Steloperation, erfarenheter?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ska till ortopeden imorrn och få höra vad läkaren säger om den senaste magnetröntgen på min fot.
Jag gissar att han kommer föreslå steloperation av en eller flera leder i mellanfoten.
Någon som har liknande, eller rent allmänt kunskap om stelop?
Blir man av med smärtor?
Minskar rörligheten i en fot mkt?

Hade en arbetsledare som var steloperarad i knät vilket hindrade honom markant!

Beror mkt på vilket fot det är! Höger är ju inte så mkt problem då du bara bromsar med den (du kan även flytta upp den på styret) men du rör ju även foten vid förflyttningar vilket kan bli problem! Vänster så är det jobbigare med växlingar plus förflyttningarna!

Steloperering generellt är väl ganska rörelsehindrande så du får nog fråga doktorn vad du kan /kan inte göra!

Hade en arbetsledare som var steloperarad i knät vilket hindrade honom markant!

Beror mkt på vilket fot det är! Höger är ju inte så mkt problem då du bara bromsar med den (du kan även flytta upp den på styret) men du rör ju även foten vid förflyttningar vilket kan bli problem! Vänster så är det jobbigare med växlingar plus förflyttningarna!

Steloperering generellt är väl ganska rörelsehindrande så du får nog fråga doktorn vad du kan /kan inte göra!

ok tack,
jag tänker iofs mest på till vardags, förutom hojåkning.
Leden som stelopereras blir ju, väl, helt orörlig.
Men detta skulle kunna vara mellan mellanfotsben3 och kilben3, eller kilben3 och båtbenet.
Svårt att hitta nån med just den erfarenheten såklart,
och doktorn är mkt duktig, men om nån kan säga bu eller bä så...

Jo leden som stelopererats blir helt orörlig ,tänkte mer på den generella mobiliteten!
Knät som jag nämde tidigare gjorde ju att han gick som han hade träben! Vet ju inte riktigt hur din fotled påverkas dvs kommer du kunna röra foten upp/ner eller sida/sida eller inget. Upp/ner får ju till följd att du inte kan "rulla" på foten när du går vilket resulterar i att du antagligen kommer halta!

Har även sett en kille med stelopererad nacke.... det såg obra ut

Skulle rekomendera ett pm till MC-Doktorn på forumet som är ortoped! Han bör kunna svara mkt mer tillfredställande på dina frågor!

Last edited:
ok tack,
jag tänker iofs mest på till vardags, förutom hojåkning.
Leden som stelopereras blir ju, väl, helt orörlig.
Men detta skulle kunna vara mellan mellanfotsben3 och kilben3, eller kilben3 och båtbenet.
Svårt att hitta nån med just den erfarenheten såklart,
och doktorn är mkt duktig, men om nån kan säga bu eller bä så...

Principen med att steloperera/ ( artodes, medicinsk term ) är att uppnå stabilitet på bekostnad av rörlighet.
När det gäller artodes i mellanfoten eller fotleden så är det ett relativt vanligt ingrepp hos personer med skador som förstört leder eller vid ex vis reumatism.
Vad som skiljer steloperation i foten från många andra leder i kroppen är att för normal fotrörlighet och gång så är det väldigt många leder inkopplade, vilket gör att personer med steloperation i mellanfoten ofta får en bra gångfunktion efter ett sådant ingrepp, just därför att de enskilda ledernas rörelseuttag är litet och att många leder samverkar.

Man kan absolut inte jämföra en steloperation i knät, som naturligtvis blir rörelsebegränsande, med en steloperation i mellanfoten.
Har du ont och och svårt att gå bra så skulle jag nog överväga operation, förutsatt att övriga behandlingsmetoder ( Skoanpassning, träning etc ) är provade.

Eftersom jag inte känner till dina problem i detalj så vill jag inte vara mer specifik än så här, i slutändan är ju detta en sak mellen dej och din doktor.

Perioden efter operationen är ofta ganska jobbig, du har gips och kan inte gå på foten på 6-8 veckor, det tar upp mot ett halvår innan du är återställd.

Utan att gå in på detaljer så kan jag för en gångs skull faktiskt påstå att jag vet vad jag pratar om.

Lycka till/J

Principen med att steloperera/ ( artodes, medicinsk term ) är att uppnå stabilitet på bekostnad av rörlighet.
När det gäller artodes i mellanfoten eller fotleden så är det ett relativt vanligt ingrepp hos personer med skador som förstört leder eller vid ex vis reumatism.
Vad som skiljer steloperation i foten från många andra leder i kroppen är att för normal fotrörlighet och gång så är det väldigt många leder inkopplade, vilket gör att personer med steloperation i mellanfoten ofta får en bra gångfunktion efter ett sådant ingrepp, just därför att de enskilda ledernas rörelseuttag är litet och att många leder samverkar.

Man kan absolut inte jämföra en steloperation i knät, som naturligtvis blir rörelsebegränsande, med en steloperation i mellanfoten.
Har du ont och och svårt att gå bra så skulle jag nog överväga operation, förutsatt att övriga behandlingsmetoder ( Skoanpassning, träning etc ) är provade.

Eftersom jag inte känner till dina problem i detalj så vill jag inte vara mer specifik än så här, i slutändan är ju detta en sak mellen dej och din doktor.

Perioden efter operationen är ofta ganska jobbig, du har gips och kan inte gå på foten på 6-8 veckor, det tar upp mot ett halvår innan du är återställd.

Utan att gå in på detaljer så kan jag för en gångs skull faktiskt påstå att jag vet vad jag pratar om.

Lycka till/J

Tack tack, stämmer in på mitt scenario exakt.
Smärtor i mellanfoten gör att jag inte kan springa, eller stå och gå länge utan smärtstillande..
Vinner jag tillbaka stå och gå länge så är det ju att överväga, springa är nog bara att glömma.

Hej..!
Ska du prata med läkaren imorgon får du säkerligen svar på dina frågor där...

Jag bröt också 2 ben i mellanfoten (ben 2o3) för typ 3 år sedan. Läkarna sa att det kunde dröja upp till ett år innan det blev bra, men blev det inte det, så var det vanligt med just stelop. Men det skulle inte påverka rörligheten alltför mycket, men det låter ju inte särskilt kul...

Skulle använda foten så mycket som möjligt sa de. Efter ett halvår började jag jogga så smått, trots smärtan, i hopp om att mjuka upp den. Men det blev också fel - överbelastning som följd.... Tillbaka till kryckorna....

Kände av det, vid vanlig gång i över ett år efter olyckan. Ända tills jag fick fotmassage, på en semester i Thailand. Knakade och hade sig när hon vred i foten, flickan såg helt chockad ut. Men vilken befriande känsla det var efteråt. Visserligen kan det kännas märkligt imellanåt fortfarande, som om man skulle vilja vrida och knäcka till den igen, men inget jag lider av....

Steloperation känns så definitivt.... Känns som om det kan vara värt att vänta ett år extra..

Var det länge sen du blev skadad??

Hej..!
Ska du prata med läkaren imorgon får du säkerligen svar på dina frågor där...

Jag bröt också 2 ben i mellanfoten (ben 2o3) för typ 3 år sedan. Läkarna sa att det kunde dröja upp till ett år innan det blev bra, men blev det inte det, så var det vanligt med just stelop. Men det skulle inte påverka rörligheten alltför mycket, men det låter ju inte särskilt kul...

Skulle använda foten så mycket som möjligt sa de. Efter ett halvår började jag jogga så smått, trots smärtan, i hopp om att mjuka upp den. Men det blev också fel - överbelastning som följd.... Tillbaka till kryckorna....

Kände av det, vid vanlig gång i över ett år efter olyckan. Ända tills jag fick fotmassage, på en semester i Thailand. Knakade och hade sig när hon vred i foten, flickan såg helt chockad ut. Men vilken befriande känsla det var efteråt. Visserligen kan det kännas märkligt imellanåt fortfarande, som om man skulle vilja vrida och knäcka till den igen, men inget jag lider av....

Steloperation känns så definitivt.... Känns som om det kan vara värt att vänta ett år extra..

Var det länge sen du blev skadad??

Precis, det känns ju som det faktiskt är, definitivt.
Fast doktorn kan ju inte tving mig om han tycker att det är bästa lösningen.

Maj -06, highside och 10 frakturer i mellanfoten.

Tack för din story, alltid bra med intryck.

Har ju råkat ut för ngt liknande. Och min läkare vill steloperera min fot. Men jag har gett mig fan på att jag ska testa ALLA alternativ innan jag gör det. Har inlägg i skorna som hjälper en aning och har i dagarna fått en stödartos som ska stabilisera foten när jag går. Så jag avvaktar...

Mötet va bra, han frågade vart jag smärtorna va och bekräftade sedan att det syns atros på just de områdena i magnetkameraresultatet.
Ev Op är upp till mig och skulle inte påverka gången allt för mkt.
Atrosen kunde bli bättre/mindre utan OP, och jag fick med-håll om att det va vettigt att vänta och se.

Jag avvaktar.

Last edited:
Mötet va bra, han frågade vart jag smärtorna va och bekräftade sedan att det syns atros på just de områdena i magnetkameraresultatet.
Ev Op är upp till mig och skulle inte påverka gången allt för mkt,
atros kunde bli bättre/mindre och jag fick med-håll om att det va vettigt att vänta och se.

Jag avvaktar.

Såg tråden nu först. Jag har erfarenhet av att bli stelopererad pga en en bindvävs/ledsjukdom. I de fall jag har blivit opererad har smärtorna försvunnit nästan helt. Rörligheten i närliggande leder ökar vilket sliter lite mer på dom men det gör också att rörligheten i den stelopererade delen blir nästan normal.

Den stora nackdelen jag kan komma på just nu är om den opererade delen utsätts för trauma och går sönder. Då lär det bara bli kex och lite skruvar kvar.

Den absolut största fördelen är att artros och broskbildning minskar när man är opererad vilket ger att man inte blir sämre i samma grad som om inte opererad.

Lycka till!

Lord Melchet ger en bild som stämmer med verkligheten.

Räkna med lång rehab och lång läkning och slut resultatet bör man vänta ca drygt ett år.

Svullnad och sår/ben-läkning är de stora problemen vid fotartrodeser. Röker du så sluta..

Lord Melchet ger en bild som stämmer med verkligheten.

Räkna med lång rehab och lång läkning och slut resultatet bör man vänta ca drygt ett år.

Svullnad och sår/ben-läkning är de stora problemen vid fotartrodeser. Röker du så sluta..

ok
jag har beslutat att inte göra det nu, har "frikort" på det när jag vill, men avvaktar och står ut.
Doktorn kolla och klämde på foten, den är fortfarande svullen och "varmare",
det är snart tre år sedan, Hm..

Röker inte ens på fyllan.

Men varför det? Han röker väl inte med foten?

Sorry, men jag kunde inte låta bli :krama

När du gör en steloperation skall du få ben att läkaihop där det tidigare varit en led.
I ett fåtal fall vill kroppen inte acceptera detta och läkningen uteblir, dvs problemet kvarstår.

Rökare har detta problem i en klart ökad omfattning jmf med ickerökare.

Frågan var inte riktad till mej. men jag kunde inte heller låta bli:hej

ok
jag har beslutat att inte göra det nu, har "frikort" på det när jag vill, men avvaktar och står ut.
Doktorn kolla och klämde på foten, den är fortfarande svullen och "varmare",
det är snart tre år sedan, Hm..

Röker inte ens på fyllan.

Svullnaden och värmen beror på artrosen antar jag..När man har tillräckligt med besvär är man beredd att underkasta sig kniven som en gammal kollega sa till mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT