Stolt ägare av en ny shoei!!

RocketQueen skrev:
Jag orkar inte stå och bli förbannad så jag pillar bara in remen under den liksom. Funkar skit bra.
Jag gör likadant, den där plastflärpen har till och med trillat av från min rem men det spelar ingen roll, det funkar bättre och är snabbare att göra som RocketQueen skriver.

Jag gillar min Z-one, speciellt ventilationen, men den är jävligt mycket mer högljudd än min hederliga gamla Raid, och kallare på vintern, men man kan ju iofs inte få allt och särskilt inte både en sval sommarhjälm och en varm vinterhjälm i ett :).

köpte oxå en raid II tycker man hör vindbruset ganska mycke har dock ej proppar ännu kanske därför..

FUBAR skrev:
När du ska ha in proppen i högerörat så tar du tag i örsnibben med vänsterhand och drar den neråt, då öppnar sig örat och proppen går att stoppa in till roten. Omvänd variant för vänsterörat såklart. Annars kan ni kanske tillämpa tampongtekniken till örat, borde också funka.

:hihi Tampongtekniken? Låter inget skoj.

Jo jag drar och sliter i mina öron. Tillslut trycker jag proppen så jag har as ont men va fasen. Då sitter den. :rolleyes:

RocketQueen skrev:
Jo jag drar och sliter i mina öron. Tillslut trycker jag proppen så jag har as ont men va fasen. Då sitter den. :rolleyes:
Man ska rulla ihop dem först, sedan stoppa in. :mattias

190.gif

:hihi :pannkyss

Köpte också en ny i Fredags, Shoei XR-1000 Diabolic

Bifogat

• 1.png
    1.png
    98 KB · Visningar: 49
  • 4.jpg
    4.jpg
    14.8 KB · Visningar: 51
Är det inte mycket brus i de där hjälmarna med så mycket ventilationsmojjänger på?

kör själv en shoei Rainey från tidigt 90-tal....borde nog byta snart...

Racecomp.com.au skrev:
Är det inte mycket brus i de där hjälmarna med så mycket ventilationsmojjänger på?

Du borde byta bums! En så gammal hjälm är det körförbud på! :)

Det är en sak jag inte fattar med den z-one.. Vad är den här lilla flärpen till på vänster sida vid visirmekanismen???
Det står i bruksanvisningen att det är en "preset opening system".
Citat från bruksanvisningen: "Adjust the preset lever to open the shield to the required amount. Then press the lever at any time to quickly clear the shield of condensation"

Inte för att jag är kass på engelska och inte förstår vad som skrivs.. men vad menar dom??
Ska den användas till att öpna visiret snabbt när det är fullt med imma?
Men det går ju så tungt att få upp visiret med den spaken så att det
könns som att man ska ha sönder den. Och man tycker ju att visiret borde åka ner igen när man vickar tilbacka flärpen till utgångsläge, annars känns det ju som att den inte gör nån nytta.

Racecomp.com.au skrev:

Tjackade en (XR1000) hos Carlbarks i Kumla i juli. Helsvart blev det...gav 2900:- då de hade lite rabatt kampanj.

Jag tycker inte att det är brusigt i hjälmen. Kör faktiskt ganska ofta utan proppar nu utan att besväras av det. Man behöver dock ha innervisiret i...

Ankan skrev:
SKaffa också en ny Z-one för ett par veckor sen. Någon mer än jag som tycker att det är vansinnigt jobbigt att fästa änden på hakremmen i d-ringen efter man dragit åt remmen?
Kanske en vanesak men efter att ha brottats med den ett tiotal gånger håller jag på att bli vansinnig. Men det kanske bara är jag som är fipplig :näsblod
Fin hjälm i övrigt är det i alla fall.

Hmmm. Jag färster aldrig den änden. Borde jag göra det? Är det någon mening med det säkerhetsmässigt?

storcken89 skrev:
Köpte min första hjälm idag.....blev en grå Shoei Z-one stream!! :)

Vart dubelt så dyrt att köpa hjälm än vad jag tänkt mig. Men ångrar det inte..
:tungan
Betala 2700 på REA, ordinarie pris 5400:- :D

Är så jävla skön, rekomenderas verkligen.

Tack o hej, leverpastej!

Grattis, hojta till när täck-flärparna för ventilationshålen uppe på trillar av. Har hänt 2 ggr utan att jag ens nuddat dom. Jag använder dom aldrig, men likt förbannat så LOSSNAR dom. I en annan tråd har vi konstaterat att min hjälm är ett måndags ex. Vafan, om hjälmen inte ens håller ihop för daglig användning, hur går det då när man flyger med huvudet före ner i backen?

RocketQueen skrev:
:rofl
Jag veet! Mina öron är felkonstruerade tydligen.

Kanske ska testa andra proppar helt enkelt! Tack för bra tips.

Apotekets gula tycker jag är bra. Storlek small. En succé, rullas före användning.

Alla funderingar om kamkedjeljud och liknande försvinner.

Köpte en Shoei Z-one förra året. Håller med om att det är en skön hjälm, men.. efter ca 14 mil, höll jag på att bli tokig. Det tryckte mot tinningen in i h-e. Var tvungen att stanna och ta av mig den en stund. De sista fem milen hem blev det ytterligare fyra stopp.

Gav den till sambon, samma sak där. Hon vill inte ha den. Hon föredrar sin Nolan-hjälm. Den är knappt använd, så är det någon som är intreeserad av att köpa den billigt så.. Färg: Svart storlek: Small

gunnar_gt750 skrev:
Apotekets gula tycker jag är bra. Storlek small. En succé, rullas före användning.

Alla funderingar om kamkedjeljud och liknande försvinner.

Perfekt! Apoteket nästa!

Här är mina nya fina hjälm. :tungan
Att tugga tuggummi i den är bara att glömma. hehe

Last edited:
RocketQueen skrev:
Perfekt! Apoteket nästa!

Här är mina nya fina hjälm. :tungan
Att tugga tuggummi i den är bara att glömma. hehe

Vad är det för modell?

jag kör med formgjutna hörselskydd med utbytbara filter i...funkar kalas...väl värt pengarna...och nuförtiden kan man ju koppla dom till I-poden...:-)

Racecomp.com.au skrev:
Vad är det för modell?

jag kör med formgjutna hörselskydd med utbytbara filter i...funkar kalas...väl värt pengarna...och nuförtiden kan man ju koppla dom till I-poden...:-)

XR 1000 heter den. Hade Shoei Raid II men den blev påkörd så jag fick en ny på försäkringen. Då köpte jag denna istället. Sitter bättre. Den förra visade sig va lite för stor.

I-pod i är ju kanon. Skulle gärna ha musik i men är rädd jag skulle bli helt okoncentrerad då. Kanske kräver att man har mer körvana än mig. :)

/M

MACAMI skrev:
Köpte en Shoei Z-one förra året. Håller med om att det är en skön hjälm, men.. efter ca 14 mil, höll jag på att bli tokig. Det tryckte mot tinningen in i h-e...

MACAMI, jag hade exakt samma problem med min Shoei Z-one, storlek S. De första längre turerna gjorde det otroligt ont mot tinningarna. Jag satte mig med hjälmen i soffan en kväll och tryckte med tummarna där jag tyckte att det behövde bli större och det hjälpte! Efter ytterligare några turer satt hjälmen som klistrad, men utan smärta! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT