Statoil vs. Biltema

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
Ok, jag ställer en öppen fråga här i tråden. Hur många av er har hört talas om en standard sporthoj som har havererat pga fel märke på oljan. Jag har det inte och jag känner ingen som hört talas om det heller. Det här har nog varit den intressantaste tråden på länge...
 
Ett sätt att sova gott om natten:

Det går faktiskt att kombinera att köpa en olja som är OK att köra på
enligt polarna/meken/godtycklig expert, och ändå betala mindre än för
t.ex. Biltemas olja. (Det här är inte en sågning av Biltema!)

Man köper helt sonika lite mer olja på en gång (i mitt fall 20 liter OKQ8 SBK 15W50,
det kostar då 62,50/l istället för 135:-/l på macken).
Det går säkert att trolla fram liknande priser på andra oljor om man letar lite.

Det här har sagts förut men det verkar rinna av lika snabbt som ... :hihi

Häpp!

/M
 
martan skrev:
Ett sätt att sova gott om natten:

Det går faktiskt att kombinera att köpa en olja som är OK att köra på
enligt polarna/meken/godtycklig expert, och ändå betala mindre än för
t.ex. Biltemas olja. (Det här är inte en sågning av Biltema!)

Man köper helt sonika lite mer olja på en gång (i mitt fall 20 liter OKQ8 SBK 15W50,
det kostar då 62,50/l istället för 135:-/l på macken).
Det går säkert att trolla fram liknande priser på andra oljor om man letar lite.

Det här har sagts förut men det verkar rinna av lika snabbt som ... :hihi

Häpp!

/M

Kanske en dum fråga eftersom oljan legat i marken i ett par miljoner år men here goes:

Är olja en förskvara på ngt sätt, eller kan man ha olja ståendes hemma i flera år och endå använda utan att oroa sig?

Sker det kanske ngt vid oljeprocessen (råolja till annat jux) som gör att den blir färskavara?
 
Dr.Bike skrev:
Tokigt resonemang...

För det första finns det ingen olja som gör att motorn rasar.
Många inklusive du Bollox, som vill påvisa något går till ytterligheter.
Det är inte "sopor" vi jämför med diamanter!
Den sämsta oljan och den bästa dyraste skiljer inte SÅ fruktansvärt mycket.

Tänk att det kan vara SÅ störande att några diskuterar prismedvetet, och dessutom kanske LÄR sig något på kuppen.
Det där du säger om att "Man får vad man betalar för" stämmer bara om man är HELT rudis på det man ska köpa.
Sätter man sig in det MINSTA lilla så växer dimensionerna.

Kollar du inte tekn. specar och jämför priser på olika TV aparater när du ska byta?
Eller på PC?
At hitta en DYR av respektive sort är ingen konst, som fördenskull kan vara väldigt medioker.
Bygger man en pc själv halverar man priset osv.
Så att man får vad man betalar för stämmer således inte alltid.
Eller tror du bensinen blir bättre när den går upp i pris?
Men ska man behöva förklara... Kör 300 mil om året till exempel (Utav någon anledning verkar inte sporthojar gå mycket mer än så, GENERELLT, om man ser på miltal i beg annonserna) kör med fel olja då, för DET ändamålet och håll 1200 mil som bytesintervall, t.ex. 4 år med en helsyntetisk superraceolja. Det KAN inte vara bra. Förstår du? Och det FINNS dåliga oljor som inte klarar av halva körsträckan, men det beror väl också på hur länge den har legat i motorn, och hur den har körts. Jag har personligen bytt olja på hundratals hojar och jag vet inte hur många gånger oljan känts som skitigt vatten. Fast ägaren bedyrat att vadå den har bara gått typ 500 mil, och sen letat anledningar till varför det blivit så. Jag ser inte vad som händer i motorn med vad nu kan finnas i den, gör du? Men jag vet att en del oljor tål sån misshandel bättre än andra. Jag vet inte om låt säga en olja för 19.90 skulle vara sämre än en olja för 199. Men jag vet att högkvalitetsoljor av kända märken fungerar. Jag skulle inte våga ta risken att uppmana någon att köra på en viss olja, oavsett vad det är, för jag vet inte hur den kommer att användas och hur länge. På en mc-verkstad häller man i samma olja i princip alla hojar. Om inte motorgaranti kräver någon speciell sort.

Varför rasar motorer i lagren fast det är fullt med olja i den, om inte för att oljan är skit(gammal)? Sen vad som är skit och vad som INTE är skit, tja vem vet och kan försäkra det?

Och VARFÖR använder inte mc-verkstäder olja som dom skulle kunna köpa för 2 kronor litern om dom köper i fat?

Och NEJ jag tror INTE att bensinen skulle bli bättre av att den är dyrare. Men visst, det finns dyra saker som inte är ett dugg bättre än en billig motsvarighet. Min klocka, som jag fick från en bokklubb, visar säkert tiden lika bra som din Breitling. Men det var väl inte det som var frågan?

Om du skriver på ett kontrakt där du tar åt dig att ersätta ALLA motorskador jag får, så ska jag köra på den billigaste oljan du kan hitta. Jag ska byta oljan precis så ofta du vill. Garanterar du att det aldrig någonsin kommer att hända något onormalt då? Inte? Trodde inte det heller...
 
Passar på att fråga om olja och olja..

Motorn på min cbx- 80 är nyrenoverad, d v s att jag har bytt: motorblock, ventiler, borrat om cyllarna, vevstakslager, ramlager m m m m.

Då jag blev rekommenderad att köra på mineralolja dom första milen fylldes detta på i motorn (4,8l). Nu till mitt problem: Kopplingen frikopplar inte vid kall motor, drar jag in kopplingen och har vxl`n i, så tar inte kopplingen. Vid varm motor funkar allt som det ska.

Enl "förståsigpåare" beror detta på att oljan som fylldes på är inte avsedd för Mc, då kopplingenslamellerna använder sig av samma olja som motorn. Kopplingenslamellerna "klibbar" ihop när motorn är kall, men släpper vid varm motor.

Är det verkligen oljan som är orsaken till detta eller...

Hur som helst så ska jag byta koppling under vintrern, känns dock lite kymigt att behöva byta den efter bara dryga 500 mil. :(
 
Bollox skrev:
Men ska man behöva förklara... Kör 300 mil om året till exempel (Utav någon anledning verkar inte sporthojar gå mycket mer än så, GENERELLT, om man ser på miltal i beg annonserna) kör med fel olja då, för DET ändamålet och håll 1200 mil som bytesintervall, t.ex. 4 år med en helsyntetisk superraceolja. Det KAN inte vara bra. Förstår du? Och det FINNS dåliga oljor som inte klarar av halva körsträckan, men det beror väl också på hur länge den har legat i motorn, och hur den har körts. Jag har personligen bytt olja på hundratals hojar och jag vet inte hur många gånger oljan känts som skitigt vatten. Fast ägaren bedyrat att vadå den har bara gått typ 500 mil, och sen letat anledningar till varför det blivit så. Jag ser inte vad som händer i motorn med vad nu kan finnas i den, gör du? Men jag vet att en del oljor tål sån misshandel bättre än andra. Jag vet inte om låt säga en olja för 19.90 skulle vara sämre än en olja för 199. Men jag vet att högkvalitetsoljor av kända märken fungerar. Jag skulle inte våga ta risken att uppmana någon att köra på en viss olja, oavsett vad det är, för jag vet inte hur den kommer att användas och hur länge. På en mc-verkstad häller man i samma olja i princip alla hojar. Om inte motorgaranti kräver någon speciell sort.

Varför rasar motorer i lagren fast det är fullt med olja i den, om inte för att oljan är skit(gammal)? Sen vad som är skit och vad som INTE är skit, tja vem vet och kan försäkra det?

Och VARFÖR använder inte mc-verkstäder olja som dom skulle kunna köpa för 2 kronor litern om dom köper i fat?

Och NEJ jag tror INTE att bensinen skulle bli bättre av att den är dyrare. Men visst, det finns dyra saker som inte är ett dugg bättre än en billig motsvarighet. Min klocka, som jag fick från en bokklubb, visar säkert tiden lika bra som din Breitling. Men det var väl inte det som var frågan?

Om du skriver på ett kontrakt där du tar åt dig att ersätta ALLA motorskador jag får, så ska jag köra på den billigaste oljan du kan hitta. Jag ska byta oljan precis så ofta du vill. Garanterar du att det aldrig någonsin kommer att hända något onormalt då? Inte? Trodde inte det heller...

Rätt 1: Hela ditt första stycke till "försäkra det"
Fel 1: Mc verkstader köper redan den billigaste* (se nedan) oljan de kan, som fyller minimikraven liksom bilverstäder, och andra verkstäder.
Fel 2: Jag kommer inte reka den BILLIGASTE oljan. Never.
Jag kommer däremot reka den billigaste MÖJLIGA oljan, som har TILLRÄCKLIGA prestanda, eller högre! Det är en j-la skillnad! (närmar mig ju problemet uppifrån, och ser ut vad jag vill ha, sen kollar vem som kan leverera detta billigast) Det är som sagt verkligen INTE den billigaste oljan.... den hittar man nog på B&W.
 
Last edited:
MACAMI skrev:
Passar på att fråga om olja och olja..

Motorn på min cbx- 80 är nyrenoverad, d v s att jag har bytt: motorblock, ventiler, borrat om cyllarna, vevstakslager, ramlager m m m m.

Då jag blev rekommenderad att köra på mineralolja dom första milen fylldes detta på i motorn (4,8l). Nu till mitt problem: Kopplingen frikopplar inte vid kall motor, drar jag in kopplingen och har vxl`n i, så tar inte kopplingen. Vid varm motor funkar allt som det ska.

Enl "förståsigpåare" beror detta på att oljan som fylldes på är inte avsedd för Mc, då kopplingenslamellerna använder sig av samma olja som motorn. Kopplingenslamellerna "klibbar" ihop när motorn är kall, men släpper vid varm motor.

Är det verkligen oljan som är orsaken till detta eller...

Hur som helst så ska jag byta koppling under vintrern, känns dock lite kymigt att behöva byta den efter bara dryga 500 mil. :(


Tjena Mac! Såg att ni dragit ner tll Lkpng!

Jo - det är med högsta sannolikhet oljan som spelar dig ett spratt.
Men du behöver nog inte byta koppling serru. Kör ett tag med den nya oljan och du ska se att kopplingen "kammar till sig".

var lamellerna nya när du hällde i denna mineral? Eller hade de gått i annan olja innan?
Om de var nya "kanske" inte ett oljebyte räcker.
Men var lugn! Det finns bot och hjälp!
Du får visserligen demontera kopplingen.

Avfetta lamellerna med bräkleen motsv. Lägg dem sedan över natten i förtunning. Lägg ett fint ark med slippapper på en slät bänk. Gnugga lamellerna mot papperet tills du får en "ny" yta på dem.

Montera och var happy.
 
MACAMI skrev:
...Nu till mitt problem: Kopplingen frikopplar inte vid kall motor, drar jag in kopplingen och har vxl`n i, så tar inte kopplingen. Vid varm motor funkar allt som det ska.

Enl "förståsigpåare" beror detta på att oljan som fylldes på är inte avsedd för Mc, då kopplingenslamellerna använder sig av samma olja som motorn. Kopplingenslamellerna "klibbar" ihop när motorn är kall, men släpper vid varm motor.

Är det verkligen oljan som är orsaken till detta eller...


Detta problem hade jag på två av mina tidigare hojar med Castrol GPS (som ju är avsedd för MC).
Kopplingen drev trots fullt frikopplad när motorn var kall, jag tvingades starta med växel i för det small otäckt att försöka trycka i växeln annars. Detta var inte riktigt lika lätt på min DR600 som bara hade kick. Då gällde att starta och rulla lite samtidigt som jag la i växeln.
Problemen försvann när jag bytte till annan olja så ditt problem beror säkert också på oljan.
 
Uhm, undras om det kan ha något samband med viskositeten att göra? :tomten

RWD skrev:
Detta problem hade jag på två av mina tidigare hojar med Castrol GPS (som ju är avsedd för MC).
Kopplingen drev trots fullt frikopplad när motorn var kall, jag tvingades starta med växel i för det small otäckt att försöka trycka i växeln annars. Detta var inte riktigt lika lätt på min DR600 som bara hade kick. Då gällde att starta och rulla lite samtidigt som jag la i växeln.
Problemen försvann när jag bytte till annan olja så ditt problem beror säkert också på oljan.
 
RWD skrev:
Detta problem hade jag på två av mina tidigare hojar med Castrol GPS (som ju är avsedd för MC).
Kopplingen drev trots fullt frikopplad när motorn var kall, jag tvingades starta med växel i för det small otäckt att försöka trycka i växeln annars. Detta var inte riktigt lika lätt på min DR600 som bara hade kick. Då gällde att starta och rulla lite samtidigt som jag la i växeln.
Problemen försvann när jag bytte till annan olja så ditt problem beror säkert också på oljan.

Jag har precis motsatt problem. Lådan är hur tyst och fin som helst när motorn är kall men blir klonkig när man kört ett tag (20 min plus). Samma problem med tre olika oljemärken (både del och helsyntet).
 
Bollox skrev:
Dr.Bike: Vilken olja, fabrikat och viskositet, rekommenderar du till en RC30?

Ah! En RC30 *får rysningar av välbehag...

Den skulle ju (egentligen) ha en Castrol R som byts efter vart körpass!

Men seriöst; nej. En RC30 (trots sina kuggdrivna kammar) ska ha samma olja som alla andra Hondor, eller VFR:er för den delen, och det duger alldeles utmärkt med vilken JASO MA klassad helsyntet som helst.
Ok, vill man, så ta en delsyntet då.

Tillägg: Ja, om man inte hittat ett HRC-kit vill säga, då rekommenderar HRC själva: HONDA Ultra-GP (for four-cycle Motorbike) SAE20W-50 or 10W-40
Men var man kan få tag i den i Sverige vete fåglarna.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Tillägg: Ja, om man inte hittat ett HRC-kit vill säga, då rekommenderar HRC själva: HONDA Ultra-GP (for four-cycle Motorbike) SAE20W-50 or 10W-40
Men var man kan få tag i den i Sverige vete fåglarna.

Förmodligen är det en vanlig mineralolja fast med Hondas logotype, ungefär som Suzuki's 10w40/20w50 MC-olja i USA som egentligen är den vanliga Castrol GTX 10w40/20w50 enligt en källor på Bandits-R-US mailinglistan.
 
andersbrink skrev:
Förmodligen är det en vanlig mineralolja fast med Hondas logotype, ungefär som Suzuki's 10w40/20w50 MC-olja i USA som egentligen är den vanliga Castrol GTX 10w40/20w50 enligt en källor på Bandits-R-US mailinglistan.

Möjligt.

Jag har inte hittat en enda uppgift om denna olja, men helt klart (då honda inte tillverkar olja) så är det ju en märkesolja av någon sort.
MIN gissning är att det är en delsyntet.

Vi får ha en vadslagning!

Ny info :) - http://www.webike.net/i/f/cg.jsp?r=40004001&c=10002

Liiiite svårtolkat dock!
Men det ser ut som att GP utgått och ersatts med S9 (enligt crossovertabelllen i början)
Oklart dock om det är del, helsyntet eller mineralolja...
Nån som läser japanska?
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Ah! En RC30 *får rysningar av välbehag...

Den skulle ju (egentligen) ha en Castrol R som byts efter vart körpass!

Men seriöst; nej. En RC30 (trots sina kuggdrivna kammar) ska ha samma olja som alla andra Hondor, eller VFR:er för den delen, och det duger alldeles utmärkt med vilken JASO MA klassad helsyntet som helst.
Ok, vill man, så ta en delsyntet då.

Tillägg: Ja, om man inte hittat ett HRC-kit vill säga, då rekommenderar HRC själva: HONDA Ultra-GP (for four-cycle Motorbike) SAE20W-50 or 10W-40
Men var man kan få tag i den i Sverige vete fåglarna.
Ok tack. För en kompis till mig har köpt en smått kittad (121 på bakehjulet)sådan. Problemet med dom är ju vevstakarna i titan... Jag vågar inte säga varken bu eller bä, för vevstakar går på 8000 spänn/styck och en vev går på 40000... Jag har hört att just RC30 är väldigt känslig för oljan. Sen tar dom en del olja också, det kan man ju leva med. Men just 20W-50 har jag också förstått är bäst, om man inte tänker köra på vintern... :rolleyes:

En verkstad i Skåne, som har renoverat ett gäng RC:n, sa att Castrol GPS ska man helst inte hälla i. Titan gillar inte den eller vad det va han sa. (kolvbulten ligger mot titanet, utan någon bussning emellan) Men han kunde inte säga på rak arm vilken man skulle ha, bara att 20W-50 skulle han använda.

Därför frågar jag dig, som bevisligen kan olja :tummenupp
 
martan skrev:
Ett sätt att sova gott om natten:

Det går faktiskt att kombinera att köpa en olja som är OK att köra på
enligt polarna/meken/godtycklig expert, och ändå betala mindre än för
t.ex. Biltemas olja. (Det här är inte en sågning av Biltema!)

Man köper helt sonika lite mer olja på en gång (i mitt fall 20 liter OKQ8 SBK 15W50,
det kostar då 62,50/l istället för 135:-/l på macken).
Det går säkert att trolla fram liknande priser på andra oljor om man letar lite.

Det här har sagts förut men det verkar rinna av lika snabbt som ... :hihi

Häpp!

/M

Och går man ihop några stycken och köper en laddning 20-litersdunkar av det Q-vajtiska undermedlet från lämplig återförsäljare så kommer man ner i 50kr/litern!

Häpp Häpp!

/RedTop
 
För att återgå till den omraffinerade oljan som är superbillig kan jag nämna att jag köpte 4x1L sådan olja. 35kr/litern kostade den nog på ett varuhus.

Men till saken: när jag öppnade locken märkte jag direkt att det absolut inte var samma olja i dem! 2st var i princip likadana men de andra både luktade annorlunda och hade en annan färg! Oljan var inte missfärgad men den luktade ändå som gamal olja brukar göra! Hur det här har gått till kan man bara spekulera kring men det känndes som om den var "begagnad". Obeservera att det fastlimmade innerlocket ändå satt kvar på alla.

Nu sket jag ändå totalt i den motorn som skulle ha den för den körde jag o mina polare ändå sönder (VW Jetta -84 för 1500kr) men jag kommer aldrig någonsin att anväda den oljan igen!
 
Bollox skrev:
Ok tack. För en kompis till mig har köpt en smått kittad (121 på bakehjulet)sådan. Problemet med dom är ju vevstakarna i titan... Jag vågar inte säga varken bu eller bä, för vevstakar går på 8000 spänn/styck och en vev går på 40000... Jag har hört att just RC30 är väldigt känslig för oljan. Sen tar dom en del olja också, det kan man ju leva med. Men just 20W-50 har jag också förstått är bäst, om man inte tänker köra på vintern... :rolleyes:

En verkstad i Skåne, som har renoverat ett gäng RC:n, sa att Castrol GPS ska man helst inte hälla i. Titan gillar inte den eller vad det va han sa. (kolvbulten ligger mot titanet, utan någon bussning emellan) Men han kunde inte säga på rak arm vilken man skulle ha, bara att 20W-50 skulle han använda.

Därför frågar jag dig, som bevisligen kan olja :tummenupp


Tack, och jepp: RC30 har titanstakar. Jag har nån bild på dem och tror nog det stämmer att de är utan busning. Kan dock inte svära på det. I storändan har man lager, men kan inte borra om hålet ifall det blir orunt pga nån viss beläggning på själva ytan.
Har bara läst sporadiskt om detta tyvärr.

Och jo; de tar en del olja eftersom de är racemaskiner, och har kolvar med endast en kompressionsring.
Att castrol gps inte skulle funka verkar underligt, men är å andra sidan den ENDA olja jag själv haft problem med, men det var slirande koppling.
Dock vill nog rc30:n ha 20w-50 olja om man ska smiska bana, 20w räcker ju lätt ned till 0-gradigt, men som sagt, den som fulldubbar en rc30 och kör på isarna med kommer jag personligen hemsöka! :fatta!
:hihi
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top