Startrelä går sönder hela tiden. KTM 640

Starta den o kör runt en eftermiddag utan att stoppa motorn, är problemet ur världen, bra, om inte, köp ett nytt batteri!!

sigges skrev:
2523596 Hej

En liten update.

För det första vet jag inte om min utrustning är riktigt vetti, men jag köpte en 79kr multimeter på biltema. Fast man kunde bara välja 1.5V eller 9V. Hursomhelst så testade jag med 9V.

Jag mätte batteriet utan belastning så stod den lågt, iaf inte 12.7 utan var nog ner åt 12.3 eller mindre

Sen startade jag den med startkablar och då gick den igång. Lät den stå några minuter på tomgång.

Jag mätte sedan när hojjen var igång. Värdet pendlade då mellan 13.5-13.8.

Efter att den stått på tomgång i några minuter, bröt jag tändningen och startade den igen. Då gick den igång, sen igen och då startade den knappt, sen ännu en gång så klarade den inte av det. Så jag antar att den laddar lite iaf.

Så lite tips och råd kring detta nu?
Generatorn lär väl knappast vara slut på en 1.5år gammal hoj?
Kan batteriet vara slut och behöver bytas?

Vad bör jag göra nu?

Det låter fortfarande som om batteriet har gett upp i mina öron. Det kan dock bero på trasig laddningsregulator och/eller generator.

Det är inte så intressant att mäta spänningen vid tomgång. Man brukar behöva varva på lite för att laddningsregulatorn skall fungera normalt. I mitt fall säger verkstadshandboken 14,2 - 14.8V vid 5000 varv.

Jag skulle göra så här:

1. Byt batteriet. Se till att det är fulladdat. 2.Starta motorn och låt den gå någon minut. 3. Varva upp motorn till normalt driftsvarvtal. Mät spänningen på batteriet. Nu skall du ha över 14 volt.

Får du inte rätt spänning nu så är det dags att misstänka raddningsregulatorn och/eller generatorn.

Om problemet kan jag bara hålla med föregående talare (batteri, batteri och möjligen regulator).

En liten fråga bara:
Inte tusan sitter det väl säkringar i stora matningen till startmotorn? Har jag aldrig varit med om på någon mc. Däremot i manövreringskretsen men där lär ju inte herr Ohm skicka på alltför många ampere...

UrbanTiger skrev:
2524091 Allt från 149:- på Biltema till 2.899:- på MC-Maffian på Blåsgatan i Stockholm.
Allt beror på vad det är för slags batteri, storlek, Ah etc...

För övrigt borde ditt batteri vara färdigladdat vid det här laget.

Hur många Ah bör batteriet vara på?

Jag har ingen batteriladdare i garaget, Ska låna en så fort som möjligt och testa lite

UrbanTiger skrev:
2523994 Brukar stå i manualen, typ Main fuse 30A :gnissla

OK; då skiljer det mot mina erfarenheter.
Jag har hittills bara stött på grov kabel från batteriplus (eventuellt via stort startrelä) åsså rätt ner i elmotorn.
Men så har det ju oftast varit startmotorer på mer än 30*12=360 Watt också...

G-L skrev:
2523959 Om problemet kan jag bara hålla med föregående talare (batteri, batteri och möjligen regulator).

En liten fråga bara:
Inte tusan sitter det väl säkringar i stora matningen till startmotorn? Har jag aldrig varit med om på någon mc. Däremot i manövreringskretsen men där lär ju inte herr Ohm skicka på alltför många ampere...

Tämligen säker på att inget fordon har säkrat av själva startmotorn. Det går helt enkelt för mycket ström i den kretsen under startögonblicket.

Just kollat i verkstadsmanualen för min hoj. Där finns ingen säkring i startmotorkreten

De mesta stämmer utom laddspänningen.

13,5-13,8 motsvarar bara underhållsladdning - d.v.s nån egentlig laddning får du inte av batteriet - bara plus/minus noll.
Duger för en båge me kick och neutrallampa typ.
14,0 kan accepteras men allt under ger inte batteriet full kapacitet.

Mät lite högre upp i varv.
En frisk regulator brukar ha en liten spänningstopp med högre laddspänning strax efter tomgång för att sjunka lite uppåt högre varv.
Kontruktionen med tyristorer för att klippa ned spänning ger denna effekt.

sigges skrev:
2525225 Frågan är om jag kan mäta med denna? Är helt lost vad gäller sådana här prylar. Står BAT 1.5V coh 9V. men är ju 12V på batteriet?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81483

Går alldeles utmärkt ,men du skall inte använda läget "batt"" utan dom högre upp på skalan,förslagsvis "Vdc -20"

Osäkerhets-edit:

Tobbeviking (jag ser att du lurkar här inne) du som är lysmask ,kan du kolla så att jag inte lurar han,jag fuckar alltid upp dc/av på alla mätinstrument.

Last edited:
Långa farbron skrev:
2525249 Går alldeles utmärkt ,men du skall inte använda läget "batt"" utan dom högre upp på skalan,förslagsvis "Vdc -20"

Osäkerhets-edit:

Tobbeviking (jag ser att du lurkar här inne) du som är lysmask ,kan du kolla så att jag inte lurar han,jag fuckar alltid upp dc/av på alla mätinstrument.

Jag kan bekräfta att du ha rätt. Att ställa in instrumentet i läge 20 Vdc är korrekt.

Men jag är ju förstås inte Tobbeviking:)

Road-Ragge skrev:
2525334 Jag kan bekräfta att du ha rätt. Att ställa in instrumentet i läge 20 Vdc är korrekt.

Spelar ingen roll,såg bara att den gammle "högröven" satt och lurkade och visste att han är elektriker.

Jag tackar och bockar för hjälpen,den är lika välkommen från vem den än kommer :)

Ja fick precis samma fel på min szr 660 när ja skulle sälja den och det var som att startrelät hängde sig, vi kollade allt annat och det var inget som var fel.

Testade också att koppla till bil osv utan resultat, sen rätt va det var så funkade den igen.

Jätteskumt men den nya ägaren har kört med den och de verkar som det funkar!

Road-Ragge skrev:
2525334 Jag kan bekräfta att du ha rätt. Att ställa in instrumentet i läge 20 Vdc är korrekt.

Du svarar som en iaf :tummenupp
20 Vdc är lämpligt att använda.

Bat är säkert ngn form av batteritest läge. Där man belastar ett ficklampsbatteri lite för att se om det är slut eller inte. Men det är bara en gissning.

Btw, det där instrumentet duger kanon i garaget hos en hobbymek. :tummenupp
//Tobbe

Långa farbron skrev:
2525347 Spelar ingen roll,såg bara att den gammle "högröven" satt och lurkade och visste att han är elektriker.
:4skrika Är numera enduroröv isf :gnissla :D
//Tobbe

Last edited:
sigges skrev:
2523768 För en vecka sedan visste jag ju inte om att det var något fel :)

Att hitta en eldetalj som läcker ström eller hitta krypström, det är något som jag inte skulle hitta i första taget.

Har fått berättat att mc-batterier inte håller så länge och jag vet tyvärr inte om det är underhållsladdat förra vintern.

Ta en multimeter som kan mäta ström och koppla den mellan tex batteriets +pol och hojens plus kabel. STARTA INTE !! Visar multimetern att det går ström trots att allt är avstängt är det något somdrar ström. Omdu har klocka eller liknande kan den dra typ 5-10mA. Vicka på sladdar och rucka på elprylar. Om strömmen ändras så har du hittat problemet.

Tänkpå att du inte kan ladda ett MC-batteri med en vanlig laddare för bil ! Om du gör det är det stor risk att du kokar batteriet och det förstörs.

Du måste ha en laddare för MC-batteri en som man kan ställa om eller en somsjälv känner av vilken storlek/typ av batteri det är.

Jag kan ge en teknisk förklaring om du vill eller så kan du bara tro på det.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2525567 Du har så rätt. Huvudsäkringen säkrar inte av startmotorn ....

Korrekt... jag ger mig.

Döda mig långsamt :gnissla

Va'fan, du har ju just bevisat att du är människa; både kompetent och felbar. Dessutom är det bara rättvist därför att du så ofta annars har rätt!

Man kan i nödfall ladda med biladdare.
Man laddar 1 minut vilar en minut osv så att man har tillräckligt för att få igång fanskapet.

Jag har tom använt datorladdare på 20v för att nödladda på de sättet.

Sätter du en vanlig glödlampa i serie me en av polerna så får du en strömbegränsare - om du bara har en billaddare.

Fast enklast är ju en liten mc laddare.

tobbeviking skrev:
2525371 Du svarar som en iaf :tummenupp
20 Vdc är lämpligt att använda.

Bat är säkert ngn form av batteritest läge. Där man belastar ett ficklampsbatteri lite för att se om det är slut eller inte. Men det är bara en gissning.

Btw, det där instrumentet duger kanon i garaget hos en hobbymek. :tummenupp
//Tobbe

Okok jag hade på 9V batt när jag testade. Då kanske värdena jag skrev tidigare inte stämmer :gnissla

Ska testa på nytt med 20 Vdc. Tack för det :)

sTf_paPs skrev:
2525600 Ta en multimeter som kan mäta ström och koppla den mellan tex batteriets +pol och hojens plus kabel. STARTA INTE !! Visar multimetern att det går ström trots att allt är avstängt är det något somdrar ström. Omdu har klocka eller liknande kan den dra typ 5-10mA. Vicka på sladdar och rucka på elprylar. Om strömmen ändras så har du hittat problemet.

Tänkpå att du inte kan ladda ett MC-batteri med en vanlig laddare för bil ! Om du gör det är det stor risk att du kokar batteriet och det förstörs.

Du måste ha en laddare för MC-batteri en som man kan ställa om eller en somsjälv känner av vilken storlek/typ av batteri det är.

Jag kan ge en teknisk förklaring om du vill eller så kan du bara tro på det.

Tack för förklaringen. Ska kolla även detta.

Tänkte införskaffa en mc-laddare/underhållsladdare till vintern iaf.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg