startproblem..

Rstu skrev:
stiftet är svart och fuktigt efter bara 5sekunder elstart.
14.gif

Antagligen för fet blandning.

Kan även vara lite annat:
* Vilket gnistgap har du? Har för mig 0.7mm är lämpligt. För litet ger dålig gnista, så då tänder den inte ordentligt.
* Prova med ett varmare stift, lämpligen ett BR8ES.
* Se till så att det är ordentlig kontakt mellan tändstiftet och tändhatten. Ta lite kopparpasta eller dylikt på tändstiftets topp.
* Och lite annat...

For the record: Jag tog bort strypningen på en DT 125R och körde problemfritt med ett BR9ES och utan att bestycka om förgasaren.
 
Nu har jag fått igång mcn...

var iväg och köpte nytt stift idag...

innan jag satte i stiftet så tog jag ur det gammla och la i ettan och gick några varv runt bilen :D

jag tror faktist att det var det där med mycket bensin i vevhuset som var det huvudsakliga felet. hoppas nu att den fortsätter fungera lika bra i fortsättningen...

köpte även ett br8es stift.. (br9es kör jag med orginal)
om mitt 9 stift går sönder.. vågar jag köra på br8a? eller kan det smälta? :P jag kan ej det där så bra... har bara hört...

får se ifall jag behöver modda nåmer nu.. har varit lite på luftskruven och pillat men jag tyckte att nu gick den bättre än någonsin... ärligt talat har jag ingen aning om hur min luftskruv står just nu för jag har försökt i alla möjliga lägen...
tack alla som hjälp till och kommit med tips här i tråden =D

nu en sista fråga.. hur ska jag veta vilket läge luftskruven ska stå i?
kan man lista ut det på ngt specielt sätt? har hört ngt om att kolla färg på tädnstiftet men jag vet ej...

/martin
 
Rstu skrev:
...har hört ngt om att kolla färg på tädnstiftet men jag vet ej...

/martin

Gött att du har fått igång den.:tummenupp
Vitt stift=för mycket luft, för lite soppa=motorn riskerar att värmenypa.
Blött stift= tvärt om
 
Okej så luftskruven innåt om det är vitt och tvärtom om det är svart?

lästa ngnstanns om varva ur den och sen bara tvärdöda och kolla färg i nån tråd men jag hittar den inte... någon som kommer ihåg vad tråden hette?
 
Okej :tumme men det är ju bestyckning...
jag vill veta hur jag ska ställa in luftskruven :P jag hittar fan ingen tråd i detta forum om det men jag är väll sämst på att söka
 
okej :D tack så mycket :P visste knappt vad skruven gjorde.. jag trodde den skötte hela luftblandningen från 0 till maxvarv :P okej men då utgår jag från 1,5 varv sen skruvar jag tills det låter bra.. tack för hjälpen
 
Rstu skrev:
ehh? är det inte den här tråden ganska död endå.. allting är ju uppklarat..


jo jag tror det:) hehe! fasen rikigt lång livad tråd.
måste bara säga detta. bytte bort min husa mot en sporthoj här nyligen.
jag har aldrig haft min startmotor fungerande på den fast den har varit in poå check flera gånger på verkstad. snackar med snubben jag bytte hoj med å han säger att han hadde bytt batteri på skiten å nu fungerade den klockrent.
jag har juh förfasen är ägt hojen i mer än ett år å gått igenom vetiler å justerat å donat som ett cepe men aldrig tänk att det var för lite ström, start moptorn gick juh trots allt runt utan problem. kruxet var att han hade köpt ett batteri med hög amper(90) som gav extra krut har jag för mig.
det var allt från mig. nu behöäver jag inte bekymra mig över dom där förbannade service intervallarna :banana .
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top