Stjäl db-killer mycket effekt?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Motorcykel - Honda CBR600FS 2002. Hojen har insprut men ingen kat eller lambda som original.
På hojen sitter ett GP-slipon från Mivv med tillhörande db-killer.

"Mycket effekt" kanske är att ta i, men har ni upplevt att det blivit mätbart/märkbart utöver placebo?
Är medveten om att vi pratar någon enstaka hästkraft(er) eller så.

Roade mig att plocka ut db-killern och upplevde att bränsleförbrukningen sjönk, att en lång effektdipp lågt i registret ~2500rpm blev något kortare och att det kändes som den gick något "jämnare" genom registret.

Då min hoj saknar allt vad katalysator och spjäll i avgasysstemet heter, tänker jag att det kanske blir större påverkan att plocka bort db-killern än på något modernare. Men det kan så klart vara placebo alltihop, inte hunnit göra ordentliga jämförelser eller datalogga.

Men jag blev nyfiken, är det vanligt att slipon + db-killer är en sämre än originalsystem? Tänker att ett originalsystem är noga designat för ljudnivå och effekt medan db-killern bara är gjord för att ett slipon ska klara ljudkrav? Är det någon som har erfarenhet att bänka original, slipon+db-killer och slipon utan db-killer t ex?


50.DK.020_Mivv_DB-Killer.jpg
db-killern till mitt slipon.

Diametern på öppningen minskas från 61mm till 35mm och en krök tillkommer. Intressant nog så är detta väldigt likt originalsystemet.

Originalsystemet har en yttre öppning på 61mm och en ej löstagbar insats på 35mm. Även originalsystemet har en inre krök, men denna verkar inte fullt så snäv i vinkel/längd. Original är också påtagligt längre och tjockare, vilket jag tänker mig också blir snällare för flödet genom restriktionen.


CBR600f4i-red-2.jpg
f6.66.73.MIVVGPSLIPONTitan60410207840DET0118.JPG
 

Bifogat

  • 19.9e.40.60410001840DET0217INET.JPG
    19.9e.40.60410001840DET0217INET.JPG
    163.5 KB · Visningar: 33
Last edited:

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
på min Ducati Panigale 899 så blev resultatet ungefär så här (många år sedan siffrorna kan diffa lite upp och ner en halv hk eller så)

- Orginalsystem gav 131,5 hästar på bakhjulet i bänken på Italia Bike Center i Arboga
- Slipon från Termignoni, nya filter samt ommappning gav 136,5 hästar på bakhjulet i samma bänk samma dag
- Ditto ovan med db-killer gav 134,5 hästar på bakhjulet i samma bänk men vid ett annat tillfälle

Hur detta korresponderar till din hoj är omöjligt att säga då vi inte vet om den mappats om för det system du har på eller ej. Att du upplever att den går bättre utan db-killer kan beror på en mängd olika parametrar där mappning är en, motstånd i systemet är en annan osv. Om du känner någon med en bänk så kanske det kan vara värt lite mutor för att prova skillnaderna med och utan db-killer, vet att ibland har Italia Bike Center kört enklare bänkningar (bara mätning inget annat) i samband med demodagar för en hundring eller så som sedan går till välgörenhet om du bara vill ha en siffra, annars så tar det ju utan problem någon timme och kostar några tusenlappar att få en riktig ordentlig mappning hos de flesta.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Dyno technician and specialist Andy, mesures the power and torque output with and without the exhaust baffle (dB killer) so we can check exactly how much power is lost + check the effects on fuel/air ratio. And there is a surprise!

F,låt, kunde inte låta bli...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
...och precis som i nästan alla andra test "med" och "utan" ändrar man inte det viktigaste, bränsleblandningens inverkan på resultatet. I fallet "Dyno technician and specialist Andy" säger min skeptiska sida att om man hade justerat a/f hade skillnaden blivit... noll, med och utan db-killer.
Detta är givetvis relevant. Tänkte med mappning.

I mitt fall försöker jag köra en blandning av autotune och manuellt med datalogg, men det kan ju vara så att jag får bättre mätdata utan db-killern än med. (På orgsystemet kan jag inte montera min bredbandslambda).

Tidigare har jag tyckt att hojen gått väldigt fett med db-killern monterad. Får göra nya mätningar utan och se om det blir någon skillnad.

på min Ducati Panigale 899 så blev resultatet ungefär så här (många år sedan siffrorna kan diffa lite upp och ner en halv hk eller så)

- Orginalsystem gav 131,5 hästar på bakhjulet i bänken på Italia Bike Center i Arboga
- Slipon från Termignoni, nya filter samt ommappning gav 136,5 hästar på bakhjulet i samma bänk samma dag
- Ditto ovan med db-killer gav 134,5 hästar på bakhjulet i samma bänk men vid ett annat tillfälle

Hur detta korresponderar till din hoj är omöjligt att säga då vi inte vet om den mappats om för det system du har på eller ej. Att du upplever att den går bättre utan db-killer kan beror på en mängd olika parametrar där mappning är en, motstånd i systemet är en annan osv. Om du känner någon med en bänk så kanske det kan vara värt lite mutor för att prova skillnaderna med och utan db-killer, vet att ibland har Italia Bike Center kört enklare bänkningar (bara mätning inget annat) i samband med demodagar för en hundring eller så som sedan går till välgörenhet om du bara vill ha en siffra, annars så tar det ju utan problem någon timme och kostar några tusenlappar att få en riktig ordentlig mappning hos de flesta.
Självklart varierar det mellan olika modeller av hoj och avgassystem.
Tänkte i banorna om det var vanligt att slipon+db-killer var sämre än originalsystem.

Tyvärr känner jag inte någon med bromsbänk, annars hade jag redan suttit där och gjort mätningar bara för att det är kul!

Dyno technician and specialist Andy, mesures the power and torque output with and without the exhaust baffle (dB killer) so we can check exactly how much power is lost + check the effects on fuel/air ratio. And there is a surprise!

F,låt, kunde inte låta bli...
Kan lova att jag satte mig och googlade en stund innan. Fick spretiga varierande resultat åt alla håll, givetvis med varierande kvalitet. Förhoppningen var att någon i teknikforumet skulle kunna ge ett bättre mer generellt svar om hur det brukar bete sig. Särskilt för fordon utan katalysator då.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta är givetvis relevant. Tänkte med mappning.

I mitt fall försöker jag köra en blandning av autotune och manuellt med datalogg, men det kan ju vara så att jag får bättre mätdata utan db-killern än med. (På orgsystemet kan jag inte montera min bredbandslambda).

Tidigare har jag tyckt att hojen gått väldigt fett med db-killern monterad. Får göra nya mätningar utan och se om det blir någon skillnad.


Självklart varierar det mellan olika modeller av hoj och avgassystem.
Tänkte i banorna om det var vanligt att slipon+db-killer var sämre än originalsystem.

Tyvärr känner jag inte någon med bromsbänk, annars hade jag redan suttit där och gjort mätningar bara för att det är kul!
Det finns som jag minns gott om tester / webbsidor där man bara ersatt originalsystemet med "slipon" och resultatet är ofta lägre effekt än original (eftersom man inte mappar hojen, bara ändrar i avgassystemet, ja detta gäller ju äldre hojar utan katalysator för katalysatorn stryper ju ofta så mycket att vad som finns efter katalysatorn "spelar en försumbar roll".
Webbsidan typ testar några slipon från olika tillverkare och alla ger sämre effekt (och mera ljud) än original.

Bromsbänk: Osten i Härryda är väl närmast.
Min busa blev lättare att köra, inte så ryckig när jag vrider på gasen, som den var innan.
Ja det var inte någon kontroll utan helt enkelt bänkning med mappning av PC III.

Men du har ju Autotune så det löser sig väl själv efter en tid för dig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Egentligen har jag ingenting att tillföra, förutom att hojen blir jäkligt snygg med det där systemet från Mivv.
Originalet är ju.....herrejösses, man kan gömma hela familjen där!
Samma på min R6:a, det ser helt sjukt ut med originalsystemet.
Så jag har ett slipon, väl medveten om att det ger noll och intet i effektökning, men jag står inte ut med originalutseendet.
Hade en SD1290R, och Motorrad bänkade den modellen med ett antal slipon.
Resultatet var sänkt effekt, och det beror säkerligen på att man inte mappade om den.
Men Powercommander så fanns det färdiga mappar för många system, så det kan vara en lösning.
Själv har jag inte gjort det med R6:an, jag bara kör, eftersom effekten ändå övergår både min förmåga och mitt förstånd. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Minns inte riktigt vad jag fick med killer i men med orginal fick jag 114,6 och med det senaste med stor burk utan blev det 114,9, har för mig 114, nånting nära eller samma som orginal men det kan ha varit något på 113 med.

Däremot sjönk motortempen när han andas igen, kunde dra iväg lite när det var varmt ute med killer i så det är ju en stor fördel med att kunna köra utan om man kör bana/tävlar.

Orginal på R6 är en tung jävla klump som är värt hur mycket som helst att bli av med, helsystem alltså, så även fast det fungerar jättebra effektmässigt så är byte verkligen värt det ändå men det är ju modellspecifikt så inte säkert det är motiverat på annan hojmodell.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...och precis som i nästan alla andra test "med" och "utan" ändrar man inte det viktigaste, bränsleblandningens inverkan på resultatet. I fallet "Dyno technician and specialist Andy" säger min skeptiska sida att om man hade justerat a/f hade skillnaden blivit... noll, med och utan db-killer.
Håller med, och skulle lagt till en liten :kramaför att visa att det inte var som ett buntband runt halsen... ;)

Men de flesta tror jag inte mappar om eller kör den i bänk när de plockar ut decibeldödaren. Även om det vore lämpligt.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Har inga uppmätta hästar.
Men monterade en liknande mivv ljuddämpare med db killer på en RSV mille (har en groteskt stor ljuddämpare som original), jag gillade dämparen för den lät lagom, var snygg och billig.. Tyckte att hojen gick hyggligt som vanligt fast med jämnare mellanregister?
Körde en bandag och tyckte jag fick jobba lite extra för att hänga med. Snackade med en kille som hade en exakt lika dan hoj som sa att det var fint flyt att åka efter mig som inte höll fullt på rakorna??? (jag höll fullt!). Passet efter åkte jag efter han och då hängde jag med upp till ca 7000 varv.
Passet efter det åkte originalet på och då åkte jag från han i stället.
Toppeffekten försvann utan att jag i praktiken inte märkte det?
Tappade 30-40 meter på Sviestas korta raka så de borde vart massa hästar (10-20?)
Är säkert väldigt individuellt men på en 1000cc v2a tappade jag massor med effekt i alla fall.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Har inga uppmätta hästar.
Men monterade en liknande mivv ljuddämpare med db killer på en RSV mille (har en groteskt stor ljuddämpare som original), jag gillade dämparen för den lät lagom, var snygg och billig.. Tyckte att hojen gick hyggligt som vanligt fast med jämnare mellanregister?
Körde en bandag och tyckte jag fick jobba lite extra för att hänga med. Snackade med en kille som hade en exakt lika dan hoj som sa att det var fint flyt att åka efter mig som inte höll fullt på rakorna??? (jag höll fullt!). Passet efter åkte jag efter han och då hängde jag med upp till ca 7000 varv.
Passet efter det åkte originalet på och då åkte jag från han i stället.
Toppeffekten försvann utan att jag i praktiken inte märkte det?
Tappade 30-40 meter på Sviestas korta raka så de borde vart massa hästar (10-20?)
Är säkert väldigt individuellt men på en 1000cc v2a tappade jag massor med effekt i alla fall.
Har exakt samma erfarenheter när det gäller stor twin. Min RC8R med GPR dämpare och db killer fick det kämpigt mot R6:eek:r på Anderstorps flygraka. Blev väldigt orolig, plockade av db killern dagen efter och körde en repa mot min brors R1 -15 på motorvägen och då gick den mycket jämnare mot R1:an än 600:eek:rna. Sjukt!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top