Stockholmare och biltullar.

Hur åker ni till jobbet? OBS! Bara ni som har bil/mc el dylikt får svara!

• Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Stockholmare och biltullar. (Bara sthlmare röstar här, ni andra tycker bara.)

Tänkte bara slänga ut en snabb fråga om det här med biltullarna.

Faktum är (vad jag förstått) att det är enorma köer in och ut ur stan vid vissa tidpunkter. Hur ska man lösa detta?

Här i gbg så känner jag massor med folk som åker bil till skolan/jobbet trots att kommunalt går snabbare och är billigare. Varför? "För att jag vill" brukar svaret vara.
Jag kan köpa det svaret om det inte skadar eller stör någon annan, men det gör det ju idessa fall, eftersom dom som INTE kan åka kommunalt av olika anledningar får sitta i köerna (enkelt förklarat).

Här i stan så skulle det räcka att alla bilister som pendlar till stan med bilen, skulle åka kommunalt EN dag i veckan så skulle köerna vara borta. Det säger en del om problemet... Givetvis går inte det att genomföra så att lika många busspendlar varje dag, men det säger nåt om proportionerna.

Så. Hur ska man lösa dessa problem som drabbar alla på många sätt. (Miljö, hälsa, tid osv.)

Edit: Detta är inte (tro det eller ej) för att jävlas med er stockholmare, utan en fundering om hur man ska få folk att åka mindre bil i onödan.

Edit2: Jag har åkt kommunalt i ett och ett halvt års tid (eftersom jag inte har bil just nu) och kommit försent (mer än 15 min) två gånger pga kollektivtrafiken.

Last edited:
Markus skrev:
Bygg bredare och fler vägar. :tummenupp

Blir det mindre avgaser, partiklar, trafikolyckor för det?

Ämnet: Hur ska folk åka mindre bil när det är som värst i stan. (lika med arbetsresor för dom flesta)

Vet inte riktigt hur man ska lösa det.
Eftersom jag själv jobbar som målare och åker runt på olika jobb måste jag ha bilen men vi brukar ordna så att vi är ett par stycken i bilarna.
Sen finns det såklart folk som skulle kunna åka kommunalt men ändå väljer att sitta i köerna och det har jag inte så stor förståelse för.

Kör eget som snickare i sthlm, så jag är väldigt beroende av bilen......
.....Men det blir kunden som får betala i slutändan..... Så kul är det inte att åka o jobba...

Markus skrev:
Höj skatten? :va
Eller gör kommunala färdmedel attraktiva.

Vi får väl se om det hjälper. Försöket ska ju inte dömas i förhand, men tycka kan man.

Jag har som sagt åkt i hela gbg och dess kranskommuner med buss/tåg/vagn utan problem under en tid, och här funkar det kanon. Kanske sämre i sthlm.Innan så har jag ALLTID åkt bil, men det var ju ute i buschen där det inte bor folk och kollektivtrafik inte existerar..

Om man ska ut och fiska så vill man ju inte åka buss till skogen, men de var jobbresor det här.

juha01 skrev:
Om man ska ut och fiska så vill man ju inte åka buss till skogen, men de var jobbresor det här.

Så jobbresor ska stävjas men inte fiskeresor? Låter iofs konsekvent i alla fall. ;)

det tar mig 15 minuter att åka bil till jobbet... 45minuter att åka kommunalt

hmmm...

Markus skrev:
Eller gör kommunala färdmedel attraktiva.

Precis. När kostnaden för ett månadskort överstiger kostnaden för att äga en liten bil, inklusive skatt, försäkring och bensin för den aktuella färdvägen, samt att kollektivtrafiken aldrig kan passa tider, om de ens kommer fram, då förstår man att folk hellre tar bilen.

juha01 skrev:
Vi får väl se om det hjälper. Försöket ska ju inte dömas i förhand, men tycka kan man.

Jag har som sagt åkt i hela gbg och dess kranskommuner med buss/tåg/vagn utan problem under en tid, och här funkar det kanon. Innan så har jag ALLTID åkt bil, men det var ju ute i buschen där det inte bor folk..

Självklart funkar kollektivtrafiken i Göteborg med omnejd relativt bra. Men att t ex åka till Alingsås med pendeln och biljetten en väg kostar mer än vad det kostar att åka bil, då är det rätt omotiverande att åka tåg. Speciellt när de OFTA är försenade och relativt opålitliga.

Sist jag åkte kostade det 9 kuponger. Cirka 60 spänn.

Edit: Nu var det ju inte GBG som det handlade om. Min poäng är samma som den alltid vise McB's ovan.

Last edited:
Markus skrev:
Så jobbresor ska stävjas men inte fiskeresor? Låter iofs konsekvent i alla fall. ;)

Ingen replikpajkastning nu markus. Har inte tid! :7peta

Om jag åker och fiskar så finns det nog inga linjer som går frekvent och stannar vid sjöar och dyl.

Pendla mellan civilisation och civilisation under normala tider. Där är ju problemet i stan. Problemet är presenterat. Kom med bra lösningar!

hållundan skrev:
Självklart funkar kollektivtrafiken i Göteborg med omnejd relativt bra. Men att t ex åka till Alingsås med pendeln och biljetten en väg kostar mer än vad det kostar att åka bil, då är det rätt omotiverande att åka tåg. Speciellt när de OFTA är försenade och relativt opålitliga.

Sist jag åkte kostade det 9 kuponger. Cirka 60 spänn.

Ofta finns det bra pendlarkort. Kostar det 900 i mån som gäller ända till alingsås? En mil med bilen ligger nog på +15 kr.

Opålitlighet är en bra ursäkt att åka bil däremot, eftersom man inte vill stressa livet ur sig. Dock så kan man ju se till att man har 15 min extra tid på sig. (mer än 20 min förs. så betalar västtrafik taxin)

juha01 skrev:
Pendla mellan civilisation och civilisation under normala tider. Där är ju problemet i stan. Problemet är presenterat. Kom med bra lösningar!

Om det fanns jättebra lösningar är jag hyfsat säker på att någon av de tusentals slapparslen som jobbar med frågan skulle kommit upp med något under åren.

För mig tar det 15 min med bil till jobbet och 45-55 med T-bana, sjukt lätt val således.

Alltså, vad kan få mig att åka kommunist/kommunalt istället? Direktbuss.

juha01 skrev:
Ofta finns det bra pendlarkort. Kostar det 900 i mån som gäller ända till alingsås? En mil med bilen ligger nog på +15 kr.
Jojo visst finns det pendlarkort, men det är absolut inte relevant att köpa sådant när man inte bor där utan bara har enstaka ärenden dit. Då är inte det priset motiverat för fem öre. (Hihi, fyndigt)

Markus skrev:
Om det fanns jättebra lösningar är jag hyfsat säker på att någon av de tusentals slapparslen som jobbar med frågan skulle kommit upp med något under åren.

Japp. Men jag köper inte åsikter som att "det sitter en massa fula människor på tågen"... Då kan man gott stå ut med en trängselavgift...

Att införa biltullar är ett satans hån mot demokratin (där det röstades ner).
Och att bygga dem och säga att dessa är för att minska traffiken i stan är ett jävla skit snack för att plocka in mera pengar. Vill de minska traffiken genom stan och få slut på köer och avgaser så kan dom ju tame fan ta och bygga en kringled, för hur många av bilarna i köerna från solna till efter centralen ska in till stan? Just det, de flesta ska genom stan. Så bygg en kringled och sluta med skitsnacket och straffskatta bort de med svag ekonomi från stockholm.

Ps. jag åker kommunalt, går jätte bra :rolleyes: om bussen hem ens kommer så är den minst 10minuter försenad. Roligt va?

juha01 skrev:
Här i gbg så känner jag massor med folk som åker bil till skolan/jobbet trots att kommunalt går snabbare och är billigare. Varför? "För att jag vill" brukar svaret vara.

Jag hävdar motsatsen.

Med GBG´s sunkiga spårvagnar och Jihad-bussar så tar det ofantlig tid att åka komunalt.

Jag kör bil snabbare till varje sak jag skall till än att åka komunalt.

juha01 skrev:
Japp. Men jag köper inte åsikter som att "det sitter en massa fula människor på tågen"... Då kan man gott stå ut med en trängselavgift...

Okej. Men vad tycker du själv då?

För övrigt:
Kommunala färdmedel är ju både dyra, förslappande, och de utgör stora ingrepp i miljön - kan man inte dela ut gamla militärcyklar så vi alla Kamrater kan cykla till fabriken tillsammans?

Biltullar ar val egentligen ett utmarkt satt att komma till bukt med den obalans som finns i utbud och efterfragan for att anvanda Stockholms vagnat. Naturligtvis kan man och bor man hoja utbudet genom att bygga en ringled, men i princip ar jag inte negativ till biltullar. Tycker det ar lite lustigt att manga som ar mot inforandet av biltullar verkar rosta borgerligt och de som ar for finns pa den andra politiska planhalvan - det borde ju vara tvartom eftersom det handlar om att skapa en marknad.

Skulle verkligen valkommna inforadet av biltullar i min hemstad Beijing, trots sex (!) ringleder ar trafiklaget katastrofalt (varje dag registreras 2000 nya bilar i Beijing).

/Motvallskarring

Långa farbron skrev:
Jag hävdar motsatsen.

Med GBG´s sunkiga spårvagnar och Jihad-bussar så tar det ofantlig tid att åka komunalt.

Jag kör bil snabbare till varje sak jag skall till än att åka komunalt.

Tankevurpa eller?
Självklart åker man bil/mc fortare till allt, eftersom den avgår alltid exakt när du vill, åker raka spåret dit du vill och stannar inte flera gånger för att ta upp/släppa av passagerare.

Förmodligen skulle du även cykla fortare, om du hittar någotsånär bra i området, eftersom kollektivtrafiken med alla stopp egentligen har väldigt låg snitthastighet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg