Sthlm Marathon?

Jajamän. Eftersom jag inte vill ta ifrån afrikanerna prispengarna som de så väl
behöver (en sjättedel av BNP i deras hemländer) tänkte jag ta det lite
lugnt. I samma gentlemannamässiga stil avser jag även släppa en del damer
förbi mig. Målsättningen (inte ett löfte) är därför 3:45.

Har sprungit tidigare men är inte i form i år.... kanske ett helt sporthoj.com lag till nästa år?

Bara jag och JAS:en som skall springa hittills, ganska dåligt med uthålliga löpare på sporthoj.com. Kanske inte så konstigt om man jämför nöjet mellan de olika aktiviteterna springa/åka hoj...

Äh, orkar inte springa mer än 2km sen så sitter jag o glassar i solen istället.

lee skrev:
Bara jag och JAS:en som skall springa hittills, ganska dåligt med uthålliga löpare på sporthoj.com. Kanske inte så konstigt om man jämför nöjet mellan de olika aktiviteterna springa/åka hoj...

Jag sprang Göteborgsvarvet... 21km...

Springa det ett varv till = :huvet

Thundercat skrev:
Jag sprang Göteborgsvarvet... 21km...

Springa det ett varv till = :huvet

2,2 mil (Sthlmsloppet 1,36 som bäst) kan man ösa på! Maran får man "lunka" på ett annat sätt iaf jag! Har inte sprungit maran tidigare så vi får se! Håll tummaran att jag och Lee klarar det!

JB

Jas-95 skrev:
2,2 mil (Sthlmsloppet 1,36 som bäst) kan man ösa på! Maran får man "lunka" på ett annat sätt iaf jag! Har inte sprungit maran tidigare så vi får se! Håll tummaran att jag och Lee klarar det!

JB

Jag har sprungit göteborgsvarvet, 21 km på 1.34.05. Men då hade jag ju tränat lite innan iaf... Har sprungit otränad på 1.42-1.45 ungefär... Skulle nog kunna träna mig till att springa ett marathon... Gäller bara att hitta en påse motivation nånstans... :tungan

Jas-95 skrev:

JB

Hehe, jag sprang Stockholmsloppet på 1.34.50 så vi kommer nog ha liknande tempo. Jag har köpt ett startbevis på svarta marknaden så jag fick ett lågt startnummer på 640. Ska köra och hämta nummerlappen alldeles strax...

Hehe. Vi ska ha svensexa imorrn för en polare... och vi ahr varit vänliga att anmäla honom. VI får väl se hur långt han orkar....... Han kommer få egna vätskekontroller.

Idag säger jag som Lena Ph. Det gör ont.
Loppet började bra. Man joggar omkring på Djurgården solen skiner, det är inte alltför varmt. Allt känns hur bra som helst. Dock förvånande att en del kliver av och pissar efter 2,5 km. Vinkar till flickvännen på Strandvägen och polaren supportar vid Söder Mälarstrand. Jag känner mig hur fräsch som helst. Hela vägen fram till Västerbron (c a 12 km ) var det som en söndagspromenad.

Västerbron skapade en svag men envis stelhet i benen. Humöret är ändå gott och publiken hejar och vinkar, det känns rätt OK. Låg ända före tidsschemat med 3 minuter. När man kommer ut på andra varvet har stelheten övergått i smärta. Den förväntade endorfinkicken lyser med sin frånvaro samtidigt som man börjar tvivla på sin förmåga. Det är en sak att springa 5 km när det gör ont, men ytterligare 21 km! Hur fasen ska jag klara det, undrar jag. Jag fokuserar på att klara 28 km, två trejedelar av loppet.

Vid 28 så är smärtan i benen värre och jag inser att det kommer att fortsätta att förvärras. Springer nu på vilja och publikstöd. Försöker konstant dopa mig med sportdryck, godis och druvsocker. Tempot sjunker och jag funderar hela tiden på att börja gå, men jag lyckas stå emot och tar, korta långsamma steg där varje fotnedsättning är en plåga. Vid 30 km känns det i a f möjligt att klara loppet.

Västerbron andra gången känns dock inte värre än att springa på plan mark. Hela tiden letar man efter de skyltar som visar att man klarat av ytterligare en kilometer. Vill gå hela tiden, men tvingar mig själv att springa vidare. När man når Sankt Eriksplan lättar det lite mentalt. Bara några kilometer kvar. Sista kilometern blir lättare och när jag kommer in på Stadion chockar jag mig själv med att ta upp en spurt. Smärtan försvinner för några sekunder och jag flyger förbi mina medtävlare i ytterspår.

Jag fick tiden 3,48,38, vilket är ungefär en minut långsammare än min plan.
Idag kan jag knappt gå. Det var otroligt mycket jobbigare än jag räknat med.

Last edited:
fyfaan, springa i fyra timmar! :7peta :dummer :tungan
Tycker alla som deltar och speciellt kommer imål gör en grymt bra insats, mer än jag skulle kunna göra.

Jaha stum i benen är rätta ordet. Kom knappt ner för trappan nu på morgonen. Tur att vi har toa på övervåningen också hehe!

Min tid var väl inte direkt lysande 4,44 men målet var att ta sig runt. Det var första gången jag sprang "maran". Jag sprang iaf hela tiden!

Efter ca 1,6 mil började jag få kramp i vänstra vaden. Faan nu är det kört tänkte jag. Klämde då en kolhydratsgel samt tre muggar sportdryck. Tur som fan, krampen släpte och kom aldrig tillbaka.

Skall jag göra det igen?? Hmm vi får se!!

Nu skall jag snart sätta mig på Ninjan och bränna till Västerås!

JB

Jas-95 skrev:
Jaha stum i benen är rätta ordet. Kom knappt ner för trappan nu på morgonen. Tur att vi har toa på övervåningen också hehe!

Min tid var väl inte direkt lysande 4,44 men målet var att ta sig runt. Det var första gången jag sprang "maran". Jag sprang iaf hela tiden!

Efter ca 1,6 mil började jag få kramp i vänstra vaden. Faan nu är det kört tänkte jag. Klämde då en kolhydratsgel samt tre muggar sportdryck. Tur som fan, krampen släpte och kom aldrig tillbaka.

Skall jag göra det igen?? Hmm vi får se!!

Nu skall jag snart sätta mig på Ninjan och bränna till Västerås!

JB

Bränna till Västerås? Du måste känna dig fräsch. Jag kommer garanterat inte ens på hojen. Om jag ändå kunde det, skulle jag välta vid första rödljuset. Ingen kraft alls i benen.

lee skrev:
Bränna till Västerås? Du måste känna dig fräsch. Jag kommer garanterat inte ens på hojen. Om jag ändå kunde det, skulle jag välta vid första rödljuset. Ingen kraft alls i benen.

Kan inte vara sunt att utsätta sig för sånt där. Tänkte jag. Fast sen kom jag på att jag körde Vätternrundan -02 (går i juni, kanske skulle åka ner i år oxå förresten...) och hade cyklat typ en km sen nyår. Att köra 30 mil på det var....inte så lyckat. Men efter tre månader var jag bra igen! :tummenupp

Man är väl inte riktigt klok. Som tur är. Fan va trist det vore! :hihi

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...