Startproblem GSX 1100 -82

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Hej allihop!

Jag har redan ställt den här frågan i GSX-tråden, men tänkte att det kanske är fler kunniga som inte läser den tråden. Problemet är atthojen är grymt svårstartad om den har fått stå längre än några dagar. I sådana fall krävs det i regel både startgas och eventuellt starthjälp från bilen (pga att batteriet till slut blir tomt) samt en massa tålamod. Startmotorn går för fulla muggar och batteriet verkar vara helt ok, men den vill helt enkelt inte tända. Jag har mätt batteriet både strax efter laddning och efter en längre period, spänningen går aldrig under 12,7 V. Jag brukar ha väldigt lite eller inget gaspådrag och full eller halv choke, precis som den förre ägaren sa att man skulle ha. Han påstod att han aldrig hade haft några startproblem med den utom efter vinteruppehållet, men det tolkade jag som normalt. Jag köpte den i höstas och har därför inte hunnit köra den så mycket, men vid flera tillfällen var den svårstartad, även om jag hade kört den på morgonen (tex till jobbet på morgonen, svårt att komma hem igen). Eftersom det var hyffsat kallt och fuktigt då avfärdade jag det med att det var normalt att vara svårstartad då om man är en gammal hoj. När den väl startar får jag varmköra den några minuter innan den är helt pigg och kry och inte självdör. Efter det går den hur bra som helst. Den står förresten i ett upvärmt parkeringsgarage. Vad göra? Det känns ju inte så kul att inte riktigt våga lita på att hojen går igång igen om man åker någonstans och stannar en längre stund och startgas och starthjälp är ju inte något jag direkt vill behöva vara beroende av. All hjälp mottages tacksamt!

lill-danne skrev:
2118500 Hej allihop!

Jag har redan ställt den här frågan i GSX-tråden, men tänkte att det kanske är fler kunniga som inte läser den tråden. Problemet är atthojen är grymt svårstartad om den har fått stå längre än några dagar. I sådana fall krävs det i regel både startgas och eventuellt starthjälp från bilen (pga att batteriet till slut blir tomt) samt en massa tålamod. Startmotorn går för fulla muggar och batteriet verkar vara helt ok, men den vill helt enkelt inte tända. Jag har mätt batteriet både strax efter laddning och efter en längre period, spänningen går aldrig under 12,7 V. Jag brukar ha väldigt lite eller inget gaspådrag och full eller halv choke, precis som den förre ägaren sa att man skulle ha. Han påstod att han aldrig hade haft några startproblem med den utom efter vinteruppehållet, men det tolkade jag som normalt. Jag köpte den i höstas och har därför inte hunnit köra den så mycket, men vid flera tillfällen var den svårstartad, även om jag hade kört den på morgonen (tex till jobbet på morgonen, svårt att komma hem igen). Eftersom det var hyffsat kallt och fuktigt då avfärdade jag det med att det var normalt att vara svårstartad då om man är en gammal hoj. När den väl startar får jag varmköra den några minuter innan den är helt pigg och kry och inte självdör. Efter det går den hur bra som helst. Den står förresten i ett upvärmt parkeringsgarage. Vad göra? Det känns ju inte så kul att inte riktigt våga lita på att hojen går igång igen om man åker någonstans och stannar en längre stund och startgas och starthjälp är ju inte något jag direkt vill behöva vara beroende av. All hjälp mottages tacksamt!

Prova att vrida bensinkranen till pri läget innan du startar.

MickeXJR1300 skrev:
2118821 Prova att vrida bensinkranen till pri läget innan du startar.

Glöm inte att vrida tillbaka. PRI ger visst fullt flöde hela tiden, risk för dräll + surar ned sig om du stannar till. När bytte du stift senast? Kanske lite trötta för att tillräckligt bra gnista? Kolla om de ser ok ut. De skall inte vara sotiga, då har den gått för fett = dags för förgasaröversyn. Finns flera mektrådar på svårstartade hojar.

Morgue skrev:
2118827 Glöm inte att vrida tillbaka. PRI ger visst fullt flöde hela tiden, risk för dräll + surar ned sig om du stannar till. När bytte du stift senast? Kanske lite trötta för att tillräckligt bra gnista? Kolla om de ser ok ut. De skall inte vara sotiga, då har den gått för fett = dags för förgasaröversyn. Finns flera mektrådar på svårstartade hojar.

Stiften såg helt ok ut, så det känns inte som att de är problemet. Om det nu inte är så att de kan se schyssta ut men inte vara det?

En dum fråga kanske angående PRI: jag har provat att ha bensinkranen på både PRI och ON vid start och jag tycker inte att jag märker någon skillnad direkt. På vilket sätt skulle PRI vara bättre om man har en svårstartad motor? Eftersom startmotorn går runt borde väl ON-läget funka det också?

Jo, jag vet att det finns flera trådar om svårstartade hojar men jag tycker att jag har eliminerat de felorsaker som nämns i dem: OK stift, den får soppa, batteriet har varit fulladdat, etc.

Om förgasarna läcker lite när hojen står still kommer det finnas för lite bensin i flottörhusen.
Står kranen i ON-läge kommer ingen soppa förrän du får vacuum i insugsrören=svårstartat.
I PRI-läget rinner soppan till direkt och fyller flottörhusen innan du startar.
När den startat vrider du tillbaka till ON.

Riv isär förgasarna, blås rent överallt, lyft flottörerna och rensa filtren över nålarna, kolla flottörhöjden.
Justera ventilerna.

Biker66 skrev:
2120869 Om förgasarna läcker lite när hojen står still kommer det finnas för lite bensin i flottörhusen.
Står kranen i ON-läge kommer ingen soppa förrän du får vacuum i insugsrören=svårstartat.
I PRI-läget rinner soppan till direkt och fyller flottörhusen innan du startar.
När den startat vrider du tillbaka till ON.

Riv isär förgasarna, blås rent överallt, lyft flottörerna och rensa filtren över nålarna, kolla flottörhöjden.
Justera ventilerna.

Nej, nej! Jag ville ju ha en enkel paketlösning! :tungan
Skämt åsido, finns det någon annan snabbare och lättare koll jag skulle kunna göra innan jag demonterar fuggarna? Så att jag åtminstone vet att det är det som är felet. Eller är det "solklart"?

är du säker att du har bra med kräm i batteriet..bruka behövas de där sista, hade en likadan o jag var tvungen o ha tokladdat batteri..annars=kört.
den bli inte sur då?

lill-danne skrev:
2121010 Nej, nej! Jag ville ju ha en enkel paketlösning! :tungan
Skämt åsido, finns det någon annan snabbare och lättare koll jag skulle kunna göra innan jag demonterar fuggarna? Så att jag åtminstone vet att det är det som är felet. Eller är det "solklart"?

Min gamla 750E var svårstartad när den hade stått en längre tid. Vad som funkade bäst var att rycka lös vakumslangen från förgasaren och suga i den! På så sätt öppnas kranen och soppan rinner till. Startar direkt efter det!
Kan tillägga att pri-läget inte alltid fungerar i kranarna...

Last edited:
ozeo skrev:
2121512 är du säker att du har bra med kräm i batteriet..bruka behövas de där sista, hade en likadan o jag var tvungen o ha tokladdat batteri..annars=kört.
den bli inte sur då?

En tanke som slog mig oxå! Kanske sur? Har du off läge på kranen så slå av kranen och kör lite på tomgång inna du stänger av så att du tömmer gasarna lite.

Föresten, vad har du för fuggar på den`orginal eller annat?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg