Stefan liftar till Filippinerna

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Stefan har blivit arbetslös och hemlös och tänker lifta till Filippinerna för att hjälpa(?) folk där. Inte för att jag förstår hur någon som inte kan hjälpa sig själv i Sverige ska kunna hjälpa folk i tredje världen eller lyckas lifta över halva världen och dessutom lyckas lifta med någon båt.

Men jag tänker att det minsta jag kan göra är väl att prenumerera på hans youtubekanal och skriva här så han kanske får fler prenumeranter. Så kanske han får lite pengar via youtube. Eller om ni bara vill se av nyfikenhet över om han ska lyckas, eller bara se och bli förskräckta.

Vet inte hur han planerat sin rutt men Googles förslag för att ta sig "till fots" är över Singapore, Malaysia, Brunei och därefter genom de muslimska zonerna på Mindanao där man verkligen inte bör sätta sin fot. Jag misstänker att Stefan inte bryr sig om sitt liv utan tar den vägen. En luffare får kanske förhoppningsvis vara i fred...

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror inte på den sagan, ett utgången ykb gör att man blir hemlös. Säääkert.

Hela Norrland skriker efter arbetskraft Innom alla yrken känns ju som att det är lättare att flytta till Skellefteå än Filippinerna.

Låter som den herren här som jobbade i 30 år på Saab tills det gick i kånken o herrn vägrade att ta något annat jobb än att jobba på Saab, skilsmässa sälja hus bitter bor i en 1,a sedan flera år hävdar fortfarande att Saab kommer återstartas?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte på den sagan, ett utgången ykb gör att man blir hemlös. Säääkert.

Hela Norrland skriker efter arbetskraft Innom alla yrken känns ju som att det är lättare att flytta till Skellefteå än Filippinerna.

Låter som den herren här som jobbade i 30 år på Saab tills det gick i kånken o herrn vägrade att ta något annat jobb än att jobba på Saab, skilsmässa sälja hus bitter bor i en 1,a sedan flera år hävdar fortfarande att Saab kommer återstartas?

Nej, det är väl antagligen bara en ytterst liten del av förklaringen. Och tar han sig fram till Filippinerna kommer han väl inte hjälpa en käft där utan istället ställa sig med barnen utanför Mc Donalds och tigga.
Mannen mår nog inte så bra på nåt sätt, jag önskar ändå hellre att han lyckas hanka sig fram på sitt sätt. Särskilt mycket droger lär han ju inte ha råd till som luffare genom Asien i alla fall.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Framme i Rumänien. Hur långt tror ni att han kommer? Jag tror det tar stopp i Turkiet.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Bukarest, känns som en bra start! Orkar inte följa något på tuben. Men posta gärna mer om hur det går för denne filur. (Misstänker dock att han fick en chock i Bukarest, där var så fattigt! att han åkte hem igen)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte han kommer vända, jag har en känsla av att han inte tycker sig ha något att leva för i Sverige. jag är däremot rädd att han inte överlever resan.

Google förslog resan norr om svarta havet men jag hoppas han rundar på södra sidan för annars slutar det väl väldigt snart med att han blir ihjälknullad av ryska soldater.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
30 oktober var han i Bukarest, nu 2 november var han nästan framme i Istanbul.

Han har alltså tagit sig mindre än 20 mil per dygn. Det kanske tar några timmar att tigga ihop till mat varje dag? Hur som helst så kommer han väl inte fram förrän i januari med den här takten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag följde lite knepiga människor på YouTube som luffade runt och tjuvåkte tåg, bland annat en "Stobe the hobo" som ibland verkade riktigt intelligent, varvat med att vara alkis och någon konspirationsteori, han var duktig på att göra film och spela piano.

Det slutade som alla trodde, han lutade sig ut från ett tåg på fel ställe och han slets i bitar...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
30 oktober var han i Bukarest, nu 2 november var han nästan framme i Istanbul.

Han har alltså tagit sig mindre än 20 mil per dygn. Det kanske tar några timmar att tigga ihop till mat varje dag? Hur som helst så kommer han väl inte fram förrän i januari med den här takten.
Fast lifta 20 mil per dag är väl ändå rätt ok?
Nu har jag aldrig liftat i den delen av världen men lifta 2 mil per dag i Europa är nog svårt nu för tiden.
På det glada 70-talet liftade men lätt 50 mil på en dag, mer om rätt lastbil kom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast lifta 20 mil per dag är väl ändå rätt ok?
Nu har jag aldrig liftat i den delen av världen men lifta 2 mil per dag i Europa är nog svårt nu för tiden.
På det glada 70-talet liftade men lätt 50 mil på en dag, mer om rätt lastbil kom.

Näe, jag har ingen aning om hur liftarkulturen ser ut nuförtiden, men i min ungdom liftade jag mycket och det var lätt att få lift alla tider på dygnet.

Jag bodde också vid en järnväg och tjuvåkte med gods tågen in till stan rätt ofta, på den tiden tyckte mina föräldrar att det var farligare än att lifta, i dagsläget tycker nog föräldrarna tvärtom...

Minns ni när internet var nytt och föräldrar varnade sina barn för att ange personuppgifter, prata med främlingar på nätet och följa med främlingar i deras bil....

Nu: Ta en Uber...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast lifta 20 mil per dag är väl ändå rätt ok?
Nu har jag aldrig liftat i den delen av världen men lifta 2 mil per dag i Europa är nog svårt nu för tiden.
På det glada 70-talet liftade men lätt 50 mil på en dag, mer om rätt lastbil kom.

Ingen aning om vad man kan förvänta sig, jag plockade upp en liftare i Skellefteå i somras och släppte av honom i Töre 20 mil och 2 timmar senare. Jag vill ju tro att han tog sig ytterligare minst 20 mil innan den dagen var slut.

Jag tycker nog att 20 mil borde vara en dålig dag, inte genomsnittet på tre dagar.
Du säger det ju själv, 50 mil borde inte vara orimligt att ta sig på ett dygn men det har tagit Stefan nästan tre dygn. Sen beror det ju på trafikförhållanden och sånt men det han filmar ser ut som bra landsväg med gles trafik och inga trafikstockningar.
Stefan verkar inte heller vara den som bryr sig om att stanna och se turistattraktionerna på resan heller. Det enda jag kan tänka mig som sinkar honom är att tigga mat samt tiden det tar innan någon ger honom lift.

Lite filmer på turistattraktioner etc under resan och lite gladare beskrivningar av resan skull nog gett honom riktiga följare på kanalen. Nu tittar man(jag) ju mest för att se att han lyckats överleva ytterligare några dagar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag följde lite knepiga människor på YouTube som luffade runt och tjuvåkte tåg, bland annat en "Stobe the hobo" som ibland verkade riktigt intelligent, varvat med att vara alkis och någon konspirationsteori, han var duktig på att göra film och spela piano.

Det slutade som alla trodde, han lutade sig ut från ett tåg på fel ställe och han slets i bitar...

Stefan är ju sämre än sämst på att göra film, och jag tror inte han slutar söndersliten i delar. Men kanske utsvulten under en bro någonstans i Asien. Eller kanske mer troligt uttorkad efter att ha fått magsjuka när pengarna inte räckt till rent vatten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Stefan har inte lagt upp något nytt idag så han kanske redan blivit rån-rape-mördad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Stefan har lyckats tigga till sig en flygbiljett mellan Istanbul och Malta. Fick en hel utekväll betald av någon generös person. Nu jobbar han på sitt engelska cv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Synd att han är så extremt tråkig, han borde ju vara med om en hel del varje dag som han kunde berätta om. Men han lyckas knappt ens få fram var han befinner sig, inte hur han kommit dit eller vad han har för plan nästa dag.

Han skulle väl försöka få lift med båt från Malta, frågan är ju vad han gör om det skiter sig och han blir fast på en ö.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur går det för Stefan?

Jag har glömt bort honom men nu kollade jag sista två filmerna. Han är fortfarande på Malta söker jobb för att få ihop pengar till att fortsätta resan.
Sista filmen samlar han tomburkar för att "hjälpa veteranerna" med mat. Vilka veteranerna är vet jag inte men dom är väl parasitens tillfälliga värd.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top