Sten i cylindern...

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hej hej

Nu tänkte jag ju vara så där duktig igår och hälla i lite olja i cylindrarna inför vinterns stillastående. Cykeln tvättades och blåstes torr med tryckluft. Jag blåste noga runt tändstiftsbrunnarna för att få bort skräp därifrån. Dock var där en del småsten som var fastbrända. Givetvis lossnade en sån liten sten då jag plockade bort ett tändstift och försvann sedan ner i cylindern. :brinnerup

Stenen var ungefär 1-2mm i diameter. Vad händer med den....eller vad händer med motorn nu då? Måste jag plocka bort hela cylinderhuvudet och plocka ut den? Försvinner stenen själv genom avgasventilen om jag startar motorn? Kan man få ut den på något annat o-ortodoxt sätt??

Hjälp! Jag har aldrig hällt sten i cylindrarna förr så jag vet inte riktigt vad som händer? :3freak

// Robban

timm skrev:
Hej hej

Nu tänkte jag ju vara så där duktig igår och hälla i lite olja i cylindrarna inför vinterns stillastående. Cykeln tvättades och blåstes torr med tryckluft. Jag blåste noga runt tändstiftsbrunnarna för att få bort skräp därifrån. Dock var där en del småsten som var fastbrända. Givetvis lossnade en sån liten sten då jag plockade bort ett tändstift och försvann sedan ner i cylindern. :brinnerup

Stenen var ungefär 1-2mm i diameter. Vad händer med den....eller vad händer med motorn nu då? Måste jag plocka bort hela cylinderhuvudet och plocka ut den? Försvinner stenen själv genom avgasventilen om jag startar motorn? Kan man få ut den på något annat o-ortodoxt sätt??

Hjälp! Jag har aldrig hällt sten i cylindrarna förr så jag vet inte riktigt vad som händer? :3freak

// Robban

vet inte om man ska skratta eller gråta.... tråkigt att höra

Håll inne dödarknappen och kör runt startmotorn om det funkar. Den lär spottas ut. Har du otur så gör den en hel del skada om du startar motorn. Därför råder jag dig till att dra runt motorn försiktigt men ändå lagom snabbt för att den ska blåsas ut om du inte orkar riva motorn.. aldrig kul med sten i motorn.

Har hänt för mig också med crossen... Jag snurrade runt motorn för hand några gånger, sen kickade jag igång skiten och den går ännu :tummenupp

MEN skulle inte ha gjort samma sak om det hade hänt på någon annan av mina motorer...

Å andra sidan så borde ju stenen vara mjukare än metallen? :3freak

Nu har du ju hela vintern på dig att demontera och lära känna motorn.
Vet faktiskt inget bra sätt att få ut stenen...
Men där inne bör den ju inte vara.

philsson skrev:
Håll inne dödarknappen och kör runt startmotorn om det funkar. Den lär spottas ut. Har du otur så gör den en hel del skada om du startar motorn. Därför råder jag dig till att dra runt motorn försiktigt men ändå lagom snabbt för att den ska blåsas ut om du inte orkar riva motorn.. aldrig kul med sten i motorn.

Men hallå!!

Att köra startmotor gör lika mycket skada,motorn går ju runt och stenen kan fastna i en ventil och ställa till det.

Vill man vara säker, riv ner.

Vill man CHANSA så tar man ett tunn slang till dammsugaren.

Last edited:
philsson skrev:

lät som en riktigt dålig idé.

Måste vara bättre att försöka dra runt motorn för hand, tänk om stenen skulle blockera kolven då kan han få kraftiga skador även med bara startmotorn

Om man vill chansa:
* Prova dammsuga först
* Dra runt motorn sakta för hand och lyssna efter skrapljud
* Starta skiten
* Kör

Om man vill vara på den säkra sidan:
* Plocka isär
* Ta bort stenen
* Sätt ihop
* Starta
* Kör

Dra inte runt motorn runt övre dödpunkten, då kan stenen fastna mellan kolv och topp och sitta kvar. Om du absolut inte vill ta bort toppen, dra motorn bak- framlänges (utan att passera övre dödläget) så att kolven hamnar längst ned. Nu har du chans att använda en 2 mm grov svetstråd med en klick fett på kortänden och plocka upp stenen som du siktat med hjälp av en ficklampa genom tändstiftshålet.

Precis som några andra sagt. Sug ut den!

1. Dammsugare
2. Smal slang (helst så liten att stenen bara fastnar i änden)
3. En tejprulle

sen är det bara att suga :tummenupp

Långa farbron skrev:
Men hallå!!

Att köra startmotor gör lika mycket skada,motorn går ju runt och stenen kan fastna i en ventil och ställa till det.

Vill man vara säker, riv ner.

Vill man CHANSA så tar man ett tunn slang till dammsugaren.
Mr Helmut skrev:
lät som en riktigt dålig idé.

Måste vara bättre att försöka dra runt motorn för hand, tänk om stenen skulle blockera kolven då kan han få kraftiga skador även med bara startmotorn
ok då det är en ganska dum ide men de hade säkert funkat på en 2t. :näsblod
Sen som andersbrik sa så kan den ju fastna på kolven eller toppen när man passerar ÖD :huvet
damsugningen lät som ett bra förslag. Men då ska man hälst kunna kolla så att stenen har kommit med damsugaren också.

vänd hojen uppockner och skramla ur det. :rolleyes:

Sätt en bit porös skumgummi i slangen som du stoppar in genom tändstiftshålet så kommer stenen fastna mot skumgummit och du kan lätt se om den är ute..

//A.

Jag skulle också satsa på att få upp den med en pinne med nåt kladdigt på. :tummenupp

OJ! Vad många svar här kom på en gång! Man tackar!

Det låter ju som att det är en dålig idé att starta och se vad som händer. Jag har provat att dra runt motorn och hör absolut inget konstigt. Förmodligen ligger stenen bara där och "finns" på kolvtoppen, men man vet ju aldrig.

Jag tror jag kör på förslaget att peta ner nån slags pinne med häftmassa i änden och se om den kommer med upp. Gör den inte det så får jag trösta mig med att det var ju rätt årstid att göra en sån här dumhet på...man måste ju ha en anledning att vara i garaget på vintern också. :tomten

.R

Damsug upp den, använd morsans nylonstrumpa mellan damsugarslangen och den lilla slangen som ett filter så ser du ju om du fått upp stenen eller inte.

Det där har hännt mig ett par gånger....

Jag sket i det och drog igång skiten...den går ännu...=)

zpeppy skrev:
Det där har hännt mig ett par gånger....

Jag sket i det och drog igång skiten...den går ännu...=)

Det är möjligt att man kan satsa på att göra det i en tvåtaktare där sannolikheten att den ramlar ut genom avgasporten är stor(jag hade aldrig gjort det men sen så betalar jag mina ras själv) men på en fyrtaktare så har stenen knappt en chans att ta sig ut genom avgasventilen utan sannolikheten är stor att den stannar i cylindern och gör skada.

Jag börjar förstå varför ni 125 åkare alltid klagar över att sakerna rasar, med er meckteknik är det absolut inte konstigt att man får kass tillförlitlighet :7peta

Borsiin JR skrev:
Det är möjligt att man kan satsa på att göra det i en tvåtaktare där sannolikheten att den ramlar ut genom avgasporten är stor(jag hade aldrig gjort det men sen så betalar jag mina ras själv) men på en fyrtaktare så har stenen knappt en chans att ta sig ut genom avgasventilen utan sannolikheten är stor att den stannar i cylindern och gör skada.

Jag börjar förstå varför ni 125 åkare alltid klagar över att sakerna rasar, med er meckteknik är det absolut inte konstigt att man får kass tillförlitlighet :7peta

Sluta säg "ni" och "er" :7peta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...