Stoppa saltet!

Ju oftare man tvättar en bil desto storre chans är det att rosten kommer. Eller hur var det nu :va
Ska nog börja forska i biltvätt. Då får man forskarbidrag från staten som jag kan laga mina rosthål med.

Så det är bäst för bilen att tvätta den så lite som möjligt för att inte utsätta den för vatten? :tummenupp

Vad tyckte du om att hålla säkerhetsavstånd då? Eller börjar du ha slut på argument?

Så det är bäst för bilen att tvätta den så lite som möjligt för att inte utsätta den för vatten? :tummenupp

Vad tyckte du om att hålla säkerhetsavstånd då? Eller börjar du ha slut på argument?

Om jag ständigt ska hålla så stort avstånd för att slippa saltet kommer jag nog att bli stoppad av snuten förr eller senare.
Fö. salt är inte försvarbart i vilket fall

Jag bor i Norrland.

I stora delar av norrland saltas det inte, dock saltas E4.
Vi kör glatt bil ändå på fina hårda hyvlade isvägar, och vi håller oss på vägen.

Man betalar gärna lite mer när man köper bil för att få tag på ett inlandskört exemplar och man köper helst inte en som har pendlat på E4.

När det gäller däck, både dubbade och odubbade så förstörs däckgreppet av salt, däcken blir "saltblinda", dvs saltet lägger igen porerna i gummit såatt ytan blir blank och får sämre fäste.

Prova gärna någon gång om ni har möjlighet att köra isbana eller en fin vinterväg som är osaltad.
Stanna bilen och vräk på avfettning på däcken, vänta ett par minuter och kör fram en bit, dom svartbruna ränderna efter däcken är vägavlagringar och salt som suttit och kläggat igen ytan på gummit.

Sedan känns det som om bilen har fått nya däck, greppskillnaden är enorm.
Det är så stor skillnad att det kan vara vad som behövs för att komma uppför den "hopplösa" backen.

Flygplatser saltar man inte eftersom saltet leder till korrosion, på flygplatser strör man urea, som i princip är ett kvävebaserat konstgödsel.
Det gör samma sak med isen, men är snällare mot plåt/aluminium.
Det kan man dock inte sprida på allmänna vägar, då övergödningen skulle bli enorm.

Problemet är att det inte alltid är hårda fina isvägar vid kusten, utan när temperaturen pendlar kring 0 grader så är halkbekämpning med salt det ända sättet. Salt räddar liv, tyvärr så skapar den andra problem men trots allt så räddar salt liv.

Problemet är att det inte alltid är hårda fina isvägar vid kusten, utan när temperaturen pendlar kring 0 grader så är halkbekämpning med salt det ända sättet. Salt räddar liv, tyvärr så skapar den andra problem men trots allt så räddar salt liv.

Jag bor i norrland vid kusten (den går hela vägen upp till finland vettu).

Temperaturen pendlar över/under 0 här också, men inte fan behöver vi salt för det.

Jag bor i norrland vid kusten (den går hela vägen upp till finland vettu).

Temperaturen pendlar över/under 0 här också, men inte fan behöver vi salt för det.

Tycker du ja, maila vv och meddela dem dina synpunkter. Jag tror inte att de kommer att sluta salta i morgon bara för att du tycker det. Vet du något som är lika bra som salt men mer skonsamt så säg till.

Jag tycker inte heller om salt på vägarna men när man bor där man bor, klimatet är som det är och folk inte kan köra bil när det blir halt så räddar salt liv.

Tycker du ja, maila vv och meddela dem dina synpunkter. Jag tror inte att de kommer att sluta salta i morgon bara för att du tycker det. Vet du något som är lika bra som salt men mer skonsamt så säg till.

Jag tycker inte heller om salt på vägarna men när man bor där man bor, klimatet är som det är och folk inte kan köra bil när det blir halt så räddar salt liv.

Vaddå "lika bra som salt"?
Salt ÄR inte bra, salt förstör vår miljö, och lurar upp vilt på vägarna.
Salt orsakar viltolyckor.
Människor som inte kan köra bil i halka orsakar halkolyckor, vi kan inte förbjuda halka.

En saltad väg är alltid blöt, det gör att vägbanan fryser på snabbt.
En osaltad väg kan många gånger vara torr och fin när
den saltade är blöt.
Vägverket vill nu förbjuda dubbdäck då de river upp för mycket partiklar.
Konsekvensen av det blir väl att de vill salta ännu mer:huvet

Salta vägarna - Vilket jävla påhitt! :huvet

Salt ska man enbart ha till att smaksätta maten...inget annat!:mad:

När man tar körkort så får man prova att köra på haltunderlag och där fungerar det att anpassa hastigheten....men inte på allmänna vägar, konstigt! :va

Jag kan verkligen inte fatta varför det finns folk som är så inbitna på att salt är bra..

Prova o ta två bitar plåt, en häller du vatten på o andra häller du vatten och salt på.....

Plantera sen 2 blommor en med vanlig jord och en med ett salt lager ovanpå jorden, vattna....

Prova sen att salta en bit på en is... lägg märke till att den snart blir "vatten" lägg en sten eller liknande i "isvattnet" och återvänd dagen efter.
Är isen borta? Har stenen frusit fast?

Väglaget förändras, och det måste förarnas inställning med.
Salt ger bara en falsk trygghet som dessutom ser till att bilen kommer att behöva mer vård om man inte på sikt vill skrota den.

En tid i mitt liv bodde jag i Borås som var saltfritt, folk i Borås var så kompetenta att de kunde köra bil efter väglag, såg aldrig bilar i dikena... Har efter det bott i saltstäder (inte bara kuststad som jag bor i nu) där har bilar legat i diken titt som tätt och så rosten...suck....
Nä bort med saltet, gör ingen nytta alls, klarar man inte av att köra utan så kan man stanna inne tycker jag.
Grusa i stället men givetvis ska den bort innan vi på två hjul ska ut :)

Jag bor i Norrland, på flygplatser strör man urea.
[Offtopic]
Samma som dom använder i nya lastbilsmotorerna för att kunna köra med gynnsammare bränsleblandning och samtidigt sänka utsläppen, öka effekten och minska bränsleförbrukningen.
[/Offtopic]

På Åland saltas det normalt inte. Bara vid extra utsatta utfarter och backar, när det föreligger risk för isbildning. Annars så är det plogning och sandning som gäller och det fungerar utmärkt. I branta backar kan man tillsätta lite salt till gruset (kross) precis så att det får fäste i underlaget. Bilarna håller ihop och vägarna är "hala" på ett förutsägbart sätt. Man kunde ju önska att VV gjorde studiebesök dit och kollade hur det fungerar i praktiken.

[Offtopic]
Samma som dom använder i nya lastbilsmotorerna för att kunna köra med gynnsammare bränsleblandning och samtidigt sänka utsläppen, öka effekten och minska bränsleförbrukningen.
[/Offtopic]

Ännu mer offtopic: det används också i tandkräm och tuggummin som ska ge extra skydd för tänderna, då under namnet karbamid. De flesta vet inte att de kör urinämne i truten, hihihi!

//Cuba

2728420 Ännu mer offtopic: det används också i tandkräm och tuggummin som ska ge extra skydd för tänderna, då under namnet karbamid. De flesta vet inte att de kör urinämne i truten, hihihi!

//Cuba
Jag ska aldrig borsta tänderna mer:(

Back