Stenhårt åtdragna bultar

tl1000larsson skrev:
Dom ska moment dras inte med mutter maskiner :fatta!
Borde inte sitta så hårt men dom kanske har fylltgängorna med Locktite :va

Det är sällan det används mutterpicka på dom hojverkstäder jag känner till, men det går att dra åt bra jävla hårt med vanligt dragskaft också.

Skaffa ett långt dragskaftFrån biltemas sida
Så lossnar det på stubben.

Dangerous_Dave skrev:
Nä, locktite tror jag inte på hehe.
Vet inte hur man moment drar, men dom har väl såna trycklufts maskiner...

Momentdrar gör du inte med maskin, utan med ett speciellt spärrhandtag.

Dangerous_Dave skrev:
Ja, jag får väl fixa några satser från Biltema eller nåt.
Vilka satser bör jag införskaffa? Insex, ringnyckel-satser hade jag tänkt, men det finns kanske fler?

Köp denna från biltema sen så har du allt kostar 998,00 kr

Håller med Alex.J
Denna räcker långt och har 10års garanti :tummenupp

Har även köpt 2 momentnycklar hos biltema & dom funkar också bra även på kopplingsfjädrar :tummenupp

Last edited:
100Nm har väll gixxer 1000. Så Svn borde ligga nära och att dra loss den kräver nog 110-130Nm. Så nog får man ta i med ett litet verktyg.

Dangerous_Dave skrev:
Jag försökte med den vanliga ringnyckeln som finns i nyckelsatsen i cutsen, men den är INTE lång. Jag trampande och hoppade t.om på skiten men inte att den ville lossna för det. :huvet

:rofl Inte så konstigt att det inte lossnade när du använde "under-sadeln-verktygen". Hur lång kan en sån nyckel vara? 10-15 cm :D ... Nej, ta ett riktigt hylsskaft, en krafthylsa ( en sån som är sexkantig invändigt), ett rör från en riktigt gammal dammsugare o vips så har du gjort dig en bra "muttermaskin"... :banana

Alex.J skrev:
Köp denna från biltema sen så har du allt kostar 998,00 kr
Sjysst...
Ska köpa en sån så slipper jag kröka den här månaden med. :gråta
Kör dessutom snart på fälgen så det lär bli ett däckbyte väldigt snart.
Det är kul att slösa pengar :)

Melin skrev:
se till att köpa biltemas verktyg med 10 års garanti... det är faktiskt väldigt bra vektyg.. jag köpte några satser och har inte lyckats skruva sönder något (verktyg) än :tummenupp (skruvar nästan dagligen)
vektygen dom har utan garanti är bara leksaker :tummenner

Jag lyckades ha sönder det minsta spärrskaftet men det var för att jag drog loss en låsmutter på bilfälgen så snacka om att grejerna håller för lite påfrestningar :tungan

Åkte till biltema & dom byte ut den utan att ens fråga vad som hänt :tummenupp

Apambulans skrev:
:rofl Inte så konstigt att det inte lossnade när du använde "under-sadeln-verktygen". Hur lång kan en sån nyckel vara? 10-15 cm :D ... Nej, ta ett riktigt hylsskaft, en krafthylsa ( en sån som är sexkantig invändigt), ett rör från en riktigt gammal dammsugare o vips så har du gjort dig en bra "muttermaskin"... :banana
10 cm... MAX!
Ok, börjar fatta vad folk ber mig skaffa nu :tummenupp
Thnx guys.

Dangerous_Dave skrev:
Sjysst...
Ska köpa en sån så slipper jag kröka den här månaden med. :gråta
Kör dessutom snart på fälgen så det lär bli ett däckbyte väldigt snart.
Det är kul att slösa pengar :)

Såg att du bodde i Malmö och ni har inte biltema där. Men ni har JULA och dom är mycket bra dom med, så om du inte vill åka iväg så kan du ju åka upp till dom.

MVH Alex...

Dangerous_Dave skrev:
10 cm... MAX!
Thnx guys.

Du kan ju fundera på hur det funkar.

Om Gixxer ska dras åt med 100Nm så betyder det alltså 100 Newton (ca 10 kg ) med ett 1 meter långt skaft. Ska du dra samma sak med ett 10cm långt skaft så krävs det 1000 Newton, alltså 100 kilos kraft i den lilla nyckeln.....

Tänk på det så förstår du varför den sitter så hårt.

//J

johanrehn80 skrev:
Du kan ju fundera på hur det funkar.

Om Gixxer ska dras åt med 100Nm så betyder det alltså 100 Newton (ca 10 kg ) med ett 1 meter långt skaft. Ska du dra samma sak med ett 10cm långt skaft så krävs det 1000 Newton, alltså 100 kilos kraft i den lilla nyckeln.....

Tänk på det så förstår du varför den sitter så hårt.

//J
Ok, jag börjar förstå det nu.
Kollade upp det och den ska på min dras åt med 65 Nm.
Har dock fixat så en polare kommer över med momentnyckel :)
Så nu löser det väl sig.

3/8 tum grejorna är i minsta laget f hjulaxlar, spec. spärrhandtag. 1/2 tum dragskaft bättre.
Momentdra hjulaxel överdrivet. Räcker med rimligt omdöme (vilket man iofs kan skaffa sig genom att dra en gång m momentnyckel).
/u

ulf_lundin skrev:
3/8 tum grejorna är i minsta laget f hjulaxlar, spec. spärrhandtag. 1/2 tum dragskaft bättre.
Momentdra hjulaxel överdrivet. Räcker med rimligt omdöme (vilket man iofs kan skaffa sig genom att dra en gång m momentnyckel).
/u

Det kan ju finnas ett syfte med att det anges speciella åtdragningsmoment......

Sen drar ju de flesta FÖR hårt............så det knappt går att få bort.

Dangerous_Dave skrev:
10 cm... MAX!
Thnx guys.

Biltema verktyg för all del köp gärna 3/8 dels momentnyckeln och en 3/8 - 1/2 adapter. Ihop med ovanstående verktygssats så klarar man det mesta. Suzuki brukar skickar med ett litet förlängningshandtag som man kan stoppa den ordinarie ringnyckeln i. En hylsa som är plattare i ena änden än andra. Totalt får man då kanske 20 - 25 cm längd på hävarmen.

Dangerous_Dave skrev:
Klart!!!
Nu har jag moment-nycklat-kedjan :tummenupp
Nu ska man bara införskaffa sig nyckel satsen.

Du hade bara kunat dra ut dit as till mig så hade du haft alla verktyg här :kocko :kocko

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...