Startproblem 640 duke 04

Hmmm har testat med en annan start motor och samma resultat. Hojen gick igång direkt på första försöket men sen när jag testa igen orkar inte startmotorn dra runt motorn mer än ett varv efter jag släppt manuella decompen. Är det autodecompen som är kajku? Enda sättet att kolla är att riva loss toppen?

För att kunna få igång hojen behövs inte autodekompen om du ger den lite hjälp att börja snurra med manuella... när den börjat snurra ska den inte behöva autodekompen för att hålla den i snurr.

Jag har t.ex. autodekompen borttagen från min kam av tidigare ägare och visst snurrar den på startmotorn fint efter lite hjälp att komma igång från manuella.

När brorsan hade problem med sin startmotor som var jävligt slö på bilen åkte vi in till en butik från www.startmotor.se där killen mätte på lite olika ställen och fixade till några kablar som var dåliga så löste sig allt. Var även där med en annan startmotorn som jag hade tänkt lämna in för renorvering men efter dem hade testat den gratis så konstaterades det att det var bara att begrava den. Kan rekommendera den firman om man har problem med startmotorer.. kolla om det finns en butik nära dig och snacka lite med någon där kanske.

Tycker fortfarande det låter som något el-fel, går den att kicka igång enkelt föresten?

För att kunna få igång hojen behövs inte autodekompen om du ger den lite hjälp att börja snurra med manuella... när den börjat snurra ska den inte behöva autodekompen för att hålla den i snurr.

Jag har t.ex. autodekompen borttagen från min kam av tidigare ägare och visst snurrar den på startmotorn fint efter lite hjälp att komma igång från manuella.

När brorsan hade problem med sin startmotor som var jävligt slö på bilen åkte vi in till en butik från www.startmotor.se där killen mätte på lite olika ställen och fixade till några kablar som var dåliga så löste sig allt. Var även där med en annan startmotorn som jag hade tänkt lämna in för renorvering men efter dem hade testat den gratis så konstaterades det att det var bara att begrava den. Kan rekommendera den firman om man har problem med startmotorer.. kolla om det finns en butik nära dig och snacka lite med någon där kanske.

Tycker fortfarande det låter som något el-fel, går den att kicka igång enkelt föresten?

Okej har testat med en ny startmotor och el direkt på motorn från bilbatteriet = samma problem. Kan taskigt inställda ventiler orsaka problem? Men då borde den ju inte starta och gå bra alls eller?

Erkänner att jag inte kan kicka igång den men det beror nog mest på att jag är kass på det :död. Men när den startar på elstarten gör den ju det jävligt lätt.

Dåligt inställda ventiler skulle göra den svårstartad men absolut inte på det sättet att startmotorn inte orkar snurra motorn. Snarare att du skulle få stå och snurra ett jävla tag innan den tänder igång. Ventilerna kan du ju däremot ställa in ganska enkelt om det känns som om om du vill radera det frågetecknet ändå. Har du inte gjort det förut så finns en bra guide jag gjorde det efter första gången här: http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Om den inte fungerar med annan startmotorn/el dragen direkt på startmotorn så kan vi ju konstatera att felet inte ligger där eller i dåliga kablar.

Då tycker jag att det låter lite allvarligare eftersom den fortfarande inte vill snurra igång när den får komp med bra startmotor/el men jag har inga konkreta idéer och tips att ge dig, endast gissningar.

Det kanske är dags att gräva vidare i elstarts-området och kolla så startdrev och saker där är sjysta.

Har du lossat på kåpan brevid startmotorn och inspekterat? Du kan också skruva av statorkåpan och dra av svänghjulet för att kolla det stora drevet där bakom som går ihop med startmotorn.

Skulle det kunna vara några lager på t.ex. vevstaken som är kassa och jävligt segdragna som gör att det blir trögt för startmotorn att dra runt? Det skulle väl iofs märkas när den väl gick igång också :glömdet

Som sagt är det bara lite spontana funderingar.. känner att min kunskap om el-startannordningen slutar här.

Jag skulle nog ringt och berättat om de felsökningar du gjort för en ktm-verkstad och höra vad dem kan tro att problemet är. Du kan ju antyda på att du är intresserad av att lämna in den där genom att fråga lite om kostnader osv de skulle ta för att fixa den så kanske du får lite vettiga svar på var felet kan vara istället för att det bara verkar som du ringer och ber om gratis meksupport :hihi

Jag ska ta och titta lite på sprängskisser och se om jag kommer upp med några flera amatörfunderingar :tummenupp

EDIT: Såg att det sitter lite olika lager på axlarna som håller startmotordreven. Kanske är dessa som är kassa och tröga?

Här kan du se vilka jag tänkte på: http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=671&c=C04583400_088224

Nu kommer en helt vild tankegissning som antagligen är korkad men kom också på att du sa att det funkar fint när den är varm? Om det var något lager som nyper för hårt eller som drar trögt borde det väl lossa lite när det blir varmt? Metall expanderar ju...

Okej nu ska jag inte slänga ur mig mer vilda gissningar innan jag blir helt idiotförklarad :1pajas

Last edited:
Okej okej först tack för alla tips!

En update, ringde ett par KTM verkstäder idag.
1. Har ingen aning sa han kollade med sina kollegor som inte heller visste vad det kunde vara, kunde inte ens gissa....suck. Okej jag sa att jag misstänkte autodecomp. Då sa han testa blås tryckluft i tändstifthålet när autodecompen skall vara inkopplad då skall det komma luft genom avgasrörer....hmmmm

2. Det är antingen startkopplingen eller plastdreven som driver vattenpump (kanske sa oljepump).

Utifrån detta gick jag ut och plocka loss kåpan på andra sidan startmotorn. Bakhjulet är i luften och 5:a är i. Snurra på bakhjulet och både gröna (22) och blå (24) dreven snurrade. Testade med koppling intryckt och då snurrar de inte. Nållagerna gick btw hur fint som helst.

Skall det verkligen vara så? Det borde ju innebära att motorn driver runt startmotorn när man kör. Kan det var så att freewheel delen i startkopplingen (röd nr7) är helt totalt slut så att den ligger på hela tiden.

När startkopplingen var kass på mina gamla honda rasslade det satan och startmotorn drev men motorn gick inte runt. Men det kanske blir annorlunda när den är helt hängd.

Någon som vet om de där dreven skall röra sig eller vara stilla...?

Bifogat

• start koppling.jpg
    start koppling.jpg
    74.5 KB · Visningar: 68
Vet inte om drev 24 och 25 ska snurra tillsammans med motorn men jag skulle tro det. Skulle ha testat på min egen hoj åt dig om den inte var halvt isärskruvad just nu.

Om startkopplingen(7) är dålig kniper den inte åt utan kniper inte tillräckligt och det blir precis som på din andra hoj. Startmotorn snurrar men inte motorn. Det sitter en fjädrad ring i den som ska trycka ihop lite ovalt formade metalbitar. Fjäderringen slits, töjer ut sig och till slut går av. De ovalformade metallbitarna ramlar då ut (7). Så tvivlar starkt på att det är startkopplingen. Du kan läsa mer om det och med bra bilder på länken i min post på första sidan.

Mekaniker nummer två menar nog oljepumpen. Har precis haft isär min egen vattenpump och den drivs genom att sitta ansluten i kamdrevet. Den enda plast som sitter i vattenpumpen är impellern som drar runt vattnet.

Det där med oljepumparna kanske är något att titta närmare på om mekanikern nu säger att det skulle kunna vara det. Kan tyvärr själv inte ett piss om hur dem fungerar eller hur det skulle kunna påverka el-starten :(

usch vad jag blir trött...3:e verkstaden visste inte gissade på autodecompen. Men tidigare talare säger att startmotorn skall orka ändå. Just nu känns det ändå som det mest troliga felet. Men jag river inte av allt och byter kam utan att veta om jag inte måste.

Skall hem och lossa kåpan och se om det är så att startkopplingen inte går fritt alls och med vilken kraft den snurrar när man snurrar motorn. Kan ju vara helt utan kraft och då lär inte startmotorn dras med. Då är jag tillbaka på ruta1.

Tyvärr eller som tur var...eller nått, startkopplingen fungerar nog då den inte driver frammåt med någon kraft alls när man snurrar hjulet. Räcker att peta in ett finger och hålla emot så stannar det.

Just nu känns det som det blir till att riva av allt och kolla autodecomp och kamen tyvärr. Undviker helst det då jag inte är riktigt så skilled i garaget...:näsblod

I morgon börjar semestern då skiter jag i hojjen en vecka och dricker öl och har det gött :banana (hoppas solen skiner) sen tar jag tag i bitarna när jag är utvilad i kropp och själ. Tills dess någon som har en bilig kam med fungerade autodecomp liggandes hemma?

KTMs Threebond 1215 är svindyrt, tips på billigare alt eller bättre ställe att köpa skiten?

Så nu går hojjen som den skall igen, bytte kam och sen var det nemas problemas. Trist operation men var faktiskt enklare och mindre jobb än jag trodde. Skönt att det löste problemet bara :-)

Det va som fan, du skulle väl inte lyssnat på mig :)

Orginalkam eller en vassare variant?

ktm

Lite trådlyft.
Jag har en ktm 660 -04. tror att jag har fel på autodekompen. Någon som vet om man kan ta bort den? eller påverkas oljetrycket eller nått om den är borta från kammen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman