STOOORT problem.. ang däck

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Tja, har problem som fan, har köpt ett 16.5"x3.5 fälg till min ktm. Men det sitter ett olagligt slicks ifram på, och ja ska köra upp så jag behöver ett lagligt framdäck, dimensionerna på slicket fram är 12/60-420. Måste ha ett lagligt framdäck, men hittar inte på något... Snälla hjälp mig någon!!:Bugar

Du är helrökt, I'm afraid!! Även med ett "mönstrat" R420 regndäck, gäller "Not for Highway use". Du får helt enkelt DOT-märka om däcket själv...lr helt sonika låna ett 17tums hjul komplett med gatdäck på av nån, lycka till! :tummenupp

Last edited:
Varför inte kränga på gatgodkännt däck på din 21" fälg? för du har väl den kvar också?

Du är helrökt, I'm afraid!! Även med ett "mönstrat" R420 regndäck, gäller "Not for Highway use". Du får helt enkelt DOT-märka om däcket själv...lr helt sonika låna ett 17tums hjul komplett med gatdäck på av nån, lycka till! :tummenupp

Tack för svaren, blev inte lyckligare av det dock! :( hur dyrt/svårt är det och "dot" märka ett slicks däck då?? :död

Varför inte kränga på gatgodkännt däck på din 21" fälg? för du har väl den kvar också?

Jo det har ja funderat på med, besikta och köra upp i dom fälgarna, sen åka i motardfälgarna
:)

Last edited:
DOT - Department Of Traffic eller nåt = USAs trafiksäkerhetsverk.
Spelar det någon som helst roll vad dom tycker här i Sverige?

Skaffa en däckmönstermaskin och skär mönster i däcket. Tror knappast att uppkörningspersonen sätter sig och kollar texten på däcket. De har aldrig gjort det de fem gånger jag har kört upp iallafall.

DOT - Department Of Traffic eller nåt = USAs trafiksäkerhetsverk.
Spelar det någon som helst roll vad dom tycker här i Sverige?

Spelar ingen som helst roll. DOT är för USA. Ungefär som vi skulle enbart acceptera bilar krocktestade av NHTSA i USA eller räkna förbrukning i MPG.

Spelar ingen som helst roll. DOT är för USA. Ungefär som vi skulle enbart acceptera bilar krocktestade av NHTSA i USA eller räkna förbrukning i MPG.

Som jag trodde, "Not for highway use" kan alltså ignoreras. Det som behövs är någon form av E-märkning gissar jag. Någon som vet säkert?

Som jag trodde, "Not for highway use" kan alltså ignoreras. Det som behövs är någon form av E-märkning gissar jag. Någon som vet säkert?

-När du köper nya däck ska du se till att de är typgodkända = E eller E-märkta (i USA o Kanada = DOT-märkta)

-Motorcykeldäck får inte efterskäras, eftersom det minskar säkerheten och påverkar köregenskaperna negativt. Efterskärning av däck är förbjuden.

-NHS en förkortning för "Not for Highway Service". Däck med denna beteckning är rena tävlingsdäck och får, om de är producerade efter den 1/1 1993, inte användas på offentliga vägar i Tyskland.

Källa: www.mcdackonline.com

för att när ja köpte fälgarna visste ja inte att det var nada att få tag på lagliga däck... ja kommer köpa en ny 17" framfälg nu, och försöka kränga den gamla 16.5" till någon banåkare eller något...:död

Det låter klokt....

Hade du varit raceåkare och haft en gratis ändlös källa till beg slicks att döda på gata så hade jag förstått det men inte annars. 17" ger dig ett enormt urval av däck att åka med...

Det låter klokt....

Hade du varit raceåkare och haft en gratis ändlös källa till beg slicks att döda på gata så hade jag förstått det men inte annars. 17" ger dig ett enormt urval av däck att åka med...

Så ktm fälgen från KTMshopen som är 17", 3.5 " är det som gäller för gata? och det stora urvalet av däck, vill inte köpa en lika skitfälg igen...

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back