Stoners självbiografi släpps 24/10

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det beror på vad man vill bevisa med sin "fakta".

Man kan tex skriva:
Rossi 7
Stoner 2

Det är också fakta som kan stänga alla diskussioner om Rossi vs Stoner men det skulle bli ganska trist.

Det är också fakta men från en annan tid. Roligare att jämföra individuelt under samma tid tycker jag.
Men dissar man Stoners insatser så kan man alltid dra fram fakta som visade att en 2 faldig världsmästare lyckades med det en 7 faldige mästaren inte lyckades med på ett väldigt tydligt sätt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På de 6 sista racen för Ducati tog han fyra segrar, två DNF & en andraplats. Det är väl ganska uppenbart att Stoner har rätt & det är alla andra det varit fel på? Inte ens Rossi själv motsäger ju sig det faktum att det är alla andra det varit fel på,
Som sagt, det råder ingen tvekan om att Stoner är den som lyckats i särklass bäst på Ducatin. Problemet är att om ingen annan kan köra den framgångsrikt är det något som inte stämmer. Om killar som Rossi, Melandri, Hayden, Dovi etc går från att ha en chans till att bli chanslösa kan man inte påstå att det inte är något fel på hojen.

Om Adidas tar fram en ny fotboll som bara Zlatan kan träffa målet med, är det då fel på Messi, Ronaldo och Rooney eller är det bollen det är fel på?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är också fakta men från en annan tid. Roligare att jämföra individuelt under samma tid tycker jag.
Det kan man så klart också göra och det är precis det jag menar med "fakta". Att skriva att diskussionen är över för att någon presenterat "fakta" som passar den egna agendan är inte att vara direkt lyhörd eller ens intresserad av ämnet.
(Jag hävdar med en dåres envishet att man bara kan jämföra förare när de kör för samma team under samma säsong.)

Rossi 2006-2012 = 2 titlar
Stoner 2006-2012 = 2 titlar

De var alltså exakt lika bra så nu behöver vi inte diskutera mer :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I min värld har ingen, varken förr eller senare, kunnat köra i närheten av vad Stoner gjorde på Ducatin, vi talar förmodligen om 1-2 s långsammare per varv under rejsförhållanden. Däremot var hans "försprång" gentemot Dani på Hondan inte alls lika stort eller överlägset.

Slutsats? Stoner kan förmodligen köra skiten ur vilken skrothög som helst, genom sin unika förmåga att anpassa sin körstil efter egenskaperna hos materialet han för tillfället sitter på. Vanliga Aliens är förmodligen betydligt mer beroende av en setup som verkligen premierar och harmonierar med deras körstil. I min högst personliga bok står Casey som en gudabenådad talang som förmodligen orsakar många gråa hår hos de tekniker och ingenjörer som försöker analysera data och mäta sig till optimal setup.
Det var väl just Stoners förmåga att anpassa sin körning som blev Ducatis fall. Så länge han vann race på den var det inget fel på den enligt Ducati, det var fel på alla andra. Nu skördar de vad Stoner sådde under många år.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
yzru.png


Stoner varnade honom:
images
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det var väl just Stoners förmåga att anpassa sin körning som blev Ducatis fall. Så länge han vann race på den var det inget fel på den enligt Ducati, det var fel på alla andra. Nu skördar de vad Stoner sådde under många år.
Javisst, om Stoners exempellösa talang hjälpte till att maskera bristerna i designen är det naturligtvis inte lätt att vrida utvecklingen i annan riktning. Stoner anser uppenbarligen än i denna dag att det inte var några grundläggande fel på designen, och när det gäller honom personligen är det formodligen rätt. Tyvärr var det nog inte lika lätt för den som valde att lyssna på Hayden, Capirossi m fl som alla presterade under sin tidigare kapacitet på Ducatin, när deras fixstjärna lyckades så bra.

Knepigt läge, egentligen. Hur lätt skulle det vara för någon enskild medarbetare att i något team vinna gehör för åsikten att designen har grundläggande brister, när den ledande föraren bara fortsätter att vinna och rada upp banrekord efter banrekord? Talang är inte alltid och i alla lägen en välsignelse...:)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Kommer boken översättas till svenska?

Du ska nog inte hoppas på för mycket.

Jag läser den på originalspråk oavsett. Inget blir "lost in translation" och man läser citaten ord för ord som källan själv uttryckt dem, utan mellanhänder.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Var är det billigast att handla boken i sverige? Har någon fraktfritt, eller alla lägger på frakt?
(har aldrig beställt en bok innan :) )
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hade tänkt läsa den men när jag såg det där reportaget i MCN ändrade jag mig, jag orkar inte läsa 200 sidors klagosång om varför Rossi är dum och hur laktosintoleranta blir diskriminerade.

Kan vi få en recension i tråden om det verkligen är så illa? P€RRA, du som har en neutral inställning till Stoners åsikter kanske kan skriva vad du tycker om den? :hihi
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag hade tänkt läsa den men när jag såg det där reportaget i MCN ändrade jag mig, jag orkar inte läsa 200 sidors klagosång om varför Rossi är dum och hur laktosintoleranta blir diskriminerade.

Kan vi få en recension i tråden om det verkligen är så illa? P€RRA, du som har en neutral inställning till Stoners åsikter kanske kan skriva vad du tycker om den? :hihi
Väntar på mitt ex och kommer självklart att fylla den här tråden med mina nyanserade analyser av världens utan tvekan bästa och mest framgångsrika roadracingförare* :D

* = Glöm titlar, här räknar vi antal vunna lopp i procent, snabbast varv mm, dvs det som verkligen har betydelse.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hann igenom förord, prolog & första kapitlet igår. Kan nog bli intressant fortsättning då han verkar väldigt öppen om det privata, men den är lika hopplöst dåligt skriven som alla andra biografier.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.

Det har varit ett långtgående internet-skämt sedan 2008, då Heath Ledger dog av en överdos.
Jack Nicholson sade efteråt i media att han "försökte varna honom".
Allt sedan dess, när en kändis dött eller gjort bort sig, så har skämtet varit att "Jack försökte varna honom".
Jag har sett det på ett otal olika forum genom åren, och jag trodde verkligen att du med din vishet skulle vara den sista att inte förstå.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det har varit ett långtgående internet-skämt sedan 2008, då Heath Ledger dog av en överdos.
Jack Nicholson sade efteråt i media att han "försökte varna honom".
Allt sedan dess, när en kändis dött eller gjort bort sig, så har skämtet varit att "Jack försökte varna honom".
Jag har sett det på ett otal olika forum genom åren, och jag trodde verkligen att du med din vishet skulle vara den sista att inte förstå.
Se där. Man missar onekligen en del viktigt om man inte läser ”Klick!”.

On topic: vad skriver Stoner om sin körstil och hur han uppfattar den som annorunda än andras?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top