Statoil vs. Biltema

• Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date

Scrub

Guest
Nu har jag gått till djupet med Statoil/Biltemas oljor.

Detta är pga att jag jobbar på Statoil och tyckte att det var märkligt att Biltema kunde sälja 1l. olja billigare än vad vi köper in den för.

Har idag talat med den person som är ansvarig för detta på Statoil Lubricants.
Han förklarade att en olja betygsätts på en skala 1-10. Då är 10 bästa kvalitét och 1 är sämsta kvalitét.
Om oljan bedöms ha 10 på kvalitéts skalan så hamnar den i Statoilflaska, Om den har ca 7 i kvalitét så hamnar den i Biltemaflaska.
Men... på just MC oljan så är det ännu sämre han sa att den ligger på ca 6 poäng.

Under 6 poäng säljs ingen olja vidare!

All denna info kommer från den man som är ytterst ansvarig för detta och jag känner honnom privat, Därför är han ärlig mot mig och vet att det är ingen idé för honnom att försöka sälja på mig det bästa.

Summan av hans lilla föreläsning var: Hör och häpna! Köp biltemas oljor till bilen, växelådan, bakaxeln, dervot, motorsågen mm. Men är det till motorcyckeln, Köp Statoils!

/peter

Tänk han på Biltema sa likadant fast tvärtom :tomten

Snart köper jag 1 liter hojolja av olika märken häller dessa i glasrör märkta med nr och så får någon oberende testa skillnaderna eller man kanske ska skicka till 10 olika för att få ett sannolikt resultat.

Jag kan få tag på en fantastisk olja som kostar 600:- litern framtagen för mc av hög kvalite och prestanda, finns även bensin för 125:-/l skitbra

Peter80 skrev:

Detta är pga att jag jobbar på Statoil och tyckte att det var märkligt att Biltema kunde sälja 1l. olja billigare än vad vi köper in den för.

Han förklarade att en olja betygsätts på en skala 1-10. Då är 10 bästa kvalitét och 1 är sämsta kvalitét.
Om oljan bedöms ha 10 på kvalitéts skalan så hamnar den i Statoilflaska, Om den har ca 7 i kvalitét så hamnar den i Biltemaflaska.
Men... på just MC oljan så är det ännu sämre han sa att den ligger på ca 6 poäng.

All denna info kommer från den man som är ytterst ansvarig för detta och jag känner honnom privat, Därför är han ärlig mot mig och vet att det är ingen idé för honnom att försöka sälja på mig det bästa.

Summan av hans lilla föreläsning var: Hör och häpna! Köp biltemas oljor till bilen, växelådan, bakaxeln, dervot, motorsågen mm. Men är det till motorcyckeln, Köp Statoils!

/peter

vad fan spelar det för roll man köper väll förfan inte oljor på något av ställena ändå?

Jag hällde i biltema-olja i hojen, och den gick som en kasse nötter, rasslade och hade sig, blev svårväxlad och verkade inte trivas med livet. När jag bytte till motul blev hojen som ny igen! Så det misstaget gör jag aldrig om igen! :(

Peter80 skrev:

/peter
Är det så bra att skriva ut att det kommer från den som är ytterst ansvarig för detta, på ett forum?
Tror knappast att vare sig Statoil eller
biltema är så måna om att få ut denna information till alla ?

Pertan skrev:
Snart köper jag 1 liter hojolja av olika märken häller dessa i glasrör märkta med nr och så får någon oberende testa skillnaderna eller man kanske ska skicka till 10 olika för att få ett sannolikt resultat.

Det vore mycket intressantare att ge alla samma olja, i 10 olika glas då, och se vilken dom kommer fram till är bäst... :hihi

Peter80 skrev:

/peter
På tiden att slå hål på myten om att inget skiljer mellan Biltemas olja och Statoils olja... ;)

Last edited:
Pertan skrev:
Tänk han på Biltema sa likadant fast tvärtom :tomten

Bell-clean... (klockren) kommentar Pertan!

Det intressanta i oljetrådarna här på SH är att det är motorbyggarna/trimmarna/meckarna här som hävdar att det är olje-nasarna driver med oss medans det kan förnimmas att är slagsida för posörerna som hävdar motsatsen.

Det finns så mycket annat å bekymra sig över, t.ex. spräckta växellådor och extra ventilationshål i kolvar etc än att fundera om man ska tanka OkQ8 98 oktan eller Shell V-Power Super Duper 99 oktan eller nån ny dyr olja.

Anledningen till att jag startade denna tråd var pga att jag läst här (och kanske missförstått) att det skulle vara samma olja på båda ställena.

Jag är helt opartiskt! Eller rättare sagt, jag kör nog hellre på det billigare alternativet.

Skulle vara mycket intresant att se ett ordentligt testresultat på ca tio olika märken. Det skulle ju ge svar på vilken olja som är bäst. Det kanske inte är den dyraste.

Eftersom det är en hel djungel med oljor så trodde jag att detta kanske skulle kunna vara intresant, men jag kan ha fel.
Smaken är ju trots allt som baken, delad.

andersbrink skrev:
Det intressanta i oljetrådarna här på SH är att det är motorbyggarna/trimmarna/meckarna här som hävdar att det är olje-nasarna driver med oss medans det kan förnimmas att är slagsida för posörerna som hävdar motsatsen.

Det finns så mycket annat å bekymra sig över, t.ex. spräckta växellådor och extra ventilationshål i kolvar etc än att fundera om man ska tanka OkQ8 98 oktan eller Shell V-Power Super Duper 99 oktan eller nån ny dyr olja.

ok. jag är tyst från och med nu.

Peter80 skrev:

/peter

Hur fungerar då det här betygssystemet? Det vore ju nästan ännu mer intressant att veta.

NoLimit skrev:
Hur fungerar då det här betygssystemet? Det vore ju nästan ännu mer intressant att veta.

Håller med DIG No Limit! Detta har jag aldrig ens hört talas om, och killen från Nynäs som VI själva bjöd in till en träff sade inte ett knyst om detta heller.

Peter 80: Du ska inte alls vara tst, men redogör gärna för lite fakta.

Det var bl.a jag som påstod att Biltema säljer oljan från Statoil.
Däremot har jag aldrig sagt att den är exakt densamma.
Jag sa: TROLIGEN ar den det (av många anledningar som jag inte orkar återupprepa, de står i oljetrådarna)
MEN jag sa oxå, att det mycket VÄL kan vara "fjolårsbatchen"!

Och finge jag gissa, så är den tiogradiga skalan, knappast från 0-100% kvalite´utan snarare är det den/de sista procenten i kvalitetsskillnad som mäts, och det gissade jag oxå på, och sa då att det troligtvis LILLA "tapp" om ens något, kommer inte vi, som konsumenter någonsin märka, känna.

Även DET av tusen anledningar, men den viktigaste är att vi byter olja nåt otroligt ofta i våra hojar...
Den näst viktigaste är att även en s.k "dålig" syntet ändå spöar skiten ur de flesta mineraler iaf...

Ja sa då att biltemas olja kanske inte va rruter ESS, men väl klöver Kung.
Fabrikens kvalitetskrav i många manualer är oftast inte mer än spader tio...
Så som sagt... kvaliten tar instituten hand om.
Ståååår det API SH och sedan JASO MA på flaskan så ÄR det det!
Punkt.
Detta ligger som sagt skyhögt över vad många hojtillverkare kräver.
:fatta!
Om sedan Ozeos koppling draggar, eller nån känner nåt, ja so be it. Världen fortsätter rotera.

Osv osv...

Som sagt, det finns värre problem.
Som just trasiga växellådor, avbrutna vevaxlar... och att sommarn håller på att ta slut helt och hållet...

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Håller med DIG No Limit! Detta har jag aldrig ens hört talas om, och killen från Nynäs som VI själva bjöd in till en träff sade inte ett knyst om detta heller.

Peter 80: Du ska inte alls vara tst, men redogör gärna för lite fakta.

Det var bl.a jag som påstod att Biltema säljer oljan från Statoil.
Däremot har jag aldrig sagt att den är exakt densamma.
Jag sa: TROLIGEN ar den det (av många anledningar som jag inte orkar återupprepa, de står i oljetrådarna)
MEN jag sa oxå, att det mycket VÄL kan vara "fjolårsbatchen"!

Och finge jag gissa, så är den tiogradiga skalan, knappast från 0-100% kvalite´utan snarare är det den/de sista procenten i kvalitetsskillnad som mäts, och det gissade jag oxå på, och sa då att det troligtvis LILLA "tapp" om ens något, kommer inte vi, som konsumenter någonsin märka, känna.

Även DET av tusen anledningar, men den viktigaste är att vi byter olja nåt otroligt ofta i våra hojar...
Den näst viktigaste är att även en s.k "dålig" syntet ändå spöar skiten ur de flesta mineraler iaf...

Ja sa då att biltemas olja kanske inte va rruter ESS, men väl klöver Kung.
Fabrikens kvalitetskrav i många manualer är oftast inte mer än spader tio...
Så som sagt... kvaliten tar instituten hand om.
Ståååår det API SH och sedan JASO MA på flaskan så ÄR det det!
Punkt.
Detta ligger som sagt skyhögt över vad många hojtillverkare kräver.
:fatta!
Om sedan Ozeos koppling draggar, eller nån känner nåt, ja so be it. Världen fortsätter rotera.

Osv osv...

Som sagt, det finns värre problem.
Som just trasiga växellådor, avbrutna vevaxlar... och att sommarn håller på att ta slut helt och hållet...

Då så...
Jag har troligtvis fattat fel och trott att det var SAMMA olja i flaskorna, där av att jag började forska i det.

Jag vet inte hur denna kvalitétskontroll går till, men jag instämmer helt med dig Så länge det uppfyller Jaso osv.så ska den ju vara okej.

Om det finns intresse så kan jag försöka få tag på mer fakt om denna kvalitétskontroll.

/Peter

ps. vad har du själv för olja i din hoj?

Peter80 skrev:
ok. jag är tyst från och med nu.

Det var absolut inte min mening. Jag är bara en sån person som inte tar något för givet utan bara måste pilla på allt och ta reda på exakt varför saker och ting förhåller sig och hur det fungerar och inte fungerar. Påståenden utan bakgrund eller förankring i fakta är svåra att ta till sig, iaf för mig - även om det kommer från etablerade och välrenomerade källor.

Visst är det så att man får precis vad som står på förpackningen, varken mer eller mindre oberoende av vad oljan kostar. Dessutom överdriver de flesta hojåkare (till oljeförsäljarnas stora lycka) betydelsen av att ha det absolut bästa till sina bågar. Allt över vad MC-fabrikanten specar i manualen är "överkurs" dvs inte nödvändigt. Kräver fabrikanten en extremt hög oljespec. kan man på goda grunder befara att man haft problem med motorn under utvecklingen. Jag har själv ett förflutet med motorexpriment på Saab-Scania där min sektion jobbade med kylsystem/gassystem(turbo)/smörjning(olja, filter m.m.). Det jag kan säga här är att vi körde alla motortester med "billig" standardolja, just för att detta är verkligheten bland åkare. Motorn var konstruerad för "standardkvalite", en bättre olja hade ingen effekt. Det är helt säkert samma sak bland MC-tillverkare. Kompromissen sitter i oljefiltret där man måste låta partiklar under en viss storlek passera för att det inte bli igensatt innan nästa service. Även dessa små partiklar är onyttiga och byggs upp för varje mil du kör. Så det bästa man enligt min åsikt man kan göra är att köpa en billig, tillräkligt bra olja och byta dubbelt så ofta så att mängden fasta partiklar hålls på en låg nivå.

Varmkorv köper jag av korvhandlaren- Statoil
Plyschtärningar hos bling bling- Biltema

osv...

En väldigt märklig diskution det här med olja från macken eller reservdelsnisse.

Olja är skit om den kommer från Biltema och olja är bra om det kommer från macken. 2 stycken lika korkade antagande båda två. Är det någon som vet?

Är det någon som har testat oljefilmsstyrkan, vidhäftning, egenskaper efter 350 graders upphettning osv ? Vist märker man om det går att växla, eller om motorn inte starta osv. om man har bytt olja. Kopplingen kanske slirar.
Men kan vi som konsumenter istället för att bråka om vad som är bra eller dåligt förska få någon tidning eller Tv program att göra en riktig test av oljor. Testa dom till gränsen av vad dom kan prestera. Då slipper vi skriva servrarna fulla på internet om tyckande.

Jag har jobbat en del på Statoil i Nynäshamn med maskiner som vi har levererat. Jag frågade en gång om Biltema och Statoil är likadana oljor, dom ville väl inte säga det rakt ut men dom sa att Biltema-linjen är en helt separat linje från tankar till fyllning så att Biltema oljan blandas aldrig med Statoil´s olja.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025