Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du kan testa att mata pumpen direkt med 12v, om den inte låter är det ett problem.Hmm, sprang ut till hojen nu igen. Inget surr från bränslepumpen när man slår nyckeln till ON. Hur felsöker man den? Testa byta säkringen är kanske första steget? Måste leta rätt på en karta över säkringarna...
Hur gör man för att mata pumpen direkt med 12V?Du kan testa att mata pumpen direkt med 12v, om den inte låter är det ett problem.
Men kolla säkringen först.
Det tar en liten stund att trycka igenom den gamla dåliga bensinen i slangarna med om det nu var bensinen som var problemet.
Så jobbigt.Hoppades verkligen på att säkringsbyte skulle hjälpa, men nej. Har bytt Electronic fuel injection fuse samt för säkerhets skull Ignition fuse. Samma som innan.
Antingen hittar du kopplingarna till pumpen efter reläet i kabelhärvan på hojen och kopplar på direkt från batteriet från dem. Annars kopplar du direkt på polerna på pumpen från batteriet, om den går så är det inte pumpen som är trasig. Om den inte går så är pumpen trasig.Hur gör man för att mata pumpen direkt med 12V?
Någon i Stockholmsområdet som skulle ha lust och tid att hjälpa mig? Mot ersättning såklart. Lyfte tanken (med gångjärnen kvar) men det är trångt och jävligt och känner att jag är ute på djupt vatten här.Om du känner nån som har mekvana kan det vara bra att fråga dem om hjälp och tillrättavisning. Eventuellt kan någon som bor i närheten här på forumet vara behjälplig.
Leta reda på Starting circuit cut-off relay, plocka bort reläet, bygla relähållaren mellan röd och röd/blå kabel....Hur gör man för att mata pumpen direkt med 12V?
Hittade bränslepumpsrelät. Men som du säger styr det nog mer än bara bränslepumpen med tanken på antalet sladdar. Vilka ska jag testa att koppla ihop?Förtydligande: Starting circuit cut-off relay är ett dubbelrelä.
Den ena delen har med startmotorsnurr att göra. Den delen verkar fungera.
Den andra delen skall mata bränslepump och spridare. Det är väl tveksamt om den faktiskt gör det.
Jag vill att du vänder på kabelbunten och fotar den även från andra sidan, så att jag kan se alla sladdarna.Hittade bränslepumpsrelät. Men som du säger styr det nog mer än bara bränslepumpen med tanken på antalet sladdar. Vilka ska jag testa att koppla ihop?
Funkar denna bild?Jag vill att du vänder på kabelbunten och fotar den även från andra sidan, så att jag kan se alla sladdarna.
Var det konstigt att resistansen inte gav utslag? Se bilderna i inlägget ovan.Tack för bilderna, det här är mitt förslag:
1. Mät batterispänningen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på batteriets pluspol, multimetern i läge V=. Notera spänningen.
2. Mät spänningen vid reläkontakten, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens helröda sladd, multimetern i läge V=. Spänningen skall vara väldigt nära det mätvärdet du fick i steg 1.
3. Mät resistansen på bränslepumpen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens röd/blå sladd, multimetern i läge Ω. Resistansen skall vara 0.3-3.0 Ω.
Om de första tre stegen har gått bra, är det dags att använda öronen som mätinstrument.
Hitta nå'n lämplig bygel (gem?).
Bygla mellan reläkontaktens helröda och röd/blåa sladd.
Om pumpen är frisk (och det finns bensin i tanken), kommer den att snurra som en galning i 1-2 sekunder och sedan, när bränsletrycket nått sitt rätta värde, lugna sig något.
Tack än en gång för bra bilder.Var det konstigt att resistansen inte gav utslag? Se bilderna i inlägget ovan.
Tack själv för hjälpen!Tack än en gång för bra bilder.
Att multimetern inte visar nå't vettigt kan bero på två saker:
1. Säkringen i multimetern är trasig. Håll ihop mätsladdarna i läge Ω, om multimetern visar nära 0 är säkringen hel.
2. Bränslepumpen eller någon av dess kablar är paj. :-(
Ljusblå går till Neutralkontakten, den skall vara låg när du har hittat friläget....Jag testade om jag kunde få något resistensvärde på någon annan kopplingspunkt på relät, och fick bara mätvärde på en av dem (ljusblå, bifogar bild). 3.5 om jag minns rätt. Är det normalt, eller kan det vara något större elektriskt problem?
Ah ok, tack!Ljusblå går till Neutralkontakten, den skall vara låg när du har hittat friläget.
Blå/Svart går till sidostödet, jag TROR att den skall vara låg när stödet är uppfällt.
Anledningen till att jag bara tror, är att schemat är felritat i sidostöd/kopplingskontakt området.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |