Startproblem!

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Nu är det så att det inte går att starta hojen med startmotorn. Det kommer bara ett klickande ljud från en liten grej (startrelä?) Har plockat loss startmotorn och den snurrar pyttelite ibland, när man trycker på startknappen.
Vad är det som kan vara fel? Är det startrelät(?) eller starmotorn som är sönder?

Bifogat

• starjävlaskit.gif
    starjävlaskit.gif
    101.2 KB · Visningar: 104
Esquina skrev:
Nu är det så att det inte går att starta hojen med startmotorn. Det kommer bara ett klickande ljud från en liten grej (startrelä?) Har plockat loss startmotorn och den snurrar pyttelite ibland, när man trycker på startknappen.
Vad är det som kan vara fel? Är det startrelät(?) eller starmotorn som är sönder?

Så lät min när jag hade väldigt lite kräm i batteriet fast det tar jag förgivet att du har kollat.

Alex.J skrev:
Så lät min när jag hade väldigt lite kräm i batteriet fast det tar jag förgivet att du har kollat.

Mitt batteri är helt nytt och det hela funkade hur fint som helst för några dagar sen. Sen bara dog något så nu klickar bara relät när man trycker på startknappen. :(

Esquina skrev:
Mitt batteri är helt nytt och det hela funkade hur fint som helst för några dagar sen. Sen bara dog något så nu klickar bara relät när man trycker på startknappen. :(

Ja ljudet låter likadant som när det inte är någon kräm i batteriet iaf. Men det är ju inte det så...... Köp ett nytt relä och kolla då kan ju inte vara skit dyrt

Esquina skrev:

Prova med starkablar först. Snabbt, billigt, enkelt.

Jag håller med om att det låter som om det är dålig kräm i batteriet...

Har du spänningsprovat batteriet. Spänningen bör ligga nånstans mellan 12V-14V. För om du har något problem med laddningen så kan ju batteriet laddats ur.

Om du har taskig jord i batteriet så kan det på några dagar ta död på ditt batteri...

Testa att hålla inne startknappen länge... Flera sekunder, så drar den runt till slut kanske, det gjorde den nämligen på min när min var likadan.

Dea skrev:
Prova med starkablar först. Snabbt, billigt, enkelt.

Kan man dra 12 volt direkt på startmotorn?

Kay skrev:
Testa att hålla inne startknappen länge... Flera sekunder, så drar den runt till slut kanske, det gjorde den nämligen på min när min var likadan.

Ska pröva det då. Är det startrelät som jag visat på bilden? Det är iaf den som klickar.

Last edited:
Esquina skrev:

Ska pröva det då. Är det startrelät som jag visat på bilden? Det är iaf den som klickar.

Enklare att sätta det på batteriet. (skulle jag tro)

Esquina skrev:

Det kan man väl iofs men dra det på batteriet först för att testa om du har dålig kräm. Funkar det inte då så får man väl gå vidare och felsöka relän, kablar och startmotor. Men jag tror bara det är dålig kräm.

Esquina skrev:

Det finns två lösningar:
1. antingen är batteriet urladdat
2. dålig kontakt batteripoler-kabelskor

Troligen är det alt 1. På gamla bilar (såna som INTE kopplade ur ljuset vid start) kollade man det genom att slå på ljuset och göra ett startförsök. Slöcknade då ljuset bar batteriet urladdat/kasst.
Detta kontrollsätt funkar nog även på hoj..

Pröva som nån tyckte, med externa startkablar funkar allt då är batteriet dålgt eller urladdat. Har du en voltmeter och kan mäta på BATTERIPOLERNA
under startförsök är det ännu bättre. Spg bör vara 10-11.5V under startförsök.
Har du full spg men startmotorn ändå inte snurrar bra är det troligen ett kontaktfel vid anlutn till batterpolerna. Kolla BÅDE + och - !!
Du hade ju tydligen plockat ut startmotorn.. snurrar den lätt?? Inga skurna startmotorlager?? (mindre troligt) kan kollas gm att koppla startmotorn direkt på ett 12V batteri.
Ut och mät nu!

Messen ist wissen..

Kahobe skrev:
Det finns två lösningar:
1. antingen är batteriet urladdat
2. dålig kontakt batteripoler-kabelskor

Troligen är det alt 1. På gamla bilar (såna som INTE kopplade ur ljuset vid start) kollade man det genom att slå på ljuset och göra ett startförsök. Slöcknade då ljuset bar batteriet urladdat/kasst.
Detta kontrollsätt funkar nog även på hoj..

Pröva som nån tyckte, med externa startkablar funkar allt då är batteriet dålgt eller urladdat. Har du en voltmeter och kan mäta på BATTERIPOLERNA
under startförsök är det ännu bättre. Spg bör vara 10-11.5V under startförsök.
Har du full spg men startmotorn ändå inte snurrar bra är det troligen ett kontaktfel vid anlutn till batterpolerna. Kolla BÅDE + och - !!
Du hade ju tydligen plockat ut startmotorn.. snurrar den lätt?? Inga skurna startmotorlager?? (mindre troligt) kan kollas gm att koppla startmotorn direkt på ett 12V batteri.
Ut och mät nu!

Messen ist wissen..

Ska jag ta startkablar och dra direkt från batteriet till startmotorn?
Den snurrar runt hur lätt som helst när man snurrar med fingrarna.
Ska relät låta som det gör, klicka när man trycker på startknappen?

Esquina skrev:
Ska jag ta startkablar och dra direkt från batteriet till startmotorn?
Den snurrar runt hur lätt som helst när man snurrar med fingrarna.
Ska relät låta som det gör, klicka när man trycker på startknappen?

Ja!....

Kollat säkringarna? Laddat batteriet? Testat att koppla på en batteriladdare (tex) på startmotorn?

Med en druckens envishet: gör det inte svårare än det är, använd startkablar precis som när bilen inte startar. Funkar det inte då, börja felsök.

Micke_Lindstrom skrev:
Om startmotorn inte funkar när du kopplar den direkt till batteriet kan det vara kolen som är slut.

Precis så är fallet. Det ena är helt slut och fjädern som ska pressa kolet innåt hade hoppat på sidan och dragits runt av den snurrande delen. Så nya kol ska beställas :)

End of story :tummenupp

Dea skrev:
Med en druckens envishet: gör det inte svårare än det är, använd startkablar precis som när bilen inte startar. Funkar det inte då, börja felsök.

-----> :fakta ....

De enkla felen är faktiskt vanligare än de mera komplicerade...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP