Precis som Niklasinorr säger så MÅSTE vi påverka trafikanternas attityder om vi ska kunna minska olyckstalen. Attitydpåverkan är otroligt svårt och tar lång tid men är möjligt med en tydlig plan samt ett konsekvent handlande från politiker och trafiksäkerhetsorgan.
..
SMC in action båda på 1 eller 2 hjul
Lite kommentarer i tråden:
Det finns idag inga reelt underbygda rapporter om MC utbildning för förare med körkort versus olyckor. Man läser dom 2 norske rapporter som djävulen läser biblen. Sorry, läser man TÖI´rapporten vill man se att dom som gick en kurs - hade lågra hastighet på landsväg under året, än dom som inte gick en kurs.
SMC & VTI, jobbar på en initiel rapport om utbildning av förare med körkort versus olyckor. Jag kan nästan garantera att denne rapport kommer visa att fortbildningarna på bana kommer visa att man inte minskar olyckor.
ANLEDNINGARNA: Vi lyckades att dom få STÖRSTA FAROR från riskgruppen på vore kurser - det finns inte statisktisk underlag från en jämnbördig reference grupp. Vi måste se detta på ett större underlag och över mera tid.
Men, vi får en underlag vi kan lära oss att forska efter.
VTI´s rapport som det refereres till i tråden - har liksom bara glömd eller inte förstått att en stor del klass 7 hojer var felklassad. Det vridar undersökningen åt fel håll.
Det är krockvåldet som dödar - och krockvåldet kommer når man enkelt trimmer en gammal trafikfarlig hoj. Dvs man kör på en svinbillig, men farlig hoj om alla tragikförsäkrings avgifter ska lamslå klass +5 och upp.
SMC:s sporthojsprojekt har ändrad attityd och riskmedvetenhet - som tidigare nämnts. Det initiella SMC har set på 2006´s år olyckor tyder inte på att sporthojer har tagit tillbaka dom 50% av dödsolyckorna som det var under MC-Ola´n 2001-2003. Från 2005 reduceras sporthojer i dödsolyckor ner till 30%. Vi har 160 instruktörer som har haft +6.000 deltagare på bana senaste 2åren - 160 utbildade sporthojs instruktörer jobbar året om på banor och blandt sporthojsfolket - f. ex. på internet.
2006 års olyckor har en klar trend - singelolyckor har reducerats - dvs. dom +10.000 som har vart på SMC kurs senaste 2 åren har lärt sig nått?
Trenden är kollisions olyckor, dvs andra fordon är indvolverat.
Trenden med SMC kurs och billigare premie har visad sig att fungera redan efter 1´sta året - SMC jobbar på att mera sånt kommer. I samband med omläggningen av tragikförsäkringen kommer det mera press på fortbildning - SMC behöver flera instruktörer (och banor). Se till att du är betalande medlem - vi behöver båda DIN hjälp och dina pengar!!
Vist jobbar Polisen med oss, så även VV, NTF, MHF mf. - Samverknadsgruppen i Stockholm är ett sånt exempel - 14 stuntkväller håller vi i år..
Vist är det lite färre olyckor i Finland - vart hastighetsböterna är imkomst baserade - men, enligt vår syster i Finland, är infrastrukturen och hojkollektivet annorlunda..
Ocj vist - läsar bl. a VV, Poliser, VTI och några politikera vad som skrivs här och på SMC:s forum - anners hjälps dom på väg av jag och mina kollegor.
Rekomenderligt är att djubde surfa på
www.svmc.se, finns mycket av vore avsikter och faktuellt underlag i debatten.