Stoppad i laser/flygande besiktning idag..

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
Ja då fick man för första gången vänligt blinka in till farbror blå idag..
gick igenom praktiskt taget hela hojen, mönsterdjup, skyltplacering, ljudnivå
blablabla..

Sen kom det fram att db nivån va långt över det tillåtna "Mivv moto GP carbon" utan db-killer för den som undrar... så det skulle bli böter.. men då säger jag vänligt till konstapeln, men ursäkta, era db mätare är ju inte godkända.. å konstapeln säger då, ja , jo jag vet att dom inte är godkända men okej, låt gå för den här gången...

sen kom det till lasermätningen , 103 km/h på 90 väg, det skulle bli böter, då bad jag vänligt och få se när senaste kalibrering va gjord, då ville han inte visa först, men då jag sa att ni är obligerade och visa upp vid begäran, och då tog han fram och visade, senaste kalibreringen va gjord 2009-02-03, och vipps så slapp man fortkörningsböter med... :yoparty

Han avslutade med kommentaren - Tur att inte alla är lika upplysta som du..
sen åkte jag min kos , med en liten acceleration :D.. "Tror inte han var så speciellt glad efteråt..."

Så slutpläderingen är till er som inte VET... Blir ni stoppade och dom tänker bötfölla pga hög ljudnivå, det är bara och hänvisa till att deras db mätare inte är godkända.. endast besiktningen har godkända db mätare.. samt gäller kalibreringen av laserpistolerna, senast 1 månad tillbaka...

OBSERVERA om dom envisas med och skriva ut böter, så är det bara och vägra skriva under, det går upp till rätten, men där får man rätt, eftersom , mätarna är som sagt ej godkända..

Last edited:
Du måste vara hyffsat nöjd :hihi

Frågan är dock om de inte kan ge föreläggande om ombesiktning även om deras mätare inte är godkända? Har för mig att det var något i den stilen, annars är det ju helt meningslöst för dem att mäta övht.

Det måste ju vara för bra för att vara sant?
Man kan ju åka med raka rör och bara få ombesiktning eller??

Goood info. Tack kära tautolog.

Åfan... Där ser man, tack för tipset

Kunskap är makt! Bra där...Ska komma ihåg detta ifall att ...

Exakt, kunskap är makt :=)..
Roliga är att jag fick först reda på det med db mätarna av farsgubben förra veckan.. och det kom ju lägligt må jag säga.. men ifrågasättnignen om kalibreringen av lasern det var en chansning, för oftast är dom hyffsat kalibrerade.. men det är som nån sa, man kan få ett föreläggande om ombesiktning, men nån gång ska man ha tur också ..

Hahahah fyfan va gott .. eloge till dig ..

har hört detdär med kalibrering innan, när jag och syrran blev stoppade för kanske 2-3år sen för typ 36km/h på 30 väg frågade jag om kalibreringsprotekoll och när den senast va kalibrerad, och även om inte det kraftiga regnet kunde påverka, och han svarade ganska tyket och argsinnt att denhär mätaren stämmer nog ska ni se, så lätt kommer man inte undan

iaf, fick aldrig se nåt protekoll och fick böter, skulle säkert stått på sig mer där nu känns det som i efterhand

tycker det är konstigt att polisen får försöker sätta dit någon med o kalibrerade eller icke godkända mätinstrument överhuvudtaget..?

Last edited:
Tack för tipset !

Jag kan förstå att det är jobbigt för dem att konstant ha kalibrerade mätare om de måste göras varje månad.
Jag har även hört att man kan begära rådrum om man ska få böter för ringa brott som mindre fart överträdelser. Så man får tid att prata med advokat och så innan man skriver på något. Inte säkert att man kommer undan för det, men i bästa fall orkar de inte krångla och släpper en.

tycker det är konstigt att polisen får försöker sätta dit någon med o kalibrerade eller icke godkända mätinstrument överhuvudtaget..?

Mig förvånar det inte en sekund. Poliser är nog lika lata som alla andra många av dom sätter säkert i system att bara fixa kailbreringar och platsprotokoll vid dom tillfällen det efterfrågas.

Ungefär som i det militära där man alltid skulle ha en skriftlig körorder för att få köra någonstans med ett militärfordon. Men i praktiken var det något som befälen bara skrev efter en olycka.

Se på era egna arbetsplatser så har ni säkert alla massor med exempel på saker som inte kallibreras och/dokumenteras i den grad det ska göras.

Stämmer verkligen 1 månad för kalibrering av laserpistolen?? När jag åkte fast fick jag höra att en kalibrering gällde 12 månader!! (eller om de sa 13 t.o.m)

:mad:

Stämmer verkligen 1 månad för kalibrering av laserpistolen?? När jag åkte fast fick jag höra att en kalibrering gällde 12 månader!! (eller om de sa 13 t.o.m)

:mad:

Tycker också att en månad låter pjuttigt lite, alla andra kalibreringar man gör räcker ju ett halvår.:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT