Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sänka kronorna bör inte hjälpa, tvärtom.
Smalare styre, höja hojen fram eller sänka bak är det som gäller.
Det är inte säkert. Iofs får du en brantare gaffelvinkel, vilket borde ge en mer kvickstyrd och nervösare hoj. Men min lärdom jag har dragit är att ibland blir det tvärtom beroende på hur låg hojen är bak från början...
/ Jens
Förutsatt att hojen är orginal, i bra skick och har en hygglig grundinställning på fjädringen så tror jag inte det blir tvärt om. Men jag har haft fel förr![]()
, gör det inte det är du ju bara 20 minuter fattigare...Med tanke på att låga temperaturer ökar mekaniska "glapp", kolla:
styrlager glapp och eller slitet.
hjul och svinglager.
att hjulen spårar.
däcken slitna, skador, kord
rambrott
har själv haft alla felen. Med vobbel som symtom
En enkel sak att testa är fattigmansstyrdämpare, dra åt styrlagret lite extra. På gamla KTM-motarden (560) så gjorde det stor skillnad. Jag hade problem med riktigt stygga slag i styret på väg ut ur kurvor när jag hade styrlagret lite lösare. Hissa upp framändan och dra åt så att du känner ett visst litet motstånd när du vrider på styret. OBS, det handlar inte om att dra åt för kung och fosterland.
Testade apstilen och det verkar funka ganska bra...Har lite erfarenhet av Tuono och RSV dvs ett fighterbygge från fabrik.
Tuonon har ifs inga större problem med vobbel. Möjligen en liten benägenhet
att ruska på huvvet om man går på hårt i kurvutgångar.
MEN kroppspositionen gör rätt stor skillnad så att böja armarna och hänga
fram så mycket det går när det börjar gå undan är viktigt.
Allt för att vikta framhjulet så mycket man kan. Ökar stabiliteten och
"känslan" för vad framhjulet håller på med.
Öka förspänningen bak kan oxå hjälpa till att hålla mer vikt framtåt.
Sänka kronorna blir som många redan sagt lite gungor och karuseller,
lite mer vikt fram men oxå nervösare styrning. Jag skulle prova dom
enklare trixen först.
Så tighta upp bakfjädern en aning och häng som en apa över styret.
...mina två öre
Tröttnade på att köra sakta när jag var 15 årDu skrev att hojen började vobbla vid 200 km/h.
Mitt förslag till lösning på ditt vobbelproblem: Kör inte så fort.
Tröttnade på att köra sakta när jag var 15 år![]()
Ok smaken är som baken...Jag är tyvärr en gasglad jävel ..Själv växte jag ifrån idiotkörandet när jag passerade 22.![]()
Kapa crossastyret lite. Gjorde underverk på min gamla R1a för stabiliteten i 200+. Vill minnas (det var ju 12 år sen) att det slutade med att jag kapade ca 20mm på varje sida.
/Fredde
Hmm..precis krängt på nya sulor...michelin road pilot..Så dom kanske är lite känsliga...Åkte på avon innan..Jag hadde problem med min 600 att den vobblade vid ca 180 och uppåt.. Men efter jag bytte däck på den så för svan de...
Så det kanske kan vara en ide?
Ja du kanske har en poäng där...Jag åker med en ganska stor jacka ,,,Jag får testa med enbart skinnstället så är kanske problemet är borta...Jag kan bara hålla med.
Testa att hålla i styret så långt in du bara törs, så du fortfarande kan gasa. In med armbågarna.
Hade själv samma problem. I början hade jag en stor GoreTex jacka, då vart problemet ännu större.
Nu har jag kapat styret så mycket det går för att handtagen ska få plats, och jag kör bara i skinnställ. INGA problem.
Mats
Hmm..precis krängt på nya sulor...michelin road pilot..Så dom kanske är lite känsliga...Åkte på avon innan..
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife