Stenhårt åtdragna bultar

Dangerous_Dave skrev:
Hade hojen på service för 200 mil sedan (1 månad sedan, tidsmässigt) och märkte igår att kedjan sitter j*vligt löst, men när jag idag försökte spänna den så gick det inte att rubba svingbulten.

Nu är min fråga:

Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

MVH

//Tobbe

Tänkte på det här, dock i litet annan sammanhang för ett tag sedan. Nämnligen när man bytte till sommardäck på bilen, då kör de ju med maskin (det var gjort med maskin tidigare så kunde inte göra det själv). Nu går de återigen alltså inte lossna på bultarna utan maskin.

Då frågar jag mig, vafan är iden med att ha ett nödhjul i bakluckan då? Om man skulle få punktering kommer man ändå inte få nytta av nödhjulet innan man fått lift av någon till närmaste däckhandlare som kan låna maskin?

När jag försökte för hand så stod jag och hoppade på veven utan att bulten rörde sig det minsta, det är som sagt omöjligt!

Villee skrev:
Småroligt ! Kul kille

:arsele
Originalverktyg och fälgkors kan du använda som ankare i roddbåten på landet.
Köp ett rejält verktyg med utdragbar hylsa, finns på varje vettig OK-mack, eller Biltema för all del.

/A

Bifogat

• 10-2606_l.jpg
    10-2606_l.jpg
    4.2 KB · Visningar: 68
Kamasa gör otroligt bra saker, ett av dom bästa märkena men väldigt dyrt. Biltemas finare verktyg, alltså dom med 10 år och livstids garanti är i min erfarenhet lika bra. Skillnaden kanske finns men jag har inte märkt den. Jag har Kamasa själv men även lite biltema saker.

Skulle jag köpa en hylsnyckelsats så skulle jag skippa ½" (halvtum) spärrnyckel eftersom den är mittimellan och onödig. Har klarat mig fint på lilla och stora.

Ett annat tips är ringnycklar med spärr. Själv har jag 10'an och 13. Dom använder iaf jag mest när jag jobbar. Har både Biltemas och ett dyrt märke. Skillnaden ligger dels i pris men även i utformning/finesser.
Biltemas är raka/platta och man vänder dom för att byta vänster/höger. Det dyrare märket är lite lutat i änden med spärr och har en liten "switch" som man vickar på för att byta håll.

Båda har fördelar och nackdelar. Visst, ibland tackar jag och mina knogar för lutningen på det finare verktyget men det kan byta håll automatiskt på switchen om man drar häftigt. Biltemas är nästan bättre kvalitet där eftersom det inte har någon switch som blir glapp.

På prislappen skiljer det 300kr eller nått sånt.

En VARNING!
Försök ALDRIG att "hoppa" eller "stampa" på en ringnyckel för att få loss nånting. Detta kan i värsta fall resultera i en bruten ankel (heter det så?). Ringnycklar brukar ha en förmåga att hoppa av eller t.om gå av om man inte är försiktig. Använd rätt verktyg.

Angående muttermaskin:

Klåpare använder maskinen fel så muttrarna inte går att få bort.

Proffs ( jag alltså, och fd kollegor ) har känslan att dra lagom hårt även med maskin. Det finns dessutom en sk momentstav som man använder istället för en vanlig hylsa. Den är ca 20cm lång och har en midja som vid ett givet moment bara torderar sig och inte överför kraften. Den börjar alltså fjädra. Dessa finns i olika moment/modeller för alufälg och plåtfälg.

Slut, frågor?

calli_GSXr skrev:
Du hade bara kunat dra ut dit as till mig så hade du haft alla verktyg här :kocko :kocko
Vågade inte köra så långt.
Kedjen var och studsade över ett par gånger när jag körde kullerstens gatan vid Stortorget.
Kul om det hade smällt på en 90-väg :död

Rundningsmärke skrev:
Verktyg från Biltema? Jag är skeptisk...när man tröttnat på allt smäck köper man Kamasa. :tummenupp

/A

Den verktygsatsen som jag rekomenderade längre upp är exakt samma verktyg som kamasa, bara det att det står biltema istället.

Villee skrev:
Tänkte på det här, dock i litet annan sammanhang för ett tag sedan. Nämnligen när man bytte till sommardäck på bilen, då kör de ju med maskin (det var gjort med maskin tidigare så kunde inte göra det själv). Nu går de återigen alltså inte lossna på bultarna utan maskin.

Då frågar jag mig, vafan är iden med att ha ett nödhjul i bakluckan då? Om man skulle få punktering kommer man ändå inte få nytta av nödhjulet innan man fått lift av någon till närmaste däckhandlare som kan låna maskin?

När jag försökte för hand så stod jag och hoppade på veven utan att bulten rörde sig det minsta, det är som sagt omöjligt!

Om du har en riktig lång förlängare så får du lätt väck dom.

johanrehn80 skrev:
Angående muttermaskin:

Klåpare använder maskinen fel så muttrarna inte går att få bort.

Proffs ( jag alltså, och fd kollegor ) har känslan att dra lagom hårt även med maskin. Det finns dessutom en sk momentstav som man använder istället för en vanlig hylsa. Den är ca 20cm lång och har en midja som vid ett givet moment bara torderar sig och inte överför kraften. Den börjar alltså fjädra. Dessa finns i olika moment/modeller för alufälg och plåtfälg.

Slut, frågor?

OBA ALU FÄLGAR SKA ALDRIG SPÄNNAS MED MASKIN DOM SKA HANDDRAS MED MOMENT.

Last edited:
kk74 skrev:
Kamasa? Facom rular! :tummenupp

Som sagt,när man tröttnat på smäck som kamasa skaffar man riktiga prylar som facom,wurth,snap-on mfl...kamasa är i mitt tycke bra hobbyprylar,men inga proffsgrejor...

Alex.J skrev:
OBA ALU FÄLGAR SKA ALDRIG SPÄNNAS MED MASKIN DOM SKA HANDDRAS MED MOMENT.

Jag vet inte om det är något speciellt med fälgar i aluminium men på flygplanen ni flyger med till Mallis osv. dras det mesta med maskin (med förinställt moment). Skall tilläggas kanske att maskinerna är ganska strängt kalibrerade vid jämna intervall.

Å självklart finns en stor upplaga av momentnycklar i diverse storlekar oxå... För det man inte använder maskinen till.

GrimReaper skrev:
Jag vet inte om det är något speciellt med fälgar i aluminium men på flygplanen ni flyger med till Mallis osv. dras det mesta med maskin (med förinställt moment). Skall tilläggas kanske att maskinerna är ganska strängt kalibrerade vid jämna intervall.

Å självklart finns en stor upplaga av momentnycklar i diverse storlekar oxå... För det man inte använder maskinen till.

Ja kan stämma men alu fälgar till bilar ska inte dras med maskin. Det kan både spricka och bli platt om man drar med maskin.

Alex.J skrev:
Ja kan stämma men alu fälgar till bilar ska inte dras med maskin. Det kan både spricka och bli platt om man drar med maskin.

Är det inte om man drar för hårt då? Om du har en maskin med samma moment som en nyckel ser jag faktiskt inte skillnaden i åtdragandet. Tror tillochmed att maskinen kan om möjligt vara mer exakt.

/Grim

Min förra hoj var extremt besvärlig när jag skulle lossa på bakhjulet första gången. Men efter några sprut 5-56 och en rejäl hävstång så släppte det.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...