Stefan liftar till Filippinerna

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Stefan är kvar på Malta och söker fortfarande jobb. Har tagit taxiförartest.

Varför Malta av alla ställen? Hade ju varit smidigare om han hållit sig på fastlandet så han kunde lifta. Nu sitter han ju fast.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är inga uppiggande videos han lägger ut trots att han är på fina platser.
Tungt, men på sätt och vis väldigt uppfriskande som kontrast till alla Colgateflinande hyperaktiva energibomber som ofta dyker upp på Youtube...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Stefan har landat i Filippinerna och tagit sig till Palawan. Fortfarande oklart hur denne fick tag i flygbiljett.

De senaste dagarna har man fått följa med när Stefan vandrar runt planlöst, festar med lokalbefolkningen, klipper sig och köper nya jeans.

Nu återstår att se när han ska börja hjälpa människorna där nere samt hur han ska lösa försörjning. Just nu verkar han i vart fall ha råd med mat, kläder och hostel. Misstänker att han får något bidrag från Sverige som han lever på men i så fall är det bara en tidsfråga innan det blir indraget.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sagan fortsätter. Stefan postade inte några nya videos på en månad. För en vecka sedan la han ut en rad klipp där han vandrar runt planlöst på olika platser. Lägger in några insiktsfulla kommentarer här och var. Typ ”Here is a boat in Philippine” och andra matnyttiga upplysningar. Nästa klipp….
Hemma i Sverige! Wtf. Tydligen måste Stefan jobba ihop lite pengar över sommaren för att sedan resa tillbaka. Tydligen har han träffat en tjej där nere som heter Movilla.
Just nu:
Stefan befinner sig i de norska skogarna. Han har fått ett nattjobb i Norge så nu *försöker* han bygga en koja i skogen att sova i på dagarna. Det blir bara en ”säng” som brakar samman när han lägger sig på den.

Ju mer jag kollar desto fler frågor.
Varför åka hem efter bara en månads vistelse?
Hur fick han råd med flygbiljett hem?
Vem är denna Movilla?
Vad har du för plan, Stefan?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Sagan fortsätter. Stefan postade inte några nya videos på en månad. För en vecka sedan la han ut en rad klipp där han vandrar runt planlöst på olika platser. Lägger in några insiktsfulla kommentarer här och var. Typ ”Here is a boat in Philippine” och andra matnyttiga upplysningar. Nästa klipp….
Hemma i Sverige! Wtf. Tydligen måste Stefan jobba ihop lite pengar över sommaren för att sedan resa tillbaka. Tydligen har han träffat en tjej där nere som heter Movilla.
Just nu:
Stefan befinner sig i de norska skogarna. Han har fått ett nattjobb i Norge så nu *försöker* han bygga en koja i skogen att sova i på dagarna. Det blir bara en ”säng” som brakar samman när han lägger sig på den.

Ju mer jag kollar desto fler frågor.
Varför åka hem efter bara en månads vistelse?
Hur fick han råd med flygbiljett hem?
Vem är denna Movilla?
Vad har du för plan, Stefan?
Det hela känns mer och mer som ett "konstprojekt!"
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är såhär det blir med modern teknik.

Tomas Tengby körde "Svensk man på resa", i morgonpasset, tidigt 90-tal. En låda kassetter med besynnerliga reseskildringar han hittat på någon loppis.

Får lite liknande intryck av detta, fast mörkare och mer oorganiserat.

Man visste noll om vem mannen var och han kommenterade sina resor på det mest eftertänksamma och besynnerliga vis. Intrycket var iaf att det rörde sig om en ordningsam, stabil men väldigt ensam människa...
...och han körde SAAB.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, hur han fått pengar till flygbiljetterna är ganska konstigt. Först på Malta och nu tillbaka till Sverige.

Att han kan festa med infödingarna är mindre konstigt. Folk är väldigt gästvänliga där och dessutom när dom ser en vit näsa räknar dom ofta med att dom har hittat någon som kan betala nästa flaska. Så dom bjuder gärna men när flaskan är slut förväntas det att vitnäsan ska betala för alla vitnäsor är ju vandrande bankomater.

Och egentligen är kulturen inte sån bara mot vita utan det är snarare så att kulturen är att den som har pengar/mat/dricka bjuder de övriga.

Jag brukar ibland prata med sällskapen en kort stund men stannar i princip aldrig så länge att dom hinner tömma flaskan för jag vill inte ha köpta vänner.

Det finns en svensk där som verkar leva som en luffare, han är ganska flitig på facebook och låtsas bedriva någon stor MC-firma där men egentligen lever han som en parasit och luffare sedan många år. Tjejerna som han träffar där tror ju att dom hittat en biljett till västvärlden och försörjer honom. En gång samlade han in pengar bland svenskar till ett barnhem på Bohol men nåt barnhem blev det ju aldrig.
Jag har träffat honom en gång i verkligheten innan jag visste vem han var, då hade han ju glömt börsen så jag fick stå för notan på mat och öl. Jag förstod ju att jag knappast skulle se dom pengarna igen men vi pratar om kanske 100 kr och det var väl ett billigt sätt att få veta vad han var för en typ. Och han var dessutom väldigt underhållande.

Lite senare hade han blivit sjuk i dengi och utan pengar slipper man inte in genom dörren till sjukhuset.
Några svenskar på facebook samlade in pengar åt honom och räddade livet på honom. Om det nu inte var ytterligare en av hans scam. Någon kontaktade hans föräldrar och syskon i Sverige den gången men familjen ville inte veta av honom vilket väl säger en hel del om var skåpet står.

I Filippinerna kan han dock glida runt och softa som en parasit.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är såhär det blir med modern teknik.

Tomas Tengby körde "Svensk man på resa", i morgonpasset, tidigt 90-tal. En låda kassetter med besynnerliga reseskildringar han hittat på någon loppis.

Får lite liknande intryck av detta, fast mörkare och mer oorganiserat.

Man visste noll om vem mannen var och han kommenterade sina resor på det mest eftertänksamma och besynnerliga vis. Intrycket var iaf att det rörde sig om en ordningsam, stabil men väldigt ensam människa...
...och han körde SAAB.
Åh, kommer ihåg att jag hörde delar av dom kassettbanden på radio. :)
Han som spelat in banden reste ensam och bodde i sin bil har jag för mig?
-"Vaknade."
-"Borstade tänderna."
-"Tittade ut."
-"Åt ett ägg. Det var gott."
Både sorglig och trevlig samtidigt på något vis. :unsure:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åh, kommer ihåg att jag hörde delar av dom kassettbanden på radio. :)
Han som spelat in banden reste ensam och bodde i sin bil har jag för mig?
-"Vaknade."
-"Borstade tänderna."
-"Tittade ut."
-"Åt ett ägg. Det var gott."
Både sorglig och trevlig samtidigt på något vis. :unsure:

Jag minns också dom där kasetterna, han lät som en skinntorr revisor som gett sig ut på sitt livs stora äventyr.

Vanlife innan hashtaggarna och instagrambilderna liksom...

Han hette tydligen Herbert, mannen med kasettbandspelaren i sin SAAB
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åh, kommer ihåg att jag hörde delar av dom kassettbanden på radio. :)
Han som spelat in banden reste ensam och bodde i sin bil har jag för mig?
-"Vaknade."
-"Borstade tänderna."
-"Tittade ut."
-"Åt ett ägg. Det var gott."
Både sorglig och trevlig samtidigt på något vis. :unsure:

Den där beskrivningen påminner lite om den här mannen, fast med bilder ser det ganska trevligt ut.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Stefan är kvar i Norge. Flickvännen i Filippinerna har gjort slut så humöret är inte på topp. Satsar på att spara ihop pengar till en ny resa så han kan hjälpa folket där nere.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Stefan är kvar i Norge. Flickvännen i Filippinerna har gjort slut så humöret är inte på topp. Satsar på att spara ihop pengar till en ny resa så han kan hjälpa folket där nere.
- Jag tycker synd om grabben.
Känns väldigt ensam i ett sorgligt dag-för-dag-liv, helt utan en vettig ekonomisk forecast och till synes begränsad omvärldsuppfattning i stort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
- Jag tycker synd om grabben.
Känns väldigt ensam i ett sorgligt dag-för-dag-liv, helt utan en vettig ekonomisk forecast och till synes begränsad omvärldsuppfattning i stort.
Håller med. Uppenbart att han lider av psykisk ohälsa och hade behövt hjälp att ordna upp sitt liv. I början var det bara en sjuk idé hos en skum typ. Nu tycker jag mig se en helt annan, mycket deprimerad sida.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar som att Stefan skall bli bonde i Filippinerna och ha anställda, hur nu detta skall gå till..


Utlänningar får inte äga mark i Filippinerna så även Ifall mannen som inte ens hade råd till en flygbiljett helt plötsligt blivit rik så är det svårt vara bonde utan mark. Men han pratar om någon familj han inte vet ifall han har eller inte så kanske har han hittat någon bonddotter, sannolikt någon som har barn att försörja och tror sig hittat en man som kan bidra till ett bättre liv för hennes familj...
Men hans kunskaper inom jordbruket lär ju vara obefintliga och han verkar dessutom knappt ha energi nog att ta sig ur sängen på morgonen så han kan knappast kompensera kunskapsbristen med hängivenhet och mycket arbete.

Jag gissar att han åker till sin nyfunna kärlek och stannar där ett tag tills familjen tröttnar på att försörja honom.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det verkar som att Stefan skall bli bonde i Filippinerna och ha anställda, hur nu detta skall gå till..

Snubben får ju ont i hela kroppen och måste vila i två dagar bara av att knyta skorna. Jordbruk i Filippinerna känns som jäkligt mycket slit för att endast ha råd med ris och kyckling.

Vilket Samhalljobb som helst och en billig hyresrätt ger en betydligt bekvämare tillvaro. Fast det ger å andra sidan inte tillgång till Filippina punani, vilket sannolikt är huvudmålet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snubben får ju ont i hela kroppen och måste vila i två dagar bara av att knyta skorna. Jordbruk i Filippinerna känns som jäkligt mycket slit för att endast ha råd med ris och kyckling.

Vilket Samhalljobb som helst och en billig hyresrätt ger en betydligt bekvämare tillvaro. Fast det ger å andra sidan inte tillgång till Filippina punani, vilket sannolikt är huvudmålet.

Ja, det är fan ingen lek att vara arbetare i Filippinerna, arbete sex dagar i veckan i +30 graders värme för mindre än en hundring om dagen och mer eller mindre allt går till mat.
Jag har pratat med tjejer som jobbar på marknaden med att sälja matvaror, dom kan ha 200 peso om dagen, det är alltså runt 40 kronor.

Äger man en bondgård kan väl tillvaron var bättre, särskilt ifall man har en större gård, men det förutsätter ju att man har tillgång till mark.

Men och andra sidan finns det ju även folk i dessa länder som tjänar äckligt mycket pengar även med våra mått mätt. Det är kanske nåt sånt Stefan drömmer om att göra men det är ju dock personer med rätt inställning och bra driv, alltså allt som Stefan inte är.
Jag gissar som sagt var att han hittat någon bondtjej och så tror han att han ska kunna åka dit och vara chef på familjens bondgård inom en bransch han inte vet ett jävla dugg om och leda människor som inte förstår vad han säger.

Men för Stefan är nog enda alternativet någon slags anställning och där kommer han väl bara orka jobba typ 25% av vad en ordinarie filippinare orkar i solen och därmed får han väl sparken efter första dagen.
I vintras träffade jag en ryss som inte vågade åka hem till Ryssland, han förstod ju att han skulle bli skickad till Ukraina direkt. Han jobbade på busstationen och vinkade in folk till rätt bussar så han hade gissningsvis max 300 peso om dagen, men jag frågade aldrig.
Egentligen får väl en utlänning inte ens jobba där men det är ju liksom ingen som bryr sig.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top