Stenhårt åtdragna bultar

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR1000F
Hade hojen på service för 200 mil sedan (1 månad sedan, tidsmässigt) och märkte igår att kedjan sitter j*vligt löst, men när jag idag försökte spänna den så gick det inte att rubba svingbulten.

Nu är min fråga:

Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

MVH

//Tobbe
 
Dangerous_Dave skrev:
Hade hojen på service för 200 mil sedan (1 månad sedan, tidsmässigt) och märkte igår att kedjan sitter j*vligt löst, men när jag idag försökte spänna den så gick det inte att rubba svingbulten.

Nu är min fråga:

Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

MVH

//Tobbe




Kan inte så mycket om din hoj men har du kollat så att den inte är vänster-gängad ? eller att den har rostat eller liknande spruta på lite smörjmedel och prova igen.
 
Dangerous_Dave skrev:
Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

Är de dragna med mutterpicka kan de sitta jävligt hårt. Bara ta i, vålda vålda och vålda så får du loss den. :D
 
Dangerous_Dave skrev:
Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

MVH

//Tobbe

Hylsa och ett långt skaft sen är det bara att ta i (och nej det är inte vänstergängat). Du försöker väl inte lossa med grejerna i verktygssatsen? :hihi
 
Alex.J skrev:
Kan inte så mycket om din hoj men har du kollat så att den inte är vänster-gängad ? eller att den har rostat eller liknande spruta på lite smörjmedel och prova igen.
Det är en Suzuki SV.
Vet inte om den är vänstergängad, men den är inte rostig i alla fall.
Får testa med 5-56 :tummenupp
 
Dangerous_Dave skrev:
Det är en Suzuki SV.
Vet inte om den är vänstergängad, men den är inte rostig i alla fall.
Får testa med 5-56 :tummenupp




Den är inte vänstergängad K-Micke sa det. Men prova med lite 5-56 och en hävarm så ska den nog släppa.
 
K-Micke skrev:
Du försöker väl inte lossa med grejerna i verktygssatsen? :hihi
Det var precis vad jag försökte med.
Men med tanke på din smiley var det nog inte ett så bra sätt att försöka på (vilket ante mig också) :(
 
Alex.J skrev:
Den är inte vänstergängad K-Micke sa det. Men prova med lite 5-56 och en hävarm så ska den nog släppa.
Hävarm??
*Lost in translation*
Har inga verktyg hemma mer än skiten i cutsen.
 
se till att köpa biltemas verktyg med 10 års garanti... det är faktiskt väldigt bra vektyg.. jag köpte några satser och har inte lyckats skruva sönder något (verktyg) än :tummenupp (skruvar nästan dagligen)
vektygen dom har utan garanti är bara leksaker :tummenner
 
Dangerous_Dave skrev:
Hade hojen på service för 200 mil sedan (1 månad sedan, tidsmässigt) och märkte igår att kedjan sitter j*vligt löst, men när jag idag försökte spänna den så gick det inte att rubba svingbulten.

Nu är min fråga:

Blir bultarna alltid åtdragna med "maskiner" som gör att det inte går att få loss skiten med vanliga verktyg? Eller är det som bultarna "sätter sig" när man kör sen?

MVH

//Tobbe

Dom ska moment dras inte med mutter maskiner :fatta!
Borde inte sitta så hårt men dom kanske har fylltgängorna med Locktite :va
 
Melin skrev:
se till att köpa biltemas verktyg med 10 års garanti... det är faktiskt väldigt bra vektyg.. jag köpte några satser och har inte lyckats skruva sönder något (verktyg) än :tummenupp (skruvar nästan dagligen)
vektygen dom har utan garanti är bara leksaker :tummenner




Ja dom är helt OK säger jag med:tummenupp
 
Ja, jag får väl fixa några satser från Biltema eller nåt.
Vilka satser bör jag införskaffa? Insex, ringnyckel-satser hade jag tänkt, men det finns kanske fler?
 
tl1000larsson skrev:
Dom ska moment dras inte med mutter maskiner :fatta!
Borde inte sitta så hårt men dom kanske har fylltgängorna med Locktite :va
Nä, locktite tror jag inte på hehe.
Vet inte hur man moment drar, men dom har väl såna trycklufts maskiner...
 
johanrehn80 skrev:
vilket verktyg fösökte du lossa med ? och hur långt är det?

Och det är väl hjulaxeln du ska släppa va? dras åt ( bör ) med ca 70 Nm
Jag försökte med den vanliga ringnyckeln som finns i nyckelsatsen i cutsen, men den är INTE lång. Jag trampande och hoppade t.om på skiten men inte att den ville lossna för det. :huvet
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top