Stockholmsbana?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Nu har det kliat nog i mig, måste bli av med lite kli...

Bankörning i Stockholm, jag har ju inte bott så länge här (med sporthoj i vart fall), så det saknas mycket bakgrund. Om det är dött så dör tråden, men finns det inte möjligheter?

-Som alla vet är det långt till närmsta bana.
-Det körs rätt friskt på Bogesund/SB, och förmodligen andra vägar.
-Tingvall och kompani blåser till strid
-Försäkringsbolagen drar öronen åt sig när det gäller sporthojar
-Tyvärr många olyckor denna säsong
-10000 sporthojare här, med olika erfarenheter/yrken

Borde inte detta kunna sammanstråla i lägligt tillfälle att ta upp kampen för en bana/tummelplats igen? Nu vet jag ingenting om tidigare försök, förutsättningar etc, så här får ni gärna fylla på... Men exempelvis Barkarby/Tullinge borde väl kunna modifieras så att det skulle kunna vara körbart för sporthojar? Inte MotoGP status direkt, men som sagt en tummelplats för att busa av sig det värsta, samt hålla utbildning/fortbildning. Vad tror ni?

Jag tror absolut att en bana i stockholmstrakten skulle gå runt ekonomiskt. Problemet blir att övertyga politikerna, men kanske är det som du påpekar rätt tid nu. Det största problemet är väl bullret, varför många föreslår att en bana borde byggas någonstans kring Arlanda där det ändå bullrar. Det som behövs är ju ett företag/förening som vill ta hand om byggandet. Borde ha funnits många som försökt förut. Om vi på sporthoj.com kontaktar någon sådan för att ge vårt stöd kanske vi kan komma långt, vem vet?

Macho Woman skrev:
Jag tror absolut att en bana i stockholmstrakten skulle gå runt ekonomiskt. Problemet blir att övertyga politikerna, men kanske är det som du påpekar rätt tid nu. Det största problemet är väl bullret, varför många föreslår att en bana borde byggas någonstans kring Arlanda.....

Jaa det har många tyckt i många år, en kompis till mig född 56 var raggare på sin tid o då hette det att "en motorbana i sigtuna/arlanda området" var på G för att möta upp behovet att röja med de farkoster man hade. Det är 2004 nu o inte ens ett spadtag åt det hållet.. det säger väl allt? Eftersom bostadssituationen är som den är i sthlms regionen lär en racerbana inte se ljuset whatsoever...
tror jag iallafall
/M

Ett av problemen är väl kanske att under alla dessa år (ifrån 50-talet med raggarna och framåt) så har det inte funnits någon tillräcklig stark / välorganiserad lobbyverksamhet för en motorbana, eller så har det legat på "fel" nivå. Miljöargumentet köper jag till viss del, men detta med platsbrist har jag lite svårare att förstå. Titta bara på hur många golfbanor som har ploppat upp i s-holmsområdet under de senaste 50 åren, där har man en stark lobbyverksamhet samt att de flesta i den sporten tillhör "rätt" samhällsskikt för att föra deras talan gentemot beslutsfattare.

//David

SMC Stockholm jobbar för att få en MC bana byggt i Stockholm.
Börja med att stödja SMC´s insatser - f. ex. är ett enkelt steg att bli medlem!

I Uppsala - har vi en liten motorbana - Gokartbana - är den räckar bra till att ge lite banåknings känsla....

Kanske SMC Stockholm ku börja med liknande arrangement? Präcis som MCE.se gör när dom arrangerar åkninger på Järfälla banan...

BMW MC Klubben har kört tror jag 10x på Tuvängen v. Södertäjle..

Så vist finns det möjligheter :tummenupp

loser skrev:
Ett av problemen är väl kanske att under alla dessa år (ifrån 50-talet med raggarna och framåt) ..... Titta bara på hur många golfbanor som har ploppat upp i s-holmsområdet under de senaste 50 åren, där har man en stark lobbyverksamhet samt att de flesta i den sporten tillhör "rätt" samhällsskikt för att föra deras talan gentemot beslutsfattare.

//David

WORD!
/M

Jag tror också at man skulle kunna få en bana att gå runt, så länge man inte satsar på BigBang med allt i topptrim från start. Ett gäng entusiaster kan göra underverk, och vartefter kanske det kan bli något riktigt bra av det hela.

Största frågan är väl placering, tillstånd etc, men det är här jag hoppas att alla himlakroppar står rätt just nu ;) SMC är jag med i, men man hör inte så mycket om just bana, men det är säkert ett bra forum att jobba med. Min tanke var att kanske väcka lite folk på SH som inte direkt engagerar sig normalt i organisationer som SMC. Jag är säker på att det finns folk med rätt erfarenheter att dra igång något! Problemet är bara att veta var man ska börja... Men ska man äta upp en elefant är det ju bara att börja med vänster öra och fortsätta att tugga...

R2 skrev:
Ser lovvärt ut, och jag stöder det till 100%. Men det kommer att ta tid, och är ett högriskprojekt eftersom man satsar så stort (inget fel i det, som sagt skulle det vara super med en sån anläggning :tummenupp)
Men i väntan på att något sådant blir klart, kan man inte utveckla ett fattigmansalternativ, som någon av de ovan nämnda alternativen?

Istället för massa bostäder på gamla Tullinge flygfält tycker jag man kan bygga en bana där. Det är ett jättebra och stort område för det ju :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT