Steetfighter = vobbel ????

Sänka kronorna bör inte hjälpa, tvärtom.

Smalare styre, höja hojen fram eller sänka bak är det som gäller.

Sänka kronorna bör inte hjälpa, tvärtom.

Smalare styre, höja hojen fram eller sänka bak är det som gäller.

Det är inte säkert. Iofs får du en brantare gaffelvinkel, vilket borde ge en mer kvickstyrd och nervösare hoj. Men min lärdom jag har dragit är att ibland blir det tvärtom beroende på hur låg hojen är bak från början...

/ Jens

jag hade vobbel på min ett tag men när jag bytte däck så försvan allt vobbel för mig

Det är inte säkert. Iofs får du en brantare gaffelvinkel, vilket borde ge en mer kvickstyrd och nervösare hoj. Men min lärdom jag har dragit är att ibland blir det tvärtom beroende på hur låg hojen är bak från början...

/ Jens

Förutsatt att hojen är orginal, i bra skick och har en hygglig grundinställning på fjädringen så tror jag inte det blir tvärt om. Men jag har haft fel förr :tummenupp

Förutsatt att hojen är orginal, i bra skick och har en hygglig grundinställning på fjädringen så tror jag inte det blir tvärt om. Men jag har haft fel förr :tummenupp

Ja, det har jag med.

Förmodligen är hojen rätt säckig bak eftersom den är från 85, då kan en sänkning göra att hojen kommer lite i balans...

Råd till TS: Testa, hjälper det är det ju :banana, gör det inte det är du ju bara 20 minuter fattigare...

/ Jens

Med tanke på att låga temperaturer ökar mekaniska "glapp", kolla:

styrlager glapp och eller slitet.
hjul och svinglager.
att hjulen spårar.
däcken slitna, skador, kord
rambrott

har själv haft alla felen. Med vobbel som symtom

Med tanke på att låga temperaturer ökar mekaniska "glapp", kolla:

styrlager glapp och eller slitet.
hjul och svinglager.
att hjulen spårar.
däcken slitna, skador, kord
rambrott

har själv haft alla felen. Med vobbel som symtom

En enkel sak att testa är fattigmansstyrdämpare, dra åt styrlagret lite extra. På gamla KTM-motarden (560) så gjorde det stor skillnad. Jag hade problem med riktigt stygga slag i styret på väg ut ur kurvor när jag hade styrlagret lite lösare. Hissa upp framändan och dra åt så att du känner ett visst litet motstånd när du vrider på styret. OBS, det handlar inte om att dra åt för kung och fosterland.

Har lite erfarenhet av Tuono och RSV dvs ett fighterbygge från fabrik.
Tuonon har ifs inga större problem med vobbel. Möjligen en liten benägenhet
att ruska på huvvet om man går på hårt i kurvutgångar.
MEN kroppspositionen gör rätt stor skillnad så att böja armarna och hänga
fram så mycket det går när det börjar gå undan är viktigt.
Allt för att vikta framhjulet så mycket man kan. Ökar stabiliteten och
"känslan" för vad framhjulet håller på med.

Öka förspänningen bak kan oxå hjälpa till att hålla mer vikt framtåt.
Sänka kronorna blir som många redan sagt lite gungor och karuseller,
lite mer vikt fram men oxå nervösare styrning. Jag skulle prova dom
enklare trixen först.

Så tighta upp bakfjädern en aning och häng som en apa över styret.

...mina två öre

En enkel sak att testa är fattigmansstyrdämpare, dra åt styrlagret lite extra. På gamla KTM-motarden (560) så gjorde det stor skillnad. Jag hade problem med riktigt stygga slag i styret på väg ut ur kurvor när jag hade styrlagret lite lösare. Hissa upp framändan och dra åt så att du känner ett visst litet motstånd när du vrider på styret. OBS, det handlar inte om att dra åt för kung och fosterland.

Fullständigt livsfarligt att försöka hindra vobbel med trökt styrlager!
Detta gör att ramen får ta en större vridbelastning, och när vobblet kommer kan cykelns naturliga geometri inte fungera. Och då är det kört.

Det du drabbades av ut ur kurvor är inte vobbel, och har en helt annan orsak. Sen om det fungerar för dig, så hade du antagligen ett glappande styrlaget.

apstilen.......

Har lite erfarenhet av Tuono och RSV dvs ett fighterbygge från fabrik.
Tuonon har ifs inga större problem med vobbel. Möjligen en liten benägenhet
att ruska på huvvet om man går på hårt i kurvutgångar.
MEN kroppspositionen gör rätt stor skillnad så att böja armarna och hänga
fram så mycket det går när det börjar gå undan är viktigt.
Allt för att vikta framhjulet så mycket man kan. Ökar stabiliteten och
"känslan" för vad framhjulet håller på med.

Öka förspänningen bak kan oxå hjälpa till att hålla mer vikt framtåt.
Sänka kronorna blir som många redan sagt lite gungor och karuseller,
lite mer vikt fram men oxå nervösare styrning. Jag skulle prova dom
enklare trixen först.

Så tighta upp bakfjädern en aning och häng som en apa över styret.

...mina två öre
Testade apstilen och det verkar funka ganska bra...:D kollade också förspänningen och det var ok..

Du skrev att hojen började vobbla vid 200 km/h.

Mitt förslag till lösning på ditt vobbelproblem: Kör inte så fort.

Höj fram eller sänk bak, alternativt använd ett framdäck med högre profil. Ofta kan det räcka med att höja/sänka gaffeln en cm för att få stor skillnad. Ställ om returdämpningen så att framgaffeln inte packar ihop = låg fram = nervös.

Jag hadde problem med min 600 att den vobblade vid ca 180 och uppåt.. Men efter jag bytte däck på den så för svan de...

Så det kanske kan vara en ide?

Kapa crossastyret lite. Gjorde underverk på min gamla R1a för stabiliteten i 200+. Vill minnas (det var ju 12 år sen :) ) att det slutade med att jag kapade ca 20mm på varje sida.

/Fredde

Jag kan bara hålla med.
Testa att hålla i styret så långt in du bara törs, så du fortfarande kan gasa. In med armbågarna.
Hade själv samma problem. I början hade jag en stor GoreTex jacka, då vart problemet ännu större.
Nu har jag kapat styret så mycket det går för att handtagen ska få plats, och jag kör bara i skinnställ. INGA problem.

Mats

Jag hadde problem med min 600 att den vobblade vid ca 180 och uppåt.. Men efter jag bytte däck på den så för svan de...

Så det kanske kan vara en ide?
Hmm..precis krängt på nya sulor...michelin road pilot..Så dom kanske är lite känsliga...Åkte på avon innan..

Jag kan bara hålla med.
Testa att hålla i styret så långt in du bara törs, så du fortfarande kan gasa. In med armbågarna.
Hade själv samma problem. I början hade jag en stor GoreTex jacka, då vart problemet ännu större.
Nu har jag kapat styret så mycket det går för att handtagen ska få plats, och jag kör bara i skinnställ. INGA problem.

Mats
Ja du kanske har en poäng där...Jag åker med en ganska stor jacka ,,,Jag får testa med enbart skinnstället så är kanske problemet är borta...:)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back