Startproblem (vid kall motor) CBR 600F -97

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hepp!

Har, på senare tid (läs senaste veckan), fått enorma startproblem med min CBR600F från 1997 när motorn är kall!

Fick, i lördags, ta starthjälp med startkablar och bil. Vi höll på i nästan 30 minuter innan den gick igång. Fast med uppehåll så startmotorn inte skulle ta allt för mycket stryk.

När den väl startar går den illa ett par minuter tills den blivit varm. Då går den som den skall. Starter med varm motorn är heller inga problem.

Följande är gjort utan att felet är avhjälpt:

1.) Byte av stifft (ej gjort på flera år). Kontroll av gnista = ok (kollat på en cylinder).

2.) Byte av bränslepump som inte fungerade mer än sporadiskt. Den ny-beg. fungerar klockrent! Har besin fram till förgasarna (slangen in i förgasarbryggan). Har försökt blåsa (med munnen) in i förgasarna men det är bom stopp!

Verkar som om det var skit i den gamla bränslepumpen. För vid ett tillfälle när jag matade den direkt från batteriet small det till (som om det var stopp) innan den började jobba några slag.

3.) Byte av Biltemas 5Ah batteri som inte orkade med riktigt (original = 7Ah). Har nu ett 8Ah och ordentlig snurr vid startförsök.

Luftfilter existerar nästan inte. Endast ett enkelt luftfilter till industrifläktar. Vilket jag har kört med i en dryg månad utan problem. Motorn är supersporttrimmad och intrimmad med nät á la hönsnät. Så den får inte FÖR mycket luft. Den har ju trotts allt gått innan och går bra när den väl är varm.

Har funderingar på om det kan vara skit i förgasarna och tänkte skruva ner dem i kväll. Måste ha hojen fungerande i morgon eftermiddag då vi åker på utbildning till Kinnekulle på torsdag *SUCK*.

Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

Tycker inte det verkar logiskt med skit i förgasarna eftersom den tidigare (i lördags) gick bra när den är varm. Det KAN kanske ha berott på bränslepumpen!? Jag har INTE fått igång hojen sedan i lördags!

Mvh!
// Niklas

Glömde informera om att jag testade med en annan tändmodul igår innan jag bytte stifft. Dvs. problemet kvarstod!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
2165207 Glömde informera om att jag testade med en annan tändmodul igår innan jag bytte stifft. Dvs. problemet kvarstod!

Mvh!
// Niklas

Har du kollat så att insugsventilerna har rätt spel?

Sydney skrev:
2165242 Har du kollat så att insugsventilerna har rätt spel?

Hej!

Nej, det är inte kontrollerat!
Å andra sidan har detta problem kommit relativt plötsligt. Inom en vecka!

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas

Min son har en cbr600 98.Den var svårstartad ,näst intill omöjlig att få igång precis när han köpt den.Felet var att vi inte drog i choken tillräckligt.Det kändes som man drog den i botten,men då fanns där 1cm kvar att dra som man måste ta i rejält för att få choken att gå i.Då startade den direkt.

Avarage skrev:
2165312 Hej!

Nej, det är inte kontrollerat!
Å andra sidan har detta problem kommit relativt plötsligt. Inom en vecka!

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas

Jag tror att det räcker med att en ventil ligger på lite bara grann för att få precis de symptom du beskriver och när detta inträffar kan det nog upplevas som att det kom på en gång trots att det är en lång process innan ventilspelet har krympit till ett minusvärde. Oavsett vad det är för fel så är det intressant att få höra vad du kommer fram till.

Sydney skrev:
2165525 Jag tror att det räcker med att en ventil ligger på lite bara grann för att få precis de symptom du beskriver och när detta inträffar kan det nog upplevas som att det kom på en gång trots att det är en lång process innan ventilspelet har krympit till ett minusvärde. Oavsett vad det är för fel så är det intressant att få höra vad du kommer fram till.

Det tror jag med!

Vi har nu lyft ventilkåpan och mätt spelet (eller rättare sagt avsaknad av det) på insugsventilerna och kunde konstatera att det var 0.00 mm i spel på alla utom EN där jag kunde få in 0.02 mm med lätthet men ej 0.05 mm.

Tyvärr är skillnaderna mellan shimsen allt för små och utsugsventilerna har bra spel. Så jag måste försöka låna ihop shims och börja testa!

Tror inte jag hinner detta tills i morgon eftermiddag eftersom jag jobbar också! SATAN! :huvet

Har en hoj till jag kan köra med så det blir hem och byta framdäck nu! :banana

Tack för tipset!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
2166083 Det tror jag med!

Vi har nu lyft ventilkåpan och mätt spelet (eller rättare sagt avsaknad av det) på insugsventilerna och kunde konstatera att det var 0.00 mm i spel på alla utom EN där jag kunde få in 0.02 mm med lätthet men ej 0.05 mm.

Tyvärr är skillnaderna mellan shimsen allt för små och utsugsventilerna har bra spel. Så jag måste försöka låna ihop shims och börja testa!

Tror inte jag hinner detta tills i morgon eftermiddag eftersom jag jobbar också! SATAN! :huvet

Har en hoj till jag kan köra med så det blir hem och byta framdäck nu! :banana

Tack för tipset!

Mvh!
// Niklas

Tack för återmatningen, även en blind höna kan hitta ett korn ibland.

det låter knepigt att ventilerna är så dåligat justerade.. men det e ju klart om den e supersport trimmad.. så.. men annars kan du döda ventilerna om du övervarvar den.. tex nedväxlig o för höga varv så varvstoppen slår-..- då har du en tendens att få spelen att krympa mot noll..

Bhult skrev:
2168898 det låter knepigt att ventilerna är så dåligat justerade.. men det e ju klart om den e supersport trimmad.. så.. men annars kan du döda ventilerna om du övervarvar den.. tex nedväxlig o för höga varv så varvstoppen slår-..- då har du en tendens att få spelen att krympa mot noll..

Samma "effekt" får man, uppenbarligen, om ventilerna ger sig. Dvs. härdningen (ythärdningen) släpper och ventilerna kryper uppåt! Vilket med största sannolikhet har hänt här.

Nu har jag inte fullständigt klart för mig vad reglementet i Supersport sa 1997 men ev. fick man lov att ändra ventilvinklar (göra dem brantare) vilket skulle öka belastningen och därmed slitaget på ventilerna. Och med tanke på att toppen är märkt med "Hansson" och EBT 89 (nu VEM EBT är :va ) så kan man ju gissa sig till att allt som fick göras är gjort i denna toppen!

Lämna in den för omfräsning av insugsventilerna och håller nu bara tummarna för att jag skall få ventiler och styrningar tills på måndag för då finns chansen att toppen kan vara klar att hämtas nästa vecka vilket skulle ge mig tid att plocka ihop "skiten" under nästa helg och ha hojen klar innan jag åker till USA. Direkt när jag kommer hem åker vi nämligen till Kinnekulle igen och då vill jag ha hojen och köra på!

men, men, livet är som det är och hinner jag så hinner jag. Annars får jag väl åka VFR, som jag gjorde på kullen igår. Fast det är aningen trögt! :näsblod

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP