Stoppa MC-döden och sänk premierna !

Därför på ett hojforum slipper man kontrollera huruvida förslagen hjälper eller ej. Men VTI och VV kanske först vill hitta stöd för att det hjälper och att inte bondförnuftförslagen gör motsatt verkan.

Det är rätt och riktigt, och jag tror att många av förslagen redan har diskuterats inom dessa instanser men det faller på att dom inte vågra komma med förslag som anses för radikala eller går emot dom politiska intentionerna. Politiker och polisledning vill hellre satsa på att ha så många hastighetskontroller som möjligt eftersom det ger klirr i kassan, det är enkelt och billigt. Att satsa på alkoholrelaterade frågor är mycket dyrare och ger inget omedelbart resultat, dvs inga politiska poäng.
Min poäng är att oavsett förslagens bondförnuftighet så finns det flera grundproblem i det hela, det politiker och tjänstemän gör är hela tiden att bearbeta symtomen och inte orsakerna...
Om man verkligen vill minskan olyckorna på vägarna så är det ju inget snack om att det effektivaste skulle ju vara att bekämpa alkohol och droger, kunde man lösa det problemet så skulle det ha en direkt effekt på olycksiffrorna. Men som sagt, det tar lååååång tid, så lång tid att det kräver samarbete över blockgränserna eftersom mandatperioderna bara är fyra år. Och att få politiker att jobba över blockgränserna...tja...:rolleyes:

Statistiskt sett har var tionde fordon ni möter har en drogpåverkad förare...tänk på det...

Finns en hel del inlägg här som stärker mina fördomar(?) om att de flesta saknar ett par samer i kåtan.

Står väldigt mycket dumt skrivet och jag orkar inte kommentera allt, men något som återkom var Nollvisionen. Ni som nu tycker att det är skräp, hur tänker ni egentligen? Nollvisionen är väl det mest självklara som finns. Man kan inte acceptera att ett visst antal människor dör i trafiken varje år, eller hur? Det måste hela tiden finnas en strävan efter att komma ner i lägre dödstal, och målsättningen måste vara noll. Den som inte förstår det behöver nog hjärnkirurgi.

0-visionen är otroligt korkad efter som den strider mot den mest fundamentala när det gäller att sätta upp mål.

Grundkurs -25 när det gäller att såtta uppmål säger att

>>>>>> Ett mål måste vara möjligt att uppnå. <<<<<<<

Om man så förbjöd bilar så skulle ett antal människor snubbla eller halka när dom var tvugna att korsa en väg och då skada sig eller dö.

Man skall alltid sätta upp ett mål men redan ordet 0-vision innebär att man kommer att misslyckas med det.

Istället skulle man satt tex en minskning med tex 2% per år. Ja 2 % är antagligen en rimlig målsättning eftersom vi redan kommit väldigt långt, se diagrammet jag hade med i ett av mina tidigare inlägg. Detta eftersom man annars bryter mot en annan regel.

>>>>>>> Förr eller senare kommer man till en punkt när kostnaden för en ytterligare förbättring blir för hög <<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kostnad är är inte enbart pengar utan kan också vara frihetsförlust, Livsglädjeförlust, arbetsglädjeförlust,..........

Ett exempel som många på detta forum säkert upptäckt

En trampcyckel är riktigt billig och ganska kul precis när man lärt sig cyckla men man börjar snart kolla på en 12-växlad. Sen kommer en moped men det tar inte lång tid innan man filar lite på den. Och snart har man köpt lite trim delar. Så här håller det på och den gemensamma nämnaren är att det kostar mer och mer.

Rätt som det är har man en RR-hoj som går av bara helvete men det har man snart vant sig vid. Vi är nu uppe i säg 140k. Vill man nu få mer pulver börjar det kosta rejält med pengar.

Till slut när man åker 402 meter på 6s då kostar varje 0.1 i minskning grymt mycket både i pengar och i andra uppoffringar.

Last edited:
ca 7000 dör av rökning varje år

Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år

26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.

Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.
Jag undrar varför man pekar ut just mc *åkare...att vi ska bära vår egen kostnad. När ska t ex tobaks och alkohol döden bära sin egen kostnad? Ett paket cigg borde väl kosta ca 1000:- och en flaska vi ungefär lika mycket... eller är jag helt ute och cyklar.

Helt underbart Mather är inte ute o cyklar han kör hoj men helt rätt
varför ska vi betala för vad andra dummar sig med. finns inget vettigt med det
hojen e ju ett transport medel vad e ciggen....cancerpinne...shit va dyra sjukhus räkningar

sen biltullarna...va bra då underlättar det i trafiken när man ska köra hoj...nej just det det ska ju bli dyrare att åka hoj

för övrigt kolla på flyget
*låt de som e nya inte köra med än 500cc eller nåt o efter att antal körtimmar så de bygger upp erfarenhet kan de gå upp i klasserna.
hur många nyutexaminerade piloter hoppar in i en A340 som kapten...ingen

*för att få behålla flygcertet måste man flyga visst antal timma per år dessutom kör de simmulator rätt ofta för att öva på jobbiga situationer
för att behålla KK måste man köra bankurserna med instruktörer vart annat år

Vi har ca 270 000 reggade hojar, ca 25 000 sporthojar.

304 000 människor har MC-kort med utbildning.

2 640 000 har A-kort utan utbildning...

Sen har vi en tickande bomb med 350 000 mopedister där det finns en hel del yngre människor som genom att deras föräldrar tillåter dom att trimma, eller köra moppe innan åldern uppnåtts, eller utan förarbevis, skapar en framtida trafikant med en attityd gentemot trafiken att det inte är så noga om det bara är "lite" olagligt. Dom här ungdomarna växer upp med idoler som "Spökryttarnissen" och/eller en massa "stuntare" som bedriver sin verksamhet på allmänna gator. Det finns säkert ett 20-tal sådana moppestuntare som gör allt som deras hojkörande idoler gör, vissa av dom är otroligt skickliga på att framföra sina moppar på alla möjliga och omöjliga sätt...men dom gör det på köpcentrum, parkeringar och trottoarer bland barnvagnar och andra människor...

Vad har dom här killarna för trafikattityd den dagen dom tar hojkort? Kommer dom att skita i att försäkra hojarna eftersom det ändå för dyrt tack vare regeringens skatter? Kommer dom ens att ta körkort?

Jag kanske målar f-n på väggen här men jag tror att dom här killarna (jo det är mest killar) kommer att bli ett problem i framtidens trafik.
Vill vi göra något långsiktigt för trafikdöden så måste vi börja i skolorna...

Ärligt du kan inte skriva sådär sen göra en wheelie på avataren. Sviestad 2005
sissta smckursen va! får man ens göra wheelies där. :tummenupp

No hard feelings ville bara röra runt lite i tråden :tungan

0-visionen är otroligt korkad efter som den strider mot den mest fundamentala när det gäller att sätta upp mål.

Grundkurs -25 när det gäller att såtta uppmål säger att

>>>>>> Ett mål måste vara möjligt att uppnå. <<<<<<<

.

Prova att läsa om det du skrev så kanske du upptäcker att nollvisionen innehåller ordet vision och inte mål:fakta

Prova att läsa om det du skrev så kanske du upptäcker att nollvisionen innehåller ordet vision och inte mål:fakta

Japp, jag har en "vision" om fred i mellanöstern också...
Jag har en "vision" om en slank, vältränad Anna Book i baddräkt...

Visioner är värdelösa, mål är bra, vad är målet med att ha visionen då?

Man läser ofta att målet med nollvisionen är att vi ska ha 0 döda i trafiken, alltså är visionen målet, eller?

Hur jävla länge ska folk med visioner få flumma bort våra pengar utan att tala om en gång för alla vad målet är, när målet ska anses uppnått, och när vi ska sluta betala för det.

Ärligt du kan inte skriva sådär sen göra en wheelie på avataren. Sviestad 2005
sissta smckursen va! får man ens göra wheelies där. :tummenupp

No hard feelings ville bara röra runt lite i tråden :tungan

Den wheelien var just till för att röra runt, men mest inom SMC:)

Den gjordes på order av träningsledaren för en fotosession, efter att körningen var över, med en medlem av SMC:s styrelse bakpå. Dessutom är det en helt riskfri powerwheelie, ingen balanspunkt eller så, bara på kraft för att inte riskera nånting. Jag skulle aldrig drömma om att köra på bakan med guld i lasten:tummenupp

Det är ju just ordet vision ihop med 0 som gör det så korkat. Visioner är för drömmare och gör mer skada än nytta. Sätt upp ett rimligt mål istället och jobba på det såkan människor känna glädje när det uppnåtts. Denna glädje ger en kraft att jobba för nästa mål.

Hur jävla länge ska folk med visioner få flumma bort våra pengar utan att tala om en gång för alla vad målet är, när målet ska anses uppnått, och när vi ska sluta betala för det.
Så länge som det ger effekt, vilket det fortfarande gör eftersom alla inte är lika cyniska som du.

Det är ju just ordet vision ihop med 0 som gör det så korkat. Visioner är för drömmare och gör mer skada än nytta. Sätt upp ett rimligt mål istället och jobba på det såkan människor känna glädje när det uppnåtts. Denna glädje ger en kraft att jobba för nästa mål.

Jag tror, i motsats till dig, att visioner är nödvändiga.
De är grunden för tydliga delmål och bevarar fokus mot vad som ska uppnås i de olika delmålen.

Detta används med stor framgång inom B.la idrotten och inom flygsäkerhetsarbetet.

Last edited:
Precis som Niklasinorr säger så MÅSTE vi påverka trafikanternas attityder om vi ska kunna minska olyckstalen. Attitydpåverkan är otroligt svårt och tar lång tid men är möjligt med en tydlig plan samt ett konsekvent handlande från politiker och trafiksäkerhetsorgan.

Jag måste säga att jag har sett en begynnande attitydförändring här på sporthoj de senaste åren: Nya förare får nästan alltid rådet att ta det lungt i början och att fortbilda sig, Den som nämner att han är intresserad av fortbildning med tex SMC blir uppmuntrad, det startas otaliga trådar om trafiksäkerhet, att köra som en idiot överallt anses inte vara helt ok osv.
Rätta mig om jag har fel men så här såg det väl inte ut för ett antal år sedan?
När jag var ny här fanns inte riskmedvetenhet på kartan, nu kan alla medlemmar se andras funderingar kring dessa frågor.

Hur påverkar vi då hela trafikantkollektivets attityder?

Bättre attityder får man inte genom mera förbud, det krävs dock ett tydligt regelverk som accepteras av majoriteten och att ev överträdelser blir kännbara.

Vettig utbildning med fokus på attityd och riskmedvetenhet redan från grundskolan och fortbildning med jämna mellanrum genom hela livet som trafikant. (Att vi kan anses färdigutbildade vid 18års ålder och kompetenta att framföra fordon resten av livet känns ganska konstigt)

Listan kan göras lång men som ni förstår så anser jag att man måste försöka komma åt attityder redan på ett tidigt stadium och jobba för att trafikanterna själva ska "välja" att köra säkrare, överdriven förbudsiver hjälper helt enkelt inte.

Precis som Niklasinorr säger så MÅSTE vi påverka trafikanternas attityder om vi ska kunna minska olyckstalen. Attitydpåverkan är otroligt svårt och tar lång tid men är möjligt med en tydlig plan samt ett konsekvent handlande från politiker och trafiksäkerhetsorgan.

..

SMC in action båda på 1 eller 2 hjul :D

Lite kommentarer i tråden:

Det finns idag inga reelt underbygda rapporter om MC utbildning för förare med körkort versus olyckor. Man läser dom 2 norske rapporter som djävulen läser biblen. Sorry, läser man TÖI´rapporten vill man se att dom som gick en kurs - hade lågra hastighet på landsväg under året, än dom som inte gick en kurs.
SMC & VTI, jobbar på en initiel rapport om utbildning av förare med körkort versus olyckor. Jag kan nästan garantera att denne rapport kommer visa att fortbildningarna på bana kommer visa att man inte minskar olyckor.
ANLEDNINGARNA: Vi lyckades att dom få STÖRSTA FAROR från riskgruppen på vore kurser - det finns inte statisktisk underlag från en jämnbördig reference grupp. Vi måste se detta på ett större underlag och över mera tid.
Men, vi får en underlag vi kan lära oss att forska efter.

VTI´s rapport som det refereres till i tråden - har liksom bara glömd eller inte förstått att en stor del klass 7 hojer var felklassad. Det vridar undersökningen åt fel håll.

Det är krockvåldet som dödar - och krockvåldet kommer når man enkelt trimmer en gammal trafikfarlig hoj. Dvs man kör på en svinbillig, men farlig hoj om alla tragikförsäkrings avgifter ska lamslå klass +5 och upp.

SMC:s sporthojsprojekt har ändrad attityd och riskmedvetenhet - som tidigare nämnts. Det initiella SMC har set på 2006´s år olyckor tyder inte på att sporthojer har tagit tillbaka dom 50% av dödsolyckorna som det var under MC-Ola´n 2001-2003. Från 2005 reduceras sporthojer i dödsolyckor ner till 30%. Vi har 160 instruktörer som har haft +6.000 deltagare på bana senaste 2åren - 160 utbildade sporthojs instruktörer jobbar året om på banor och blandt sporthojsfolket - f. ex. på internet.

2006 års olyckor har en klar trend - singelolyckor har reducerats - dvs. dom +10.000 som har vart på SMC kurs senaste 2 åren har lärt sig nått?
Trenden är kollisions olyckor, dvs andra fordon är indvolverat.

Trenden med SMC kurs och billigare premie har visad sig att fungera redan efter 1´sta året - SMC jobbar på att mera sånt kommer. I samband med omläggningen av tragikförsäkringen kommer det mera press på fortbildning - SMC behöver flera instruktörer (och banor). Se till att du är betalande medlem - vi behöver båda DIN hjälp och dina pengar!!

Vist jobbar Polisen med oss, så även VV, NTF, MHF mf. - Samverknadsgruppen i Stockholm är ett sånt exempel - 14 stuntkväller håller vi i år..

Vist är det lite färre olyckor i Finland - vart hastighetsböterna är imkomst baserade - men, enligt vår syster i Finland, är infrastrukturen och hojkollektivet annorlunda..

Ocj vist - läsar bl. a VV, Poliser, VTI och några politikera vad som skrivs här och på SMC:s forum - anners hjälps dom på väg av jag och mina kollegor.

Rekomenderligt är att djubde surfa på www.svmc.se, finns mycket av vore avsikter och faktuellt underlag i debatten.

De 2 miljoner som fått sitt körkort när de tog B-kort borde omedelbart inkallas.

Singelolyckor kommer alltid att förekomma, dessa är de olyckor som är svårast att förebygga skulle jag gissa på.

Olyckor som involverar droger samt alkohol är nog de svåraste att sätta stop för. Folk som gör det till en vana att köra på fyllan förstår inte bättre. Det är enbart kamrater och poliser som kan göra något ordentligt åt detta problem tror jag.

Nu bör vi koncentrera oss på MC och inte vad staten gör åt de som tar sitt liv eller annat. De koncentrerar sig på oss, och då får vi rätta oss till det. Att vi går som 5-åringar och frågar vårt lilla kollektiv på sporthoj.com, som rumpnissar - varför gör de på detta vistet - är bara skämmigt.

Vill vi sänka premierna kan enbart VI göra något åt det egentligen.

Alla kör som de vill, men egentligen är döden ingen utväg man vill att sin bästa kompis skall råka ut för. Så om man har kompisar som kör som drägg, bör man kanske ta avstånd från att köra med sånt folk? Jag kör själv inte alltid lagligt, jag kan / kommer säkert råka ut för en allvarlig olycka, men jag kan själv minimera riskerna.

Att inte bana sänker möjligheterna för olyckor tycker jag är skitsnack.
Det kanske inte sänker ALLA möjligheterna. För singelolyckor kanske det inte har någon direkt påverkan, det _kan_ ha en motsatt påverkan där. Men när det gäller andra olyckor där andra fordon är inblandade tror jag verkligen det skulle kunna rädda ett par liv.

Vi skulle behöva någon från MC-kollektivet som kan prata på regeringsnivå. Och framföra åsikter. Nu vet jag inte hur SMC fungerar. Men det verkar inte som att detta dravel vi skriver i våra trådar kommer längre än hit.

Tråkigt nog

De 2 miljoner som fått sitt körkort när de tog B-kort borde omedelbart inkallas.

Singelolyckor kommer alltid att förekomma, dessa är de olyckor som är svårast att förebygga skulle jag gissa på.

Olyckor som involverar droger samt alkohol är nog de svåraste att sätta stop för. Folk som gör det till en vana att köra på fyllan förstår inte bättre. Det är enbart kamrater och poliser som kan göra något ordentligt åt detta problem tror jag.

Nu bör vi koncentrera oss på MC och inte vad staten gör åt de som tar sitt liv eller annat. De koncentrerar sig på oss, och då får vi rätta oss till det. Att vi går som 5-åringar och frågar vårt lilla kollektiv på sporthoj.com, som rumpnissar - varför gör de på detta vistet - är bara skämmigt.

Alla kör som de vill, men egentligen är döden ingen utväg man vill att sin bästa kompis skall råka ut för. Så om man har kompisar som kör som drägg, bör man kanske ta avstånd från att köra med sånt folk? Jag kör själv inte alltid lagligt, jag kan / kommer säkert råka ut för en allvarlig olycka, men jag kan själv minimera riskerna.

Det kanske inte sänker ALLA möjligheterna. För singelolyckor kanske det inte har någon direkt påverkan, det _kan_ ha en motsatt påverkan där. Men när det gäller andra olyckor där andra fordon är inblandade tror jag verkligen det skulle kunna rädda ett par liv.

Vi skulle behöva någon från MC-kollektivet som kan prata på regeringsnivå. Och framföra åsikter. Nu vet jag inte hur SMC fungerar. Men det verkar inte som att detta dravel vi skriver i våra trådar kommer längre än hit.

Tråkigt nog

Du har uppenbarligen inte kollat den statestik som finns när du säger att dom som fick A tillsammans med B skall få A återkallat. All statestik visar att dom inte är överrepresenterade när det gäller dödade och skadade. Nä det vore mycket bättre att ge dom en motorcykel för då skulle procentuellt färre dödas och skadas. Läs MC-Ola och den färska staetestiken från VV och VTI.

Bra sagt! Jag ska dra mitt strå till stacken genom att minimera riskerna och hålla mig på vägen denna sommaren också!!!

//KaliZ

Last edited:
Så länge som det ger effekt, vilket det fortfarande gör eftersom alla inte är lika cyniska som du.

Jag tror, i motsats till dig, att visioner är nödvändiga.
De är grunden för tydliga delmål och bevarar fokus mot vad som ska uppnås i de olika delmålen.

Detta används med stor framgång inom B.la idrotten och inom flygsäkerhetsarbetet.

Visst kan en vision (i betydelsen övergripande mål) funka men inte om den är orimlig. Då blir den bara fånig.

Tråkigt nog
Apropå prata på regeringsnivå... Min organisation MHF är arrangör av Sveriges viktigaste trafiksäkerhets-seminarium,Tylösandseminariet, som äger rum i augusti varje år. (se www.mhf.se) Jag har skapat möjligheter för SMC att framföra sina egna erfarenheter där i olika former bl a särskilda MC-workshops. Tylösandsseminariet samlar över 500 deltagare inom Sveriges trafiksäkerhetselit från minister, höga beslutsfattare, forskare och även funktionärer. Så MC-kollektivet ges nog chansen men förhållandet ändrar sig inte så snabbt som man skulle vilja kanske. Jag tror att det beror på att MC-kollektivet måste upp till bevis om att man kan påverka utvecklingen ännu bättre framöver än hitintills. Tyvärr måste jag konstatera att vissa forskare och myndighetspersoner inte riktigt tar knuttarnas behov på allvar. Startandet av denna tråd är ett seriöst led i att samla kunskap för att kunna påverka det du vill.

...Vi skulle behöva någon från MC-kollektivet som kan prata på regeringsnivå. Och framföra åsikter. Nu vet jag inte hur SMC fungerar. Men det verkar inte som att detta dravel vi skriver i våra trådar kommer längre än hit.

Tråkigt nog

Att prata på regerings nivå är just det som SMC gör, blant annat..

SMC har ett mycket respektabelt image hos olika regeringsdepartement, riksdagsledamoter, samt ministre.

Mindra än 6 veckor efter att den nya regerings hade tillsat sin infra struktur minister, var SMC på möte med ministern.
I samband med olyckorna 2006, och nya tragikförsäkringsförslaget, hade SMC en dragning för trafikutskottets flesta medlem, samt medlem från socialförsäkrings och "civilrätts" utskotten.
Vi började SMC presentationen med att ta bort en myt; Nämligen den att MC olyckor bara ökar!

• SMC viste tydigt att MC olyckor minskar i förhållande till antal MCs i trafik.
  • Motorcyklister är den trafikantgrupp som har minskad sina olyckor mest

Rigsdagsledamöterna, var väldigt intresserade och förnöjda med SMC:s koncisa fakta information. Det är nog almän lustig kännedom att jag även kallas Galne Dansken - även om jag har mörk kostym på riksdagen och anses som värande väldigt seriös!!

Extra roligt är det att upptäcka att en riksdagsledamot, själv är aktiv motorcyklist, och en flittig passagera hos mig på SMC:s bankurser.

Såväl Vägverkets Direktion och Riksdagens trafikuttskott, kör på MC min. 1x årligen, när vi från SMC bjuder på en dag eller kväll på MC - vilket för riksdagen är en årlig populär tradition.

För 2½ sedan var jag en vanlig sporthojs freak lite engagerad i banverksamheten. Och jag började ha mycket åsikter och förslag om hur SMC burde jobba för oss som älsker att köra sporthoj och MC i stort.
SMC:s valberedning anså tydligen att jag sku platsa in i SMC:s styrelse - och idag är jag anställd som operativ chef för verksamheten.

SMC har har en underbar styrelse, vart bl.a HW, Magnus Forsberg och Laila - känningar på sporthoj.com sittar med och tar viktiga beslut om hur vi ska jobba för vort bästa. Vi har även Johnny Gylling fd riksdagsledamot, som efter SMC:s invärken idag är en rykande MC entusiast.

Vi har vänt SMC markant i den riktning som vi vill ha det. Bl. a har vi Swedie som anställd sedan hösten. Tyvärr jobbar vi med utrolig klen ekonomi - och vi behöver verkligen Er alla som betalande medlem - så snälla pröjsa dom 350 kr det koster årligen..
Jag hoppas att Ni förstår viktigheten av att vi kan bedriva denne verksamhet..

Vi räckar även över dom svenska politikera, eftersom att vi har tagit initiativ att starta FEMA vart vi har 3 anställda i Bryssels som jobbar direkt in i EU parlamentet bl.a LÄNK

Detta var endast en del av SMC:s verksamhet - www.svmc.se

Last edited:
Antalet dödade MC-åkare ökadeNollvisionsdrömmen fokuseras allt hårdare av politiker, myndigheter, försäkringsbolag och intresseorganisationer.
Vi MC-entusiaster kommer att få se fler pålagringar i framtiden än den nyligen beslutade trafiksäkerhetshöjningen, om inte trenden bryts ordentligt.

Sila mygg och svälj elefanter:va

Med antalet fordon som är i trafik lär det inte vara så mycket, visst är det bra att man jobbar på saken men lite trött på allt tjat om höjningar vad kostar ex. en flykting, höj krigspremierna istället, vad kostar en död eller skadad svensk soldat? vi lär förmodligen få se fler av dom de kommande åren, tjata om trafikpremier blir nästan lite löjligt men visst på något sätt måste man väl finansiera flyktingarna....

Utrikesminister Carl Bildt säger sig vara oroad över de tiotusentals irakiska flyktingar som väntas anlända till Sverige under 2007.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=623691

Stor ökning av asylsökande väntas

100 personer per dag väntas söka asyl i Sverige i år, enligt en färsk prognos från Migrationsverket, som lämnats till regeringen. Uppemot 40.000 väntas komma under hela året och lika många 2008.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=606757

Förra året kom cirka 9 000 irakier till Sverige och begärde asyl. Mot den bakgrunden driver regeringen på en diskussion i EU om den utmaning som flyktingströmmen utgör, skriver utrikesminister Carl Bildt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=623167

De 2 miljoner som fått sitt körkort när de tog B-kort borde omedelbart inkallas...

Av dom 2,6 miljonerna med cornflakeskörkort så är det ganska få som verkligen kör hoj, och utav dom som börjat köra hoj på äldre dar så har dom i regel massor av trafikvana, erfarenhet samt en riskbedömning som gör dom en av dom minst farliga trafikgrupperna. Givetvis finns det undantag, vi är ju dock bara människor men till syvende och sist så är det inte dessa som kör ihjäl sej. Enda problemet med äldre, "erfarna" trafikanter är att man som instruktör har ibland svårt att nå dom...

"-Ingen jävla pojkspoling skall tala om för mej hur jag skall köra hoj...":)

Last edited:
Av dom 2,6 miljonerna med cornflakeskörkort så är det ganska få som verkligen kör hoj, och utav dom som börjat köra hoj på äldre dar så har dom i regel massor av trafikvana, erfarenhet samt en riskbedömning som gör dom en av dom minst farliga trafikgrupperna. Givetvis finns det undantag, vi är ju dock bara människor men till syvende och sist så är det inte dessa som kör ihjäl sej. Enda problemet med äldre, "erfarna" trafikanter är att man som instruktör har ibland svårt att nå dom...

"-Ingen jävla pojkspoling skall tala om för mej hur jag skall köra hoj...":)

Tack för ditt stöd. Corflakes innehavare. Körde diverse hojar från choppers till kawa 1300 -76 -> -89 (en klotning, ST Eriksplan våta höstlöv låg fart inga personskador), uppehåll för fru/hus/barn -05 (Speed triple, ca 2500 mil per år) -> (en klotning, låg fart inga personskador) -07 började säsongen idag.

Det är fel fart, vid fel tillfälle och på fel ställe som leder till allvarliga olyckor inte hojen, hur man fått körkortet, utbildningen man har eller försäkringspremiens storlek. Kör med insidan istället för rullen. Därmed inte sagt att man kan drabbas ändå men risken minskar radikalt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT