Stiftläsning och förgasarjustering.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hejsan i Lingonskogen.

Känner att det är dags att fråga de lite mer inbitna rävarna nu när jag fått för mig att hojen behöver lite mer soppa.

Saker som är gjort.
Ingen ram-air, bara 2 hål i ramen.
Standard filter
Kortat Slipon.

Symptom.
Stiftet ser ut såhär fast vit på sidelektroden (lånat bild för kameran är oladdad)
SP22.JPG

Indikerar lite snålt dvs.

Ger jag fullgas på 6:an från 100 (5000 varv enligt gearing commander)
Så skjuter det på bra MEN, släpper jag lite på gasen så skjuter det på lite till, inte mycket, men lite.
Förgasarsmäller ytterst lite ibland, och någon låga har jag fått berättat för mig att det kan komma.

Förgasare är precis rengjorda och synkade, ventiler ställda, nytt soppafilter osv.

Det sitter original munstycken i den nu 145 på de yttre och 150 på de inre lite varmare cylindrarna.

Jag funderar på att sätta 150 munstyckena på de yttre och 155 på de inre, det blir väl 2 storlekar upp har jag förstått det som.

Låter det bra att börja med?
Har inte råd för bänkning, men jag har dock tillgång till en Innovate bredbandslambda om ni vill se grafer.
 
Min första tanke var, den där vitfärgen är inte ett nr större munstycken.

Men hur har du "mätt"?
Du kör ju 155 och 185 är största mikuni
 
Min första tanke var, den där vitfärgen är inte ett nr större munstycken.

Men hur har du "mätt"?
Du kör ju 155 och 185 är största mikuni

Har inte mätt riktigt, kollade av stiften när jag bytte då väcktes lite varningssignaler. Samt att det känns inte riktigt bra när jag ger järnet.

Nu har jag original 145 och 150, och det är Keihin cvkd 36 förgasare.

Tänkte att jag i dagarna får svetsa in lambdamuttern och mäta.
 
Tja, antingen går den snålt eller så har du fel värmetal på stiften, alternativt en kombination av båda. Är bara att prova sig fram, finns tyvärr ingen direkt quick-fix på förgasarproblem då alla motorer har sina egenheter.
 
Tja, antingen går den snålt eller så har du fel värmetal på stiften, alternativt en kombination av båda. Är bara att prova sig fram, finns tyvärr ingen direkt quick-fix på förgasarproblem då alla motorer har sina egenheter.

Just nu är motorn helt original gällande stift.

Jag provar att beställa hem 155 munstycke och monterar det så går jag väl se om det går i rätt riktning.
Vad jag hittat så säljs munstyckena i +2.5 storlek. 120 122.5 125 osv

Ska köra bana den 15 juli och då kan det ju vara bra om den inte värmenyper :rolleyes:
 
150 behöver du nog inte montera efter ditt resultat.
Jag skulle säga 155 yttre och 160 innre.
Men jag vet ju inte vad du gjort, hur du mätt.
Har du provat jämn gas, typ 6k rpm? har du provat lyfta nålarna ett steg.
Så små moddar och så grymmt resultat.
Får du samma resultat på 3an, 4an? Du ser ju endast den senste förbränningen och går den lite snålt och det tar tid på toppvarvet så kan det se konstigt ut.
 
Last edited:
150 behöver du nog inte montera efter ditt resultat.
Jag skulle säga 155 yttre och 160 innre.
Men jag vet ju inte vad du gjort, hur du mätt.
Har du provat jämn gas, typ 6k rpm? har du provat lyfta nålarna ett steg.
Så små moddar och så grymmt resultat.
Får du samma resultat på 3an, 4an? Du ser ju endast den senste förbränningen och går den lite snålt och det tar tid på toppvarvet så kan det se konstigt ut.

Låter som jag får göra lite fler tester :D

Har knappt börjat greja med den, tänke skaffa en grund att börja på :D
 
Lägg dej på 4an på en 7k rpm. Ge benet och fimpa på max varv. Läs av stiften.
När du hittat gyllenbrun färg så har du rätt huvudmunstycke.

Sen ger du dej på nålen.
Lägg dej på 5k rpm och gasa upp till 9?(mellan varv) fimpa och läs av. Höj sänk tills en gyllenbrun färg

Lågfart.
Lägg dej på 2k rpm gasa till 4 och fimpa. Här kan du nog ha 2an-3ans växel.
Läs av.

I alla lägen ska du ha en fin gyllenbrun färg. I varje fimpa ska du dra in kopplingen, går den på motor broms får du ett annat resultat. Tajming är A och O.
Du kommer behöva 50 repor innan du kommit rätt, men allt som krävs är en raksträcka och tändstiftsnyckel, tid och intresse. Nästa gång går det på 10 repor. :)

Det räcke att du kollar av ett stift mellan reporna, sen kan du kolla av alla mellan varje steg dvs huvud, nål och låg.

Kalas :Bugar Sist jag skruvade förgasare var på mopeden, eller gamla volvon haha :D

Samma test förfarande där. Det är det som är det fina med fuggar. Lika på alla motorer.

Jag hitta en liten guide. Dte fanns en kalas en gång i tiden jag inte finner just nu.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978
 
Last edited:
Lägg dej på 4an på en 7k rpm. Ge benet och fimpa på max varv. Läs av stiften.
När du hittat gyllenbrun färg så har du rätt huvudmunstycke.

Sen ger du dej på nålen.
Lägg dej på 5k rpm och gasa upp till 9?(mellan varv) fimpa och läs av. Höj sänk tills en gyllenbrun färg

Lågfart.
Lägg dej på 2k rpm gasa till 4 och fimpa. Här kan du nog ha 2an-3ans växel.
Läs av.

I alla lägen ska du ha en fin gyllenbrun färg. I varje fimpa ska du dra in kopplingen, går den på motor broms får du ett annat resultat. Tajming är A och O.
Du kommer behöva 50 repor innan du kommit rätt, men allt som krävs är en raksträcka och tändstiftsnyckel, tid och intresse. Nästa gång går det på 10 repor. :)

Det räcke att du kollar av ett stift mellan reporna, sen kan du kolla av alla mellan varje steg dvs huvud, nål och låg.



Samma test förfarande där. Det är det som är det fina med fuggar. Lika på alla motorer.

Jag hitta en liten guide. Dte fanns en kalas en gång i tiden jag inte finner just nu.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

Låter spännande detta.

Tur att den bara gör 200 på 4:an :brinnerup

Tack för guiden, nu behöver jag bara kolla om det går att lossa stiften utan att demontera hela tanken varje gång. Sen är det bara ut o gasa :yoparty


Tack igen =)
Börjar nog testa på Onsdag.
Antar att man får göra ett par repor för att få ut ett genomsnitts färg på stiften och sen handlar man munstycke efter vad man tror kan passa.
Ska se om jag får tid att montera bredbandslambdan med för då kan jag få lite grafer med att titta på. Dock har vi ingen givare för varvet ännu.
 
Last edited:
Om motorn bättrar sin när du under acceleration på höga varvtal (som du skriver) hastigt går ned från 100% trottel till säg 75% trottel, är det ofta ett tecken på för litet huvudmunstycke.
Detta kallas för roll-off metoden.
 
Last edited:
Lägg dej på 4an på en 7k rpm. Ge benet och fimpa på max varv. Läs av stiften.
När du hittat gyllenbrun färg så har du rätt huvudmunstycke.

Sen ger du dej på nålen.
Lägg dej på 5k rpm och gasa upp till 9?(mellan varv) fimpa och läs av. Höj sänk tills en gyllenbrun färg

Lågfart.
Lägg dej på 2k rpm gasa till 4 och fimpa. Här kan du nog ha 2an-3ans växel.
Läs av.

I alla lägen ska du ha en fin gyllenbrun färg. I varje fimpa ska du dra in kopplingen, går den på motor broms får du ett annat resultat. Tajming är A och O.
Du kommer behöva 50 repor innan du kommit rätt, men allt som krävs är en raksträcka och tändstiftsnyckel, tid och intresse. Nästa gång går det på 10 repor. :)

Det räcke att du kollar av ett stift mellan reporna, sen kan du kolla av alla mellan varje steg dvs huvud, nål och låg.



Samma test förfarande där. Det är det som är det fina med fuggar. Lika på alla motorer.

Jag hitta en liten guide. Dte fanns en kalas en gång i tiden jag inte finner just nu.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978


Ännu bättre är det att börja baklänges i bestyckningen gentemot denna listning.

Justering av tex nålen påverkar hur hojen går med större trottellyft och om 'du behöver' blåsa ur den etc.
 
Personligen ger jag inte mycket för att amatörer skall avläsa stift och bestycka hela registret efter det. Så här gör jag när jag inte har tillgång till lambdalogging.

Viktigt med genomvarm motor så kör en tur innan du börjar mecka.
Lågfart: Justera tomgången till lämplig nivå, börja skruva på bränsleskruven tills tomgången når sitt max. Ligger bränsle/luft skruven inom 0,5-2 varv öppet är det lagom lågfart och stanna här. Vid +2 eller <0,5 varv byt till större respektive mindre lågfart och upprepa. Drabbas du av ryckighet vid cruising med små trottelöppningar i 50km/h = större lågfartsmunstycke

Huvudmunstycke: Stiftavläsning efter fullgasrepa på flygraka.

Nål: De flesta har inte kunskap och ekonomisk möjlighet att testa flera nålar så man får förlita sig på rekommendationer eller kittnålar om man inte åker med original. I de flesta fall behöver man höja nålen från standardläget så i grundfallet hade jag höjt nålen ett hack.
Lagom höjd indikeras bäst av känslan vid påslag från 30% TPS och uppåt, vid tvekning är det i 99% av fallen för snålt så höj ett hack.


I 95% av japanfyrorna med lite luft och bullermod slutar det med 5-10 enheter större huvudmunstycke och ett hack högre på nålen samt lite justering på soppaskruven.
 
Last edited:
Om motorn bättrar sin när du under acceleration på höga varvtal (som du skriver) hastigt går ned från 100% trottel till säg 75% trottel, är det ofta ett tecken på för litet huvudmunstycke.
Detta kallas för roll-off metoden.

Det är detta jag känner av.
Något annat har jag inte märkt av på hojen.

Personligen ger jag inte mycket för att amatörer skall avläsa stift och bestycka hela registret efter det. Så här gör jag när jag inte har tillgång till lambdalogging.

Viktigt med genomvarm motor så kör en tur innan du börjar mecka.
Lågfart: Justera tomgången till lämplig nivå, börja skruva på bränsleskruven tills tomgången når sitt max. Ligger bränsle/luft skruven inom 0,5-2 varv öppet är det lagom lågfart och stanna här. Vid +2 eller <0,5 varv byt till större respektive mindre lågfart och upprepa.

Hur ska jag annars lära mig :rolleyes:
Fast nybörjare kan jag nog inte kalla mig heller, jag vill bara lära mig mer.
Och avskyr att lämna bort saker för att få någon annan att fixa det.

När jag rengjorde förgasarna så märkte jag att luftskruven ligger på 3 varv ut, provade inte att justera eftersom den går bra den men ska kolla upp det samtidigt.
 
Last edited:
Hur ska jag annars lära mig :rolleyes:
Fast nybörjare kan jag nog inte kalla mig heller, jag vill bara lära mig mer.
Och avskyr att lämna bort saker för att få någon annan att fixa det.

När jag rengjorde förgasarna så märkte jag att luftskruven ligger på 3 varv ut, provade inte att justera eftersom den går bra den men ska kolla upp det samtidigt.

Givetvis måste man lära sig genom erfarenhet men att åka och handla munstycken/nålar för tusentals kronor innan man har ett hum om hur man gör är pengar i sjön. Bestyckning på frihand är en stor del svartkonst även för mig och då har jag ändå bestyckat racehojar i 10 år, därför kör jag numera med lambdalogging under färd och sparar massor med tid och grå hår.

Är det luft eller bränsleskruv på din förgasare?

Mitt val hade varit att bestycka upp 5-10 enheter på hmunstycket och höjt nålarna ett hack. Därefter kört cykeln en repa i bänk för några hundra och kolla hur du ligger till och justera därifrån.
 
Givetvis måste man lära sig genom erfarenhet men att åka och handla munstycken/nålar för tusentals kronor innan man har ett hum om hur man gör är pengar i sjön. Bestyckning på frihand är en stor del svartkonst även för mig och då har jag ändå bestyckat racehojar i 10 år, därför kör jag numera med lambdalogging under färd och sparar massor med tid och grå hår.

Är det luft eller bränsleskruv på din förgasare?

Mitt val hade varit att bestycka upp 5-10 enheter på hmunstycket och höjt nålarna ett hack. Därefter kört cykeln en repa i bänk för några hundra och kolla hur du ligger till och justera därifrån.

Det verkar vara luftskruv på den.
Jag har denna, kanske vore på tiden att koppla in den :D
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php
 
hur kul e det i o ur stift hela dagarna rätt va d e slutar det med jängpaj,forkörningbot eller annat jävelskap
håller med Boris om lamda .Både roligt , effektivt ,snabbt ,kort gasande räcker så vet du
en innovate bredb för motorcykel (kort kabel) en 1700 med moms
tveka inte sätt dit den mengå in i den o sätt den på lamda
ej afr det är bara bökigt .max effekt lamda=0,86 krusing lamda 1,0

min rs 38 går som en dröm numera
 
Last edited:
hur kul e det i o ur stift hela dagarna rätt va d e slutar det med jängpaj,forkörningbot eller annat jävelskap
håller med Boris om lamda .Både roligt , effektivt ,snabbt ,kort gasande räcker så vet du
en innovate bredb för motorcykel (kort kabel) en 1700 med moms
tveka inte sätt dit den mengå in i den o sätt den på lamda
ej afr det är bara bökigt .max effekt lamda=0,86 krusing lamda 1,0

min rs 38 går som en dröm numera

Då kopplar jag in Innovaten direkt och kör efter värdena på den :tummenupp
 
hur kul e det i o ur stift hela dagarna rätt va d e slutar det med jängpaj,forkörningbot eller annat jävelskap
håller med Boris om lamda .Både roligt , effektivt ,snabbt ,kort gasande räcker så vet du
en innovate bredb för motorcykel (kort kabel) en 1700 med moms
tveka inte sätt dit den mengå in i den o sätt den på lamda
ej afr det är bara bökigt .max effekt lamda=0,86 krusing lamda 1,0

min rs 38 går som en dröm numera

Nyfiken som man är, vad är det för fel med AFR?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top