Stoner får F1-spö

..

Aerodynamiken på motorcyklar är rätt katastrofal jämfört med bilar. Man får vara glad om man kommer under cW 1,0 där t.ex. moderna gatbilar ligger på 0,25-0,3. Gamla torpedkåporna gjorde massor dock! Moto Guzzi V8 gjorde 280 blås på 78 hästar! :crash

Bästa CA (ft2 ) på racerhojar har 125GP/Moto3. Mest pga så liten frontyta. Dom ligger på mellan 2,0-2,2.
Hayabusa som är en gathoj som ska ha bra värden pga sina strömlinjeformade kåpor ligger på 3,37. Dom flesta hojarna med kåpor ligger närmre 4 (mätt med förare i bästa position).
 
Last edited:
oavsett så är det ju många gånger större yta som greppar asfalten på en F1-bil, går ju inte direkt att jämföra så. :P
 
P€RRA;5760769 skrev:
Men visst borde det vara en fördel även för hojar att öka trycket mot marken i kurvorna?

Det går ju inte riktigt att lösa det med tanke på att hojen lutar. Downforce nedåt i hojens lodlinje så att säga blir ju även riktad utåt i kurvan, typ som om den skulle väga mer. Att pressa hojen mot marken i kurvorna med nån form av aktiv vinge går väl inte heller utan att vinden vill lägga hojen ner.
 
Last edited:
Jävligt ball klipp i första inlägget!
Blev iofs inte så förvånad att F1 skulle vara helt överlägsen!

Men kul när det syns så tydligt! Ingen idé att försöka bortförklara och få till att hojen "egentligen" är bättre. :yoparty
 
Här ser man en ganska bra jämförelse mellan GT bilar och F1.


Fast dom har fuckat upp jämförelsen ordentligt genom att använda vidvinkel på F1-filmen, och tele på Sportvagnarna, vilket ger helt olika fartupplevelse. Räknar man pinnarna på staketet till vänster ser man även att F1-kameran står betydligt längre fram.
 
Det går ju inte riktigt att lösa det med tanke på att hojen lutar. Downforce nedåt i hojens lodlinje så att säga blir ju även riktad utåt i kurvan, typ som om den skulle väga mer. Att pressa hojen mot marken i kurvorna med nån form av aktiv vinge går väl inte heller utan att vinden vill lägga hojen ner.
Förstår om det är svårt att lösa. Men det är ju inte samma sak som att det inte skulle vara en fördel :)
 
En av mina favorit-filmklipp.

Om det verkligen stämmer (har aldrig sett F1 på riktigt) är det ju heeeelt sjukt.

:rock

Det ÄR helt sjukt på riktigt... Fast det mest surrealistiska var nog bromsningarna. Jag satt vid bakrakan på Nürburgring där de bromsade in i chikanen (Veedol-chikane) från 300. På Porsche-cupbilarna så såg man bromsljusen tändas vid 250-metersskylten. F1-orna höll stumt ...till sisådär 80 meter kvar!! Inte en nigning eller nånting, farten bara försvann som om de åkte in i ett fångsnät eller nåt. Ser helt absurt ut.

Man kan gnälla på F1 på TV allt man vill, men att se (och höra!) det i verkliga livet är fan en upplevelse som borde vara alla förunnat. Rekommenderas starkt. :tummenupp
 
P€RRA;5761012 skrev:
Förstår om det är svårt att lösa. Men det är ju inte samma sak som att det inte skulle vara en fördel :)

Jag vägar nästan påstå att det är omöjligt att få det att funka, men då sticker jag kanske ut hakan en bit.

Kommer faktiskt medans jag skriver detta på ett koncept som kanske skulle kunna göra lite nytta, men det är verkligen inte moget för dagens ljus. :)
 
En av mina favorit-filmklipp.

Om det verkligen stämmer (har aldrig sett F1 på riktigt) är det ju heeeelt sjukt.

:rock

skillnaden är så stor att diskussionen i tråden nästan är meningslös, en F1 spöar en motogphoj totalt,
och visst finns det lite skillnader i hur SPA filmen är ihopsatt, men just där är F1 ofattbart.
Har sett F1 och vm RR på SPA, och kört där själv.

3min in:
https://www.youtube.com/watch?v=yHFPvFir5r0

https://www.youtube.com/watch?v=1y6xQ00KuEw
 
Såg F1 live i Barcelona och upplevde också att just inbromsningen är så sjuk så det är helt galet. Stumt fram till kurvan och på två billängder är de nere från 300 till 80 typ och ser ut att stå still.

Sen är det kurvhastigheten, den är inte riktigt lika fånig men live imponerande så det räcker. Inte sett MotoGP på Catalunya men jag kan tänka mig hur långt ifrån de är i några av de svepande kurvor som finns där.
 
Back
Top