Stoppad av patrullbil

ace748

Legal alien
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
R1 -99
Var på väg hem, efter att ha varit o hälsat på en polare.
Kör på en av de stora ringlederna i Oslo (tvåfilig).
Plötsligt ser jag en polisbil i horisonten, den kommer i hög hastighet i vänsterfilen.
Jag slår genast av på farten o lägger mig bakom en bil i högerfilen.
Hade väl en viss misstanke om att det var mig de var efter, mycket riktigt så viker polisbilen in och lägger sig bakom mig.
Jag kör nu i gott o väl under hastighetsgränsen. Han ligger sedan där i ca 100 meter innan han slår på blåljusen o vinkar in mig.

Ut kommer konstapeln o ber om att få se mitt körkort, eftersom jag är helt säker på att jag inte kört mer än 36 km/h för fort (gränsen för att mista kk i Norge)
ger jag honom kortet.
Han frågar om jag är beroende av kk och jag svarar givetvis ja, för att göra det jag gillar köra hoj. (Det sista sa jag inte)
Då frågar han varför jag kör så fort om jag behöver mitt kk, då svarar jag att jag något luddigt, var ganska nervös, att jag tyckte inte det hade gått så fort.
Jaså du, säger konstapeln och fortsätter vi har mätt dig i en medelhastighet på 113 km/h med en topphastighet på 146 km/h (80 väg).
Ganska säker på att dom siffrorna inte stämmer svarar jag att det låter mycket.

Blir ombedd att stiga in i polisbilen, där dom givetvis säger att de kan erbjuda mig ett förenklat förelägg (vet inte helt vad det heter i Sverige men vanlig böter alltså.)
på saftiga 6 000:- !!! (Maxbelopp i Norge)
Jag fasthåller att jag fortfarande tycker att dom hastigheterna de uppger är mycket över det jag kan ha tänkats kört i.
Vi har det på video så det är inget att diskutera svarar den ena då. Ser på skjärmen ifram att de har mätt mig över 827 meter (ca 20 sekunder om jag inte minns fel) och 113 medelhastighet
och 146 topphastighet.
Konstapeln sitter redan o skriver i ett bötesblock, då frågar jag om jag kan få se videon på mig. Visst svarar han och börjar knappa på datorn (pilotvaddenuheter).
Ser att han blir lite svettig och sedan återgår han till att skriva böter, jag frågar varför han inte visade videon, efter att jag frågar ytterligare en gång erkänner han att jag inte finns på videon.
Då säger jag fortfarande trevlig och lite nervös att han nog inte behöver skriva mer för jag tror inte jag vill skriva på detta eftersom jag betvivlar riktigheten på mätningen.
Nu märker jag klar irritaton hos konstaplarna, mycket riktigt börjar de nu hota med att det kommer hamna på mitt rullblad, att det kommer bli mycket dyrare om jag inte skriver på nu etc.
Svarar att jag är villig att ta den chansen.

Ska han jävlas ska vi nog kunna jävlas tänker konstaplarna och det blir flygande besiktning.
Det enda jag åker på är att jag inte har regbeviset med mig. 500:- fick jag för det.
Sur för att de inte hittat mer börjar den ena konstapeln anmärka på slitagefördelningen på mina däck, du borde ge dig ut på lite mer kurviga vägar du har ju bara slitit däcken i mitten säger han lite spydigt.
Ja säger jag o skrattar lite (ska väl du skita i tänker jag).
De tackar för sig jag önskar dem en fortsatt trevlig kväll.

Det här blev lite långt, eloge till de som orkat läsa alltihop.
Frågan är vad gör jag nu, jag hävdar (ärligt) att dom har uppmätt en för hög hastighet på mig.
6000 är inget som man har lust att bara punga ut om man inte tycker det har gått sjysst till.
Vad är chanserna iom att dom tydligen inte har fått någon video utan bara några siffror, räcker det med deras vittnesmål för att fälla mig?

Nu vet jag inte riktigt hur trafiklagen ser ut i norge men jag skulle tippa på att du inte har något att oroa dig för...
(sålänge du inte skriver på något dvs.)

Poliserna har ju lyckats tabba sig rätt hyffsat, om det skulle räcka med att dom vittnade skulle de ju kunna "sätta dit" vem som helst...

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

// Matte

Det är väl bara att ignorera, de har inga bevis. Skulle isf vara att de är två och tänker ljuga ihop nått.

Jag råkade ut för en liknande sak när jag torskade kortet för några år sedan.
En civilbil hade följt efter mig och mätt mig med polispiloten.
Han hade videoutrustning i bilen som han dock inte använde plus att han var ensam i bilen.
Detta gjorde att jag kände mig ganska säker på att slippa ta mitt straff (som en man....) men ack vad fel jag hade.
4 månader minus 1 för behov av kortet i tjänsten.

Jag tror aldrig du kommer att höra av dem mer.

Jag önskar att jag stått på mig också för några år sedan. Körde norrifrån mot Sundsvall något över hastighetsbegränsningarna. Efter en backe (mellan Timrå och Birsta för de som känner till området) höll jag 200 över krönet då jag på andra sidan motorvägen ser en mc-polis stå och skriva böter till en bilist, han står och glor på mig hela tiden och måste ha hört ljudet uppför backen. Jag känner mig rätt säker då det är räcken mellan och så, han har inget bra sätt att komma ikapp mig så jag fortsätter i något lägre fart in mot stan. I utkanten svänger en till mc-polis ut på E4:an framför mig, tänker direkt att den första snackat på radion med en kollega som tajmade lite fel så jag skrattar lite, går ner till hastighetsbegränsningen och hoppar in bakom en bil med mc-polisen ett par bilar framför. Då svänger han av igen och jag ökar lite sista biten in mot stan. Står vid ett rödljus då han kommer upp vid sidan och skriker allt möjligt. Jag har kollat noga i speglarna att han aldrig var bakom mig i synfältet men han måste ha gjort ett U och svängt på igen, men han kom aldrig ikapp mig före rödljuset. I alla fall när vi stannade så var han förbannad och började skriva böter för 29 över. Jag frågade om mätningen och då pekade han på något instrument på tanken, kunde dock inte se några siffror. Än i dag fattar jag inte hur han mätte mig då han aldrig kan ha haft mig i synfältet. Han fick ju inga referenspunkter att mäta på. Dum som jag var skrev jag på då jag var glad att inte tappa körkortet. Jag hade ju kört mycket fortare är så, även den sista lilla biten.

Oj, det blev också en lång historia. :hihi

Dersom politiet har målt deg i 146 i 80-sonen skulle du ha mistet lappen, fått bot og havnet i fengsel. Du kan vel konkludere med at de ikke har noen bevis siden de lot deg kjøre videre

Finns det norrmän här!? :tummenupp

Ja du har en poäng. Det som jag inte helt kan greppa är hur mätningen går till.
Enligt konstapeln hade de stått på en avfart efter en tunnel, sett mig köra förbi och satt efter.

Eftersom mätsträckan var ynka 800 meter, menar jag att deras reaktionsförmåga måste påverka mätresultatet avsevärt.
Om de t. ex. är 2 sekunder sena att slå på utrustningen och få rull på hjulen så måste ju deras medelhastighet för att komma ikapp mig öka ganska markant eftersom hela "jakten" bara tog 20 sekunder.

Klarade mig...

För ett par år sedan råkade jag ut för en liknande situation, visserligen i Sverige. En söndag morgon fick jag polisen bakom mig en längre sträcka genom stan. Tyvärr såg jag inte dom(använder sällan speglarna) och till sist blev jag stannad. De tyckte att det hade gått lite väl snabbt för att vara på en 70-väg inne i stan. De påstod att de hade hållt 100 km/h när de låg bakom mig att att avståndet hade ändå ökat. Vilket innebär att OM de hade haft mätutrustning i bilen hade jag blivit av med lappen. De sa att eftersom de INTE hade rätt utrustning i bilen kunde de inte sätta dit mig för vårdslös körning.
Däremot frågade de om de kunde skriva ut fortkörningsböter på 85km/h...
Mitt första svar blev naturligtvis ett rungande nej!
Svaret på det blev att då står ord mot ord och att det kan bli dyrt att förlora i en ev rättegång. Bli av med både körkort och få betala rättegången var ju inget jag var intresserad av. Det var ju trots allt så att jag hade kört för fort.
Det var bara att skriva på och se glad ut.
Med tanke på ALLA de gånger man kört för fort och brutit mot diverse trafikregler känns det inte så farligt att få en bot...
Värre hade det varit om man blivit av med lappen!

Fungerar det inte så att han slår på tiden för dig vid ex en stolpe. Sen startar han sin tid vid samma punkt. Sen slår han av tiden på samma ställe som dig å då räknar han ut sin medelhastighet å på så vis kan han räkna ut din hastighet. Eller är jag ute å hojar som satan??? :)

Ja visst det kan hända att jag kört för fort, men 6000 är lite väl mycket.
Hade de sagt att de inte hade korrekt mätning, men att de tyckte jag kört lite väl fort och gett mig en bot på 2000 kanske jag hade tagit det som en man(tm).
Men 6000 i ett sånt här tvivelaktigt fall är jag inte villig att betala.

PS. Trodde inte man betalade rättegångskostnader i mål mot statsmakten. DS

Nja, han slår på tiden vid en referenspunkt, t ex en lyktstolpe, sedan slår han av den igen vid en annan. De använder gärna lyktstolpar då det är ett känt avstånd mellan dem annars kan han mäta det med sin hoj om han använder andra punkter. Med tiden och sträckan så har han din medelhastighet.

Men det är det jag menar i min post ovan, han kan aldrig ha sett mig (eftersom jag aldrig såg honom och jag kollade 10 gånger), vad använde han då för punkter under mätningen? Jag tror att han visste att jag körde för fort och fixade till det. För osannolikt att det skulle bli just 29 över. Jag tror inte han vågade ta 30+ (tappa kortet) för då kanske jag ifrågasatt mer och då skulle han inte haft något att komma med.

bissmark skrev:
De sa att eftersom de INTE hade rätt utrustning i bilen kunde de inte sätta dit mig för vårdslös körning.
Svaret på det blev att då står ord mot ord och att det kan bli dyrt att förlora i en ev rättegång.
Jag tar hellre en rättegång, än låter polisen agera jury och domare på plats.
Fast det beror väl i och för sig hur mycket för fort man kört. Är förseelsen väldigt liten tar nog även jag och betalar... :huvet

ace748 skrev:
...
Vad är chanserna iom att dom tydligen inte har fått någon video utan bara några siffror, räcker det med deras vittnesmål för att fälla mig?

Anneli här på forumet håller på med en sån prövning här i Sverige... Det lär ju märkas vad det blir av det hela.
Jag har inte alla detaljer men har för mig att det finns en gammal tråd om det.

//håkan

Det där med referenspunkter låter ju vettigt, men då måste han ju ligga inom synhåll för att kunna starta och stoppa mätningen. Han låg aldrig inom synhåll i 800 meter bakom mig innan jag upptäckt honom det är jag ganska säker på.
Jag såg honom dyka upp i horisonten i 200 knyck, då direkt slog jag av hastigheten.

Jag fick känslan av att dom räknat ut nån form av medelhastighet dom behövt för att komma ifatt mig, samt att den påstådda toppen på 145 km/h var vad dom var uppe i, inte jag.

Sov iaf inte så skönt inatt, för som ninjamannen säger är det fängelsestraff för mindre här i norge.

Själv åkte jag på Nok 3500 för 120 på 100-väg utanför Oslo, den enda motorvägen de har fö. Polisen sa med ett leende på läpparna att jag hade otur eftersom de precis hade höjt bötesbeloppen... tack för den! Bara att skriva på, sedan tog det ett år innan jag fick påminnelse och var tvungen att betala.. Sjuka böter i det landet.

bissmark skrev:
För ett par år sedan råkade jag ut för en liknande situation, visserligen i Sverige. En söndag morgon fick jag polisen bakom mig en längre sträcka genom stan. Tyvärr såg jag inte dom(använder sällan speglarna) och till sist blev jag stannad. De tyckte att det hade gått lite väl snabbt för att vara på en 70-väg inne i stan. De påstod att de hade hållt 100 km/h när de låg bakom mig att att avståndet hade ändå ökat. Vilket innebär att OM de hade haft mätutrustning i bilen hade jag blivit av med lappen. De sa att eftersom de INTE hade rätt utrustning i bilen kunde de inte sätta dit mig för vårdslös körning.
Svaret på det blev att då står ord mot ord och att det kan bli dyrt att förlora i en ev rättegång. Bli av med både körkort och få betala rättegången var ju inget jag var intresserad av. Det var ju trots allt så att jag hade kört för fort.
Det var bara att skriva på och se glad ut.
Med tanke på ALLA de gånger man kört för fort och brutit mot diverse trafikregler känns det inte så farligt att få en bot...
Värre hade det varit om man blivit av med lappen!
Ja jag vet att man inte skall citera långa inlægg ;)
Men exact det samma hænde mig också, på lundbyleden i GBG, två poliser, varav den ena asførbannat och studsande gormande om att "det gick i minst 150" varpå jag svarar "nænæ inte øver 100" utskællningen pågår i ca 20min. då en andra polisen frågar mig "vad skall vi gøra då?" jag svara "ni gør væl vad ni kan"
Varpå dom sjunker ihops lite och muttrar något om "sænkfarten" och sætter sig i bilen och åker, inga bøter, inga påføljder :D

håkan skrev:
Anneli här på forumet håller på med en sån prövning här i Sverige... Det lär ju märkas vad det blir av det hela.
Jag har inte alla detaljer men har för mig att det finns en gammal tråd om det.

//håkan

Japp läste om det kommer jag ihåg, men har för mig att det var sparsamt me detaljer runt själva händelseförloppet.

Får väl tänka på saken tills förelägget kommer, ville bara veta om det skulle tjäna någonting till att neka när det väl kommer.

Masterlord skrev:
Jag tar hellre en rättegång, än låter polisen agera jury och domare på plats.
Fast det beror väl i och för sig hur mycket för fort man kört. Är förseelsen väldigt liten tar nog även jag och betalar... :huvet

Betala böter för att ha kört 15 km/h för fort eller rättegång???
Valet var inte så svårt just då...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...