Jag bor i Norrland.
I stora delar av norrland saltas det inte, dock saltas E4.
Vi kör glatt bil ändå på fina hårda hyvlade isvägar, och vi håller oss på vägen.
Man betalar gärna lite mer när man köper bil för att få tag på ett inlandskört exemplar och man köper helst inte en som har pendlat på E4.
När det gäller däck, både dubbade och odubbade så förstörs däckgreppet av salt, däcken blir "saltblinda", dvs saltet lägger igen porerna i gummit såatt ytan blir blank och får sämre fäste.
Prova gärna någon gång om ni har möjlighet att köra isbana eller en fin vinterväg som är osaltad.
Stanna bilen och vräk på avfettning på däcken, vänta ett par minuter och kör fram en bit, dom svartbruna ränderna efter däcken är vägavlagringar och salt som suttit och kläggat igen ytan på gummit.
Sedan känns det som om bilen har fått nya däck, greppskillnaden är enorm.
Det är så stor skillnad att det kan vara vad som behövs för att komma uppför den "hopplösa" backen.
Flygplatser saltar man inte eftersom saltet leder till korrosion, på flygplatser strör man urea, som i princip är ett kvävebaserat konstgödsel.
Det gör samma sak med isen, men är snällare mot plåt/aluminium.
Det kan man dock inte sprida på allmänna vägar, då övergödningen skulle bli enorm.