Hepp!
Har, på senare tid (läs senaste veckan), fått enorma startproblem med min CBR600F från 1997 när motorn är kall!
Fick, i lördags, ta starthjälp med startkablar och bil. Vi höll på i nästan 30 minuter innan den gick igång. Fast med uppehåll så startmotorn inte skulle ta allt för mycket stryk.
När den väl startar går den illa ett par minuter tills den blivit varm. Då går den som den skall. Starter med varm motorn är heller inga problem.
Följande är gjort utan att felet är avhjälpt:
1.) Byte av stifft (ej gjort på flera år). Kontroll av gnista = ok (kollat på en cylinder).
2.) Byte av bränslepump som inte fungerade mer än sporadiskt. Den ny-beg. fungerar klockrent! Har besin fram till förgasarna (slangen in i förgasarbryggan). Har försökt blåsa (med munnen) in i förgasarna men det är bom stopp!
Verkar som om det var skit i den gamla bränslepumpen. För vid ett tillfälle när jag matade den direkt från batteriet small det till (som om det var stopp) innan den började jobba några slag.
3.) Byte av Biltemas 5Ah batteri som inte orkade med riktigt (original = 7Ah). Har nu ett 8Ah och ordentlig snurr vid startförsök.
Luftfilter existerar nästan inte. Endast ett enkelt luftfilter till industrifläktar. Vilket jag har kört med i en dryg månad utan problem. Motorn är supersporttrimmad och intrimmad med nät á la hönsnät. Så den får inte FÖR mycket luft. Den har ju trotts allt gått innan och går bra när den väl är varm.
Har funderingar på om det kan vara skit i förgasarna och tänkte skruva ner dem i kväll. Måste ha hojen fungerande i morgon eftermiddag då vi åker på utbildning till Kinnekulle på torsdag *SUCK*.
Någon som har en idé på vad som kan vara fel?
Tycker inte det verkar logiskt med skit i förgasarna eftersom den tidigare (i lördags) gick bra när den är varm. Det KAN kanske ha berott på bränslepumpen!? Jag har INTE fått igång hojen sedan i lördags!
Mvh!
// Niklas
Har, på senare tid (läs senaste veckan), fått enorma startproblem med min CBR600F från 1997 när motorn är kall!
Fick, i lördags, ta starthjälp med startkablar och bil. Vi höll på i nästan 30 minuter innan den gick igång. Fast med uppehåll så startmotorn inte skulle ta allt för mycket stryk.
När den väl startar går den illa ett par minuter tills den blivit varm. Då går den som den skall. Starter med varm motorn är heller inga problem.
Följande är gjort utan att felet är avhjälpt:
1.) Byte av stifft (ej gjort på flera år). Kontroll av gnista = ok (kollat på en cylinder).
2.) Byte av bränslepump som inte fungerade mer än sporadiskt. Den ny-beg. fungerar klockrent! Har besin fram till förgasarna (slangen in i förgasarbryggan). Har försökt blåsa (med munnen) in i förgasarna men det är bom stopp!
Verkar som om det var skit i den gamla bränslepumpen. För vid ett tillfälle när jag matade den direkt från batteriet small det till (som om det var stopp) innan den började jobba några slag.
3.) Byte av Biltemas 5Ah batteri som inte orkade med riktigt (original = 7Ah). Har nu ett 8Ah och ordentlig snurr vid startförsök.
Luftfilter existerar nästan inte. Endast ett enkelt luftfilter till industrifläktar. Vilket jag har kört med i en dryg månad utan problem. Motorn är supersporttrimmad och intrimmad med nät á la hönsnät. Så den får inte FÖR mycket luft. Den har ju trotts allt gått innan och går bra när den väl är varm.
Har funderingar på om det kan vara skit i förgasarna och tänkte skruva ner dem i kväll. Måste ha hojen fungerande i morgon eftermiddag då vi åker på utbildning till Kinnekulle på torsdag *SUCK*.
Någon som har en idé på vad som kan vara fel?
Tycker inte det verkar logiskt med skit i förgasarna eftersom den tidigare (i lördags) gick bra när den är varm. Det KAN kanske ha berott på bränslepumpen!? Jag har INTE fått igång hojen sedan i lördags!
Mvh!
// Niklas