Stoner: ”Banorna har blivit för säkra”

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Petjo dundrade inte räcket över bäcken för några år sedan, men i övrigt så minns jag mest allvarliga olyckor ifrån andra banor. Inräknat bandagar och träningar har vi haft dödsolyckor på senare år, men inte på Knudan. Jag tycker kanske inte det är juste att peka på just denna.
Bara för att olyckorna inte har hänt så försvinner ju inte riskerna. Faktum är att det på Knutstorp är fler staket/räcken närmare banan än på de flesta andra banorna i Sverige.
 
Jag tolkar det inte som att han menar att det skulle vara dåligt med säkra avåkningszoner. Snarare att han tycker det är lite väl mkt asfalt (tarmac) bredvid banan som låter förarna komma tillbaka efter att ha bromsat på sig eller satsat för mkt. Han menar på att kommer man utanför banan bör det åtminstone bli liite knepigt(sand, leca mm), inte bara styra upp igen från oändligt med asfalt.
 
Jag tolkar det inte som att han menar att det skulle vara dåligt med säkra avåkningszoner. Snarare att han tycker det är lite väl mkt asfalt (tarmac) bredvid banan som låter förarna komma tillbaka efter att ha bromsat på sig eller satsat för mkt. Han menar på att kommer man utanför banan bör det åtminstone bli liite knepigt(sand, leca mm), inte bara styra upp igen från oändligt med asfalt.
Tror som du. Förarna kommer alltid att ta större risker, så länge de vågar och det hjälper dem att vinna race. Det är ju trots allt därför de är där.

Vill man gör det säkrare räcker det därför inte att bara ta bort en risk, man måste även göra det olönsamt att ersätta den med en annan. Sand och leca åstadkommer precis det, asfalt verkar snarare i motsatt riktning.
 
Bara för att olyckorna inte har hänt så försvinner ju inte riskerna. Faktum är att det på Knutstorp är fler staket/räcken närmare banan än på de flesta andra banorna i Sverige.

Kanske det som Stoner menar, men på skandinavisk nationell nivå?
Banan är inte så snabb och upplevs som farlig av förarna och därför kör man med större respekt - och olyckorna blir faktiskt färre och förhoppningsvis mindre allvarliga.
Knutstorp-loppen har både omkörningar och avåkningar , men "turligt" nog så inte vid räckena förutom Petjo då.

EDIT: Ett par till visst, inte minst Jimmy Lindström. Men t.ex. Mantorp har väl skadade förare i samma storleksordning?
 
Last edited:
Kanske det som Stoner menar, men på skandinavisk nationell nivå?
Banan är inte så snabb och upplevs som farlig av förarna och därför kör man med större respekt - och olyckorna blir faktiskt färre och förhoppningsvis mindre allvarliga.
Knutstorp-loppen har både omkörningar och avåkningar , men "turligt" nog så inte vid räckena förutom Petjo då.

Luugn nu.. Man kan ju inte sträva efter att bygga banor med lägre säkerhet, eller som ska "upplevas" som farliga, för att få förare att köra säkrare o minska olyckorna.. haha.

En racingbana är byggd för att man ska kunna pressa gränserna och tillåtas överskrida dom utan allvarliga följder. Precis som några ovan tolkar det, så hoppas jag att stoner mest irriterar sig på att avvåkningszoner görs med asfalt, så att man enkelt är kvar i loppet trots att man bromsat på sig eller driftat ut i en sväng. Man bör hålla sig till lecakulor eller sand så att man inte ska kunna tokladda förbi någon, misslyckas, o ändå komma tillbaka 1 sek bakom.

Men att sträva efter att göra banor osäkrare för att förarna ska ta mindre risker...:va då kan vi sluta me banracing, och överlåta alla race till Isle of man..

Finalen i valencia körs 2010 med 10 000 volts elstängsel runt banan. Banchefen på Ricardo Tormo hävdar att detta kommer bidra till säkrare körning bland förarna, som senaste tiden bjudit på alldeles för spännande omkörningar. :fyllisar

:rolleyes:
 
Kanske det som Stoner menar, men på skandinavisk nationell nivå?
Banan är inte så snabb och upplevs som farlig av förarna och därför kör man med större respekt - och olyckorna blir faktiskt färre och förhoppningsvis mindre allvarliga.
Knutstorp-loppen har både omkörningar och avåkningar , men "turligt" nog så inte vid räckena förutom Petjo då.



Gissar att Jimmy Lindström svor i flera år över räckena på Knutstorp, där han provade att skalla armcot.

Till förra året eller om det var i år så har de flyttat detta räcke kanske 2 meter, undrar om Jimmy hade klarat sig då? Det skulle behöva flyttas kanske 10 meter i alla fall.

På andra sidan snuddade pappa muren/räcket nu i våras, tror en hoj var i...
I nästa kurva, snabba vänsterkurvan hade jag 2 meter kvar till armcoräcket.

Det är nog mest tur för roadracingsverige att det inte hänt allvarligare olyckor på Knutstorp ÄN.
 
Gissar att Jimmy Lindström svor i flera år över räckena på Knutstorp, där han provade att skalla armcot.

Till förra året eller om det var i år så har de flyttat detta räcke kanske 2 meter, undrar om Jimmy hade klarat sig då? Det skulle behöva flyttas kanske 10 meter i alla fall.

På andra sidan snuddade pappa muren/räcket nu i våras, tror en hoj var i...
I nästa kurva, snabba vänsterkurvan hade jag 2 meter kvar till armcoräcket.

Det är nog mest tur för roadracingsverige att det inte hänt allvarligare olyckor på Knutstorp ÄN.

Var hände Jimmys krasch?
 
Var hände Jimmys krasch?


Du kör genom dubbelhögern efter start/mål, ner i svackan har du en vänsterknick.
Det var väl där han tappade fästet och for in i armcot som står framför brofundamenten.
Han blev väl ganska rejält skadad i huvudet bland annat.

Högerkurvan under bron var det pappa vurpade.

Nästa vänsterkurva lyckades Håkan Olsson för många år sedan fara in i mur/armco och få en fot som blev rejält förstörd.
 
Luugn nu.. Man kan ju inte sträva efter att bygga banor med lägre säkerhet, eller som ska "upplevas" som farliga, för att få förare att köra säkrare o minska olyckorna.. haha.
Jag spekulerade lite fritt ifrån Casey Stoners uttalande om att banorna blivit för säkra. Jag vill absolut inte se roadracing som någon modern form av gladiatorspel. Självklart ska förare, eller funktionärer, inte riskera allvarliga skador.

Jimmy incidenten kommer jag ihåg nu, slarvigt.
 
Last edited:
Jag kan ha viss förståelse för Stoners uttalande men å andra sidan förstår jag inte riktigt vad det är som hindrar honom från att åka fortare än vad han gör idag? Om det är så förbannat säkert på alla banor så gasa lite mer då. Eller försöker han förklara sina dåliga säsongsinledning med att alla andra, utom han, kör med för små marginaler och saknar respekt?

(F1 är anledningen till att många banor har asfalterade avåkningszoner. De kommer ju inte loss om de kör ut i en sandfålla.)
 
Jag kan ha viss förståelse för Stoners uttalande men å andra sidan förstår jag inte riktigt vad det är som hindrar honom från att åka fortare än vad han gör idag? Om det är så förbannat säkert på alla banor så gasa lite mer då. Eller försöker han förklara sina dåliga säsongsinledning med att alla andra, utom han, kör med för små marginaler och saknar respekt?

Ja tänkte direkt på laguna seca om de va 2008 eller 09 som han o rossi hade en bra fight.. där stoner efteråt tyckte att rossi körde lite småfult. Stoner är jäävligt snabb, ofta snabbare än rossi, men han är inte lika het när de gäller att ta sig om förare. Och för stoners del, så skulle svårare omkörningsmöjligheter vara till hans fördel (trots att han inte är king på omkörningar), för han kvalar oftast pole eller iaf front row, o tar han ledningen i starten, så är racet klart för hans del om de e svårt att köra om. Hur ofta vinner han ett race om han är 5:a eller sämre ut ur första kurvan jämfört me rossi ?

Sen en annan lite off topic aspekt men gällande säkerheten, om man tog bort TC, hur vass skulle stoner då vara :va
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top