Stolt ägare av en ny shoei!!

Hoztic skrev:
Dubbelt? Hälften så dyrt blev det väl? :va :D

Grattis till en bra hjälm, jag köpte mig en Raid II för några veckor sen, otroligt skön hjälm!

Word! Sitter tokbra och är rätt så tyst och trots det så hör man ganska bra när man stannat. Välventilerad och styr inte för mycket i vinden. Pinlockvisiret är guds gåva till hojåkare, inte en imfläck någonstans! Nöjd? HAH! Bara förnamnet :tummenupp

Polarn har en X-Lite (minns inte modellen) men det drar så mycket i den att han har fått öroninflammation och måste köpa "haklockstillbehöret" (vad fanken det nu egentligen heter :3freak ) för att slippa drag i hjälmen. Han hör inte vad jag säger (radio) på motorväg medan jag hör honom.

Shoei . . . well :)

Ankan skrev:
SKaffa också en ny Z-one för ett par veckor sen. Någon mer än jag som tycker att det är vansinnigt jobbigt att fästa änden på hakremmen i d-ringen efter man dragit åt remmen?
Kanske en vanesak men efter att ha brottats med den ett tiotal gånger håller jag på att bli vansinnig. Men det kanske bara är jag som är fipplig :näsblod
Fin hjälm i övrigt är det i alla fall.

Du är fipplig :tungan

Jag brukar känna efter var D-ringen fäster mot remmen och fösa ned knäppmojen (på ändkanten av remen) "uppifrån" så den hakar i D-ringen. Den ena "läppen" är ju lite längre än den andra så den hakar i, och då är det bara att trycka till. Öhm.. utan handskar då alltså, med handskar är det fanomöjligt :4skrika

RocketQueen skrev:
Nån mer än jag som har problem med öronproppar? När jag äntligen fått dem på plats så åker skiten ur när man drar på sig hjälmen. :gnissla
Man kan bli galen för mindre...

/M

Hjälmhuva? Jag använder en balaclava & buff (växlar mellan dem beroende på väder) och de håller in öronen riktigt fint. Har ganska stora och lösa örsnibbar så det känns som om de skall slitas av när jag tar av mig hjälmen om jag inte har luva...

storcken89 skrev:
Det är en sak jag inte fattar med den z-one.. Vad är den här lilla flärpen till på vänster sida vid visirmekanismen???

Nu har jag inte en Z-one men på min Shoei är det också en liten spak/flärp på vänster sida. Jag använder den för att den i ena läget så förhindrar den att visiret stängs helt, dvs om den står i det läget och jag kör med öppet visir så behöver jag bara trycka igen det utan att behöva bekymra mig om att det skall bli en liiiten luftspalt längst ned.

Men sen monterade jag ett pinlockvisir på insidan och då spelar det ingen roll längre, imman är helt borta :hihi

Nu är det banne mig dags att sova, ska upp 05:00 i morgon, tur man sovit middag efter en farsartad flytt med farsan och en chilenare som inte pratade svenska och hans tolkpolare som drog :rolleyes:

tuppjuck skrev:

Jag är nog helt förtappad. Har använt hjälmen varje dag sedan förra inlägget, och således tränat flitigt. Inte f-n hjälper det. Fippel är bara förnamnet. :huvet
Skall träna hela vintern så går det som en dans till våren. :yoparty

Har en z-one som jag är jävligt nöjd med. Några här säger att dom har problem med hög ljudnivå i hjälmen och det hade jag också till en början. Tricket jag använder för att få den tyst är att använda en Buff vid halsen som stoppar vinden och bruset att studsa upp i hjälmen, själv tyckte jag att detta gjorde en enorm skillnad, värt att testa, jag behöver inga proppar iaf. :)

Ankan skrev:
Jag är nog helt förtappad. Har använt hjälmen varje dag sedan förra inlägget, och således tränat flitigt. Inte f-n hjälper det. Fippel är bara förnamnet. :huvet
Skall träna hela vintern så går det som en dans till våren. :yoparty

Jag får hoppas att du inte knallar runt på jobbet och tränar? :D

RocketQueen skrev:
I-pod i är ju kanon. Skulle gärna ha musik i men är rädd jag skulle bli helt okoncentrerad då. Kanske kräver att man har mer körvana än mig. :)

/M

Nu kör jag ju inte med I-pod, då skulle det gå käpprätt åt helvete! å så hör man ju inte den fina sången ur akrapovicet...

Last edited:
Ankan skrev:
Det låter ju betryggande att man vänjer sig vid den där flärpen. :)

Trist med din nya hoj, $noop. Hoppas verkligen du snart är tillbaka i sadeln iförd ny Z-one. (Min polare, Peno, köpte din gamla Kawa av Bike, ser ju väldigt välvårdad ut.)

Ja, Kawan var riktigt najs...saknar den faktiskt :(

men tebax i sadeln blir jag nog först till nästa säsong, hinner nog inte få hojen fixad eller inlöst innan det blir för kallt. Kan likagärna spara lite pengar nu också så man har råd med ny hjälm och annat nytt som behövs.

Men att du inte har vant dig vid spännet än? Jag tycker att det är skitsmidigt med den fästningen :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT