startproblem..

Robban_C skrev:
Tro inte allt du läser på forum. Eller i tidningar. Förklara annars mina båda exempel ovan. Till och med den gamla Forden gick igång med hjälp av startkablar. Med tändsystem som var lastgammalt (dvs vekt) etc.
Att en hoj som stått en eller två säsonger skulle vägra starta enbart pga att soppan stått till sig lite är nonsens. Ta inte illa upp men så är det.
Däremot som sagt i kombination med nåt annat, typ slaggat stift eller vekt tändsystem.

Nu har jag hittat en källa som stärker mina teorier angående gammal bensin

I min Haynes bok (mekhandbok) till sv 650 står det:
".....if no action was taken with the fuel tank prior to storage, it si advised that the old fuel is disposed of since it will go off over a period of time. Refill the fuel tank with fresh fuel."
 
bgix skrev:
Tänk lite nu!

Miljontals bil- och båtägare jorden runt åker omkring med fyllda reservdunkar i åratal utan att använda innehållet.

Har du någonsin hört talas om att sådan gammal bensin inte funkat vid soppatorsk?


Måste ju finnas någon anledning till att man skriver så i Haynes mekhandböcker. Källkritisk som man är så litar jag mer på vad jag hittar i böcker än vad andra säger och tror. Jag tror säkert att gammal bensin kan funka i flesta fall, men eftersom grabben inte får igång sin hoj och det mesta som har föreslagits här inte verkar fungera så tycker jag det kan vara värt att prova.
 
Såvitt det gäller grabbens hoj har inte ett renbränt stift provats. Tänk på all "Min hoj startar inte"-trådarna på våren så vet du vad jag menar. Ett rent stift är aldrig fel.

Såvitt det gäller Haynes så ser jag två anledningar till att det står så:
1. Dom vill givetvis ha ryggen fri ifall att....
2. Dom vill inte riskera rost i tanken. Eller ärg i fuggarna för den delen. Och det vill inte jag heller. Slarvar dock allt som oftast. Shame on me.

Jag har haft över 50(!) bilar. Flera av dessa har köpts i form av avsomnade projekt eller liknande. Ingen av dessa har haft startproblem till följd av gammal soppa. Däremot ibland av andra orsaker.
10-20 hojar (orkar inte räkna) har jag också haft. Samma visa.

Ola:
Kom på en sak till, kom ihåg att det inte är soppa på stiftet som kortsluter (det är iofs långt ifrån bra), men slagg och kol på stiftet (dvs mittelektroden och dess isolator) är inte bra.


Skit samma vilket.
Nu fokuserar vi på Rstu:s knarr istället.

1. Bränn rent stiftet. Provstarta.
2. Bränn rent igen och snapsa. Provstarta.

Kom med en rapport efter detta så får vi gå vidare från det.

Jag skulle satsa ordentligt på att före varje provstart ha ordentligt rentbränt stift eftersom det bara är en cyl. Skillnad med en Cheva smallblock, där kan man rycka på axlarna åt om ett eller några stift har slaggat igen, det finns ju liksom att ta av men här gäller det att alltid hålla det enda stiftet rent så att man inte luras av lite slagg.
 
Har hållit mycket på med skotrar och det førsta jag provar om den inte startar ar et nytt stift och många gånger AR det det!!.. numero dos ar rengjøring/funksjons kontroll av forgasaren......
 
ola_sandin skrev:
Här kommer några länkar angående bensin:QUOTE]

Ja bensin ÄR fäskvara. Men inte avgörande vid start problem. Bra bensin är fäsk och inte den vi i norden tankar, som ligger sist i kedjan.
 
Qwerty skrev:
ola_sandin skrev:
Här kommer några länkar angående bensin:QUOTE]

Ja bensin ÄR fäskvara. Men inte avgörande vid start problem. Bra bensin är fäsk och inte den vi i norden tankar, som ligger sist i kedjan.

Enligt mina källor är det förknippat med startsvårigheter. Tycker att det kan vara lönt att prova med ny bensin om man har kollat allt annat, och det kan ju inte vara för inte som så många hävdar att det spelar roll.
 
Nej bensin som stått i 6månader är inte problemet till start. Kanske kan det vara problem för oss som kör med högt komp och skapligt trimmat men inget jag märkt av, första tanken går ju endå lungt på handtaget.
 
Qwerty skrev:
Nej bensin som stått i 6månader är inte problemet till start. Kanske kan det vara problem för oss som kör med högt komp och skapligt trimmat men inget jag märkt av, första tanken går ju endå lungt på handtaget.

Ett citat:

"Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell

SÅ TÖM TANKEN OCH FÖRGASARNA. Så slipper du en massa onödiga problem."
 
Klart att shell talar om att du ska tömma din nyfyllda tank för att fylla på med nya 21L soppa till hutlösa 10:-/L.
"Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast"" (Jo alla har väl sett det i sina förgasare?)
3-5mån´. nu är det jan och hojen stått sedan sep? =4mån. Vilket är vad dom garanterar. Precis som med obruten mjölk den håller sig ett par dagar till.

Startade gixxern på nästan ett år "gammal" soppa och det gick kanon. Å då tror jag att trimmnings graden är högre hos mej än vad hans 125a har.
 
Glömde.

Att tömma förgasarna är ju ett riktigt bra tips inför vinter förvaringen om man vill ha en något "lättstartad" hoj på våren. För att undvika denna gegga som bildas.
 
Qwerty skrev:
...Startade gixxern på nästan ett år "gammal" soppa och det gick kanon. Å då tror jag att trimmnings graden är högre hos mej än vad hans 125a har.

Har också startat mina hojar med gammal bensin utan problem, men tycker ändå att teorin om att bensin kan bli dålig fortfarande håller eftersom det inte verkar finnas några motargument. Har sökt runt lite och flertalet oberoende hävdar att bensin kan orsaka startsvårigheter.
 
Jo men då är vi på samma linje.
Samma som Robban C sa.
"Gammal soppa har i sig aldrig ställt till det med startproblem. Däremot i samband med ett annat underliggande fel varvid gammal soppa så att säga är pricken över i men då är det ju ändå inte soppan som är det egentliga felet."
 
Qwerty skrev:
Jo men då är vi på samma linje.
Samma som Robban C sa.
"Gammal soppa har i sig aldrig ställt till det med startproblem. Däremot i samband med ett annat underliggande fel varvid gammal soppa så att säga är pricken över i men då är det ju ändå inte soppan som är det egentliga felet."

Så sant, då kan vi ju sluta spama sönder tråden nu då.:tummenupp
 
:va Det är såhär va: bensin åldras snabbt och man ska inte förvara batterier på betonggolv... :rolleyes:


TDR 125 har i stort sett samma motor som DT 125 va?

Gör som Robban_C säger. Det är både enklare och billigare än att chansa på att byta till ny soppa eller något i den stilen.

Vilken färg har stiftet när du försökt starta? Och är det fuktigt eller torrt?
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=185 Läs från denna sida och framåt.

Korrekt stift för en TDR 125 bör vara ett NGK BR9ES eller motsvarande från någon annan tillverkare.

BTW: Jag hade grymma problem med att starta en Kawasaki KMX 125 ett tag. Tills det visade sig att jag hade helt fel startteknik. Jag trodde att man skulle ha full choke och ingen gas. Jag gjorde så för att jag var van det från en DT 125 R jag kört förut. Men av en slump upptäckte jag att man skulle göra tvärt om - ingen choke och full gas. :)
 
Kom igen nu Rstu, gör nåt!
Elda stiftet eller byt soppa, bara det händer nåt! :7peta :)
Vi måste ju få liv i liket!
 
HEHE förlåt att jag inte har skrivit på så länge men jag har pga av bla sjukdom/fullt garage och idag Dalamästerskap i innebandy :P inte haft tid att meka så mycket men nu har jag iaf provat lite granna....

Ja jag har ett NGK BR9ES stifft

stiftet är svart och fuktigt efter bara 5sekunder elstart..

jag provade att bränna rent stiftet och starta den tände till men jag gasade så varvade den LITE till jag försökte gasa igen.. och igen... men den ville INTE hoppa igång... sen dog den på 5.e försöket där... sen var det ingen mer tändning...

provade bränna rent stiftet igen och det sprutade gul låga från det igen :) denna gång hällde jag i några cl bensin i toplocket innnan jag skruvade dit tändstiftet men inte startade den bättre för det....

imorgon ska jag om jag får tid åka och köpa nytt stift samt (ny) bensin så får vi se hur det går...

edit: provade både starta med/utan choke halv/hel/0 gas med nybränt stifft.. brännde alltså rent det ett antal ggr...
 
Jag har startat en moped med bensin som inte vart använd på över 20 år!. :fakta och det är fakta. Körde tillockmed på den bensinen tills den tog slut.
Visst blev det mer kräm i "hojen" när vi fylde på tanken men din hoj borde ju självklart starta på 4 mån gammal bensin.

En annan teori kan vara att du har dåligt batteri och inte kan ge tillräkligt bra gnista. Där har du "riskerna" med elstart.

EDIT: rulla inte hojen på 5an. Det ger inget. motorn går då runt 1ggn på 100 m då funkar kicken mycket bättre. :tummenupp
Rulla på 2an är vättigt.
 
ett litet tipps innan du monterar in det nya stiftet, demontera det gammla stiftet och kör runt motorn så den får "lufta" ur cylindern och vevhuset för när du nu har provstartat så här mycket så blir det en hel del soppa i vevhuset som inte är i gasform och när du sedan försöker starta så kommer det upp på det nya stiftet och "blöter" ner det och det SKADAR stiftet (det lättflyktiga bränslet tränger med hjälp av kappilärverkan in mellan elektråden och den keramiska isolatorn och orsakar kortslutning i stiftet).

Lycka till
//Leffe
 
tack för tipset leffe..

phisson har du verkligen läst hela tråden? han skrev att det KAN vara bensinen det är fel på :D och det är fakta :fakta

ett nyladdat batteri brukar ej vara dåligt...

nej jag rullar ej på 5an =D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top