Magnus-Sthlm skrev:
Och hur tycker du att åklagaren ska göra det? Slå en tärning, lägga upp tarotkorten på bordet eller kanske göra en "Anden i flaskan"? Eller vänta nu...jag vet...han kan ju fråga polismännen i fråga. Fast det går ju inte nu för han råkade visst lägga ner utredningen. :kocko
Vad är det som är så förbannat svårt att förstå att allt jag vill är att åklagaren förhör polismännen i fråga och baserat på det tillsammans med eventuella kompletterande uppgifter från mig väljer att föra det vidare till åtal alternativt lägga ner det. Jag har inte begärt världens största utredning, jag tycker inte att polismannen i fråga gjort sig skyldig till ett sådant brott att han förtjänar avsked men det är likväl min medborgliga rätt att åtminstone få det utrett om än så med minsta möjliga medel. Att ens argumentera mot det är så otroligt fånigt och ja, ointelligent att jag lider med dig. Sen kan du svara lite halvironiskt eller sarkastiskt men det döljer tyvärr inte det faktum att du inte klarar av att se saker i sammanhang större än ut till din hall. Jag kan bara beklaga.
Tänker inte heller denna gång kommentera vem som gjorde rätt eller fel då jag fortfarande inte har tillräcklig information i ärendet.
Kan däremot förklara hur det går till när man beslutar om förundersökning skall inledas eller inte.
Enligt 1§ 23 kap. RB skall FU inledas så snart det finns skäl att anta att ett brott som lyder under allmänt åtal förövats.
Fråga: Har ett brott som lyder under allmänt åtal förövats? ( i detta fallet tror jag att det rubricerades som tjänstefel)
svar: Om man tittar på rekvisiten för tjänstefel så står det i 20 kap. 1§ BrB:
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsiodsätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel.
Med andra ord polismannens uppgift var i detta fallet att av en eller annan anledning stoppa dig. Sedan kan man då diskutera om han åtsidosatt vad som gäller för uppgiften,då han slagit efter dig. Nu skall FU-ledaren för det första utröna om han slog mot dig, och sen om det var obefogat att göra det.
Frågan om han slog mot dig eller inte kan man säkert få fram ett svar på genom förhör med de olika inblandade. Frågan om det var befogat eller inte kommer att bli omöjlig att utröna. Du hävdar att du var på väg att stanna, och polismannen kommer förmodligen hävda det motsatta.
Det kommer med andra ord förmodligen handla om ditt ord mot polismannens, och det kommer att vara omöjligt att utröna vem som har rätt eller fel.
Av RB 23:1§ framgår att FU inte behöver inledas om brottet inte går att utreda vilket nog får sägas vara fallet här.
Därav "inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal förövats."
Tycker fortfarande det är tråkigt att höra vilket agg många här inne hyser till polisen. Likaväl som polisen inte ska dra alla över en kam och tro att alla hojförare är potentiella fartdårar,som ger dom fingret och drar iväg på bakhjulet, så tycker jag det är fel att kalla alla poliser för svin och idioter.