Stockholmspolisens stolthet!!!

Kurt skrev:
Nej, men att skriva efter att ha dragit en massa ogrundade slutsatser ur en nedlagd förundersökning är att göra det.

Angående det lagliga: Polismännen på plats ville ha stopp på ditt fordon, så mycket kan vi nog härleda ur din berättelse. Anledningen till detta är okänd även om några hållbara teorier har dragits upp i den här tråden. Då du inte stannar brukar en av polismännen "ett visst mått av våld" vilket inte får någon annan effekt än att du tappar styret för ett ögonblick. I polislagen kan man läsa att våld i samband med stoppande av fordon är tillåtet då det kan anses berättigat. Åklagarens uppgift blir då att tolka huruvida det utdelade våldet var i proportion till, och var berättigat i just den här situationen. Eftersom utredningen lades ned så ansågs det inte att våldet var obefogat under de förutsättningar som du målade upp i din anmälan. Jag ser inget konstigt i det. Som sagt, nästa gång är det Adnan_Gangster på en stulen Aprilia som inte stannar vid en kontroll.

Då tycker jag att du borde begära utträda ur detta och andra forum (tex Lunarstorm) där man kan tänkas finna dig eftersom du verkar hyfsat pigg på att skriva om trivialiteter själv (som den här händelsen är enligt dig). Eller PM:a admin om att alla trådar ska granskas och godkännas av dig så att ingen mer riskerar att få ett löjets skimmer över sig. Pajas.

Kurt skrev:
Den riktigt intressanta frågan är: Framgick det för polismannen som försökte stoppa honom? Det är nämligen det som åklagaren får ta ställning till när han skall bedöma om våldet var berättigat eller inte.

Du verkar tuff tycker jag! En riktig killer!

Och hur tycker du att åklagaren ska göra det? Slå en tärning, lägga upp tarotkorten på bordet eller kanske göra en "Anden i flaskan"? Eller vänta nu...jag vet...han kan ju fråga polismännen i fråga. Fast det går ju inte nu för han råkade visst lägga ner utredningen. :kocko

Jag har en god vän som har en lillebror på 6 år som är väldigt nyfiken på saker och ting och jag kan ärligt säga att han har bättre förståelse för saker man förklarar för honom än vad du har. Vad är det som är så förbannat svårt att förstå att allt jag vill är att åklagaren förhör polismännen i fråga och baserat på det tillsammans med eventuella kompletterande uppgifter från mig väljer att föra det vidare till åtal alternativt lägga ner det. Jag har inte begärt världens största utredning, jag tycker inte att polismannen i fråga gjort sig skyldig till ett sådant brott att han förtjänar avsked men det är likväl min medborgliga rätt att åtminstone få det utrett om än så med minsta möjliga medel. Att ens argumentera mot det är så otroligt fånigt och ja, ointelligent att jag lider med dig. Sen kan du svara lite halvironiskt eller sarkastiskt men det döljer tyvärr inte det faktum att du inte klarar av att se saker i sammanhang större än ut till din hall. Jag kan bara beklaga. :krama

@Magnus-Sthlm.

Hela denna tråden bygger på dina värderingar och ditt tyckade om poliser.
Sen har vi bara din version av vad som hände,att disskutera utan motpartens utsago är som att gnugga sig mot ett stolsben,det killar men det ger inget.

Kanske har du haft dåliga erfarenheter av poliser,vad vet jag.

Jag har aldrig blivit illa bemöt eller haft några problem med polisen,då har jag ändå blivit stoppad för fortkörning ett antal gånger.

Vad som är mest intressant är att du trots alla motsägelser och fakta vägrar att ge dig.Detta tyder ju på att det är något annat som som stör dig när det gäller poliser.

Långa farbron skrev:
Vad som är mest intressant är att du trots alla motsägelser och fakta vägrar att ge dig.Detta tyder ju på att det är något annat som som stör dig när det gäller poliser.

Eller så är det du och jag som inte förstår! Tänk på det! :tummenupp

Magnus-Sthlm skrev:
Och hur tycker du att åklagaren ska göra det? Slå en tärning, lägga upp tarotkorten på bordet eller kanske göra en "Anden i flaskan"? Eller vänta nu...jag vet...han kan ju fråga polismännen i fråga. Fast det går ju inte nu för han råkade visst lägga ner utredningen. :kocko

Vad är det som är så förbannat svårt att förstå att allt jag vill är att åklagaren förhör polismännen i fråga och baserat på det tillsammans med eventuella kompletterande uppgifter från mig väljer att föra det vidare till åtal alternativt lägga ner det. Jag har inte begärt världens största utredning, jag tycker inte att polismannen i fråga gjort sig skyldig till ett sådant brott att han förtjänar avsked men det är likväl min medborgliga rätt att åtminstone få det utrett om än så med minsta möjliga medel. Att ens argumentera mot det är så otroligt fånigt och ja, ointelligent att jag lider med dig. Sen kan du svara lite halvironiskt eller sarkastiskt men det döljer tyvärr inte det faktum att du inte klarar av att se saker i sammanhang större än ut till din hall. Jag kan bara beklaga. :krama

Tänker inte heller denna gång kommentera vem som gjorde rätt eller fel då jag fortfarande inte har tillräcklig information i ärendet.

Kan däremot förklara hur det går till när man beslutar om förundersökning skall inledas eller inte.

Enligt 1§ 23 kap. RB skall FU inledas så snart det finns skäl att anta att ett brott som lyder under allmänt åtal förövats.

Fråga: Har ett brott som lyder under allmänt åtal förövats? ( i detta fallet tror jag att det rubricerades som tjänstefel)

svar: Om man tittar på rekvisiten för tjänstefel så står det i 20 kap. 1§ BrB:

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsiodsätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel.

Med andra ord polismannens uppgift var i detta fallet att av en eller annan anledning stoppa dig. Sedan kan man då diskutera om han åtsidosatt vad som gäller för uppgiften,då han slagit efter dig. Nu skall FU-ledaren för det första utröna om han slog mot dig, och sen om det var obefogat att göra det.
Frågan om han slog mot dig eller inte kan man säkert få fram ett svar på genom förhör med de olika inblandade. Frågan om det var befogat eller inte kommer att bli omöjlig att utröna. Du hävdar att du var på väg att stanna, och polismannen kommer förmodligen hävda det motsatta.

Det kommer med andra ord förmodligen handla om ditt ord mot polismannens, och det kommer att vara omöjligt att utröna vem som har rätt eller fel.

Av RB 23:1§ framgår att FU inte behöver inledas om brottet inte går att utreda vilket nog får sägas vara fallet här.

Därav "inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal förövats."

Tycker fortfarande det är tråkigt att höra vilket agg många här inne hyser till polisen. Likaväl som polisen inte ska dra alla över en kam och tro att alla hojförare är potentiella fartdårar,som ger dom fingret och drar iväg på bakhjulet, så tycker jag det är fel att kalla alla poliser för svin och idioter.

KaZ skrev:
Stå på dig Magnus! Tycker det riktigt konstiga är som några påpekat är att de inte följde efter... hade de följt efter kan man anta att det då fanns nåt sorts larm efter liknande hoj/åkare. Men nu verkar det mest som att det va nån sorts " kolla, det kan va han/den... vi kollar... äsch han stannade inte, oj såg på reg.numret att det inte va han... skönt då behöver vi inte följa efter "!! Helt underlig sak faktiskt... Känns inte så skoj om Polisen kan ha ett sånt förfarande gällande misstankar om brott... skjut först å fråga sen, ooops jag sköt fel. (menar nu inte att polisen skjuter folk till höger och vänster, bara ett talessätt, för er som inte hajar! ) Nu är jag väl en av de som kanske anser att det hela är en liten sak... ingen kom till skada, men samtidigt måste man ändå ställa sig frågan vad hade skett om han gått ikull, skadat sig... tror inte att ett "förlåt jag tog fel" hade varit nog som ursäkt då. Nån sorts grundligare förundersökning måste vi väl kunna kräva än ett sånt antagande att det kan va han... tex.. vänta tills han åkt förbi, kolla reg-skylt. Kan funka. För om man inte kan kräva det så... tänk om antaganden av denna sort skulle vara tillåtet, Gissa om mr. GR skulle ha ett antal böter nerdimpandes i lådan varje dag, fortkörningar, smitningar mm. mm. jag menar de behöver juh bara anta att det va nån med svart hoj och skinnställ, och då måste det juh vara han!
Att kolla efter nogrannare måste ju på nåt sätt vara till gagn för poliserna själva oxå inbillar jag mig.

Sen, en sak som jag hela tiden frågat mig själv, hur hade ni själva reagerat. Det är lätt att kommentera vad andra upplevt... men det verkar mest som att vissa här är mer sugna på att kommentera och diskutera än de är på att tänka efter hur de själva verkligen skulle reagerat om de utsattes för samma sak? bara en fundering! jag vet själv vad jag skulle gjort!

Hur skulle ni gjort Chrolo, Kurt mfl... nyfiken.
Hade ni stannat, tyckt att det e helt ok att Polisen gjort fel antagande och klappat han på axeln och förlåtit honom? Jag menar alla kan göra fel.
Sen om ni åkt omkull? Rent hypotetiskt hur skulle ni gjort då? Ni har rent samvete och är fortfarande oskyldiga.
Är bara nyfiken, välj själva om ni vill svara eller ej!

Och jag vill avsluta med att säga att Jag tycker att Polisen oftast gör ett bra jobb. Har inga direkt dåliga erfarenheter av poliser. Men som i alla andra grupper av månniskor så finns det alltid de som är bra eller mindre bra på vad de gör... inge konstigt i det.. Sen om det skall accepteras eller ej gällande just poliser.. nja

Jag hade reagerat på samma sätt, blivit upprörd och förmodligen också gjort en anmälan. Skillnaden är dock att jag hade stannat kvar på platsen och krävt en förklaring där och då.

Ravetrancer skrev:
CHROLO: Trodde fan du hade nåt vett, men efter att ha läst dina inlägg i denna tråd så har jag bara en sak att säga dig.......när jag ser dig på din BMW så skall jag putta dig av den och säga att jag var tvungen att fråga dig nåt, funkar väl ganska bra va plit?
Här är från mig: :finger :finger :finger :finger :finger

Ps. efter att vart lugn på SH och bara läst en massa så kom det till att denne herre reta upp mig såpass mycket att han behövde mina trevliga ord.

BMW bygger väl bilar?
Jag undviker märket av gammal vana.

Vad gör dig så upprörd? Ditt inlägg ger inga ledtrådar!

CHROLO skrev:
BMW bygger väl bilar?

:kocko
Apropå helt annan sak, alltid funderat. Vad presterar ni för tider med bmw cyklar på slingerbulten? ..om inte annat, en uppskattad tid? :va :)

IronMike skrev:
Apropå helt annan sak, alltid funderat. Vad presterar ni för tider med bmw cyklar på slingerbulten? :va

Som sagt, jag kör så lite BMW som möjligt.....

Det är tråkigt att vissa här inte kan skillja mellan en facistisk polisstat och en demokratisk rättstat.

Vill vi verkligen ha en polisorganisation som kan mörda, tortera, få folk att försvinna, praktiskt taget göra vad dom vill utan att det ställs frågor om det är rätt eller fel.

Polisen och åklagar myndigheten är idag ingen totalitär myndighet utan den granskas (liksom andra myndigheter) också för att utreda om brott o fel har begåtts. Detta för att garantera en demokratisk rättstat och att lagen är lika för alla. Det är väl det lagen säger, lika för alla. Befogenhet att efterleva lagen kan skillja.

Ännu så länge är Sverige en demokratisk rättstat men det första steget mot facistisk polisstat togs genom att ngn åklagare gick och köpte bögsex. Andra steget var att han tilläts sitta kvar.

Det Mange gör är bara vad ett icke fungerande polis och åklagar myndighet inte klarar av själva men enligt lag är skyldiga till. Om Mange inte gjorde vad han nu gör så kanske samma sammandrabbning med polisen skulle se annorlunda ut om 5 år.

Kanske så är. Oidentifierad man skjuten av polis inför vittnen på öppen gata. Den oidentifierade mannen stannade för polismans tecken då han senare sköts till döds efter att polismannen krävt att få cykel, hjälm, nyckel etc. Senare sågs polismannens son körandes på hojen, för det var ju ändå sones födelsedag. Utredningen nedlagd p.g.a bevis.

Folköl skrev:
Kanske så är. Oidentifierad man skjuten av polis inför vittnen på öppen gata. Den oidentifierade mannen stannade för polismans tecken då han senare sköts till döds efter att polismannen krävt att få cykel, hjälm, nyckel etc. Senare sågs polismannens son körandes på hojen, för det var ju ändå sones födelsedag. Utredningen nedlagd p.g.a bevis.
Skitbra system vi har idag då :tummenupp :7peta ...mördare som går fria om de skyller på varann, rattfyllon som får ngn månad för att ha kört ihjäl ngn etc. Jag offrar gärna lite frihet för att få ordning och reda, mig får dom gärna bugga och filma för jag har inget att dölja.. Vi har högst skatter men inget funkar som det ska, ringer man 112 så kommer man inte alltid fram heller...

kan bara prata om egen erfarenhet, har själv suttit i rätten angående "vårdslöshet i trafik" där vi va två som inte hade nåt o säga till om pga en (1) polis som ljög så han trodde sig själv. ord mot ord My ass :huvet

Martin_08 skrev:
Du kan ju inte kalla en polis för plit... plit är t.ex. arrestvakter, fångvaktare, vårdare osv.

Vad man kan kalla dig är ju öppet för diskussion, men för att återknyta till mitt förra inlägg i den här tråden så använder jag bara en smiley: :clown
Oj, det fanns ju en till! Grattis! :1pajas
Prata på du, o du har givetvis rätt, snutjävel ska det ju stå inte plit:)
Alla kan ha fel ibland vettu :)

Kurt: att du var från 08 från början var ju inte förvånande heller :)

Last edited:
IronMike skrev:
Skitbra system vi har idag då :tummenupp :7peta ...mördare som går fria om de skyller på varann, rattfyllon som får ngn månad för att ha kört ihjäl ngn etc. Jag offrar gärna lite frihet för att få ordning och reda, mig får dom gärna bugga och filma för jag har inget att dölja.. Vi har högst skatter men inget funkar som det ska, ringer man 112 så kommer man inte alltid fram heller...

Nej, rättsväsendet funkar inget vidare men jag tror det skulle funka ännu sämre den dagen vi accepterar att polisen tar till lite olagligheter i jakten på brottslingar och att det inte ifrågasätts.

Några här på forumet tycker ju att det är bagatell artat när polisen gör ngt olagligt, speciellt när ingen kommer till skada (i det här fallet blev ju ngn skadad om ej mkt). Samt att det är ju bättre att polisen lägger resurser på att jaga bovar än att utreda tjänstefel.

Jag har inget emot hårdare straff och ökade befogenheter för polis men då ska straffet för tjänstefel och kravet på internutredning också stärkas. Om inte annat så kan vi ju ansöka om medborgarsskap i Nord Korea.

Jag tycker Mange gör helt rätt i när han ifrågasätter myndigheternas beslut.

Folköl skrev:

Om vi ändå skall berätta sagor, vad sägs om den här: Du blir utsatt för inbrott och ringer polisen. Polisen kör i långa omvägar för att komma fram så sent som möjligt för att inte riskera att bli felaktigt anmälda för tjänstefel. En anmälan som trots saknat lagstöd kommer att leda till fällande dom beroende på pöbelns inbillade känsla för hur det borde vara. Medans polisen dröjer hinner tjuven smita med allt ditt guld!

Ditt scenario har lika mycket med trådens händelse att göra som mitt.

För övrigt hänvisar jag till Tigers senaste inlägg! Där står allt ni behöver veta.

Och SM-bucklan i extrema överdrifter för år 2005, 2006, 2007 och 2008 går till Folköl!

Jag undrar vad de som hejar på har för dåliga erfarenheter av polisen. Själv har jag nån fortkörning och har fått blåsa några gånger. Ingen dök upp när min gamla hoj blev stulen osv. Jag skulle aldrig prata om snutjävlar, svin osv. Jag trodde att man måste vara kriminell för att upprepade gånger uppleva polisen som ett stort problem i vardagen.

Folköl skrev:
Det är tråkigt att vissa här inte kan skillja mellan en facistisk polisstat och en demokratisk rättstat.

Vill vi verkligen ha en polisorganisation som kan mörda, tortera, få folk att försvinna, praktiskt taget göra vad dom vill utan att det ställs frågor om det är rätt eller fel.

Polisen och åklagar myndigheten är idag ingen totalitär myndighet utan den granskas (liksom andra myndigheter) också för att utreda om brott o fel har begåtts. Detta för att garantera en demokratisk rättstat och att lagen är lika för alla. Det är väl det lagen säger, lika för alla. Befogenhet att efterleva lagen kan skillja.

Ännu så länge är Sverige en demokratisk rättstat men det första steget mot facistisk polisstat togs genom att ngn åklagare gick och köpte bögsex. Andra steget var att han tilläts sitta kvar.

Det Mange gör är bara vad ett icke fungerande polis och åklagar myndighet inte klarar av själva men enligt lag är skyldiga till. Om Mange inte gjorde vad han nu gör så kanske samma sammandrabbning med polisen skulle se annorlunda ut om 5 år.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman