Stockholmare och biltullar.

Hur åker ni till jobbet? OBS! Bara ni som har bil/mc el dylikt får svara!

• Antal röstningar
    0
urf skrev:
Biltullar ar val egentligen ett utmarkt satt att komma till bukt med den obalans som finns i utbud och efterfragan for att anvanda Stockholms vagnat.

Ja, men det finns en rad åtgärder som borde vidtagits först.

Jag har egentligen inget emot biltullar heller, det är hur man genomför det som stör mig.

Men nu börjar ju till och med sossarna vackla, var det Haninges kommunchef i måndags som deklarerade att han vill att även kranskommunerna ska få rösta i frågan.
Äntligen en politiker med kurage. :tummenupp

Jag kan förstå vitsen med biltullar även om jag är emot det. Vad jag INTE förstår är varför man tvingas betala även när man LÄMNAR stan. Kan någon förklara?

Markus: Var bor/jobbar du rent geografiskt?

Själv bor jag vid Odenplan och jobbar i G:a stan. Tar 25 minuter att promenera, bara 10 min längre tid än T-banan. Man är pigg när man kommer till jobbet (nåja) och man slipper dessutom trängsel och alla som säljer Situation Stockholm.

Markus skrev:
Okej. Men vad tycker du själv då?

Delvis är jag för biltullar, men deras utformning ska ju vara vettig.

Att det ska bli lättare för företagen att dela ut månadskort till sina anställda.

Bevakade pendelparkeringar.

Långa farbron skrev:
Jag hävdar motsatsen.

Med GBG´s sunkiga spårvagnar och Jihad-bussar så tar det ofantlig tid att åka komunalt.

Jag kör bil snabbare till varje sak jag skall till än att åka komunalt.

Inne i stan så cyklar man snabbast tror jag, men tex trafiken från Kungälvshållet är ju vansinnig. Kode-Cenralen = 30 min. (27 min med tåg) Det gör man inte med bil under rusningstrafik.

Det verkar vara värre med kommunikationerna till sisjöns ind omr. tex. men in och ut ur stan för dom som har nån mil att pendla så lönar sig nog bussen/tåget.

McB skrev:
Precis. När kostnaden för ett månadskort överstiger kostnaden för att äga en liten bil, inklusive skatt, försäkring och bensin för den aktuella färdvägen, samt att kollektivtrafiken aldrig kan passa tider, om de ens kommer fram, då förstår man att folk hellre tar bilen.

Då måste ni ha dyra månadskort.

Att framfora en bil idag är svårt att göra under 15:-/mil. + ev parkering.

Prova att räkna ut här för skojs skull. http://www.bilar.konsumentverket.se...rvlet/PSP?iNodeID=19502&iFromNodeID=35470

Jag bor på "landet". Nynäshamn en liten skitstad en timme med bi/mc/tåg från fjollträsk. Vi är 15000 invånare i tätorten. Här i från går tågen 1 gång i timman till Fjollträsk. Men bara om det är soligt och minimal blåst. Minsta väderomslag gör att tågen blir extremt försenade eller slutar att gå p.g.a växelfel eller nåt annat skit. Det är inge roligt att stå och vänta på ett tåg som har en fin förmåga att utebli. Sen blir det att ta bussen men den går ju bara halvvägs. Så då ska man vänta på ett tåg igen. Det tåget kommer men ofta lite sent.

Det enda ställena som komunaltrafiken funkar på är i de stora städerna. Men det fattar ju inte våra älskade politiker...

Jag säger som han i "Parlamentet".

Biltullarna är det bästa som har hänt stockholmstrafiken. Nu slipper jag sitta i köer med kreti och pleti när jag tar min merca från Djursholm in till Östermalm. :hihi

Och allvarligare nu, dom röstade ner Dennispaketet (kringleder runt stockholm) för att det blev "för dyrt", men lägger gladeligen 3.5 miljarder på ett så kallat "prov".

Fransmännen har ett talesätt som lyder "Inget är så permanent som det provisoriska". Den tillfälliga beskattningen Moms vi alla betalar är ett bra bevis på det. Kommer bli samma sak med det här testet antar jag...enda chansen är väl att Billström åker ut med huvet före.

Edit:
Kom på appropå frågan om varför så många tar bilen. En ganska stor anledning är att Stockholms tvärförbindelser är väldigt dåliga. Tänk dig att infarterna ser ut ungefär som ett V, där botten är city. Skall man då från ena änden av V't till den andra änden så får man vackert åka hela vägen (oftast).

För mig tar det 40 minuter att med bil, i rusningstrafik, åka samma sträcka det skulle ta cirka 2 timmar att åka komunalt.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...