Stinkande hjälm.

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
R1 -00
Lånade ut min passagerar hjälm till en polare, fick den tillbaka för en timma sedan. Det STINKER hårgelé från hjälmen. Tog ut inredningen från hjälmen för jag tänkte tvätta den, men så kom jag på att man kan förstöra inredningen om man inte gör det rätt?:confused: Så vad är rätt då? Någon som vet?

Jag slänger med min innerdel i tvättmaskinen tillsammans med alla annan tvätt.

Men är man noga så fungerar ju handtvätt. Vatten och tvättmedel så får de ligga och gro i någon timme sen sköljer du av och låter torka.

Har man inte uttagbar inredning så slänger man hela hjälmen i vattnet med ett snällt/svagt tvättmedel. Låt ligga och dra lite, masera och skölj den väl. Torkar på ett dygn ungefär .....

Har man inte uttagbar inredning så slänger man hela hjälmen i vattnet med ett snällt/svagt tvättmedel. Låt ligga och dra lite, masera och skölj den väl. Torkar på ett dygn ungefär .....

Det där är väl inte en bra ide? Den livsviktiga stötdämpningen medelst frigolit förstörs om du dränker hjälmen i vatten?

Det där är väl inte en bra ide? Den livsviktiga stötdämpningen medelst frigolit förstörs om du dränker hjälmen i vatten?
Mao skulle svett/regn också förstöra hjälmen....? Jag ställer mig tveksam till något sådant.

Edit:
Enligt tjohej själva: :tummenupp
How do I clean the helmet properly?
Inside:
All our interiors are washable! If you own a helmet with a detachable interior, just remove it and wash it in lukewarm water. Please use a mild soap. If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.

Last edited:
Mao skulle svett/regn också förstöra hjälmen....? Jag ställer mig tveksam till något sådant.

Jag säger inte att jag är någon expert, men till min xlite-hjälm står det klart och tydligt i manualen att om man dränker hjälmen i vatten pajar man frigoliten och får kassera den per omgående.

Svetten tar ju inte frigoliten åt sig även om du svettas som en tok, det mesta (allt?) fastnar i "innermössan". .

Samma sak gäller regn, Min hjälm är helt tät, så det kommer ju knappast in några mängder öht.

If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.

Hm, intressant. Vad har de för dämpmaterial???

Last edited:
Jag säger inte att jag är någon expert, men till min xlite-hjälm står det klart och tydligt i manualen att om man dränker hjälmen i vatten pajar man frigoliten och får kassera den per omgående.

Svetten tar ju inte frigoliten åt sig även om du svettas som en tok, det mesta (allt?) fastnar i "innermössan". .

Samma sak gäller regn, Min hjälm är helt tät, så det kommer ju knappast in några mängder öht.

Tja, vet inte vad xlite använder i sina hjälmar med det låter oneklig skumt. Om inte min hjälm tålde vatten så skulle jag bli tveksam.

Tja, vet inte vad xlite använder i sina hjälmar med det låter oneklig skumt. Om inte min hjälm tålde vatten så skulle jag bli tveksam.

Kan iofs vara att jag har löstagbart skydd och det enbart är det som skall tvättas och inget annat. :D

Som det redan sagts så e de ingen fara..
Frigolit tål vatten bra..
Har tillome frågat en representant från Arai hur man ska tvätta deras hjälmar utan uttagbar inredning, vänd upp och ner o spola vatten var hans svar.

Det enda viktiga är att låta det självtorka, inte stå o blåsa med hårblås eller nå sånt..

Kan iofs vara att jag har löstagbart skydd och det enbart är det som skall tvättas och inget annat. :D

Jepp, det är ju tanken med uttagbar inredning :tummenupp
Däremot hittar inget i deras manualer som säger att den inte tål vatten och milt tvättmedel. Utan tvärtom så är det det man ska använda för att rengöra hjälmen

Som det redan sagts så e de ingen fara..
Frigolit tål vatten bra..
Har tillome frågat en representant från Arai hur man ska tvätta deras hjälmar utan uttagbar inredning, vänd upp och ner o spola vatten var hans svar.

Det enda viktiga är att låta det självtorka, inte stå o blåsa med hårblås eller nå sånt..

Se där, då har man oroat sig i onödan. I stand corrected. :tummenupp

Se där, då har man oroat sig i onödan. I stand corrected. :tummenupp

Mjau :D..
Trodde också man skulle paja hjälmen om man spolade vatten i den förut, innan man tänkte till lite vad en hjälm egentligen består av. :)

Vatten är rätt så ofarligt :D

Men folk får ogärna vatten i sin hjälm, men de ställer gladerligen hjälmen över luftningshålet i tanken så de väller upp massa bensinångor i den :D

Hm, intressant. Vad har de för dämpmaterial???

Gissar på samma som alla andra, något typ av polystyren.....

Men folk får ogärna vatten i sin hjälm, men de ställer gladerligen hjälmen över luftningshålet i tanken så de väller upp massa bensinångor i den :D

Hmm, det har jag faktiskt aldrig tänkt på men bensinångor är ju inget man vill ha, då det är plast-elakt.... men när jag tänker efter har jag nog aldrig lagt hjälmen på tanken..

Last edited:
Gissar på samma som alla andra, något typ av polystyren.....

Hmm, det har jag faktiskt aldrig tänkt på men bensinångor är ju inget man vill ha, då det är plast-elakt.... men när jag tänker efter har jag nog aldrig lagt hjälmen på tanken..

Neh...fast då har du hängt hjälmen på backspegeln o dunkat till insidan varje gång :D
Point is, vatten ses som jättefarligt men allt annat man gör som faktiskt förstör hjälmen bryr sig få om :D

Hur är det, går det att byta inredning i en hjälm? Har en urgammal med affektionsvärde (motivlackad av en kompis) som är så äcklig inuti att den inte går att ha utan plastpåse på skallen, dessutom har en frigolit (?)del i toppen lossnat så tyget hänger ner. Finns det nån firma som kan fixa det tro?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti