Startproblem yamaha fzr1000 -90

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Jag köpte en hoj för att par veckor sedan och då var det inga problem att starta den, säljaren hade geoförsig haft igång hojen innan vi kom dit (kände att ljuddämparen var ljummen)

Nu har jag under en vecka ungefär försökt att få igång skrället igen men den visar bara lite livstecken i ett par sekunder sedan dör den igen och om man provar direkt påt igen så vill inte motorn tända nått. Jag har ingen mekvana överhuvudtaget på en sån här hoj, hade ju en dominator förut och dom mekar man ju med hammare och spett ungefär....

Håller på och bli gråhårig för att jag vill ha igång hojen så jag kan åka byta däck och besikta så den är klar innan det är dax att börja ge sig ut.

Tackar för all hjälp på förhand
 
Kolla så choken funkar. Inte ovanligt att det inte händer nåt när man drar i spaken och då startar inte motorn när det är kallt. Du måste lyfta av tanken och luftfilterboxen för att se det. Du kan även testa med startgas för att se om det är bränslerelaterat.
 
Börja med en service (kolla stift/kablar, luftfilter iallafall), kolla att choken funkar. Sedan får nå'n mek fylla på...

Edit: tvåa där...
 
Är batteriet verkligen ok? Det hade jag själv kollat först. Ett dåligt batteri kan skapa en del oreda.
 
Gör alla standard-enkla grejer först:
-fulladdat fungerande batteri
-bensin
-tändstift (ett gäng misslyckade startförsök med choke kan ju ha surat ner dem ordentligt)
-startteknik? mata inte elstart mer än några sekunder åt gången, vrid inte på gasrullen om choken är på.
-tänder den inte på några försök, startgas
 
FZR samt en hel del 4-t crossar. Startsvårigheter.... dags för ventiljustering.
Ett vanligt fel på FZR att ventilspelet på insugsventilerna går mot noll. I bästa fall kan man åka några hundra mil efter en justering, sedan blir det lika igen. Då är det byte av insugsventiler som gäller.
 
Kolla även alla säkerhetskontakter typ stödet och sånt. Har för mig kompisen sa att dessa kan hänga sig mm..
Han har en sån 89 nämligen.
 
Kolla även alla säkerhetskontakter typ stödet och sånt. Har för mig kompisen sa att dessa kan hänga sig mm..
Han har en sån 89 nämligen.

Hade en FZR1000 -87 som första hoj. På den strulade både stödkontakten och dödarknappen. Utöver detta var även kabeln till indikatorn för neutralen sönderskavd innanför kåpan nere vid växelföraren och även ett par av tändkablarna var nästintill helt av.


Detta var 1996, så hojen var ju inte jättegammal då även om den inte var ny så det verkar ha varit lite si och så med kvaliteten på elektroniken. Eller så hade jag bara en jävla otur helt enkelt.
 
Ger dig dessa alternativa fel;
- EXUP ventilen fastnat
- Du behöver ventiljustera
- Tändspolarna är kass (enkelt att kolla med en multimeter, Ohm:a och se så att det ligger på 1990s standard (min 87:a ligger på 17))

Tändspolarna kan du även kolla genom att ta ut ett stift, lägga det mot motorn och försöka starta i nån sekund. Kommer det en blixt så vet du att det inte är just den spolen, gå då till nästa par (en spole per 2 tändstift).

Förövrigt är FZR 1000 ökänd för att vara svårstartad, speciellt när det är fuktigt och kallt. Min brukar ta en 4 minuter på startmotorn innan den verkligen är ingång.
 
Last edited:
Min erfarenhet säger batteriet, min 89:a var riktigt svår att få att gå igång alls utan friskt bapperi.
Om den lägger av efter en stund, lite beroende HUR lång, så kan lufttillförseln till tanken vara täppt. Märks oftast vid längre stunder. Hur mår soppapumpen?

/H
 
Du har inte en vakuumstyrd soppakran på den? Isf kan ju dels slangen från förgasarna ha börjat läcka, dels membranet i kranen kan ha gett upp, eller så är bara förgasarna tomma, och det tar en stund att suga ner ny soppa. Testa om du kan ställa kranen i ett PRI-läge?
 
Du har inte en vakuumstyrd soppakran på den? Isf kan ju dels slangen från förgasarna ha börjat läcka, dels membranet i kranen kan ha gett upp, eller så är bara förgasarna tomma, och det tar en stund att suga ner ny soppa. Testa om du kan ställa kranen i ett PRI-läge?

Nej ingen vakuumkran på Fzr, däremot en bränslepump. Går den när du slår till tändningen?
 
Nej ingen vakuumkran på Fzr, däremot en bränslepump. Går den när du slår till tändningen?

Hej igen och tack för alla tips.. Visste inte om att det kan vara så många fel på hojen bara..
Jag har inte hojen vid bostaden utan i garage så till helgen ska jag felsöka enligt följande.
Kolla säkringarna till soppapumpen, den puttrar ju till lite ett par sekunder när den stått ett tag så kan det vara så att det rinner till lite soppa igenom pumpen när den står still för att sen inte få tillräckligt för att pumpen inte går..
Håller tummarna för säkringen allefall, annars blir det att spinna vidare på om pumpen är ok eller gått paj.. Hojen funkade utmärkt när köpte den för en knapp månad sen..
Me men invänta helgen och lite tid att kolla.... Inget är som väntans tider
 
Min erfarenhet säger batteriet, min 89:a var riktigt svår att få att gå igång alls utan friskt bapperi.
Om den lägger av efter en stund, lite beroende HUR lång, så kan lufttillförseln till tanken vara täppt. Märks oftast vid längre stunder. Hur mår soppapumpen?

/H

Batteriet har jag laddat som fasen och håller det på underhållsladdning hela tiden nu.. Så det bör ju inte vara det.
 
Hej igen och tack för alla tips.. Visste inte om att det kan vara så många fel på hojen bara..
Jag har inte hojen vid bostaden utan i garage så till helgen ska jag felsöka enligt följande.
Kolla säkringarna till soppapumpen, den puttrar ju till lite ett par sekunder när den stått ett tag så kan det vara så att det rinner till lite soppa igenom pumpen när den står still för att sen inte få tillräckligt för att pumpen inte går..
Håller tummarna för säkringen allefall, annars blir det att spinna vidare på om pumpen är ok eller gått paj.. Hojen funkade utmärkt när köpte den för en knapp månad sen..
Me men invänta helgen och lite tid att kolla.... Inget är som väntans tider

Det är inte svårt att rabbla upp ett dussin till felkällor om vi så vill...

Hör du om det tickar några gånger under sadeln när du vrider på tändningen så är det nog inga problem med bensinpumpen. Om det inte tickar men säkringen är hel så kan pumpen, som ju är som en liten elmotor, stannat "mitt i en cykel". Precis som t.ex. en cirkulationspump som stått stilla över sommaren inte börjar snurra när man kopplar på den på hösten. Vrider man bara pumpen några få grader så sätter den sen igång igen. Slipa bort eventuellt ärg på elkontakterna kring/i pumpen när du ändå skruvat isär den. Detta är ett lätt jobb.

Hur långt har hojen gått? Ventilerna ska justeras var 4200-mil. Felaktigt ventilspel kan göra hojen väldigt svårstartad när den är kall, men lättstartad när den är varm...

Sen så är finns ju alltid det klassiska förgasarproblemet. Folk ställer undan hojen med bensin i förgasaren på hösten. Bensinen dunstar och avlagringarna sätter igen allt möjligt därinne...

När du säger att "det puttrar" menar du då att hojen verkligen tänder till o går eller menar du bara att startmotorn vrider runt motorn?

Om hojen inte ens tänder så är den vanligaste felkällan vid våruppstart att batteriet lagt av under vintern. Det dyker upp mååååånga såna trådar här varje vår. Ett batteribyte senare så är allt bra igen. Testa med ett annat tolvvoltsbatteri så ser du om hojen hostar till liv.
 
Det är inte svårt att rabbla upp ett dussin till felkällor om vi så vill...

Hör du om det tickar några gånger under sadeln när du vrider på tändningen så är det nog inga problem med bensinpumpen. Om det inte tickar men säkringen är hel så kan pumpen, som ju är som en liten elmotor, stannat "mitt i en cykel". Precis som t.ex. en cirkulationspump som stått stilla över sommaren inte börjar snurra när man kopplar på den på hösten. Vrider man bara pumpen några få grader så sätter den sen igång igen. Slipa bort eventuellt ärg på elkontakterna kring/i pumpen när du ändå skruvat isär den. Detta är ett lätt jobb.

Hur långt har hojen gått? Ventilerna ska justeras var 4200-mil. Felaktigt ventilspel kan göra hojen väldigt svårstartad när den är kall, men lättstartad när den är varm...

Sen så är finns ju alltid det klassiska förgasarproblemet. Folk ställer undan hojen med bensin i förgasaren på hösten. Bensinen dunstar och avlagringarna sätter igen allt möjligt därinne...

När du säger att "det puttrar" menar du då att hojen verkligen tänder till o går eller menar du bara att startmotorn vrider runt motorn?

Om hojen inte ens tänder så är den vanligaste felkällan vid våruppstart att batteriet lagt av under vintern. Det dyker upp mååååånga såna trådar här varje vår. Ett batteribyte senare så är allt bra igen. Testa med ett annat tolvvoltsbatteri så ser du om hojen hostar till liv.


Hej där igen, nu så har jag varit förbi hojen en väldigt snabb sväng och konstaterat att bensinpumpen tickar när jag vrider om tändningen..
Så jag ger full choke och lite gas (förra ägarens tips för att den alltid startar då)...
Under ca 4-5 sekunder startar den till och bläddrar lite, känns inte som den startar helt jämnt? Kan det vara så att den bläddrar till bara på 2 cylindrar?
Nästa försök kör jag under ca 10 sekunder på startmotorn men då vill den inte starta alls.. Jag tycker mej höra lite att den puffar till lite ibland.. Men det kanske är bara så den låter när man kör på startmotorn..?
Som sagt novis på såna hära avancerade motorer, men med min enkla logik så borde jag kanske kolla spolarna? Det är ju 2 stycken till 4 tändstift..
Testet blir ju då att skruva ut stift för att se om dom ger gnista..

Söker jag efter felet i rätt ordning eller står jag och pratar goja?

/en som aldrig kommer våga stänga av motorn för att vara rädd för att aldrig få igång fanskapet igen.....
 
En förklaring till det där med "gasa inte om du chokar".
Jag är ingen förgasarexpert, så tar tacksamt emot rättelser.
Men, iaf. Det är ju en mängd kanaler i förgasaren. Choken har en egen kanal som för det första har en kalibrerad blandning av bensin och luft för att starten ska bli lättare om motorn/vädret är väldigt kallt. Typ mycket bensin/lite luft. För det andra, iaf på mina förgasare, så mynnar denna kanal ut genom ett hål framför spjällen. Så med trotteln stängd blåser det ändå ut bensin/luft till cylindrarna. Öppnar man trotteln så förtar man ju lite av effekten eftersom en annan blandning bensin/luft också kommer med, som inte är "choke-kalibrerad". Därav detta med att man inte ska gasa när man chokar. Nåja...
Den hostar till säger du, så något verkar ju rätt. Jag skulle nog provat startgas nu, kollat hur stiften ser ut, kanske köpa nya och prova. Hostar den till så har du nog gnista, men det kan du ju kolla också, det är ju lätt gjort. Det är väl vad jag hade gjort som första felsökningarna.
 
Last edited:
Under ca 4-5 sekunder startar den till och bläddrar lite, känns inte som den startar helt jämnt? Kan det vara så att den bläddrar till bara på 2 cylindrar?
Nästa försök kör jag under ca 10 sekunder på startmotorn men då vill den inte starta alls.. Jag tycker mej höra lite att den puffar till lite ibland.. Men det kanske är bara så den låter när man kör på startmotorn..?
Som sagt novis på såna hära avancerade motorer, men med min enkla logik så borde jag kanske kolla spolarna? Det är ju 2 stycken till 4 tändstift..
Testet blir ju då att skruva ut stift för att se om dom ger gnista..

Söker jag efter felet i rätt ordning eller står jag och pratar goja?
Innan du börjar labba med tändspolarna så borde du kolla stiften. Det har hänt flera gånger att när jag startar upp hojen på våren så har motorn morphat till såväl en trippel som twin. En enkel urskruvning och borstning av stiften så spinner den på alla fyra igen. Även om hojen bara tänder till i några sekunder så borde du kunna känna på avgaskrökarna vilken cylinder som eventuellt inte tänder. De blir varma fort...

Skaffa nya stift och byt allt när du ändå håller på. Du vet ju inte hur gamla de är och nya stift skadar inte. Känn efter när du släpper dem om nått av stiften gängat upp sig och sitter löst. Det har jag också råkat ut för o den hojen var svårstartad i kubik... (Dra inte åt stiften tokhårt sen bara. Då drar du bara sönder gängorna.)
 
Innan du börjar labba med tändspolarna så borde du kolla stiften. Det har hänt flera gånger att när jag startar upp hojen på våren så har motorn morphat till såväl en trippel som twin. En enkel urskruvning och borstning av stiften så spinner den på alla fyra igen. Även om hojen bara tänder till i några sekunder så borde du kunna känna på avgaskrökarna vilken cylinder som eventuellt inte tänder. De blir varma fort...

Skaffa nya stift och byt allt när du ändå håller på. Du vet ju inte hur gamla de är och nya stift skadar inte. Känn efter när du släpper dem om nått av stiften gängat upp sig och sitter löst. Det har jag också råkat ut för o den hojen var svårstartad i kubik... (Dra inte åt stiften tokhårt sen bara. Då drar du bara sönder gängorna.)

Tackar för tillrättavisningen, jag vill inte ge mej in i mer än vad jag egentligen behöver :)
Stiften kollas i helgen då.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top