Stibix, ett skämt?

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Här kommer en liten sammanfattning av hur det kan gå när man är på jakt efter hojprylar:

I slutet på oktober kontaktar jag stibix angående priser på akrapovic-system till min hoj och får prisuppgifter på lite olika system samt tillbehör. Priserna
verkar bra så jag bestämmer mig för att beställa ett slip-on system samt en
fästbygel i carbon som ersätter skjutspinnestaget på ena sidan. Jag ska en vecka senare åka till Göteborg och passerar då Borås där stibix ligger och undrar därför om grejerna finns hemma tills dess och får som svar att det ska nog hinna komma hem. Dagen då jag reser (4/11) kontaktar jag stibix för att kolla om grejorna kommit får jag som svar att de tyvärr inte har hunnit dit än, men jag ombeds att komma förbi och betala grejorna för att "förenkla" vid fakturering osv. och att de skickar allt kostnadsfritt så fort det dyker upp (ca. 1 vecka) Sedan börjar det riktiga strulet, jag ringer och frågar och får leveransbeskedet framskjutet mer och mer och ett antal mejl skickas mellan mig och stibix.

2005-11-24 jag till stibix:

"Hallå!

Jag undrar lite hur lång tid det kan ta att kolla upp var fästet till min
ljuddämpare har tagit vägen? Du sa dessutom att du skulle höra av dig.
Jag tyckte ni gjorde ett bra intryck till en början och därför betalade jag
grejorna i förskott, förbannat dumt inser jag nu! Nu vet jag inte vad jag ska tro om Stibix och om man vågar vara kund hos er i fortsättningen.

/Mvh Ola"

2005-11-26 Stibix till mig:

Hej Ola!

Förlåt att jag inte har hört av mig, vi har hållit på att bygga om i butiken
och veckan har det varit väldigt mycket att göra. Vi har dragit om en massa
kablar så jag har inte haft igång min dator sen i onsdags, såg följaktligen inte
ditt mejl förrän idag, lördag. Jag fick igår besked från Allright om carbonfästbygeln, den är restad från fabriken kommer om en till två veckor.
Jag skickar ljuddämparen till dig på måndag, och fästbygeln så fort vi får in
den. Jag är hemskt ledsen för att det har dragit ut på tiden.

2006-01-02 jag till stibix:

"Nu har jag väntat en dryg månad sedan ditt senaste mail och har ännu inte fått fästbygeln.. NÄR???

/Mvh Ola"

2006-01-03 Stibix till mig:

Jag har försökt ringa dig men bara kunnat lämna meddelande på ditt mobilsvar där jag bad dig ringa upp mig eller så återkommer jag till dig.
Problemet är att den är fortfarande restad från fabriken, dock så har det också blivit ett annat problem. Jag fick för två veckor sedan hem något som skulle ha varit din carbonbygel, ett så kallat fittingkit. Detta visade sig dock innehålla en avgasklämma. Då ringde jag ner till Allright och undrade vad dom håller på med. Då visade det sig att dom har missuppfattat ordernumret från Akrapovic. Dom ringde upp mig och berättade att den delen som du vill ha egentligen inte går att beställa separat, utan är ett tillbehör till ett racingkit.
Dock så kunde dom fixa fram den som en reservdel, då uppstod problem nummer två. Delen kostar egentligen inte alls 395:- som vi fick besked om från början utan 1995:-. Vårat inköps pris på den är 1256:- men efter alla problem som ärendet har orsakat får jag sänka priset till 1000:- jämt, eller 605:- eftersom du redan har betalt dom 395:-. Om du fortfarande vill ha den vill säga, annars skickar du bara hit ditt kontonummer så skickar jag tillbaka pengarna direkt. Återigen, jag är hemskt ledsen för alla problem jag och Allright har skapat för dig, det har absolut inte varit vår avsikt.

Med vänlig hälsning

Stibix AB

2006-01-03 jag till Stibix:

Mitt kontonnr är: .............

Undrar vad jag skulle få för straffavgifter om jag gav fan i o betala en räkning
från er på samma pryl i två månader?

Tack för er goda service!

/Mvh Jävligt less...

... Vad fan! Ska man skratta eller gråta? Jag blir bara så trött... Jag vill inte lämna ut säljarens namn eftersom det här inte är ett angrepp mot honom som person. Han han kanske är användare här och frivilligt vill komentera om det ska gå till så här?

Riktig otur du har haft. Hoppas det fixar sig nu.

Vi får väl se om det blir något fäste eller om jag bara behåller skjutspinnarna, tycker det ser mer rent ut att inte ha några när man kör med solokuts...

Rätt drygt, och det är inte acceptabelt men om det är som han säger så är det inte hans/deras fel utan ordern blev fuckad. Händer så ibland :/

CeltaniC skrev:
Rätt drygt, och det är inte acceptabelt men om det är som han säger så är det inte hans/deras fel utan ordern blev fuckad. Händer så ibland :/

mycket blev fuckat tydligen...

Sledge B skrev:
Vi får väl se om det blir något fäste eller om jag bara behåller skjutspinnarna, tycker det ser mer rent ut att inte ha några när man kör med solokuts...

tycker det verkar vara lite otur bara

Han är ju trevlig och verkar inte vilja lura dig på något vis.

Gnälla på restnoterat då har du inte kört cross eller aprilia:D men de suger

Bygga om jo de är ju lätt att missa då, men visst är de ju dummt att lova något.

Får man leverans besked tror jag man kan sätta dit dom på något sätt annars

Tråkigt. Men sånt händer tyvärr ibland. Jag tycker han bemöter dig korrekt i alla fall...

Bara för att saker och ting krånglar till sig behöver inte det betyda dålig service. Men när man får ligga på och ringa, skicka mail och tjata för att det ska hända något, då är det extremt dålig service. :kocko

Hade du inte skickat de där mailen verkar det ju som om han inte skulle hört av sig överhuvudtaget. Men, i slutändan så är det ju det säljande företaget som får ta smällen, för ett dåligt rykte sprider ju sig fort.

Olzon skrev:
Bara för att saker och ting krånglar till sig behöver inte det betyda dålig service. Men när man får ligga på och ringa, skicka mail och tjata för att det ska hända något, då är det extremt dålig service. :kocko

Hade du inte skickat de där mailen verkar det ju som om han inte skulle hört av sig överhuvudtaget. Men, i slutändan så är det ju det säljande företaget som får ta smällen, för ett dåligt rykte sprider ju sig fort.

dålig service då kan jag nämna IF

Dom hade tappat bort min systers bil efter att polisen hittat den:kocko

Då hade den tydligen ståt på en bilverkstad ett tag men dom kom ju inte in för dom inte hade några nycklar kul att dom kan informera om det.... verkar ju behöva ordna allt sjäv

aja sorry för OT

hade du ett kvitto på att du betalat ett visst fäste så borde du fått det! sen om de går back för att de gjort en miss är synd för dem.

Nja, men om Allright har missuppfattat ordernumret från Akrapovic så är det väl inte Stibix fel? Om inte Allright fixar missen av ren goodwill så står Stibix där med rumpan bar samt med en ilsk kund. Stibix får skiten när Allright har gjort fel.

Trist när det skiter sig så.
Lätt att skylla på allright när dom inte kan försvara sig. Tycker gott att han kunde skrivit "leverantören" istället.

...OCH varit lite smidigare :hihi

Jag glömde skriva att det är synd att det sket sig med din beställning samt att inte Stibix kunde höra av sig till dig utan påtryckningar.

Shit happends, tyvärr.

Tycker också att han har bemött dig på ett korrekt sätt men att han kunde engagerat sig lite mer i det. Du SKA få det du har betalat för oavsätt om de har gjort fel, du har ju kvitto och allt hoppas jag så det är bara att tvinga fram grejerna. Otur kan man verkligen säga att du har haft. Bättre lycka nästa gång och nu vet du vart du INTE ska handla. Om det nu var otur eller inte vill man inte prova igen tyvär.

Köpte min KBC silver combat hjälm där!

Och det strulade till sig då också.
Jag ringer ner och frågar efter denna hjälm och får till svar att dom har den i lager i XL.
Ber dom lägga undan den åt mig så den inte skulle bli såld.
Så jag åker 11mil enkel resa till borås och kikar in på Stibix.
När jag frågar efter hjälmen jag lagt undan tar han fram en KBC i chrome.
Blir då lite små sne på killen bakom disken och undrar vad dom håller på med.
Han ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blivit ett missförstånd och att dom lagt undan fel hjälm.
Då Silver combat givetvis är slut i lager så erbjuder dom mig att bjuda på frakten om jag vill best en.
Ja det tyckte jag lät bra.
Då frågar killen om jag ska prova hjälmen och kolla storleken först, och när jag provar så inser jag att XL var för stor.
Så dom best hem en L till mig och ringer mig en vecka senare och säger att den har kommit.
Då frågar han hur jag vill göra med frakten.
Antingen skickar vi den fraktfritt eller så kikar du ner och får lite mer rabatt.
Eftersom jag ofta är hos mina kusiner i Borås så säger jag att kikar förbi.
När jag väl är där och ska betala hjälmen så får jag visiret gratis plus 10% extra på hjälmen.
Jävligt just tycker jag.

Dom gav ett väldigt trevligt och seriös intryck hela tiden jag hade kontakt med dom trots lite strul!

kan säga att du inet är den enda jag säljer lite prylar för svärfar och kan väl säga att sveriges största levantör av hjälmar,skinnställ,drivpaket,avgasystem mm är fan helt omöjliga att göra med skulle beställa lite visir och drivpaket för tre veckor sen allt restnoterat får verkligen det kommer snart

inge trevligt mot kunderna när det blir så här

Oavsett om det är leverantören eller butiken som satt fel pris/ordernummer, så borde säljaren inte äska pengar av kunden, kunden har beställt OCH betalat för en pryl till ett pris, och då gäller det (åtminstone i en affär med god etik).

Kommer ihåg 1996 då jag köpte en exotisk hårddisk. Åkte till en lokal datorhandlare i Linköping för att köpa en hårddisk de annonserat (?? Gb och 5,25" format (Bigfoot)). När jag kom fram var hårddisken slut och säljaren erbjöd mig en 3,25" hårddisk med samma kapacitet till samma pris, allt frid och fröjd. Ca 4 h senare ringer nasarens chef hem och undrar om de kan få lite mera pengar, då säljaren sålt den nya hårddisken under deras inköpspris... "hmmm allvarligt talat, är det verkligen kundens bekymmer att en av dina anställda gjort fel". Tyst i andra ändan.

Skillnaden här är att säljaren fortfarande inte lämnat ut varan och känner att det är möjligt att få kunden att stå för hans och leverantörens bekymmer (förlust).

Tips! Hör med din kommunala konsumentvägledare om vad du kan kräva enligt konsumentlagen. Följer Stibix inte detta borde Sverker O eller Robert A kunna hjälpa dig.

//Emil

Last edited:
Tyvärr går det fel ibland och jag tycker faktiskt att han visade god personlig service.

Swedie skrev:
Tyvärr går det fel ibland och jag tycker faktiskt att han visade god personlig service.

Kan bara hålla med.

Tror nästan att det är mera troligt med strul mellan Allright och Acrapovic. Väntade från augusti till november på mina acraljuddämpare till xtx:en och där lovade Allright att dom skulle få hem grejorna till sitt huvudlager i finland till en början men det tog visst liiiiite längre tid.

Hej igen Ola.
Jag förstår verkligen som sagt att du är besviken, det här har verkligen inte gått som det ska. Samma dag som du var här och beställde grejorna av mig ringde jag till våran leverantör av Akrapovic, Allright i GBG, och beställde dina prylar. När jag sedan fick sliponet så fanns inte monteringsfästet med och dom skickade upp det som dom trodde var fästet, dvs carbonklämman som ljuddämparen sitter upphängd i. Jag ringde till dom igen och förklarade att det var fel grej och dom skulle beställa hit rätt grej. "Jaha, det är ett sånt där fittingkit du ska ha, okej, det tar ca två veckor." Jag väntade två veckor, det dök upp ett paket på posten märkt Akrapovic. Gott. Nu kan jag äntligen leverera. Dock var det fel grej i paketet igen. Ytterligare snack med Allright. Då kom dom på vilken del det var jag ville ha. Men då kom prisfrågan in i bilden. Jag skulle gärna ha bara beställt den till dig men vi är redan pressade i våra marginaler, det är därför du kunde få 20% rabbat på sliponet, och dessutom bjöd jag dig på frakten.

Det jag skäms för i den här dealen är att jag har hållit dålig kontakt med dig, borde ha ringt oftare och talat om hur vi låg till.

Återigen, jag är hemskt ledsen för hur fel hela den här grejen har gått.

MVH
Emil Ölander
Stibix AB

*/ ?>
Back