag bara undra, ingen särskild anledning.

Bekymret är väl att BMW har en lite väl tilltagen säkerhetsmarginal. När hjulet närmar sig låsning så aktiveras ABSen. Iofs ett uttalande som strider mot hur en ABS fungerar, men så har jag upplevt det iaf. Vad som känns riktigt skumt på farsans R1150GS är att när man bromsar så komprimeras chassiet ordentligt, och när ABSen går in, släpper hela komprimeringen vilket upplevs som att hojen "skuttar" fram. Verkar lättare att koppla ur ABSen när man vill staaajjjjllllaaaa.

//Peter

FÅr väl ta o prova när tjälen har släppt... men det känns som att den går in lite för tidigt... BMW har väl funderat till, och insett att till skillnad från en bil så kan man slå runt med en hoj om man nyper till.. o därför så släpper den innan hojen börjar rotera....

men som sagt, vi får väl se....

xyx skrev:
I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.

Då skulle ju abs pumpen jobba när man står still med hojjen och håller på bromsen... och det gör den ju inte.... Och det sitter ju en Givare på bakhjulet på de hojjar jag sett som har abs....

Mvh. Henkan

Lika dumt som att fråga om det går att göra en stoppsladd med antispinn...
Prova så får du se...

stefur skrev:
Lika dumt som att fråga om det går att göra en stoppsladd med antispinn...

Amme, klart att det inte går. Antispinnsystemet regleras men hälp av oljetrycket i motorn och fjäderförspänningen.
Du var inte påläst du.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...