Startspray

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har vid flera tillfällen tidigare använt mig av startgasmetoden för att leta tjuvlufts läckage. Inga problem.
Igår misstänkte jag tjuvluft min hoj och provade.
Jodå, den reagerade på gasen, som jag misstänkte. Men tvärt om, den gick ner i varv när jag sprutade gas. Humm... motorerna brukar ju rusa upp om det läcker in startgas.
Tog det dock som ett tecken på att det var fel. Men innan jag rev ner hojen ville jag köra ur det som var i flottörhusen. Efter ett tag sprutade jag igen. DÅ gick den upp i varvtal. Som brukligt.
Alltså har bränsleblandningen betydelse på hur motorn reagerar på startgasmetoden. Skulle kunna bli så att den inte reagerar alls om blandningen är på ett speciells sätt.
Jag misstänker att min blanding är lite fet, beror nog på att jag försökt kompenserat tjuvläckan.
Nu är läckan lagad i alla fall.

Detta provade jag på min moped i helgen, den gick också ner i varv och dog flera gånger, jag tog det däremot som att gasen var dålig då farsan sa att den har stått i typ 10 år :hihi
Vi ska tjacka ny och prova igen vid senare tillfälle.

Intressant observation. Ska komma ihåg det nästa gång jag ska leta luftläckor. :tummenupp

Jag har vid flera tillfällen tidigare använt mig av startgasmetoden för att leta tjuvlufts läckage. Inga problem.
Igår misstänkte jag tjuvluft min hoj och provade.
Jodå, den reagerade på gasen, som jag misstänkte. Men tvärt om, den gick ner i varv när jag sprutade gas. Humm... motorerna brukar ju rusa upp om det läcker in startgas.
Tog det dock som ett tecken på att det var fel. Men innan jag rev ner hojen ville jag köra ur det som var i flottörhusen. Efter ett tag sprutade jag igen. DÅ gick den upp i varvtal. Som brukligt.
Alltså har bränsleblandningen betydelse på hur motorn reagerar på startgasmetoden. Skulle kunna bli så att den inte reagerar alls om blandningen är på ett speciells sätt.
Jag misstänker att min blanding är lite fet, beror nog på att jag försökt kompenserat tjuvläckan.
Nu är läckan lagad i alla fall.

Jag antar att det blir för fet blandning. Utan syre så går inte en motor, hur mycket brännbart du än tillför. De 3 parametrarna för eld lyder: 1) värme 2) Syre 3) brännbart material. ta bort en och du släcker elden!

Dom gångerna jag hittat läckor med startgas på bilar så har varvet sjunkit och i vissa fall har nästan bilen dött!

Det ska nog va så!

Jag har provat detta på en moped. Vi gjorde ett hål i slangen till luftburken och drog sedan en slang till startgas burken. Nu e de så att om man håller inne å sprejar hela tiden så sjunker varvet men om man duttar lite så att säga så ökar varven och det blev faktiskt en rejäl boost.

Det var iaf den effekten jag upplevde på vår moppe.

Vad som händer är att insugsluften kyls ned, det är det som gör extraeffekten, inte energin i startgasen - för den är snarlik vanlig bensin.

*/ ?>
Back