Stereon spökar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Okej! Nu har jag problem med mina två vanliga högtalare för stereon/förstärkaren. Vardera har två två 10" och diskant. Problem jag har är att när jag spelar upp musik från datorn (Winamp eller Windows Media) så går ljudet upp och ner i nivå, samt ljudet är "sprucket". Det liksom sprakar.

Det hjälper om jag ställer in att endast köra Vänster kanal. Alltså att endast ena högtalaren spelar. Men när jag drar mot mitten så sänks volymen på båda högtalarna o ljudet blir "piss".

Jag har testat att:
* Byta dator (stationär / bärbar)
* Förstärkare (nyare / äldre)
* bytt kablar
* stängt av trådlösa enheter (även internet)
* Banka huvet i väggen

Nu, hjälp mig.

Man kan få liknande effekter om man har för hög utnivå från datorn. Testa att sänka ner den rejält, slå av all equalising som ljudkortet sköter, och istället höja upp förstärkaren.

jag tror faktist på för hög utgående volym, prova o byta till "line out" outputen istället för speaker out om du har några sådana grejjer på ditt ljudkort.

Skit i att ha eqn på burken som mb säger utan styr balansen på steget, använder aldrig datans eq då låter de ju bara prutt!

Last edited:
Men om han har provat att byta dator så borde det inte vara problem med för hög utsignal?

fan va konstigt det är alltså högtalarna det är krupp i....

Hur har du allt kopplat? så att du inte har olika ohmtal på olika lådor?

Superbee skrev:
fan va konstigt det är alltså högtalarna det är krupp i....

Hur har du allt kopplat? så att du inte har olika ohmtal på olika lådor?
Högtalarna är av samma märke.

Jag använder AUX.

ANvänder en ljudkabel från datorn till förstärkaren. En på 10 meter en på 5 meter. båda visar samma "problem".

mb skrev:

Det kan naturligtvis vara för hög utsignal på båda/flera datorer, men det utesluter jag... dels pga att så dum är man inte. :)

Swedie: Ngt som inte är nämnt, kanske du förutsatte att man räknade ut är att stereon funkar felfritt med andra enheter/kanaler, dvs. CD, LP, MD, MC... osv? Stämmer det?

Last edited:
Josafan skrev:
Det kan naturligtvis vara för hög utsignal på båda/flera datorer, men det utesluter jag... dels pga att så dum är man inte. :)

Swedie: Ngt som inte är nämnt, kanske du förutsatte att man räknade ut är att stereon funkar felfritt med andra enheter/kanaler, dvs. CD, LP, MD, MC... osv? Stämmer det?
Har ingen vanlig CD-spelare... hum. Ska testa om inte min DVD-spelare kan sepla vanliga CD-skivor. Isåfall kan jag testa på så sätt.

Han hade väl provat med allting förutom andra högtalare? bytt dator,stereo, kablar.

borde väl räcka för att konstatera att det är nåt krupp med högtalarna?

eller har jag missat något?

Oxid kan annars ställa till med mycket problem.

Jag hade ett problem med mina tidigare skithögtalare. Jag lyckades "spränga" den. Tror det var delningsfiltret eller ngt som gav sig. Problembilden såg ut som följer: Förstärkaren klippte när man nådde en viss volym. Udda ljud från den pajade högtalaren(ingen diskant bla). När man kopplade ur den dåliga ökades volymen i den andra och det gick att spela fullt ut igen.

Swedie: Har du prövat att switcha högtalarna, alltså sätta höger på vänster på förstarken och vice versa.. Då kan vi utesluta många problemkällor.

hum, iofs har jag effekten att vänster o höger är bakvänt.. kanske det som är felet? =)

Swedie skrev:
hum, iofs har jag effekten att vänster o höger är bakvänt.. kanske det som är felet? =)

Borde inte spela ngn roll, men jag tänker mer på att om effekten kvarstår i den högtalaren som spökar nu, för skojs skull säger vi att det är höger som spökar. Om du då switchar höger/vänster högtalarkabel på förstärkaren så kan man få två utgångar: Problemet kvarstår i höger högtalare= fel på höger högtalare ngnstans. Problemet flyttas till vänster högtalare= Fel ngn annanstans...

Testa att koppla in ett par helt andra högtalare. Då får du ju reda på om det är där problemet sitter.

Nu har jag testat att spela CD-skiva på DVDn o det funkar. Endast höger högtalare spelar. Jag kan dra över så att allt "ska" gå på vänster, men då är nivån skitlåg.

Vad betyder detta?

Vänster högtalare fungerar ju när jag spelar via vänster.

Det är inte så enkelt att du har polvänt ena högtalaren ? Då brukar det funka bra att spela på en högtalare men låter kass när man kör på två samtidigt ...

Hmm, svårt att förstå vad du menar i det senaste inlägget. Men provade du att byta vänster och höger högtalarkabel på förstärkaren som jag sa?

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back